Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav Miche » 2012-10-06 10:08:15

Miche skrev:
Karlstad skrev:Bahnhof ska du ta tycker jag.

Hastighetsmässigt är det knappast någon skillnad jämfört med de andra som levererar via ADSL eftersom Iridia inte har tillgång till fiber där hon bor rätt långt ifrån närmaste stad med fiberanslutning...

Äsch, det var inte Iridias tråd... Dax att vakna Miche...;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav Miche » 2012-10-06 10:17:01

rdos skrev:Jo. Jag har haft ett antal kraschade (vanliga) modem och ett ADSL-modem som åskan knäckt. Dock så har inget hänt sedan jag kopplat in ett åskskydd. Numera matar jag dessutom Telias ADSL-modem via batteribackup (det var lite knivigt då det inte går direkt på 24v batteri) så att Internet och telefoner fungerar även vid strömavbrott. Genom att det går via batteri, som är jordat, så finns ingen direkt anslutning till elnätet längre.

En vanlig UPS gör ju samma sak, själv köpte jag en för 400 spänn i butik i Stockholm, ökar säkerheten hyfsat (men inte 100% som vanligt när det gäller åska).
rdos skrev:Däremot så kan det fortfarande komma in åskspänningar via telejacket, men de ska åskskyddet ta.

Ska... lita inte på det.

Åskskyddet har kanske en millimeters gap och blixten som slår över en km genom luft tar inte alltid den enklaste vägen så även om åskskyddet erbjuder en enklare väg för blixten genom en jordning så har du ingen garanti för att det funkar.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav Mellanvärld » 2012-10-06 14:27:06

plåtmonster skrev:Tele2 - Billigt skit som inte ens kan stava till kvalitetssäkring och sannolikt säljer dina kunduppgifter.
och skaffar man deras ip-telefoni måste man använda deras skitrouter
plåtmonster skrev:Ett tips är att testa supporten genom att se hur lång tid det tar att komma fram, och fråga dem t.ex vilken IP address deras DNS server har. Vet de inte ens vad du pratar om så är den supporten inte mycket att ha om det går snett. Helst ska det bara fungera så man aldrig behöver ringa.
...och en allt för vanlig supportattityd är att felet är hos kunden, även om motsatsen bevisats.
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav Karlstad » 2012-10-10 0:15:14

Kanske dags att låsa tråd när vi alla vet vad ha/hon valde?
Karlstad
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2012-09-29

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav plåtmonster » 2012-10-10 0:59:02

Kanske är bra att fler kan dra nytta av samma kunskap och få reda på förändringar av leverantörsutbud.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav Iridia » 2012-10-10 1:10:12

Ja, för sjutton, behåll tråden öppen så kan den återanvändas av nya som har samma fråga.

Miche skrev:
Miche skrev:
Karlstad skrev:Bahnhof ska du ta tycker jag.

Hastighetsmässigt är det knappast någon skillnad jämfört med de andra som levererar via ADSL eftersom Iridia inte har tillgång till fiber där hon bor rätt långt ifrån närmaste stad med fiberanslutning...

Äsch, det var inte Iridias tråd... Dax att vakna Miche...;)

Moderatorn får gärna slå ihop trådarna.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav Alien » 2012-10-10 1:46:38

nallen skrev:Jag hade Comhem kabel-TV-bredband förut. Det funkade men lämnade en hel del i övrigt att önska avseende hastighet, öppenhet och flexibilitet - de hade låst nästan alla intressanta inställningar i DOCSIS-modem/router/accesspunkt-kombon :-(


Jag lär knappast våga mig på att ändra några inställningar, så just det blir nog inget problem. Men varför hade de låst, för säkerheten el vad?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav plåtmonster » 2012-10-10 1:53:10

Mindre supportkostnader?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav nallen » 2012-10-10 23:01:17

Alien skrev:Men varför hade de låst, för säkerheten el vad?

plåtmonster skrev:Mindre supportkostnader?

Antagligen båda.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav Kanaljen » 2012-10-12 22:43:56

Bahnhof = Driftsäkerhet, integritet, möjlighet att köpa skyddad IP, billiga.

Klart. Kör du genom ett stadsnät hyr ju leverantörerna in sig på stadsnätet, så driftsäkerheten är aldrig bättre än vad stadsnätet kan erbjuda.

Kolla vad operatörerna garanterar för hastighet. Bahnhof garanterade MINST 90-95% av ursprungshastigheten i alla lägen (kan ha ändrats nu). Tele2 som delar sitt internet mellan fler användare garanterar UPP till 50% av ursprungshastigheten.

Jag hade som bäst 45-50Mbit/s och svajig, hög ping med Tele2 vid hög belastning i stadsnätet. Nu har jag Bahnhof och får från 94Mbit/s och uppåt i ALLA lägen. Alltid stabil och låg ping.

Sen har Bahnhof ett stor, eget nät vilket ger bättre hastigheter och säkrare leverans.
Kanaljen
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-10-07
Ort: Där alla andra inte är

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-10-12 22:59:32

Där jag bodde kunde jag bara realistiskt välja på ADSL: Telia eller Bredbandsbolaget. Jag har haft båda och Bredbandsbolaget var bäst medan Telia gick ner lite då och då. Bor man utanför större orter så kan man glömma de flesta operatörer. Och eftersom förhållandena är så olika beroende på var man bor i landet så är det svårt att säga något generellt. Ska man se till service eller komma fram till supporten är nog Telia och BBB ungefär lika jävliga fast på olika sätt. Men en kompis som hade valt att lägga alla ägg i en korg hos BBB hade problem för hans telefon gick ner rätt ofta. Så jag tror att ska man ha bredbandsbolaget ska man inte ha telefontjänsten utan bara i så fall deras bredband.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav Alien » 2012-10-15 17:46:32

Hatar att man inte får info hem så man kan bestämma sig i lugn och ro. I stället ingår man ett avtal och har sedan en ångertid på två veckor, som snabbt an försvinna om man har mycket annat omkring sig just då.

Senast var det Comhem. Vi fick massor med info i fem olika kuvert. Digitalbox och modem skulle vara gratis. Men jag får nästan panik av alla dessa papper.

Bredbandet kostar 245 kr/mån (gratis i 6 mån men vi får ju betala i 3 mån till den gamla bredbandsleverantören Telia, så det blir i praktiken bara 3 mån). Det är klart billigare än vid vi betalar idag (777 för 3 mån).

Telefoni small 69 Kr/mån (också billigare) men den tas bort pga komborabatt. Har inte orkat sätta mig in skillnad i samtalskostnader.

TV Medium & favoriter 154 kr/månad
I praktiken blir det 154 kr/månad för telefonin då.

Idag ingår den avgiften i hyran (ca 70 kr) och den kvarstår ju. Det är knappast så att vi kommer att välja några andra kanaler än dem vi redan har. Vill vi ha fler kanaler kostar det extra, och frågan är om vi har tid att se på dem. Går vår gamla tjock-TV sönder så har vi ingen glädje av boxen, eftersom nya apparater har inbyggd box. Det ärsvårtt för mig att bedöma om jag tycker HD-kvaliteten är värd prsiet.

Sedan tillkommer en krypteringsavgift på 59 kr/mån.

Totalt 458 kr/mån.

Sedan vet jag inte om det blir fler fel el hur supporten funkar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav plåtmonster » 2012-10-15 17:55:40

ComHem har kass driftsäkerhet och idiotisk support så de har fått öknamnet "KomBort" i många sammanhang. Skulle inte välje de såvida det inte fanns något annat alternativ övh.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav Miche » 2012-10-15 17:59:48

Dessutom har de en av de sämsta TV-boxarna på marknaden, är man borta i mer än två dagar och vill spela in program så går inte det (syrran kastade ut Comhem och skaffade parabol med Canal Digital istället).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav plåtmonster » 2012-10-15 18:32:53

Varför går det inte att spela in efter två dagar??
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav Miche » 2012-10-15 18:46:19

Därför att programguiden bara sträcker sig två dagar fram i tiden (och det är den man använder för att ställa in inspelningar, det kanske går på ett annat sätt men det är inte helt enkelt att hitta...)

Flera konkurrenter har programguide som sträcker sig en vecka fram i tiden samt serieinspelning, dvs boxen spelar in alla framtida avsnitt av den serie man vill se (oftast kommer iofs även repriser med men det gör ju inte så mycket), en funktion som Comhem saknar, de ligger utvecklingsmässigt flera år efter...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav Eyesonly » 2012-10-15 19:03:14

Är jag den enda som inte har problem med comhems internet? Ok det är sällan jag utnyttjar allt i den 24/1 lina jag har men då så finns det mesta där i alla fall. Det sker mest när jag ominstallerar World of warcraft och alla som någon gång gjort det att då är allting under 100 Mbit väldigt långsamt. :twisted:

Det har installerats fiber i min lägenhet men grävningarna är inte klara än så det dröjer innan det kör igång. :( I alla fall så funderar jag själv på att byta till bahnhof då. På info-mötet för någon månad sen så påstods det att allt ska vara klart till årsskiftet. Då det är 3 månaders uppsägningstid på comhem så hoppas jag få besked snart när det blir av så jag slipper dubbla avgifter i allt för många månader.

Förresten har någon här erfarenhet av Net at Once? De är något billigare än bahnhof i månaden samt att man slipper startavgift. :-)Happy
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav Iridia » 2012-10-21 5:21:43

Hittar inte min tråd så jag ville bara säga att jag äntligen fick tummen ur och installerade mitt nya Telenor mobila bredband med trådlös router.

Efter en timmas användning är jag väldigt nöjd.

Hastigheten är påfallande mycket snabbare än Telias t o m på min seg-Mac, abonnemanget blir billigare per månad, modemet ingick gratis och var lätt som en plätt att installera.

:-)Happy
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav Miche » 2012-10-21 5:59:54

Grattis Iridia! :D
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav Trollmor » 2014-07-19 11:39:11

Ska jag starta en ny tråd eller skriva i denna? Jag har en liknande fråga, men ej identisk. Jag ber moderator göra en egen tråd av detta om det behövs. Jag använder Mac.

Mitt internetabonnemang, som jag trivts så bra med i flera år, är uppsagt från och med den 30 september 2014. Telia upphör med den "gamla" tekniken.

Som flera av er vet, har jag varit mycket envis med att behålla mitt uppringande modem, trots en del olägenheter, som att inte kunna se era smajlisar på detta forum. Men fördelarna har övervägt (överväger!) för min del. Bland annat är jag lätt elöverkänslig och vill helst inte använda något trådlöst alls, allra minst ett trådlöst modem som sitter i själva datorn och strålar alldeles intill min hjärna. Jag vill förstås också ta all tänkbar hänsyn till personer i min omgivning som tål "elsmog" mycket sämre än jag. Och så reser jag en del, mest inom Sverige, och har uppskattat att kunna läsa mina mejl via vilket telefonjack som helst. Datorn ringer ju upp ett 020-nummer, och räkningen kommer till mig. Om jag tar skärmdumpar på det som intresserar mig, behöver jag inte blockera deras telefon särskilt länge heller.

Igår var jag på ett köpcentrum. Jag frågade en försäljare, och det slutade med att jag skrev under för två år på ett 4G-abonnemang, och fick med mig en liten USB-manick. Den är säkert "strålande" ... Men jag berättade för försäljaren att jag är känslig, och ska ha modemet utanför fönstret. Jag frågade om det skulle bli spänningsfall eller något. Han försäkrade att en tio meter lång förlängning inte skulle påverka funktionen.

Försäljaren ritade upp på ett papper så att jag skulle hitta en USB-port att stoppa in modemet i. Han "glömde" att berätta hur jag ställer in datorn.

Gick genast och köpte en förlängningskabel på tre meter. Den försäljaren berättade att med en så lång förlängning skulle det bli spänningsfall (eller hur det heter). Därför föreslog han en "aktiv" kabel, som tydligen kommer att värma på min dator ännu mera. (Vilket tidigare har fått den stackaren att ge upp helt.)

Det aktuella problemet: Jag har inte lyckats provköra det nya modemet. Min "ångdrivna" dator hittar det inte. Jag lutar åt att lämna tillbaka hela rasket. (Och börja från början med att fråga er och experterna inom Elöverkänsligas Förbund.)

Men, a-la-bon-ör ( :) ) jag försöker EN gång till. Men hur gör jag nu, ska jag skriva in detta nya mobilnummer i "Internetanslutning" under "Annan", eller ... ? Under mina försök att klara mig själv (ja, ja, jag ÄR envis. Nästan som en aspergare ... ;) ) har jag fått fram en nalle-liknande symbol bredvid "telefonluren" uppe till höger. Men jag har inte kunnat använda den. Hittills har det bara blivit "badboll" och Omstart.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav Miche » 2014-07-19 12:20:46

Det är tyvärr mycket troligt att din ångdrivna Mac inte klarar av ett USB-modem, nu är jag ingen expert på Mac (tvärtom) men skriv gärna vilken version du har av operativsystemet så underlättar det för dem som kan hjälpa dig.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav Kimmelie » 2014-07-19 13:30:32

Man brukar behöva installera ett program till det mobila bredbandet, som finns på stickan. Det borde finnas en version för Mac... Har du tittat om det finns nåt program för Mac på stickan? Stickan/"usb-dongeln" brukar även visas som en usb-enhet.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav barracuber » 2014-07-19 14:19:21

Ge oss uppgifter om det du köpte. Märke o modell nummer mm på stickan, abonnemanget osv
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav Trollmor » 2014-07-19 14:54:43

Jättemycket tack för svar, kära vänner!

Miche skrev:Det är tyvärr mycket troligt att din ångdrivna Mac inte klarar av ett USB-modem, nu är jag ingen expert på Mac (tvärtom) men skriv gärna vilken version du har av operativsystemet så underlättar det för dem som kan hjälpa dig.
Max OS X 10.4.11 Jag antar att du menar "USB-modem för mobilt bredband", ty mitt gamla modem har ju också en USB-kontakt.

På stickan står det:

HUAWEI mobile Bredband LTE USB Rotator HUAWEI E3276 CE0682

Jag ska nu alltså försöka få in stickan oxo, samtidigt med mitt kära uppringande modem, som är igång just nu - och som krånglar det med, tar eoner att koppla upp mig numera ... :P Det kan ta en stund innan jag får fram den på skärmen. Kanske måste jag koppla ner.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Återgå till IT-forum



Logga in