Hur hanterar ni besvärliga frågor om arbete och karriär?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur hanterar ni besvärliga frågor om arbete och karriär?

Inläggav KalleKus » 2012-09-11 18:14:48

Däremot får man ju gå igenom en undersökning om man är kapabel att vara förälder men vad jag förstått finns det jättemånga bra föräldrar som har AS så just diagnosen borde inte spela roll utan hur just den ser ut för just dig.
Jag skulle då inte acceptera att man motiverade att jag var en dålig förälder bara pga AS, Förhoppningsvis kan man anmäla för diskremineraing för sånt (däremot kan man ju, just för hur ens egen AS ser ut inte vara lämplig men det har ju inte så mkt att göra med om man har diagnos eller inte)

Beroende på hur just din lisvsituation, inlevelseförmåga och ork ser ut så finns det säkert chanser sett ut SVENSKA utredares och adoptonsorganisationers ögon.
Men om det kommer att stå Asperger i dina hälsopapper så är det = psykiskt störd i de länder som adopterar bort barn... Och då är ni tyvärr bortsorterade direkt. :(
Det är en hårda sanningen.
De säger ju tom ner till föräldrar som t ex har ett högt BMI! :shock:
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Hur hanterar ni besvärliga frågor om arbete och karriär?

Inläggav KalleKus » 2012-09-11 18:15:58

De säger ju tom ner till föräldrar som t ex har ett högt BMI! :shock:
Säger nej ska det stå...
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Hur hanterar ni besvärliga frågor om arbete och karriär?

Inläggav rapchic » 2012-09-11 18:48:42

KalleKus skrev:
Däremot får man ju gå igenom en undersökning om man är kapabel att vara förälder men vad jag förstått finns det jättemånga bra föräldrar som har AS så just diagnosen borde inte spela roll utan hur just den ser ut för just dig.
Jag skulle då inte acceptera att man motiverade att jag var en dålig förälder bara pga AS, Förhoppningsvis kan man anmäla för diskremineraing för sånt (däremot kan man ju, just för hur ens egen AS ser ut inte vara lämplig men det har ju inte så mkt att göra med om man har diagnos eller inte)

Beroende på hur just din lisvsituation, inlevelseförmåga och ork ser ut så finns det säkert chanser sett ut SVENSKA utredares och adoptonsorganisationers ögon.
Men om det kommer att stå Asperger i dina hälsopapper så är det = psykiskt störd i de länder som adopterar bort barn... Och då är ni tyvärr bortsorterade direkt. :(
Det är en hårda sanningen.
De säger ju tom ner till föräldrar som t ex har ett högt BMI! :shock:


jo såg att om man ska försöka sig på att adoptera gör man det nog inom rikets gränser
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Hur hanterar ni besvärliga frågor om arbete och karriär?

Inläggav KalleKus » 2012-09-11 22:59:19

rapchic skrev:
KalleKus skrev:
Däremot får man ju gå igenom en undersökning om man är kapabel att vara förälder men vad jag förstått finns det jättemånga bra föräldrar som har AS så just diagnosen borde inte spela roll utan hur just den ser ut för just dig.
Jag skulle då inte acceptera att man motiverade att jag var en dålig förälder bara pga AS, Förhoppningsvis kan man anmäla för diskremineraing för sånt (däremot kan man ju, just för hur ens egen AS ser ut inte vara lämplig men det har ju inte så mkt att göra med om man har diagnos eller inte)

Beroende på hur just din lisvsituation, inlevelseförmåga och ork ser ut så finns det säkert chanser sett ut SVENSKA utredares och adoptonsorganisationers ögon.
Men om det kommer att stå Asperger i dina hälsopapper så är det = psykiskt störd i de länder som adopterar bort barn... Och då är ni tyvärr bortsorterade direkt. :(
Det är en hårda sanningen.
De säger ju tom ner till föräldrar som t ex har ett högt BMI! :shock:


jo såg att om man ska försöka sig på att adoptera gör man det nog inom rikets gränser
Det finns eg inga svenska barn alls som adopteras.
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Hur hanterar ni besvärliga frågor om arbete och karriär?

Inläggav rapchic » 2012-09-12 8:24:26

KalleKus skrev: Det finns eg inga svenska barn alls som adopteras.


ok nu är det verkligen OT men
vad jag förstår så finns dom men det är inte vanligt (vanligast är att man adopteras av andra familjemedlemmar) men fosterbarn är ocksp ett alternativ för mig (har ej läst reglerna ang det)

men ta inte det här fel, om det blir så att vi inte kan skaffa egna barn så kommer jag inte ge upp tanken på barn bara för att nån på nätet sa att det var omöjligt.
såklart kommer jag försöka men förhoppningsvis kommer jag inte behöva försöka och förhoppningsvis har vi smått snart (och då menar jag inte kaninungar)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Hur hanterar ni besvärliga frågor om arbete och karriär?

Inläggav KalleKus » 2012-09-12 8:46:26

rapchic skrev:
KalleKus skrev: Det finns eg inga svenska barn alls som adopteras.


ok nu är det verkligen OT men
vad jag förstår så finns dom men det är inte vanligt (vanligast är att man adopteras av andra familjemedlemmar) men fosterbarn är ocksp ett alternativ för mig (har ej läst reglerna ang det)

men ta inte det här fel, om det blir så att vi inte kan skaffa egna barn så kommer jag inte ge upp tanken på barn bara för att nån på nätet sa att det var omöjligt.
såklart kommer jag försöka men förhoppningsvis kommer jag inte behöva försöka och förhoppningsvis har vi smått snart (och då menar jag inte kaninungar)

Ja nu är det verkligen OT... :roll:
Men jag säger ju inte detta för att du ska ge upp... bara så man vet hur det funkar. För nån med AS som vill och tror den fixar barn så är det nog att föda barn som gäller.
Men visst; om man vill/måste adoptera så antingen måste man väl inte delge utredarna att man har AS, eller så skriver de inget om det i utredningen.
Å andra sidan så lär det krävas mer på många sätt att ta på sig att vara förälder åt ett barn som är adopterat från ett annat land/kultur vid 1-2 års ålder... (För bebisar är det väldigt sällan frågan om numera.)

Lycka till iallafall!
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Hur hanterar ni besvärliga frågor om arbete och karriär?

Inläggav ASterix » 2012-09-12 14:38:26

Roligt att du frågar. Jag är försöksutskriven från rättspsyk.
Vad jag är dömd för?...Låt mig säga så här. Jag tycker om människor….särskilt med grönsaker. Vill du följa med mig hem på en kaffe?

eller varför inte.. "Jag jobbar inte längre sedan ett par veckor. Jag har länge planerat att ta livet av mig men eftersom jobbet tog så mycket kraft så orkade jag inte planera mitt frånfälle på kvällarna. Så därför så sade jag upp mig. Så nu har jag äntligen kommit lite närmare mitt stora mål! Du är föresten inte intresserad av ett extra knäck? Det gäller bara en enkel knapptryckning på en uppfinning jag har gjort?
ASterix
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2007-09-18
Ort: Stockholm

Hur hanterar ni besvärliga frågor om arbete och karriär?

Inläggav Miche » 2012-09-13 1:28:10

:-)006
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur hanterar ni besvärliga frågor om arbete och karriär?

Inläggav Flinta » 2012-09-22 22:01:30

Hos frisören nästa gång:

Hon: Vad jobbar du med?
Jag: Jag är psykiskt sjuk och ligger mycket på sjukhus. Fråga gärna om det är något du vill veta.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur hanterar ni besvärliga frågor om arbete och karriär?

Inläggav elle » 2012-09-24 8:57:03

jag säger som det är även om andra få mig ibland att framstå som idiot. orkar inte hitta på nya lögner varje gång folk frågar .
Senast redigerad av elle 2012-09-24 8:58:03, redigerad totalt 1 gång.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Hur hanterar ni besvärliga frågor om arbete och karriär?

Inläggav KalleKus » 2012-09-24 8:57:41

Flinta skrev:Hos frisören nästa gång:

Hon: Vad jobbar du med?
Jag: Jag är psykiskt sjuk och ligger mycket på sjukhus. Fråga gärna om det är något du vill veta.

:lol: Dagens BÄSTA!
Tr or jag ska köra med den nästa gång....
Det är alltså fler som avskyr att gå till frisör just pga dessa j-a frågor?? :-)006
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Hur hanterar ni besvärliga frågor om arbete och karriär?

Inläggav Kanin » 2012-09-24 9:06:28

KalleKus skrev:
Flinta skrev:Hos frisören nästa gång:

Hon: Vad jobbar du med?
Jag: Jag är psykiskt sjuk och ligger mycket på sjukhus. Fråga gärna om det är något du vill veta.
:lol: Dagens BÄSTA!
Tr or jag ska köra med den nästa gång....
Det är alltså fler som avskyr att gå till frisör just pga dessa j-a frågor?? :-)006

Jag har berättat för min frisör att jag har Aspergers syndrom och sjukersättning, samt att jag sällan lämnar min bostad och inte har några vänner (fast vanligtvis pratar vi mest om kaniner, mellan långa tystnader). Jag förstår inte varför det skulle utgöra något problem.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Hur hanterar ni besvärliga frågor om arbete och karriär?

Inläggav elle » 2012-09-24 9:15:58

Kanin skrev:Jag har berättat för min frisör att jag har Aspergers syndrom och sjukersättning, samt att jag sällan lämnar min bostad och inte har några vänner (fast vanligtvis pratar vi mest om kaniner). Jag förstår inte varför det skulle utgöra något problem.


precis. min frisör har dyslexi och det finns många som har olika funktionsnedsättningar med diagnos eller utan den . det finns ingen anledning att tiga eller hitta på . vill man inte förstår så gör man det endå.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Hur hanterar ni besvärliga frågor om arbete och karriär?

Inläggav tahlia » 2012-09-24 9:22:08

Vem fan har råd att gå till en frisör? I det här fallet tycks det ju onekligen vara en fördel om nämnda människor ska fara och gräva i mitt privatliv (som de f.ö inte har något med att göra).
De folk som dristar sig till att fråga mig får ett ärligt svar på frågan dock. Ser inte varför jag ska behöva ljuga om vem jag är eller det jag gått igenom. Att ljuga i det fallet tyder ju på en viss osäkerhet - att man någonstans själv anser att man inte är värd lika mycket. Någon sådan osäkerhet kutar jag inte runt med.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hur hanterar ni besvärliga frågor om arbete och karriär?

Inläggav elle » 2012-09-24 9:30:44

tahlia skrev:Vem fan har råd att gå till en frisör?


och vem har som exempel råd att betala svindyra medicin man måste ta ? ibland är man tvungen att lägga ut pengar även på saker som inte är hyra eller mat eller så kan man också flytta till ett annat ,billigare ,land.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Hur hanterar ni besvärliga frågor om arbete och karriär?

Inläggav Jesters Tear » 2012-09-24 9:33:42

tahlia skrev:Vem fan har råd att gå till en frisör?


Jag har råd och jag lever på studiemedel.
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Hur hanterar ni besvärliga frågor om arbete och karriär?

Inläggav Flinta » 2012-09-24 13:37:06

Jesters Tear skrev:
tahlia skrev:Vem fan har råd att gå till en frisör?


Jag har råd och jag lever på studiemedel.


Min kostnad är 200 kr en gång om året.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur hanterar ni besvärliga frågor om arbete och karriär?

Inläggav Flinta » 2012-09-24 13:57:12

KalleKus skrev:
Flinta skrev:Hos frisören nästa gång:

Hon: Vad jobbar du med?
Jag: Jag är psykiskt sjuk och ligger mycket på sjukhus. Fråga gärna om det är något du vill veta.

:lol: Dagens BÄSTA!
Tr or jag ska köra med den nästa gång....
Det är alltså fler som avskyr att gå till frisör just pga dessa j-a frågor?? :-)006


Om frisören skulle visa intresse skulle jag gärna berätta vidare om mina diagnoser, min svåra uppväxt och om hur tufft det kan va att ha asperger idag.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in