Inlämningsuppgifter, mina föräldrar övertolkar. Hjälp?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inlämningsuppgifter, mina föräldrar övertolkar. Hjälp?

Inläggav Talen » 2012-09-30 14:54:11

Mitt problem just nu är att jag har en inlämmningsuppgift till NO:n, jag har sett fram emot att göra den, den anknyter till ett av mina specialintresssen. Men mina föräldrar insisterar på att läsa igenom allt sådant, och de tolkar, ett (självklart), ja inom parantes, blir: JAG SKITER I ALLT! Jag vet inte hur de tänker, totalt obegripligt för min del. Och de hänvisar till min attityd, som jag kanske, jag är inte säker på att jag har den alls, har fått tack vare understimuleringen och min huvudvärk (som är nästan konstant, inräknar också här, suddigt seende, och yrsel). Det här är ett stort problem just nu, då vi ganska självklart blir osams på grund av det. Så jag frågar här om hjälp, hur ska jag hantera det, och skriva för att de inte skall tolka in min attityd(som jag tror jag inte har)?

***************

Tekniker:
Tråd flyttad till lämpligare avdelning. Stavfel i rubriken korrigerat.
Talen
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2012-09-12
Ort: Falun

Inlämmningsuppgifter, mina föräldrar övertolkar, Hjälp?

Inläggav Flinta » 2012-09-30 16:38:17

Talen skrev:Mitt problem just nu är att jag har en inlämmningsuppgift till NO:n, jag har sett fram emot att göra den, den anknyter till ett av mina specialintresssen. Men mina föräldrar insisterar på att läsa igenom allt sådant, och de tolkar, ett (självklart), ja inom parantes, blir: JAG SKITER I ALLT! Jag vet inte hur de tänker, totalt obegripligt för min del. Och de hänvisar till min attityd, som jag kanske, jag är inte säker på att jag har den alls, har fått tack vare understimuleringen och min huvudvärk (som är nästan konstant, inräknar också här, suddigt seende, och yrsel). Det här är ett stort problem just nu, då vi ganska självklart blir osams på grund av det. Så jag frågar här om hjälp, hur ska jag hantera det, och skriva för att de inte skall tolka in min attityd(som jag tror jag inte har)?


Jag förstår inte riktigt. Kan du förklara problemet mer?

Du skriver en inlämningsuppgift som anknyter till ett av dina specialintressen och sedan låter du dina föräldrar läsa igenom den. Vad är det dom tycker att du skiter i, vad menar du med "ALLT"?

Tycker dom att du skiter i allt skolarbete utöver sånt som anknyter till dina specialintressen? Och du känner dig understimulerad av allt skolarbete som inte anknyter till dina specialintressen. Är det det som är problemet? Eller vad?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inlämmningsuppgifter, mina föräldrar övertolkar, Hjälp?

Inläggav Talen » 2012-09-30 19:04:34

Flinta skrev:
Talen skrev:Mitt problem just nu är att jag har en inlämmningsuppgift till NO:n, jag har sett fram emot att göra den, den anknyter till ett av mina specialintresssen. Men mina föräldrar insisterar på att läsa igenom allt sådant, och de tolkar, ett (självklart), ja inom parantes, blir: JAG SKITER I ALLT! Jag vet inte hur de tänker, totalt obegripligt för min del. Och de hänvisar till min attityd, som jag kanske, jag är inte säker på att jag har den alls, har fått tack vare understimuleringen och min huvudvärk(som är nästan konstant, inräknar också här, suddigt seende, och yrsel). Det här är ett stort problem just nu, då vi ganska självklart blir osams på grund av det. Så jag frågar här om hjälp, hur ska jag hantera det, och skriva för att de inte skall tolka in min attityd(som jag tror jag inte har)?


Jag förstår inte riktigt. Kan du förklara problemet mer?

Du skriver en inlämningsuppgift som anknyter till ett av dina specialintressen och sedan låter du dina föräldrar läsa igenom den. Vad är det dom tycker att du skiter i, vad menar du med "ALLT"?

Tycker dom att du skiter i allt skolarbete utöver sånt som anknyter till dina specialintressen? Och du känner dig understimulerad av allt skolarbete som inte anknyter till dina specialintressen. Är det det som är problemet? Eller vad?


Vad som menas med ALLT vet jag inte, det var ett citat från min mamma. Och de verkar menar att jag struntar i allt, även det som anknyter till mina specialintressen, eller framförallt menar de kanske betygen(?). Vad gäller understimuleringen så är det helt enkelt att skolan är för lätt, även det som inte rör mina specialintressen. Problemet är att de tolkar in någon betydelse som jag inte alls menade, och inte kan se heller.
Lite otydligt blev det kanske.
Talen
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2012-09-12
Ort: Falun

Inlämmningsuppgifter, mina föräldrar övertolkar, Hjälp?

Inläggav Meppe » 2012-09-30 19:07:50

Förstår jag rätt? Tycker de att du skiter i allt för att du låter dem läsa igenom dina inlämningsuppgifter?
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inlämmningsuppgifter, mina föräldrar övertolkar, Hjälp?

Inläggav onlyhell » 2012-09-30 19:13:49

Jag förstår inte riktigt, tycker dom att du skiter i att följa instruktionerna?
onlyhell
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2012-04-01

Inlämmningsuppgifter, mina föräldrar övertolkar, Hjälp?

Inläggav Flinta » 2012-09-30 19:30:36

Ok, skolan e för lätt o du är understimulerad av det och du läser inte läxor/skolabete vilket leder till dåliga betyg.

Du vägrar/har svårt för att anpassa dig och lära dig sånt som för dig och många andra (inte ovanligtvis aspergare) ser som "onödigheter". Konsekvenserna blir att du inte får betyg och t ex inte kan utbilda dig vidare. Trots att du säkerligen besitter stora kunskaper i dina specialintressen.

Är din fråga hur du ska hantera din omotivation till att lära dig sånt som ingår i skolans kursplaner (d v s sånt som du bara blir understimulerad av) och hur du ska fortsätta kunna gå kvar i skolan?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inlämmningsuppgifter, mina föräldrar övertolkar, Hjälp?

Inläggav Talen » 2012-09-30 19:44:47

Meppe skrev:Förstår jag rätt? Tycker de att du skiter i allt för att du låter dem läsa igenom dina inlämningsuppgifter?
onlyhell skrev:Jag förstår inte riktigt, tycker dom att du skiter i att följa instruktionerna?


Nej, det tror jag iallfall inte, de tolkar in saker jag inte kan tänka mig att det jag skriver skulle kunna betyda.

Flinta skrev:Ok, skolan e för lätt o du är understimulerad av det och du läser inte läxor/skolabete vilket leder till dåliga betyg.

Du vägrar/har svårt för att anpassa dig och lära dig sånt som för dig och många andra (inte ovanligtvis aspergare) ser som "onödigheter". Konsekvenserna blir att du inte får betyg och t ex inte kan utbilda dig vidare. Trots att du säkerligen besitter stora kunskaper i dina specialintressen.

Är din fråga hur du ska hantera din omotivation till att lära dig sånt som ingår i skolans kursplaner (d v s sånt som du bara blir understimulerad av)?


Nej, inte riktigt, även om jag gärna tar emot sådana tips också, för skolarbetet gör jag,problemet där är att jag redan kan det i många fall, och ifall det skulle behövas inte vet hur man övar in saker. Det aktuella problemet är mer bokstavstolkning, jag läser vad som står, och kan inte föreställa mig hur de läser in andra betydelser.
Jag har samma problem när det gäller t.ex. prov, i och med att jag inte förstår vad de vill att jag ska skriva.
Vad gäller inlämningsuppgifterna så verkar jag tydligen nonchalant, och jag kan inte förstå vad som orsakar det.
Talen
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2012-09-12
Ort: Falun

Inlämmningsuppgifter, mina föräldrar övertolkar, Hjälp?

Inläggav Flinta » 2012-09-30 20:02:46

Känner lärarna till dina problem? Förstår dom dig och vad du behöver för extra hjälp för att klara av skolan?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inlämningsuppgifter, mina föräldrar övertolkar. Hjälp?

Inläggav Alien » 2012-09-30 20:38:43

Tycker dina föräldrar att du slarvara med inlämningsuppgiften el att det är vissa formuleringar som du ska ändra?

Det kan hända att de har rätt i att vissa formuleringar kan ses som mindre lämpliga, men de borde ju kunna förklara hur. Eller ska du bara lyda dem för att de är NT och vuxna, och därför vet bäst. Men om du inte får veta varför det är fel så lär du dig inte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inlämningsuppgifter, mina föräldrar övertolkar. Hjälp?

Inläggav Ismaely » 2012-10-02 9:08:30

Hinner inte skriva så mycket men fick en tanke om vad som kanske skulle kunna vara till hjälp för både dig och dina föräldrar: om din lärare kunde ge dig ett eller flera exempel på hur hen vill att en dylik inlämningsuppgift ska se ut. Då har ni något att referera till. Gärna med lite konkreta förhållningsregler angående omfattning, format etc. Det kan ju vara dina föräldrar som inte förstår eller du som inte skriver som läraren förväntar sig (det är svårt t. ex. att veta hur tydlig man ska vara).

Hoppas det var till någon hjälp och lycka till!
Ismaely
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2011-03-02
Ort: Nära Gbg

Inlämningsuppgifter, mina föräldrar övertolkar. Hjälp?

Inläggav Talen » 2012-10-03 16:01:29

Flinta skrev:Känner lärarna till dina problem? Förstår dom dig och vad du behöver för extra hjälp för att klara av skolan?

Ingen aning faktiskt, jag, mina föräldrar och min mentor kom överens om att jag skulle få viss anpassning, men jag vet inte hur mycket skillnad det kan ha gjort. Vissa lärare är jag däremot ganska säker på att de inte hört något om det.

Alien skrev:Tycker dina föräldrar att du slarvara med inlämningsuppgiften el att det är vissa formuleringar som du ska ändra?

Det kan hända att de har rätt i att vissa formuleringar kan ses som mindre lämpliga, men de borde ju kunna förklara hur. Eller ska du bara lyda dem för att de är NT och vuxna, och därför vet bäst. Men om du inte får veta varför det är fel så lär du dig inte.


Jag tror att det är formuleringarna, och vad gäller det sista du skrev så är det precis det jag menar, och jag inser att de faktiskt vet bättre än mig, men det har ju inte jag någon nytta av.

Ismaely skrev:Hinner inte skriva så mycket men fick en tanke om vad som kanske skulle kunna vara till hjälp för både dig och dina föräldrar: om din lärare kunde ge dig ett eller flera exempel på hur hen vill att en dylik inlämningsuppgift ska se ut. Då har ni något att referera till. Gärna med lite konkreta förhållningsregler angående omfattning, format etc. Det kan ju vara dina föräldrar som inte förstår eller du som inte skriver som läraren förväntar sig(det är svårt t. ex. att veta hur tydlig man ska vara).

Hoppas det var till någon hjälp och lycka till!


Tack, det ska jag komma ihåg till nästa gång, lär göra det mycket enklare.
--------------------------------------------------------------------------
Tack allihop förresten. :-)Happy
Talen
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2012-09-12
Ort: Falun

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in