PMS & asperger

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

PMS & asperger

Inläggav tenkasej » 2012-09-20 13:07:17

Hej kvinnor!
Nån av er som vet om man har värre PMS:er än vanligt dödligt folk när man har asperger/ADHD/ADD? Tycker jag läst/hört det nånstans men minns ej vart. Vad skulle detta isf bero på?
Vad kan man göra för att lindra symptomen? Har du några bra tips?

Och nu vet jag inte ens om jag postat detta på rätt ställe. Förvirrad som vanligt...
tenkasej
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2012-08-28

PMS & asperger

Inläggav Ugglan » 2012-09-20 13:19:28

tenkasej skrev:Vad skulle detta isf bero på?
Vad kan man göra för att lindra symptomen? Har du några bra tips?
Jag vet inte om det är så, men jag tror att det kan vara så, i de fall där det finns en överkänslighet och att man därmed lättare känner av förändringar i och påfrestningar för kroppen, att ens nerver känner av det bättre helt enkelt. Jag vet att motion hjälper (tycker själv att det hjälper och hörde även ett radioprogram om detta där kvinnor upplevde stor lindring av pms vid motion).
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

PMS & asperger

Inläggav KalleKus » 2012-09-20 14:28:03

Man kan kanske vara mer känslig för hormonförändringar..
Jag har haft jobbigt PMS i perioder, mest när jag mått dåligt/varit stressad.
Blir även knäpp (mer knäpp) :-)018 av p-piller, så det kan jag inte ta. Tål inte gulkroppshormonet särskilt bra..

Men kan tipsa om Femal Balans som finns på apotek, hälsokost och vanliga mataffärer ibland! Är ett naturmedel som hjälper jättebra mot PMS för väldigt många. Iaf har det hjälpt mig.. :-)Happy
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

PMS & asperger

Inläggav Jesters Tear » 2012-09-20 14:53:39

Ja, man är ju ofta (över)känslig när man har npf. Innan jag började med SSRI var allt alltid nattsvart dagen innan mens. Blev lika chockad varje gång den kom. "Jaså, var det bara det", liksom.
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

PMS & asperger

Inläggav rapchic » 2012-09-20 17:01:22

tenkasej skrev:Hej kvinnor!
Nån av er som vet om man har värre PMS:er än vanligt dödligt folk när man har asperger/ADHD/ADD? Tycker jag läst/hört det nånstans men minns ej vart. Vad skulle detta isf bero på?
Vad kan man göra för att lindra symptomen? Har du några bra tips?

Och nu vet jag inte ens om jag postat detta på rätt ställe. Förvirrad som vanligt...

tja fråga min man :wink:
ok allvarligt, jag kan ha ganska allvarlig PMS ibland, men värst var det då jag testade P-ring då var det som extrem PMS i flera veckor i streck. såhär nu i efterhand brukar min man skämta när han ser på nån katastroffilm att det är som att se mig med P-ring :lol:

Örtte på daggkåpa (funkar på många "kvinnoproblem") ska hjälpa. jag tycker det hjälper. hur mkt som är placebo eller inte vet jag nte, bara det funkar...
när jag tänker på det jag har inte torkat nån daggkåpa för vintern ännu, undra om det fortfarande går :?
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Sv: PMS & asperger

Inläggav tenkasej » 2012-09-21 10:26:50

Ska kolla upp lite av era tips, tack för dem!

Förr åt jag ssri just för pms:en men det blev helt fel för mig. Det funkade alltså inte pga andra otrevliga biverkningar.
I våras fck jag min as-diagnos & därefter har jag slutat med alla mina "psykmediciner" som jag åt innan & efter detta har mitt pms blivit överjävligt - precis som innan medicineringen. Två veckor innan mens är inte kul för varken mig eller dem som råkar hamna i min väg. Det skaver mer än vanligt i mig under dessa perioder och antingen har jag lust att ha ihjäl mig själv eller första bästa jävla idiot jag träffar som är bara lite extra trög... Ja ni hör ju... inte vidare skoj.

I oktober ska jag träffa doktor o ta upp detta med denna. Hoppas på förståelse o bot o bättring. Såhär orkar jag inte ha det ju. Tvi.
tenkasej
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2012-08-28

PMS & asperger

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-21 12:10:53

Det tog tid för mig att ens förstå att jag hade PMS. Identifiera det o.s.v.

Men i vilket fall som helst. 100 % av mina problem med PMS och menssmärtor, försvann när jag började med gurkörtsolja. Innehåller dubbelt så mycket GLA som jättenattljusolja.

Jag började ta det av en annan anledning, men eftersom jag följde mensen på olika sätt, upptäckte jag snart att mensen för första gången i mitt liv blev helt regelbunden och att all PMS + smärtor försvann.

En gynekolog sade att det är väl känt att GLA kan fungera så. Förresten samma gynekolog sade att min lindriga PCO var puts väck också.

Jag köper Crearomes gurkörtsolja (billigast så) och tar 30 droppar per dag.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

PMS & asperger

Inläggav Xzirie » 2012-09-22 4:28:49

Jag brukade få överjävlig ångest minns jag, och ont i brösten. Nu har jag gått på p-sprutor i 12 år så jag slipper allt hormonrelaterat bullshit.
Förutom att gå och ta sprutorna var tredje månad förstås, men det är det värt för att få tre veckor mer att leva varje månad. :D
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

PMS & asperger

Inläggav kattkvinna » 2012-09-22 9:02:56

tenkasej skrev:Nån av er som vet om man har värre PMS:er än vanligt dödligt folk när man har asperger/ADHD/ADD? Tycker jag läst/hört det nånstans men minns ej vart.


Känner igen att jag läst det för länge sen. Typiskt mig att bara minnas en kringsvävande detalj som råkat sugas upp av hjärnan. Minns förstås inte källan!

Jo PMS är ett kapitel för sig. Det tog många år innan jag kände igen mönstret. Varje gång lyckas jag bli lika grundlurad av min gradvis ökande nedstämdhet och allmänna känslor av ödslighet. Besvären kröp sig på mig från ca fjorton dagar efter mensens första dag. Bra livskvalitet första veckan efter mens. Någon gång kring ägglossningen brukar det gradvisa förfallet börja. Ett tydligt tecken är att jag sover i sträck under mensveckan och veckan efter. Två veckor innan mens vaknar jag på efternatten och får svårare att somna om. Nu vet jag att det inte är riktiga sömnproblem utan så kopplat till menscykeln. Har därmed tappat respekten för det och tänker: ja, ja någon gång somnar jag om.

Min SSRI behandling med låg underhållsdos ska förhindra återkommande depressioner. PMS har aldrig varit behandlingsorsaken. Det lindrar i viss mån PMS svängningarna som var för jävliga med svarta tankar och mörker innan medicinering. Trots SSRI känner jag ändå av menscykeln. Det tar jag ändå som ett bra tecken. Att de som är rädda för SSRI inte behöver vara det. De kapar inte av känslolivet utan tar endast de djupaste dalarna.

Mot kraftiga blödningar är jag hjälpt av hormonspiral Mirena som verkar lokalt i livmodern. Den har ingen påverkan alls på PMS. Varken till eller från.
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

PMS & asperger

Inläggav elle » 2012-09-22 9:24:18

pms är min fiende med humörsvängningar och överkänslighet som jag tyvärr ofta inte kan kontrollera.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

PMS & asperger

Inläggav tahlia » 2012-09-22 9:34:36

Mitt största problem är inte PMS utan p-medel av olika slag. P-piller, p-stavar, hormonspiraler och p-sprutor påverkar mig extremt negativt - faktum är att jag blir som ni tycks bli när ni har PMS fast då konstant. Jag har därför tvingats undvika allt vad p-medel heter vilket har gjort vissa saker fan så mycket mer krångliga än de skulle behövt vara.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

PMS & asperger

Inläggav Jesters Tear » 2012-09-22 10:21:13

tahlia skrev:Mitt största problem är inte PMS utan p-medel av olika slag. P-piller, p-stavar, hormonspiraler och p-sprutor påverkar mig extremt negativt - faktum är att jag blir som ni tycks bli när ni har PMS fast då konstant. Jag har därför tvingats undvika allt vad p-medel heter vilket har gjort vissa saker fan så mycket mer krångliga än de skulle behövt vara.


Så är det för mig med. Bättre att ha pms en gång i månaden än att ha det konstant. Jag tål inga hormoner och inte kopparspiral heller. :(
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

PMS & asperger

Inläggav rapchic » 2012-09-22 12:10:13

tahlia skrev:Mitt största problem är inte PMS utan p-medel av olika slag. P-piller, p-stavar, hormonspiraler och p-sprutor påverkar mig extremt negativt - faktum är att jag blir som ni tycks bli när ni har PMS fast då konstant. Jag har därför tvingats undvika allt vad p-medel heter vilket har gjort vissa saker fan så mycket mer krångliga än de skulle behövt vara.

är samma för mig då det gäller p-ring, p-piller minns jag inte hur det var förutom att jag glömde att ta dom :/
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

PMS & asperger

Inläggav Hildurrr » 2012-09-22 14:52:19

Jag har haft problem med kraftig PMS, i den grad att mitt liv har varit nattsvart dagarna innan mensen. Sedan jag började med antideppressiv medicin mot PMS:en i våras så har jag knappt har någon PMS alls. Jag började sedan med p-piller i slutet av juli och det har fungerat bra för min del, inga humörsvängningar alls.
Hildurrr
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2012-06-02

PMS & asperger

Inläggav onlyhell » 2012-09-23 16:42:36

Jag har börjat misstänka att jag lider av min pms, för innan jag ska ha mens så är jag kapabel både att begå självmord för minsta lilla grej eller slå ihjäl en annan människa. Har lyckligtvis inte gjort något av det...än.
SSRI-medicin har inte hjälpt mej mot något på 3 år så det har jag slutat med nu, p-piller hjälper inte heller mot pms, så jag vet inte vad jag ska göra nu.
onlyhell
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2012-04-01

PMS & asperger

Inläggav Jesters Tear » 2012-09-23 17:21:33

onlyhell skrev:Jag har börjat misstänka att jag lider av min pms, för innan jag ska ha mens så är jag kapabel både att begå självmord för minsta lilla grej eller slå ihjäl en annan människa. Har lyckligtvis inte gjort något av det...än.
SSRI-medicin har inte hjälpt mej mot något på 3 år så det har jag slutat med nu, p-piller hjälper inte heller mot pms, så jag vet inte vad jag ska göra nu.


Har du testat fler än en sorts p-piller? Yaz hjälper, åtminstone enligt tillverkaren, ofta mot pms. Jag har testat det men klarar inga hormoner så jag fick sluta.

Annars - testa naturläkemedel. Det kan finnas något som funkar.
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

PMS & asperger

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-09-26 10:32:30

Jag har PMDD, den svåra varianten av PMS (DD står för dysforic disorder eller något sådant). Det är ett helvete! Det som funkat bäst för mig hittills är p-piller (trionetta) + tillskott av magnesium + högre dos av cipralex (20mg istället för 15) från och med det första gula p-pillret på kartan t.o.m. mensens början (d.v.s. halva menscykeln) + en väldig massa extra sömn.

Enligt Attention är det vanligt att ha PMDD i kombination med npf. Camilla Henemark porträtterades för att belysa detta i en av deras tidningar.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

PMS & asperger

Inläggav Pink78 » 2012-09-26 10:56:12

Ja det kan säkert stämma. Jag mår hemskt veckan före mens. Jätte deprimerad ledsen irriterad och allmänt olustig. Sedan jag började med Concerta mot min Adhd blev det mycket bättre. Innan var jag självmordsbenägen varje månad den tiden före mens. Har även hört att man kan få en låg dos antidepressiv medicin som man bara äter de kritiska dagarna. Det ska tydligen hjälpa enligt min doktor. Allt är värt att pröva anser jag lycka till!
Pink78
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2011-10-25
Ort: Jämtland

PMS & asperger

Inläggav lettan » 2012-09-27 0:35:00

Hej!
Är det någon som ätit Femicur eller haft en magnet på magen? I så fall vad tyckte ni om det? Magneten tog bort besvären för mig men jag fick en jädra huvudvärk så jag vet inte om jag ska använda den.
lettan
 
Inlägg: 489
Anslöt: 2008-05-23

PMS & asperger

Inläggav Maria39 » 2012-09-29 22:51:56

Det tog ett bra tag för mig att förstå att min PMS faktiskt var PMS. Eftersom den var som värst veckan före mensen, fattade jag inte sambandet, jag trodde att det var en ren depression.

Men det som hjälpte mig mest var när en läkare förklarade för mig att PMS inte bara är hormonerna som spökar, det beror också på vätskefyllnad i kroppen. Ni vet ju hur man svullnar upp dagarna före mensen, vattenmängden i hela kroppen ökar. Även i hjärnan. Och svullnaden trycker på hjärnan, vilket i sin tur orsakar nedstämdhet.

Bara att höra den förklaringen hjälpte. Jag var alltså inte egentligen deprimerad, det var bara vätskefyllnad som tryckte på hjärnan. En fysisk förklaring är så mycket mera tilltalande än en psykisk. Efter det upphörde mina mensdepressioner helt och hållet.

Jaha, det är bara vatten som trycker på hjärnan, tänkte jag, och så gick det över.

Kanske vätskeutdrivande medel hjälper?
Maria39
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2012-09-29

PMS & asperger

Inläggav Gafsan » 2012-09-30 22:44:16

Jag tror att allt som kan orsaka humörsvängningar och nedstämdhet (som PMS) kan vara extra jobbigt för oss med Asperger. Vi är ofta dåliga på att förstå oss på och hantera våra egna känslor, och kan dessutom ha svårt för att upptäcka samband och då kan det vara svårare att klura ut att om folk i omgivningen förvandlas till idioter en gång var fjärde vecka så KAN det vara så att orsaken ligger hos en själv... (särskilt om man plötsligt blivit tjock, och sjukt godissugen, i samma veva...)

För mig tog det över tjugofem år att lära mig känna skillnad på olika negativa känslor (trötthet, hunger, ilska, smärta osv). Innan dess förvandlades jag till ett litet monster utan någon som helst självinsikt så fort jag mådde dåligt, bl.a. vid PMS. Numera är det inget stort problem, jag har lärt mig att vara snäll mot mig själv och andra.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

PMS & asperger

Inläggav afterlight » 2012-10-02 20:23:27

Gafsan skrev:Jag tror att allt som kan orsaka humörsvängningar och nedstämdhet (som PMS) kan vara extra jobbigt för oss med Asperger. Vi är ofta dåliga på att förstå oss på och hantera våra egna känslor, och kan dessutom ha svårt för att upptäcka samband och då kan det vara svårare att klura ut att om folk i omgivningen förvandlas till idioter en gång var fjärde vecka så KAN det vara så att orsaken ligger hos en själv... (särskilt om man plötsligt blivit tjock, och sjukt godissugen, i samma veva...)


Bra beskrivning! :-)Happy
afterlight
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2012-10-02

PMS & asperger

Inläggav Angerboda » 2012-10-03 12:41:12

Min karl har bättre koll än mig på detta. Han brukar oombedd "plötsligt" köpa hem mängder med mörk choklad. Jag behöver även mer tid ensam eftersom jag blir så arg, och irriterad. föredrar att han och barnen då passar på att hälsa på hos folk och gör sina sociala grejjer eller gå till lekparken så jag kan äta choklad, spela, äta choklad, virka, äta choklad.

Mitt råd blir alltså för att lindra symptomen isolera dig så gott det går, ät choklad och pyssla med specialintresse. :-)Happy
Angerboda
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-03

PMS & asperger

Inläggav sanny » 2012-10-03 18:32:05

Jag har kommit på att det är pms jag lidit av sen 17 års åldern. En på jobbet nämnde det när jag pratade med henne så hon hjälpte mig väl att se att det var just pms.
Har testat nattljusolja och det blev jag lite lugnare av, men det hjälpte inte tillräckligt för att jag skulle vilja fortsätta med det. Det är dessutom väldigt dyrt.

Ska kolla upp gurkörtolja som Bror Duktig tipsade om.
sanny
 
Inlägg: 526
Anslöt: 2008-11-23
Ort: Västra Götaland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in