Utstrålning

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Utstrålning

Inläggav Autismsmurfen » 2012-09-16 15:21:29

Nu när jag har suttit och tittat runt på olika jobb kom jag på att det nog kan vara bra med en bra utstrålning vid vissa sociala arbetsplatser. Och då fick jag idén om att öppna en tråd som handlar om hur man gör för att få bra utstrålning. Efter lite tänkande och research kom jag på:

1. Ha mer upphöjda ögonbryn
2. Bra hållning
3. Se glad ut

Någon som vet något mer? :)
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Utstrålning

Inläggav rapchic » 2012-09-16 15:30:23

tänka på nått posetivt eller tänka på posetiv/stark låt

ofta om jag vill ha en speciell undertext/utstrålning så väljer jag en låt som passar som jag "spelar upp" i mitt inte.
har balndannat lyckats få en killa som jag var superrädd för att inte märka att jag var rädd, han såg rädd ut själv.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Utstrålning

Inläggav Iridia » 2012-09-16 15:33:59

5. Att alltid hälsa.
6. Ett fast, självsäkert handslag om man tar i hand?
7. Att göra mer av sånt man mår bra av* och försöka undvika sånt man blir trött eller sur av så att man har anledning att se glad ut. :P

Edit: *t ex det som rapchic föreslår ovan.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Utstrålning

Inläggav Choklad » 2012-09-16 15:37:55

Har hört att jag utstrålar självförtroende men har ingen aning om varför. Det kan vara för att jag pratar mycket och väldigt sällan skäms.

En sak jag tror kan göra stor skillnad är kläderna, känner man dessutom själv att man ser bra ut i sina kläder så ändrar det nog sådant som hållning och attityd så pass att det märks som positivt för andra.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Utstrålning

Inläggav Autismsmurfen » 2012-09-16 18:34:40

Choklad skrev:En sak jag tror kan göra stor skillnad är kläderna, känner man dessutom själv att man ser bra ut i sina kläder så ändrar det nog sådant som hållning och attityd så pass att det märks som positivt för andra.


Ja, det är sant. Är nog bra att variera lite också så att folk lägger märke till det...
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Utstrålning

Inläggav Meier » 2012-09-16 19:36:19

Autismsmurfen skrev:
1. Ha mer upphöjda ögonbryn
2. Bra hållning
3. Se glad ut


Det kommer ju att bli väldigt jobbigt att hela tiden tänka på att förställa sig. Bara en sån sak som mer upphöjda ögonbryn tex. Efter någon timme kanske man glömmer dessa saker och så ramlar man stegvis tillbaka till sig själv. Det kostar ju en del att spela någon annan.

Samhället förväntar sig att man ska vara socialt "normal" och är man inte det, då får man problem, så visst man får försöka så gott det går. Men att jag själv hamnat där jag är nu i livet beror mycket på att jag just inte orkade hålla fasaden längre.

Fast det är ju olika på personer förstås, önskar dig lycka till med detta.
Meier
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2012-08-29

Utstrålning

Inläggav dasunbedingte » 2012-09-16 19:36:52

Ja, en ska alltid ha ett leende visst. Har fått höra att en ibland ser kall och hård ut - tills folk lärt känna mig, att det är mitt generella ansiktsuttryck.

Oavsett arbetsplats, så förväntas följande:

- Alltid ha ett leende till hands
- Hälsa i hand, kramas på beställning med kollegor som hälsning, acceptera klapp på axeln
- In med ryggen, bröstkorgen utåt.
- Acceptera kallprat utan syfte med vem som - åtminstone agera som om att du lyssnar.
- Säg aldrig nej till kallprat, fikarast (fastän det inte är rast), vara med på presenter för bröllop-/dop-/födelsedagar etcetc
- Om någon kommer med oskälig kritik, börja inte argumentera emot, synnerhet om denne som kommer med utskällningen är äldre i ålder eller högre i rang. Även om du kommer få rätt, så får en stämpel som "icke samarbetsvillig".
- Säg inte nej till extrauppgifter utöver ens kontrakt.
- Neka inte arbetskamrater att ringa hem till dig, vilken tid-/dag på året som helst, utan prata *länge* och gärna *fördjupat* om saker det bara måste rabblas på om.

Och mycket annat jag ej kommer på. Om en lyckas med detta, så är en tydligen en jättebra anställd med hög socialförmåga.

*drygheten maximerad*
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Utstrålning

Inläggav kattkvinna » 2012-09-22 17:10:57

Att ha så mycket sinnesnärvaro som möjligt när man lyssnar på någon eller själv pratar.
Närvaro ger en naturlig tyngd åt det som sägs och lyssnas på.

Tänk på hur mycket det strålar om en människa som pratar om något den verkligen gillar eller är road av.
Det ger en utstrålning som inte är påklistrad.

Sen kan brist på utstrålning ha att göra med brist på mimik.Att mimik och känsla inte riktigt synkar. Eller att uttrycket blir för svagt eller för starkt i förhållande till känslan och den sociala situationen.
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in