Att betala över nätet [delad tråd]

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att betala över nätet [delad tråd]

Inläggav kullan » 2012-09-04 19:26:18

Hur funkar det med att betala för apparna? ska man uppge något kortnummer via mobilen? Det känns ju livsfarligt. Det är ju en sak att betala via internetbanken där har msn säkerhetsdosan men det har man inte på mobilen. Och dessutom har jag hört att man är totalt oskyddad på androiden. nä jag törs helt enkelt inte av säkerhetsskäl betala för någon app även om jag skulle ha råd med priset.

Co-Admin

Diskussionen kommer ursprungligen från denna tråd:

den-stora-app-traden-t19392-264.html#p872849
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Den (STORA) app-tråden

Inläggav Zirre » 2012-09-04 19:30:10

kullan skrev:Hur funkar det med att betala för apparna? ska man uppge något kortnummer via mobilen? Det känns ju livsfarligt. Det är ju en sak att betala via internetbanken där har msn säkerhetsdosan men det har man inte på mobilen. Och dessutom har jag hört att man är totalt oskyddad på androiden. nä jag törs helt enkelt inte av säkerhetsskäl betala för någon app även om jag skulle ha råd med priset.


Det funkar perfa att betala med sitt betalkort på Play Store :-)Happy
Bara knappa in det och så finns det där nästa gång du vill köpa en applikation.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Den (STORA) app-tråden

Inläggav kullan » 2012-09-04 19:33:41

Zirre skrev:
kullan skrev:Hur funkar det med att betala för apparna? ska man uppge något kortnummer via mobilen? Det känns ju livsfarligt. Det är ju en sak att betala via internetbanken där har msn säkerhetsdosan men det har man inte på mobilen. Och dessutom har jag hört att man är totalt oskyddad på androiden. nä jag törs helt enkelt inte av säkerhetsskäl betala för någon app även om jag skulle ha råd med priset.


Det funkar perfa att betala med sitt betalkort på Play Store :-)Happy
Bara knappa in det och så finns det där nästa gång du vill köpa en applikation.


Nämen nu missade du vad jag skrev. Att skriva kortnumret känns farligt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Den (STORA) app-tråden

Inläggav Zirre » 2012-09-04 19:36:33

kullan skrev:
Zirre skrev:
kullan skrev:Hur funkar det med att betala för apparna? ska man uppge något kortnummer via mobilen? Det känns ju livsfarligt. Det är ju en sak att betala via internetbanken där har msn säkerhetsdosan men det har man inte på mobilen. Och dessutom har jag hört att man är totalt oskyddad på androiden. nä jag törs helt enkelt inte av säkerhetsskäl betala för någon app även om jag skulle ha råd med priset.


Det funkar perfa att betala med sitt betalkort på Play Store :-)Happy
Bara knappa in det och så finns det där nästa gång du vill köpa en applikation.


Nämen nu missade du vad jag skrev. Att skriva kortnumret känns farligt.

Jag läste vad du skrev och svarade på det. Jag har då aldrig råkat ut för något dåligt.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Den (STORA) app-tråden

Inläggav Miche » 2012-09-04 23:54:53

Jag har inte sett några rapporter om missbruk men det betyder inte automatiskt att det är säkert, plötsligt kanske någon crackar systemet och har tillgång till miljontals kontonummer, så det säkraste vore att ha ett kort som man bara har de pengar på som man ska betala (å andra sidan brukar bankerna ersätta eftersom deras säkerhet suger och de därmed skäms).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Den (STORA) app-tråden

Inläggav kvicksilver » 2012-09-05 0:00:39

Miche skrev:Jag har inte sett några rapporter om missbruk men det betyder inte automatiskt att det är säkert, plötsligt kanske någon crackar systemet och har tillgång till miljontals kontonummer, så det säkraste vore att ha ett kort som man bara har de pengar på som man ska betala (å andra sidan brukar bankerna ersätta eftersom deras säkerhet suger och de därmed skäms).


Jag brukar använda e-kort. Man fyller i hur mycket pengar som skall sättas in på det fiktiva kontot (genom sin internetbank) så skapar den ett tillfälligt nummer för just det kortet. Smidigt och säkert.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Den (STORA) app-tråden

Inläggav Moggy » 2012-09-05 0:05:28

Det bästa vore om Google fixade så att man kunde sätta in pengar på sitt googlekonto och så betalade man appar med det. Här är faktiskt Apple bättre än Google för ovanlighetens skull. Men det kanske kommer...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Den (STORA) app-tråden

Inläggav Miche » 2012-09-05 0:13:55

e-kort är en bra lösning... om banken har stöd för det...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Den (STORA) app-tråden

Inläggav kullan » 2012-09-05 0:15:28

Miche skrev:e-kort är en bra lösning... om banken har stöd för det...


Jag tvivlar på att min bank har den servicen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Den (STORA) app-tråden

Inläggav kvicksilver » 2012-09-05 0:18:11

kullan skrev:
Miche skrev:e-kort är en bra lösning... om banken har stöd för det...


Jag tvivlar på att min bank har den servicen.


Vet att åtminstone Swedbank har det, och Nordea har något liknande har jag för mig. Värt att kolla upp iaf. :)
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Den (STORA) app-tråden

Inläggav Miche » 2012-09-05 0:26:08

Båda de bankerna har usel service på kontoren och skitlånga köer jämt, jag tänker inte byta...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Den (STORA) app-tråden

Inläggav kvicksilver » 2012-09-05 3:17:49

Miche skrev:Båda de bankerna har usel service på kontoren och skitlånga köer jämt, jag tänker inte byta...


Det är såna jag vet, är ju lätt att kolla upp om en egens bank har det.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Den (STORA) app-tråden

Inläggav barracuber » 2012-09-05 7:32:07

[OT-ekort]

Jag har också Swedbank. Deras e-kort brukar funka bra att betala med i 8 fall av 10. Det är en bra och smidig lösning för nätköp som känns säker. I enstaka fall har det inte gått och då är det för att betalningsmottagaren (alltid utländska) inte har godkänd e-kort utan vill ha ett "riktigt" betal/kontokort. I de fallen har jag backat köpet; det är ytterst sällan jag skriver in mitt riktiga kortnummer på nätet *paranoid*.

I ett fall - Sony Playstation Network (sonen skulle köpa ett tilllägg till ett känt onlinespel) godkände inte stora och mäktiga Sony lilla banken Swedbank från lilla landet Sverige. Det tog över ett år av påtryckningar från irriterade svenska och danska kunder innan Sony äntligen fixade felet! :evil: Felet var att Sony drog en inledande "testtransaktion" på 1 öre från ekortet, ett förfarande som finns i andra länders ekort. Detta ledde till att köpet inte kunde genomföras; Swedbanks ekort klarar bara en enda transaktion.

På Swedbanks ekort är det viktigt att ge en tillräcklig marginal på beloppet. Om t ex köpet är på 15 kronor så ska man inte sätta 16 utan hellre 25 eller 30, annars riskerar köpet att inte gå igenom, har hänt mig några gånger. Giltighetstiden brukar jag alltid sätta till en månad.


:!: :idea: Gör ALDRIG ett nätköp om det inte står https://... i adressfältet!!

[/OT-ekort]
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Den (STORA) app-tråden

Inläggav barracuber » 2012-09-05 7:36:57

[OT-banker]

Miche skrev:Båda de bankerna har usel service på kontoren och skitlånga köer jämt, jag tänker inte byta...


Eh..finns det någon bank idag som inte har det så där? :-)003

Tänker på kontantservicen: I hela stor-Göteborg finns det endast TVÅ swedbankskontor kvar som har kontanter - Heden och Västra Frölunda :shock:

[/OT-banker]
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Den (STORA) app-tråden

Inläggav Kimmelie » 2012-09-05 8:47:30

kvicksilver skrev:
kullan skrev:
Miche skrev:e-kort är en bra lösning... om banken har stöd för det...


Jag tvivlar på att min bank har den servicen.


Vet att åtminstone Swedbank har det, och Nordea har något liknande har jag för mig. Värt att kolla upp iaf. :)

Nordeas lösning funkar inte på Google Play. Det var länge sen jag använde den tjänsten, kommer inte ihåg exakt, men man aktiverade e-kortnumret i internetbanken, och fick ett nummer som var giltigt för 1 köp inom en månad. (Pengarna drogs från det vanliga kontot.) Men Google testar kontonumret innan de genomför köpet, och därmed är det förbrukat... Jävla idioter!!! (Ursäkta utrycket, jag hoppas det är tillåtet att svära åt nån som inte är medlem på forumet. Mig veterligen är Google bara närvarande som bot...) Så jävla osäkert allting är på nätet, så är det ju onödigt att förstöra den lilla säkerhet som finns...

Har ibland funderat på att byta bank, om jag orkar... Men jag vet inte vilken som är värt att byta till. Nån som har en fungerande e-legitimation för Linux (Skäl nog för att bojkotta Nordea!), och som har nån typ av säker betalning på nätet.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Den (STORA) app-tråden

Inläggav Flia » 2012-09-05 13:50:27

Handelsbanken (som har kvar kontanterna) har inte den lösningen på kortet. Däremot kan man öppna och stänga sitt kort för internetköp (och utlandsköp), vilket gör att ingen kommer åt det.

Man kan öppna kortet via mobilen. Alltså öppnar man kortet tilfälligt när man handlar, och sen stänger man det igen. Det handlar om sekunder det är öppet om man gör det till rutin.

Handelsbanken är den enda bank som klarat sig genom alla bankkriser. De har inga bonusar till cheferna, och de lånar inte ut pengar till någon med betalningsanmärkningar eller för låg inkomst. Dessutom har de en kanonbra service, både via internet och på kontoren.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav barracuber » 2012-09-24 11:35:40

barracuber tidigare i tråden skrev:Jag har också Swedbank. Deras e-kort brukar funka bra att betala med i 8 fall av 10. Det är en bra och smidig lösning för nätköp som känns säker. I enstaka fall har det inte gått och då är det för att betalningsmottagaren (alltid utländska) inte har godkänd e-kort utan vill ha ett "riktigt" betal/kontokort. I de fallen har jag backat köpet; det är ytterst sällan jag skriver in mitt riktiga kortnummer på nätet *paranoid*.

På Swedbanks ekort är det viktigt att ge en tillräcklig marginal på beloppet. Om t ex köpet är på 15 kronor så ska man inte sätta 16 utan hellre 25 eller 30, annars riskerar köpet att inte gå igenom, har hänt mig några gånger. Giltighetstiden brukar jag alltid sätta till en månad.

Allt jag skrev där är förvisso sant utom en sak: att det fungerar - för det gör det inte!!

Sedan i våras nån gång. OBS att nu talar jag enbart om Swedbanks e-kort vid köp i Google Play Store (fast felet verkar finnas även på andra banker och säljare).

Jag skulle nyss köpa Swiftkey för 26 spänn. jag gjorde ett e-kort på 40, giltighetstid en månad. Det accepterades inte. Jag fick ingen orsak.

jag googlade. Här är förklaringen:

itpiraten.se skrev:http://itpiraten.se/android-tips-for-ny ... omment-232
Urban says:
Från Swedroid: ”Det har rullat in bra feedback och en lösning för krånglande kontokort, i alla fall för Swedbank-kunder, är att ansluta kortet till Verified by Visa eller MasterCard SecureCode. Google tycks nämligen kräva att säkerhetsfinesserna är aktiverade för dessa korttyper och avslår icke ansluta kort utan förklaring. Det ska gå ansluta ens kontokort till Verified by Visa/MasterCard SecureCode kostnadsfritt direkt från ens internetbank.”

Problemet är likadant på Windows Phone Marketplace, Xbox Live! och många andra tjänster där e-kort fungerade bra en period men har nu samma bekymmer som Google Play.

jag skrev även detta:
barracuber skrev:I ett fall - Sony Playstation Network (sonen skulle köpa ett tilllägg till ett känt onlinespel) godkände inte stora och mäktiga Sony lilla banken Swedbank från lilla landet Sverige. Det tog över ett år av påtryckningar från irriterade svenska och danska kunder innan Sony äntligen fixade felet! :evil: Felet var att Sony drog en inledande "testtransaktion" på 1 öre från ekortet, ett förfarande som finns i andra länders ekort. Detta ledde till att köpet inte kunde genomföras; Swedbanks ekort klarar bara en enda transaktion.

Detta funkar numera - men inte från dator utan enbart från en PS3-konsol! :roll: :twisted: Sonen köpte ett online pass förra veckan.

barracuber skrev::!: :idea: Gör ALDRIG ett nätköp om det inte står https://... i adressfältet!!
Kan aldrig sägas för många gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Att betala över nätet [delad tråd]

Inläggav JvA00 » 2012-09-24 13:54:35

kvicksilver skrev:
Miche skrev:Båda de bankerna har usel service på kontoren och skitlånga köer jämt, jag tänker inte byta...


Det är såna jag vet, är ju lätt att kolla upp om en egens bank har det.


Done.

Följande banker/finansinstitut saknar detta stöd:
Ica Banken
Handelsbanken
Danske Bank
OKQ8
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Att betala över nätet [delad tråd]

Inläggav Zima33 » 2012-09-24 15:24:56

Flia skrev:Handelsbanken (som har kvar kontanterna) har inte den lösningen på kortet. Däremot kan man öppna och stänga sitt kort för internetköp (och utlandsköp), vilket gör att ingen kommer åt det.

Man kan öppna kortet via mobilen. Alltså öppnar man kortet tilfälligt när man handlar, och sen stänger man det igen. Det handlar om sekunder det är öppet om man gör det till rutin.

ICA Banken och COOP VISA har likadant men det kan ta flera dagar innan pengarna dras ändå så man måste ha kortet öppet tills det är genomfört... :?
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Att betala över nätet [delad tråd]

Inläggav kullan » 2012-09-24 19:52:12

Alltså blir det enbart gratisappar för mig även i fortsättningen oxå. Det känns säkrast.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Att betala över nätet [delad tråd]

Inläggav Miche » 2012-09-24 20:44:07

En del gratisappar blir dyrare pga extra datatrafik och strul som de ställer till med... :(
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Att betala över nätet [delad tråd]

Inläggav Flia » 2012-09-26 22:00:57

Zima33 skrev:
Flia skrev:Handelsbanken (som har kvar kontanterna) har inte den lösningen på kortet. Däremot kan man öppna och stänga sitt kort för internetköp (och utlandsköp), vilket gör att ingen kommer åt det.

Man kan öppna kortet via mobilen. Alltså öppnar man kortet tilfälligt när man handlar, och sen stänger man det igen. Det handlar om sekunder det är öppet om man gör det till rutin.

ICA Banken och COOP VISA har likadant men det kan ta flera dagar innan pengarna dras ändå så man måste ha kortet öppet tills det är genomfört... :?


Beloppet reserveras ju på en gång, och sen behöver de inte kortnumret längre. Det kan ta upp till en vecka innan beloppet dras, du behöver ändå inte ha kortet öppet för internetköp.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Att betala över nätet [delad tråd]

Inläggav Zima33 » 2012-09-27 0:48:54

Flia skrev:Beloppet reserveras ju på en gång, och sen behöver de inte kortnumret längre. Det kan ta upp till en vecka innan beloppet dras, du behöver ändå inte ha kortet öppet för internetköp.

Ok. Men en gång när jag hade gjort ett köp stängde jag kortet samma dag så då fick jag mail om att de inte kunnat dra pengarna från kontot.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Att betala över nätet [delad tråd]

Inläggav Flia » 2012-09-27 11:20:16

Zima33 skrev:
Flia skrev:Beloppet reserveras ju på en gång, och sen behöver de inte kortnumret längre. Det kan ta upp till en vecka innan beloppet dras, du behöver ändå inte ha kortet öppet för internetköp.

Ok. Men en gång när jag hade gjort ett köp stängde jag kortet samma dag så då fick jag mail om att de inte kunnat dra pengarna från kontot.


Gjorde du köpet efter kontorstid? Det ska inte spela nån roll men det kan ju vara fel på deras rutiner.
Man kan ju bevaka att pengarna reserveras på kontot (vilket brukar ske direkt) och stänga det sen.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Återgå till IT-forum



Logga in