VILL diagnostiseras!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

VILL diagnostiseras!

Inläggav wannabe » 2012-09-29 3:53:05

Hej forumet!

Hittade denna sida för en timme sedan och har skummat igenom några trådar. Ska fatta mig så kort jag kan, har förstått att det uppskattas.

Jag är en 30-årig grabb som så sent som igår konfronterades med det faktum att jag, i någon mån, kan vara "en av er". En tjej som jag har en nära relation med - hon känner mig eventuellt bättre än någon annan - ska börja undervisa i en klass med många Aspberger-elever och har därför läst på i ämnet. När hon läste en definition av diagnosen blev hon i det närmaste paff - det var i det närmaste mig som beskrevs! Hon läste senare upp det för mig och jag blev ännu mer paff. Har nu ägnat det senaste dygnet åt att läsa så mycket jag hunnit om ämnet.

Jag är alltså nybörjare inom området och säger direkt: jag hoppas att jag inte kommer att formulera mig på ett sätt som kan uppfattas som stötande! Har rakt motsatta avsikter. Ber ändå om ursäkt ifall någon läsare skulle ta illa upp av någon av de amatörslutsatser jag kommer försöka mig på nedan.

Det är väl knappast någon större vits att dra allt som stämmer. Ni känner ju naturligtvis till många av de vanligaste dragen och det är en rad av dessa som jag skriver under på - vissa med den fetaste av markeringspannor, några andra med tunnare blyerts. Ska jag välja ut något som kanske sticker ut lite extra så är det mitt sätt att snabbt och jätteintensivt slukas upp av intressen. Det sätt på vilket jag nu tagit mig an detta ämne är det senaste, supersymboliska, exemplet...

Som sagt, mycket stämmer - men jag tror att det kan vara mer intressant att lyfta fram vad som INTE stämmer. Utifrån att ha läst på samt själv och med andras hjälp analyserat mig själv kommer jag fram till följande huvudsakliga "motargument":