När undantogs NPF från försäkringarna?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

När undantogs NPF från försäkringarna?

Inläggav Schmetterling » 2012-10-07 0:09:56

Någon som har koll på när försäkringsbolagen införde undantag i försäkringarna för NPF-diagnoser? Lite på ett ungefär går väl också an men helst exakta årtal...

Sedan, någon som har teorier kring varför de undantogs?

Co-Admin: flyttade tråden från Aspergare och vården.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

När undantogs NPF från försäkringarna?

Inläggav plåtmonster » 2012-10-07 0:29:59

Vilken försäkring? Försäkringskassan? Socialförsäkring? Sjukförsäkring? Patientskadeförsäkring? Privata livförsäkringsbolag? Ansvarsförsäkringar?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

När undantogs NPF från försäkringarna?

Inläggav Schmetterling » 2012-10-07 0:40:52

Försäkringsbolagen, som det står i trådstarten. Privata, alltså. Ursäkta, rubriken blev lite otydlig, jag försökte hålla den kort.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

När undantogs NPF från försäkringarna?

Inläggav plåtmonster » 2012-10-07 0:56:33

För vuxnas sjukdom eller barn?, finns flera former av försäkring.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

När undantogs NPF från försäkringarna?

Inläggav Fighterbabe » 2012-10-07 1:00:28

Min privata försäkring täcker dem. Men de har haft olika regler/villkor genom åren. ALLA försäkringsbolag ändrar ju om i sina bestämmelser titt som tätt. Precis som att de ändrar årspremier, belopp som utbetalas etc.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

När undantogs NPF från försäkringarna?

Inläggav Schmetterling » 2012-10-07 1:08:46

Fighterbabe skrev:Min privata försäkring täcker dem. Men de har haft olika regler/villkor genom åren. ALLA försäkringsbolag ändrar ju om i sina bestämmelser titt som tätt. Precis som att de ändrar årspremier, belopp som utbetalas etc.


Vilket försäkringsbolag har du? Hur täcker den in NPF? Jo, jag vet att de ändrar saker jämt, men just NPF verkar helt borttaget från de flesta försäkringsbolag (sjuk- och olycksfallsförsäkringar) och till exempel Trygghansa har ju tilläggsförsäkring man kan lägga till när man tecknar nu i stället.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

När undantogs NPF från försäkringarna?

Inläggav Fighterbabe » 2012-10-07 1:13:03

Schmetterling skrev:
Fighterbabe skrev:Min privata försäkring täcker dem. Men de har haft olika regler/villkor genom åren. ALLA försäkringsbolag ändrar ju om i sina bestämmelser titt som tätt. Precis som att de ändrar årspremier, belopp som utbetalas etc.


Vilket försäkringsbolag har du? Hur täcker den in NPF? Jo, jag vet att de ändrar saker jämt, men just NPF verkar helt borttaget från de flesta försäkringsbolag (sjuk- och olycksfallsförsäkringar) och till exempel Trygghansa har ju tilläggsförsäkring man kan lägga till när man tecknar nu i stället.


Jag har haft TryggHansa ända sedan (innan) födseln och har aldrig haft något uppehåll, nu heter den TryggVuxen och de går tillbaka och kollar vad som gällde de åren man "fick problem", sökte vård etc...
Jag har iaf fått ut på försäkringen för AS
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

När undantogs NPF från försäkringarna?

Inläggav Schmetterling » 2012-10-07 1:19:32

Fighterbabe skrev:Jag har haft TryggHansa ända sedan (innan) födseln och har aldrig haft något uppehåll, nu heter den TryggVuxen och de går tillbaka och kollar vad som gällde de åren man "fick problem", sökte vård etc...
Jag har iaf fått ut på försäkringen för AS


Jag har också TryggHansa, fortfarande barnförsäkringen ett litet tag till. Fick du också diagnos i vuxen ålder? Har du lust att svara på hur du gick till väga för att få ut på försäkringen? Antar att man måste visa att man hade svårigheter relaterade till asperger även innan diagnosen undantogs...
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

När undantogs NPF från försäkringarna?

Inläggav Fighterbabe » 2012-10-07 1:29:13

Schmetterling skrev:
Fighterbabe skrev:Jag har haft TryggHansa ända sedan (innan) födseln och har aldrig haft något uppehåll, nu heter den TryggVuxen och de går tillbaka och kollar vad som gällde de åren man "fick problem", sökte vård etc...
Jag har iaf fått ut på försäkringen för AS


Jag har också TryggHansa, fortfarande barnförsäkringen ett litet tag till. Fick du också diagnos i vuxen ålder? Har du lust att svara på hur du gick till väga för att få ut på försäkringen? Antar att man måste visa att man hade svårigheter relaterade till asperger även innan diagnosen undantogs...


Jag har skrivit om det i andra trådar. Läs hellre i dem. Vill inte gärna ta allt i en offentlig tråd.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

När undantogs NPF från försäkringarna?

Inläggav Schmetterling » 2012-10-07 1:37:38

Fighterbabe skrev:
Schmetterling skrev:
Fighterbabe skrev:Jag har haft TryggHansa ända sedan (innan) födseln och har aldrig haft något uppehåll, nu heter den TryggVuxen och de går tillbaka och kollar vad som gällde de åren man "fick problem", sökte vård etc...
Jag har iaf fått ut på försäkringen för AS


Jag har också TryggHansa, fortfarande barnförsäkringen ett litet tag till. Fick du också diagnos i vuxen ålder? Har du lust att svara på hur du gick till väga för att få ut på försäkringen? Antar att man måste visa att man hade svårigheter relaterade till asperger även innan diagnosen undantogs...


Jag har skrivit om det i andra trådar. Läs hellre i dem. Vill inte gärna ta allt i en offentlig tråd.


Oj, sorry, glömde att vi var i den offentliga delen! :oops:
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in