Hur känslosam är du?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur känslosam är du?

Jag är känslokall
3
10%
Jag har känslor, men har svårt att visa dem
14
47%
Jag har nära till både skratt och gråt, gråter alltid vid avsked och liknande
6
20%
Jag visar inga starka känslor, gråter möjligen när någon dött eller blivit svårt sjuk
1
3%
Jag väljer att dölja mina känslor, för alla utom de som står mig närmast
3
10%
Jag döljer medvetet alltid mina känslor för alla
3
10%
 
Antal röster : 30

Hur känslosam är du?

Inläggav Lilla Gumman » 2012-09-22 22:04:06

Hej!

Har du lätt för att visa dina känslor? Syns det inte utanpå vad du känner inuti? Gråter du för minsta lilla, eller spar du gråten till dess någon dött, en kompis blivit allvarligt sjuk etc.?

Att vara känslosam kan ju innebära även positiva saker. Fram med era tankar.

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Hur känslosam är du?

Inläggav Kouzelny » 2012-09-22 22:27:51

Jag är oerhört okänslosam. Det är trist. Gråter aldrig. Som barn grät jag inte heller.
Jag önskar jag kunde gråta mer.

Men jag är vänlig. Och kan trösta trots allt.
Kouzelny
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2012-09-17

Hur känslosam är du?

Inläggav kullan » 2012-09-22 22:36:50

Jag bölar för minsta lilla. Jag är överkänslig. Jag blir lätt arg och jag skrattar lätt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Hur känslosam är du?

Inläggav Jesters Tear » 2012-09-22 22:40:39

Röstade "Jag är känslokall", vilket är en sanning med modifikation. Jag är inte känslokall; snarare okänslosam. Jag tror att mina känslor stängts av de senaste åren på grund av min höga ångestnivå. Jag har aldrig i mitt liv varit känslosam (däremot hyperkänslig!) ska påpekas, men jag kände mer som barn. Då låg det på en lagom nivå. Jag är nu totalt intellektualiserad utan att ens vara intellektuell. :( Allt sker i tanken.
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Hur känslosam är du?

Inläggav Kahlokatt » 2012-09-22 22:44:07

Jag är oerhört känslosam; två vänner har "diagnostiserat mig" som HSP.
Jag gråter så tårarna skvalar på bio och teater; gråter bara jag pratar om sådant som är rörande. Är så lättrörd att jag bölar till My Little Pony: Friendship is Magic... :oops:
Kan få lyckorus och närmast transcendentala upplevelser av musik; kan bli helt betagen av vackra konstverk eller vackra människor. Älskar alla berättelser om ensamma, missförstådda "monster".
Det värsta är att jag blir upprörd för minsta lilla, så upprörd att jag nästan kräks (det japanerna kallar mukumuku). Till slut blir det kortslutning i hjärnan.
Under perioder har jag varit tvungen att "lätta på trycket" genom att skada mig själv. :(
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Hur känslosam är du?

Inläggav Dusky » 2012-09-22 23:02:41

"Jag har svårt att visa mina känslor" av min omgivning blir jag oftast missförstådd.
Jag gråter ex när jag är arg, skrattar om jag är obekväm eller sårad.
Och visar ingenting om jag är ledsen (där de flesta andra normalt sett skulle gråta).
Men jag har ändå känslorna och 'kan vara väldigt blödig'. :-)141
Dusky
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2011-10-17
Ort: Stockholm

Hur känslosam är du?

Inläggav dasunbedingte » 2012-09-22 23:05:25

Jag har känslor, visar de ibland. Oftast blir det fel sätt att visa det på - så föredrar inte alls.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Hur känslosam är du?

Inläggav Musicus » 2012-09-22 23:27:01

"Jag visar inga starka känslor" var det alternativ jag tyckte stämde bäst av de tillgängliga. Jag kan kanske framstå som känslokall, utom på begravningar av närstående, men är det inte. När jag spelar piano är det antagligen ett uttryck för känslor.
Musicus
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2008-10-05
Ort: Göteborgsområdet

Hur känslosam är du?

Inläggav Lilla Gumman » 2012-09-23 9:03:46

Hej!

Själv har jag nära till både skratt och gråt. Jag blir ledsen vid avsked och skrattar ibland högt när något är roligt på TV.

Jag försöker alltid att vara en god lyssnare när någon vän berättar något jobbigt. Jag har svårt att hitta bra saker att säga i sådana situationer, jag är nog ingen bra terapeut.

Jag har annars svårt att samtala utan att avbryta den andre. Står gärna i centrum. Men när samtalet gäller någon annan än mig själv, då kan jag ta ett steg tillbaka.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Hur känslosam är du?

Inläggav Miche » 2012-09-23 11:45:38

Röstade Jag har känslor, men har svårt att visa dem eftersom många misstolkar de känslor jag visar utåt, det är inte alltför ovanligt att personer tolkar mig som arg när jag är glad... :(
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur känslosam är du?

Inläggav Krake » 2012-09-23 12:04:52

Miche skrev:Röstade Jag har känslor, men har svårt att visa dem eftersom många misstolkar de känslor jag visar utåt, det är inte alltför ovanligt att personer tolkar mig som arg när jag är glad... :(


Det är liknande för mig. Jag kan påpeka att jag har svårt att selektera ut vad som är känslor från vad som är tankar. För mig är det egentligen samma sak för jag känner vad jag tänker och tänker vad jag känner. Jag har inget behov av att separera tankar och känslor.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Hur känslosam är du?

Inläggav onlyhell » 2012-09-23 16:35:38

Jag får lätt starka känslor, kan skratta jättemycket över något ingen annan förstår, bli asförbannad över nåt ingen förstår och gråta hysteriskt över något ingen förstår. Jag är väldigt överkänslig när det gäller mej själv, men så fort det gäller andras situationer, böcker, filmer osv så bryr jag mej ingenting alls även om någon dör till exempel.

Fast jag gillar inte att visa känslor eftersom alla i min närhet tycker att man ska låta bli sånt och bara hålla käften.
onlyhell
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2012-04-01

Hur känslosam är du?

Inläggav afterlight » 2012-10-02 20:26:44

Jag pendlar mellan att vara fruktansvärt emotionell och enormt känslokall. Väldigt jobbigt.
afterlight
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2012-10-02

Hur känslosam är du?

Inläggav Gafsan » 2012-10-02 23:49:14

Jag är nog mera intellektuell än känslosam och jag måste anstränga mig för att ha koll på mina känslor. Annars missar jag dem lätt och mår dåligt och får ångest.

Jag har mycket lättare för att uppfatta och tolka andras känslor än mina egna.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in