Favoritgitarr.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Favoritgitarr.

Inläggav pointblank » 2012-08-25 15:09:49

Vad för slags gitarr spelar du på, eller skulle vilja spela på?

Jag har en Hagström Swedie (atlantic blue), och är väldigt nöjd med den. Det enda dumma är att det bara är 22 band. Skulle helst vilja ha 24 eller 25.

Hade varit kul att prova en Dean-gitarr. Min systerson har skaffat en sådan nu och tycker den är skön att spela på. De ser rätt coola ut också tycker jag! Någon gång i framtiden kanske jag skaffar en sådan.

Har två kassa akustiska gitarrer också, men spelar inte så mycket på dem längre.
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Re: Favoritgitarr.

Inläggav pointblank » 2012-08-26 15:28:56

En sådan här vill jag ha! :P
Tyvärr är de ju inte gratis...

p32077h-d57ff5be984211835c23050433649db4.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Favoritgitarr.

Inläggav joey_truelove » 2012-09-10 2:23:52

Ja, man får göra det mesta man kan av de band gitarren har. Du tror inte att om du väl fick en med 25 band så skulle du vilja ha 27 istället?

Det finns mycket prestige i gitarrer och deras ton har jag märkt, men huvudsaken är att man är nöjd med spelkänslan och ljudet. Just nu rockar jag relativt billiga ESP/Ltd -gitarrer, som deras ST-203 (liknande Stratocaster) och EC-256 (en tunnare LesPaul-liknande gitarr), men jag byter ut pickuperna mot DiMarzio - och löder om elektroniken lite: ST-modellen saknar ton på stallpickupen (där man verkligen behöver den) och EC-modellen har en tonkontroll och två volym (när man hellre vill ha 2 ton och 1 vol).

Akustiskt har jag en förkärlek till Guild och då helst de som gjordes i Westerley, RI eftersom de från Hoboken, NJ är både dyra och sällsynta (aldrig sett en så'n IRL). Väldigt fint djup i dessa utan att vara basiga, som typ CF Martin, och fin närvro och briljans utan att bli honkiga heller. De nyare gjorda i Tacoma och New Haven (för att inte prata om de Kinesiska GAD-gitarrerna) känns på sätt och vis välbyggda och prisvärda, men långt ifrån så gedigna och välbyggda som de gamla. Låter lite stelt och oengagerande också, även om gitarrer låter bättre med tiden.

Om du känner för kan du ju uppgradera pickuperna på din Swede om du behöver lite bättre delning och definition. Potentiometrar och kondensatorer kan man också byta ut för ett bättre sound, både objektivt och subjektivt. Även om formgivningen av en gitarr kan vara viktig och intressant, inte minst för andra, så tycker jag huvudsaken är att man gillar spelkänslan och att instrumentet svarar som man förväntar sig av det.

Vad är det för akustiska gitarrer du har?
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Favoritgitarr.

Inläggav pointblank » 2012-09-10 10:34:24

Är egentligen alldeles nöjd med den jag har. Tycker den är skön att spela på, och gillar hur den låter. Den är fullt tillräcklig för mig, och på den nivå jag spelar.
Enda kruxet är att det ibland inte går att härma solon rakt av just pga färre antal band.

Min ena akustiska gitarr är en Landola (den andra minns jag inte vad det är för sort). Fick den i konfirmationspresent, så den har hängt med ett bra tag. Skulle säkert låta lite bättre med nya strängar...

Skulle vilja ta gitarrlektioner, men vet inte var. Jag har så fragmentariska kunskaper (och självlärd, så vet inte var jag ligger riktigt). Har många luckor att fylla, men vill inte heller sitta och spela A7, D, E i en nybörjarcirkel...
:-)063

Du verkar väldigt kunnig. Har du spelat länge?
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Favoritgitarr.

Inläggav thefilosofer » 2012-09-10 13:57:33

LTD Viper 500s, mahognykropp, ebenholtshals, aktiva EMG81 och 85, Gibson-SG-form :)

Bild

En yamaha fg730 (stålsträngad), undre medelklass (3000 kr), låter förvånansvärt bra.

En yamaha BB414 bas där jag bytt ut mickarna mot EMG (passiva dock, vågar inte gröpa ut halva basen för att få in en 9-voltare :? )
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Favoritgitarr.

Inläggav pointblank » 2012-09-10 16:13:10

Ah, trevligt thefilosofer! :-)Happy

Kom på att jag ju inte lagt in en bild på min gitarr.

En sådan här spelar jag på nu:

hagstrom.jpg


swedie.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Favoritgitarr.

Inläggav 424stil » 2012-09-10 19:23:58

Jag körde med en Jackson King V när jag spelade för länge sen. Såg den på pantbanken för 3000 kr och slog till. Perfekt skick och allt, tror en sån kostade runt 11-12 tusen helt ny. Man kunde dock inte sitta ner och spela på den på grund av V formen så det var lite bökigt.

Hade också en fin vit Ibanez med ruskigt tunn hals. Den var skön som fan att spela på men hade inget låsbart stall så man fick stämma om den ganska ofta, lite segt.

Har nog inte rört en gitarr på säkert 10 år nu.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Favoritgitarr.

Inläggav pointblank » 2012-09-11 11:30:59

Kanske du kan få inspiration att börja spela igen 424stil? Vad gillade du att spela för typ av låtar?

Har själv haft ett långt uppehåll fram tills i våras. Då pga lite olika omständigheter fick jag lust att ta upp det intresset igen. Tycker det är roligare nu än någonsin innan. Konstigt det där hur det kan gå i vågor.

Du får byta ut lite av fotbolls-spanar-tiden till gitarrspel! :wink:
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Favoritgitarr.

Inläggav 424stil » 2012-09-11 19:27:27

Jag gillade att spela Slayer-låtar, jag hade flera tablaturböcker med deras låtar och kunde dom flesta. Jag brukade sätta på skivan i stereon och spela med. Solona var givetvis för svåra men jag kunde dom flesta riffen. Min favorit var låten "Seasons in the abyss".

Jag spelade också i ett death/blackmetal-band. Vi gjorde två egna låtar innan diverse bråk mellan medlemmarna gjorde att vi splittrades. :(
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Favoritgitarr.

Inläggav joey_truelove » 2012-09-11 20:33:28

pointblank skrev:Är egentligen alldeles nöjd med den jag har. Tycker den är skön att spela på, och gillar hur den låter. Den är fullt tillräcklig för mig, och på den nivå jag spelar.
Enda kruxet är att det ibland inte går att härma solon rakt av just pga färre antal band.

Min ena akustiska gitarr är en Landola (den andra minns jag inte vad det är för sort). Fick den i konfirmationspresent, så den har hängt med ett bra tag. Skulle säkert låta lite bättre med nya strängar...

Skulle vilja ta gitarrlektioner, men vet inte var. Jag har så fragmentariska kunskaper (och självlärd, så vet inte var jag ligger riktigt). Har många luckor att fylla, men vill inte heller sitta och spela A7, D, E i en nybörjarcirkel...
:-)063

Du verkar väldigt kunnig. Har du spelat länge?

OK, då är jag med. Tänkte annars att hetare pickuper skulle göra den mer lättspelad, vilket kan vara bra för att underlätta sin spelteknik lite + att det oftast låter renare med mycket dist.

Landola är på inget sätt någon dålig gitarr. Har själv haft två så'na, en nylon (min nybörjargitarr) och en western. Ja, ta gärna och testa nya strängar på den. Vill minnas de låter mjukt med en silkeslen värme och jag föredrog därför min stålsträngade med bronssträngar, eller cryogeniska strängar som är brighta och punchiga.

Snacka med din närmaste musikaffär eller musikskola om det finns någon lokal privat gitarrlärare. Jag var själv i ett liknande läget innan jag återupptog gitarrspelandet. Har ju lite koncentrationssvårigheter och ledsnade på Blinka Lilla Stjärna och sån't man fick lära sig på kommunala musikskolan.

Tack, jag har spelat säkert i 25 år till och från, men det var först det senaste decenniet som jag började ta lektioner seriöst. Men jag har märkt att är det för likt skolpedagogik så försummar jag läxorna. Bra då med en lärare som är intresserad omkring dem man själv gillar och utformar läxor därefter. Och att man har tydliga förebilder så man liksom har något att inspireras av.

Jag har också varit på diverse forum på nätet länge och väl, och där snappat upp väldigt mycket - kanske inte genom att göra som andra föreslår utan att utgå från sig själv och försöka hitta vad man själv gillar: DiMarzio pickuper (de flesta verkar begränsa sig till Seymour-Duncan), Fane-högtalare (när Celestion och kloner av dessa numer är en outtalad standard), osv.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Favoritgitarr.

Inläggav joey_truelove » 2012-09-11 22:46:55

pointblank skrev:Ah, trevligt thefilosofer! :-)Happy

Kom på att jag ju inte lagt in en bild på min gitarr.

En sådan här spelar jag på nu:

hagstrom.jpg


swedie.jpg

Snyggt instrument. Man märker att dessa Asiatiska Hagström-gitarrer är väldigt välbyggda och prisvärda för att vara tillverkade där borta. Deras pickuper verkar ta medium-dist bra av vad jag har hört och är hyfsat klara med lite vintage mid. T.ex. Epiphone Les Paul för liknande pris kommer inte i närheten.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Favoritgitarr.

Inläggav pointblank » 2012-09-15 17:32:40

joey_truelove skrev:Snacka med din närmaste musikaffär eller musikskola om det finns någon lokal privat gitarrlärare. Jag var själv i ett liknande läget innan jag återupptog gitarrspelandet. Har ju lite koncentrationssvårigheter och ledsnade på Blinka Lilla Stjärna och sån't man fick lära sig på kommunala musikskolan.


Mm, är nog så jag får göra. Behöver samla lite mer mod först bara... Tack för tipset! :-)Happy

424stil skrev:Jag gillade att spela Slayer-låtar, jag hade flera tablaturböcker med deras låtar och kunde dom flesta. Jag brukade sätta på skivan i stereon och spela med. Solona var givetvis för svåra men jag kunde dom flesta riffen. Min favorit var låten "Seasons in the abyss".


Kul att du spelat metal-låtar. Kan själv inga med just Slayer, men försöker mig på lite Megadeth, Angra och Iron Maiden bla.
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Favoritgitarr.

Inläggav earlydayminer » 2012-09-19 0:45:48

Jag har en blodröd Gretsch G5122 just nu, den trivs jag väldigt bra med.

Annars skulle jag vilja ha en Hagström Tremar Viking Deluxe eller HJ-800, eller en Gibson ES-335 skulle inte sitta helt fel. Epiphone har hyfsade liknande gitarrer till bättre pris, men ni vet.. It's just not the same.

Vore ganska mysigt att ha en Gibson ES-150. Aah.. En sådan varsamt liggandes i ens famn medan man försiktigt, men målinriktad och bestämt, rör fingrarna längs den lena halsen en solrik och lugn höstkväll i september. Inte helt fel, absolut inte helt fel.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Favoritgitarr.

Inläggav rapchic » 2012-09-19 8:18:40

(har inte läst hela tråden)

om jag skulle kunna spela gitarr så skulle jag vilja spela på pappas gamla hagström.... viking tror jag den heter (nån som kan identifiera den om jag tar kort kanske). röd med "raggartejp" på.
Jag önskar närstan jag skulle orka lära mig spela gitarr bara för den :oops:
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Favoritgitarr.

Inläggav joey_truelove » 2012-09-21 22:49:40

pointblank skrev:
joey_truelove skrev:Snacka med din närmaste musikaffär eller musikskola om det finns någon lokal privat gitarrlärare. Jag var själv i ett liknande läget innan jag återupptog gitarrspelandet. Har ju lite koncentrationssvårigheter och ledsnade på Blinka Lilla Stjärna och sån't man fick lära sig på kommunala musikskolan.


Mm, är nog så jag får göra. Behöver samla lite mer mod först bara... Tack för tipset! :-)Happy

424stil skrev:Jag gillade att spela Slayer-låtar, jag hade flera tablaturböcker med deras låtar och kunde dom flesta. Jag brukade sätta på skivan i stereon och spela med. Solona var givetvis för svåra men jag kunde dom flesta riffen. Min favorit var låten "Seasons in the abyss".


Kul att du spelat metal-låtar. Kan själv inga med just Slayer, men försöker mig på lite Megadeth, Angra och Iron Maiden bla.

Jo, jag behövde också repa mod, men i mitt fall just med att inte respektera läraren för mycket och vara undfallande. Plus att faktiskt göra lexorna - och komma på lämpliga läxor som jag finner sporrande och intressanta.

Men jag tror inte du kommer ångra dig när du väl börjat ta lektioner. En bra lärare får en inte bara att växa som gitarrist utan även som individ, har jag märkt.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Favoritgitarr.

Inläggav joey_truelove » 2012-09-21 23:38:44

rapchic skrev:(har inte läst hela tråden)

om jag skulle kunna spela gitarr så skulle jag vilja spela på pappas gamla hagström.... viking tror jag den heter (nån som kan identifiera den om jag tar kort kanske). röd med "raggartejp" på.
Jag önskar närstan jag skulle orka lära mig spela gitarr bara för den :oops:
Viking är väl en så'n där halv-solid sak som liknar Gibson 3-serien, m. bl.a. 335, 345, osv. Vill minnas att Elvis spelade på en så'n vid hans comeback konsert. http://www.scottymoore.net/ep68hagstrom.html
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Favoritgitarr.

Inläggav pointblank » 2012-09-22 10:06:15

earlydayminer; Kollade på en sådan Gretsch, klart estetiskt tilltalande. Jag är kanske lite fånig med det, men för mig betyder det ändå endel hur gitarren ser ut. Fast viktigast såklart hur den låter! :-)Happy

rapchic; Jag förstår dig - go for it! 8)

joey_truelove; Blir peppad av det du skriver! Tror jag ska försöka ta mig ut till musikaffären och fråga i denna veckan. :-)005
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Favoritgitarr.

Inläggav modestrick » 2012-09-22 18:30:15

Jag har en gör fin Fender Strata som jag lirar på. Vet inte hur man lägger upp foton på forumet dock. synd. Jag har skrivit en held el egen musik annars så brukar jag mest lira Sultans of swing med Dire straits om och om igen. Grymt skönt solo och massor med små goa licks.
modestrick
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Skaraborg

Favoritgitarr.

Inläggav pointblank » 2012-09-28 9:52:11

En sådan här kanske?

fender_stratocaster-rot45.jpg


Kan bara en liten snutt på Money for nothing, annars inget med Dire straits. Kanske får lägga in Sultans of swing på min väntelista (låtar jag vill lära mig framöver). Många låtar blir det...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Favoritgitarr.

Inläggav earlydayminer » 2012-09-29 16:45:42

Viktigaste av allt är huvudet bakom musiken. Instrumentets skönhet är en viktig aspekt. Finns ingen chans att jag någonsin kommer köpa annat än archtops och liknande.

Min gretsch har mer ett "tippa på tå"-ljud, men det jag söker efter är "en tur med långfärdsskridskor".

Gretschen är skön när man spelar "math rock"-igt och så där, men jag behöver ett djupare och mer utdraget ljud för att spela musiken jag känner inombords.

---

Instrument har olika "ljud", men det är svårt att avgöra vilken gitarr en låt spelas på under lager av effekter. Man gör det oftast genom att känna igen vilken musiker det är bakom instrumentet, och då är det lite av en chansning.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Favoritgitarr.

Inläggav Chrilleb » 2012-10-18 12:57:50

Här en gitarr jag har...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Chrilleb
 
Inlägg: 6397
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Favoritgitarr.

Inläggav pointblank » 2012-10-19 7:25:03

Trevligt Chrilleb! Visst är det härligt med musik. :-)Happy
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Favoritgitarr.

Inläggav Chrilleb » 2012-10-19 7:37:24

@pointblack, Javisst, bra för kropp och själ :)
Chrilleb
 
Inlägg: 6397
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Favoritgitarr.

Inläggav joey_truelove » 2012-11-06 5:07:08

Chrilleb skrev:Här en gitarr jag har...

Ser ut som den tidigare/ lite enklare Kent-gitarren med 2 SC-pickuper. Påstås ha plywood i kroppen men är i det närmaste en klassiker idag. Såg en senare Kent i filmen Erin Brockovich, tror jag.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Återgå till Intressanta intressen



Logga in