Ni med AS, gillar ni att resa? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

gillar ni med AS att resa?

nej
45
31%
ja
77
53%
annat
22
15%
 
Antal röster : 144

Re: Ni med AS gillar ni att resa?

Inläggav Debbido » 2011-06-27 1:04:15

Kommentarer: Ja, flygplatserna är svåra, alldeles för långa avstånd på för kort tid. Skulle stiga om i Köpenhamn och bara för säkerhets skull frågade jag en dam i informationen om mitt gate-nummer var rätt?

Hon blev röd i ansiktet och skrek: "De där idioterna i Amsterdam tror att de bestämmer över hela världen. Det gör de INTE och planet går INTE från gate 17.

"OK, sa jag. Men från vilken gate går då mitt plan?"
"Det vet jag inte förrän några minuter innan det går."
:shock: :shock: :shock:
"Jag är handikappad. Om jag sätter mig där borta kan du då ge mig ett tecken när du vet?"
"NEJ!"
"Ok. Jag stannar här vid disken och frågar dig då och då."
Efter en lång stund sa hon: "Gate 12!"
Jag tog min enorma packning samt gitarr på ryggen och rusade iväg för att hinna fram i tid.

Är det bara danskarna som djävlas på det sättet eller?
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Ni med AS gillar ni att resa?

Inläggav Laika » 2011-06-27 10:41:38

Debbido skrev:Är det bara danskarna som djävlas på det sättet eller?

Danskar jävlas ganska mycket, ja. När jag hade flugit från Storbritannien till Danmark skulle jag gå genom passkontrollen. Mannen i luckan tittade på mitt pass, sedan på mig och skakade på huvudet. "Det här går inte" sa han på otäckt ful danska. Sedan skrattade han och sa att han bara hade skämtat. Jag fick visst komma in i landet. :shock:

Herregud, jag hade panik den korta stund jag inte visste att det var ett skämt.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: Ni med AS gillar ni att resa?

Inläggav hästintresserad83a » 2011-06-27 22:31:27

Jag gillar att resa. Packa är dock lite jobbigt.

Har rest ganska mycket utomlands med familjen. Har varit på språkresa i Tyskland. Min syster har jobbat i södra Tyskland. Min syster har träffat en kille i Schweiz och har nyligen fått jobb där. Södra Tyskland och Schweiz är vackert och många vandrar där. Men det står inte avstånd i km utan i tid när man vandrar. Lite konstigt tycker jag, olika personer går ju olika fort.

Ska till Turkiet med sambon och ett annat par snart. Kommer att bli mycket varmt. Jag blir lätt bränd så jag får hålla mig i skuggan, använda solskyddsmedel och dricka mycket. Jag har aldrig varit i Turkiet förut.
hästintresserad83a
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2009-10-20

Ni med AS gillar ni att resa?

Inläggav earlydayminer » 2012-10-01 16:01:42

Aah, jag vill ut och resa nu!

Siktar in oss på två veckor på Färöarna nästa sommar! :-)Happy
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Ni med AS gillar ni att resa?

Inläggav dasunbedingte » 2012-10-01 16:19:40

Räknas att åka tåg och spårvagn? Föredrar att resa till fots och med cykel. Har dock inte varit ute så värst mycket på "semester" av flera skäl, men visst, ett intressant resemål med mycket egen-aktivitet skadar inte.

Exempelvis:

Vandring
Cykelsemester
Skidåkning (utför)

Ogillar camping, hotell, buss, flyg, stora städer, så det går ju bort.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Ni med AS gillar ni att resa?

Inläggav sugrövmanövern » 2012-10-01 17:17:12

Jag har aldrig provat så jag vet inte...
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Ni med AS gillar ni att resa?

Inläggav kullan » 2012-10-01 17:33:21

Egentligen är jag nog mest en hemmatyp som trivs med att vara hemma och känna tryggheten. Om jag ska resa vill jag göra det inom landet. En dagstur till grannstaden brukar räcka för mig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Ni med AS gillar ni att resa?

Inläggav onlyhell » 2012-10-01 18:36:16

Nej, jag gillar inte oväntade saker som att åka, och att bo någon annanstans.
onlyhell
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2012-04-01

Ni med AS gillar ni att resa?

Inläggav BOHICA » 2012-10-01 18:51:43

Kan vara krångligt att hitta på nya platser men då får man fråga, fråga och återigen fråga. Engelska fungerar utmärkt utomlands (med vissa undantag då).
BOHICA
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2012-09-27
Ort: Uppsala

Ni med AS gillar ni att resa?

Inläggav Sunshinee » 2012-10-01 19:19:35

Jag älskar att resa! Tyvärr drenerar det mig fullkomligt på energi, så det blir inte så mycket resande som jag hade önskat.
Just nu vill jag till Sydkorea, Skottland, NY, London, och något varmt ställe, typ Mallorca.
Sunshinee
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2012-08-10
Ort: Kronoberg

Ni med AS gillar ni att resa?

Inläggav Richard » 2012-10-01 19:22:10

Jag tycker; "Borta bra, men hemma bäst"!

Jag tycker mycket om att resa. T.ex så har jag varit på bilresa i Europa i år, o ska snart åka till Malaysia. Jag har tidigare varit i Tyskland, Kanarieöarna o Thailand en längre tid.
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Ni med AS gillar ni att resa?

Inläggav tramsmaja » 2012-10-01 19:26:42

NEJ. Jag trivs jättebra hemma och ser ingen som helst anledning till att behöva resa någon annanstans... jag tycker inte ens om att hälsa på hemma hos folk (grannar, släkt osv).
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Ni med AS gillar ni att resa?

Inläggav kattkvinna » 2012-10-01 19:53:02

Nej, gillar inte för många förändringar på en gång, som att åka turer jag inte känner till eller sova borta. Jag vill inte åka utomlands för jag avskyr att prata engelska och påflugna främlingar.

Men jag älskar utflykter och komma och hälsa på hos vänner och anhöriga. Då är det helt OK att sova över en natt och åka iväg till en annan stad. Allra helst vill jag ha ett eget rum och kunna dra mig undan någon timme innan jag lägger mig. Friluftsliv över dagen är bäst.

Om jag skulle börja resa mer, är mina drömmål att utforska öar, exempelvis Gotska Sandön eller Karlsö.
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Ni med AS gillar ni att resa?

Inläggav Niagara » 2012-10-01 23:03:14

Jag tycker det är kul att komma iväg hemifrån och se nya ställen ibland, även om det är skönt att vara hemma också. Så jag gillar att resa, men inte för ofta.
Niagara
 
Inlägg: 51
Anslöt: 2011-12-27

Ni med AS gillar ni att resa?

Inläggav afterlight » 2012-10-02 20:17:10

Jag älskar verkligen att resa. Det är bland det bästa som finns, att inte behöva befinna sig på samma plats hela tiden.
afterlight
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2012-10-02

Ni med AS, gillar ni att resa? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2018-02-24 11:24:34

Jag gillade att resa förr i tiden.

Fortfarande kan jag gilla att resa i betydelsen bo tillfälligt någon annanstans, uppleva något nytt. Men själva resandet och förberedelserna stressar mig otroligt.

Spoiler: visa
Först packandet. Har flera gånger gjort listor och skrivit ut. Men nästa gång är papperslistan borta och den är också försvunnen från datorn (datorn har pajat sen sist). Jag får börja om från början. När jag väl kommit fram upptäcker jag viktiga saker som borde stått med på listan.

Ideligen måste jag kolla om jag packat ner vissa saker. Vad ska vara i stora bagaget, vad i handbagaget och vad i handväskan? Alltså åker grejerna upp och ner hela tiden och vissa saker som jag en gång packat ner kommer inte med.

Och passet som jag trodde gällde lång tid efter vi kom hem, visar sig måste förnyas eftersom det inte gäller i minst sex månader efter att vi kommit hem. Idiotisk regel! Drop-in är avskaffat på passexpeditionen, man måste beställa tid. Det finns inga nya tider förrän efter att vi åkt. Panik, biljetterna är redan beställda och betalade! Tack och lov en avbokning av någon passökande. Det nya passet kommer att bli klart dagen innan vi ska åka, måtte det stämma.

Medicinerna måste ju med, dels i originalförpackningar i stora bagaget, dels i dosetten i handbagaget. Har jag tillräckligt? Nej, måste gå till apoteket.

Packa ner kläder för varmare klimat men på själva resan har vi vinterkläder. 50 minuter för mellanlandningen. Hoppas inte flyget är försenat, det brukar vara lång väg att gå till rätt gate.


Innan vi kommit iväg är jag redan alldeles slutstressad. Trångt och obekvämt på flygplanet, får nästan klaustrofobi.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ni med AS, gillar ni att resa? (Omröstning)

Inläggav Fourier » 2018-03-02 0:26:57

Jag gillar att resa. Har bara inte råd, tid eller mod till det just nu.

EDIT:

Skulle vilja besöka sydpolen (men bara kort).
Fourier
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2017-06-04

Ni med AS, gillar ni att resa? (Omröstning)

Inläggav Alyana » 2018-03-02 8:15:28

Nej.
Det stressar, förändrar och tar mycket energi.
Förstår inte hur någon med AS kan gilla det.. kanske har med ålder att göra? :-|
Har ni andra som sköter det praktiska?
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Ni med AS, gillar ni att resa? (Omröstning)

Inläggav Flia » 2018-03-02 15:31:40

Jag är så omständig med mina matallergier, mitt fysiska handikapp, min CPAP (snarkmaskin) att det blir överväldigande.

Men i princip gillar jag att resa, om bara alla orosmoment är ordnade
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Ni med AS, gillar ni att resa? (Omröstning)

Inläggav truthseeker » 2018-03-02 19:35:45

jag hade gärna rest till varmare länder osv. men allt utanför hemmet skapar stress osv så jag skulle aldrig kunna njuta av det.
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Ni med AS, gillar ni att resa? (Omröstning)

Inläggav rapchic » 2018-03-02 21:34:13

Annat, gillar det ibland, gillar det inte ibland.

Det tar på energin, vissa transportsätt är smärtsamma och jag vill inte resa bara sådär hipp happ.

Men det är kul med små resor i Sverige då och då
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Ni med AS, gillar ni att resa? (Omröstning)

Inläggav cirkusfreak » 2018-03-03 0:26:57

Det gillar jag, brukar ut och resa själv en del ibland. Att resa själv är nog skönast för då kan jag lägga upp allt precis som jag själv vill. Vill jag göra vissa saker så gör jag det, vill jag gå runt en hel dag och bara fotografera tåg så kan jag göra det och när jag behöver vila så går jag bara till mitt hotell och vilar så länge jag behöver.

Jag önskar däremot att jag var smidigare rent socialt på att knyta kontakt med människor, det hade ju varit lite trevligt att som vissa NT gör - att bara gå till en bar, ta en öl och träffa "lite skönt folk att snacka med". Men det är som det är och jag tycker det likväl är roligt att resa ändå!

På sätt och vis tror jag nog nästan att det har blivit lite av mitt specialintresse. Det är ganska roligt att resa med olika flygbolag och jämföra dessa, boka resor så att jag flyger med vissa specifika flygplan en viss rutt, hålla koll på bonuspoäng och boka flygresor på ett visst sätt för att optimera användandet av poäng osv
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Ni med AS, gillar ni att resa? (Omröstning)

Inläggav blitzen » 2018-03-15 11:04:42

Ja, men då vill jag ha pengar på fickan, pålitligt resesällskap med lokalsinne (har noll själv), allt ordnat innan med boende & dyl. Har provat att resa under motsvarande premisser tidigare i livet och det var ett slitsamt vågspel som kunde tagit en ände med förskräckelse, men jag kom hem. Drömmer ibland om att jag gjort impulsresor till alla möjliga ställen och att jag står där ensam, förvirrad och utan pengar.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Ni med AS, gillar ni att resa? (Omröstning)

Inläggav Pepparchips » 2018-07-26 12:37:52

För mig är resan det roliga. Gärna sätta mig på ett tåg och åka nånstans. Men jag vill hinna hem innan kvällen, så jag kan sova i min egen säng.
Pepparchips
 
Inlägg: 246
Anslöt: 2017-04-22
Ort: Tokholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in