Skriva listor

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Skriva listor

Inläggav barracuber » 2012-08-28 6:59:44

@VilsenLilja

Använder du penna och papper (kollegieblock, anteckningsblock, notisar, pärmar?) eller något datorstöd?

En av mina bästa kompisar är så där. Han tar med sig anteckningsblock vart han än går och gör listor inklusive resultat på badmintionmatcher, innebandymatcher, joggingturer han gjort, promenader han tagit (han äger ingen bil). Han listar även upp konserter han varit på (inklusive vad han tyckte), festivaler han besökt, filmer han sett, böcker han läst.

Jag älskar sånt där och har fört listor på böcker jag läst mm till och från genom åren. Jag har några listor i bl a Google Tasks men det är mest praktiska todo-listor (inget ont i det). Men det är ännu roligare med böcker, filmer osv. Blev ännu mer inspirerad nu efter ditt inlägg.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Skriva listor

Inläggav VilsenVilja » 2012-08-28 10:21:12

barracuber skrev:@VilsenLilja

Använder du penna och papper (kollegieblock, anteckningsblock, notisar, pärmar?) eller något datorstöd?


Det är lite blandat. Listor som jag gör mest som tillfälligt minnesstöd hamnar i små kollegieblock som jag har utplacerat lite varstans i lägenheten så att det alltid ska finnas ett i närheten. Men andra listor att behålla sparar jag på datorn.
Filmer jag har sett använder jag en webbtjänst till: filmtipset.se och lovefilm.se (där jag brukar hyra film).
VilsenVilja
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2010-07-02
Ort: Östergötland

Re: Skriva listor

Inläggav Jesters Tear » 2012-08-28 10:25:25

VilsenVilja skrev:Jag har alltid älskat att skriva listor. I lågstadiet när de andra i klassen ritade gjorde jag listor på t.ex. stensorter, runalfabet, morsetecken osv. Jag gjorde också listor på hur många 10-öringar jag hade från olika årtal. I tonåren gjorde jag bl.a. listor på egenpåhittade rockgruppsnamn, negativa egenskaper som jag tyckte att jag själv hade, personnamn (t.ex. från film, böcker och almanackor), smurfar jag hade i min samling, böcker jag läst, låtar jag hade inspelade på kasettband osv.

Nu förtiden är det mycket "att göra"- listor, listor på julklappar, matlistor, listor på filmer jag vill se, böcker jag vill läsa, böcker om autism/asperger jag har läst, listor på restauranger/ sevärdheter/butiker jag vill besöka om jag ska någonstans, listor på pysselidéer, symptom på olika syndrom som jag har, chokladsorter jag har smakat m.m.

Jag gör också gärna tabeller där jag jämför saker; t.ex. något jag ska köpa (ny overall till barnen, ny vattenkokare, böcker på bokrean osv), restauranger/hotell på någon plats jag ska till m.m.


Hög igenkänningsfaktor! Det där med att skriva negativa egenskaper om sig själv kunde man dock struntat i. Jag är plågsamt medveten om samtliga mina dåliga egenskaper och precis allt som är fel på min kropp efter noggrann granskning av mig själv både invändigt och utvändigt. Listorna finns kvar i huvudet trots att jag rivit sönder pappren. Så dumt. :(
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Re: Skriva listor

Inläggav Miche » 2012-08-28 10:46:10

VilsenVilja skrev:Filmer jag har sett använder jag en webbtjänst till: filmtipset.se och lovefilm.se (där jag brukar hyra film).

Tänk på att sådana tjänster plötsligt kan försvinna så är du intresserad av att spara listorna så måste du ta en backup på något sätt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Skriva listor

Inläggav Kahlokatt » 2012-08-28 20:27:17

Listor are DA SHIT! :mrgreen:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Skriva listor

Inläggav ElsaS » 2012-09-16 8:13:37

Älskar när det kommer något i min väg som jag kan göra lista av.
Just nu listar jag Dahlia - sorter, färg, form, storlek.
Ett lyckligt lugn sprider sej i kroppen när jag får forska loss, strukturera upp och lista. Kollegieblock är det jag använder, när listan är klar (några kollegieblock senare) kan jag kanske lägga in det i datorn, men för det mesta tycker jag det är onödigt eftersom det redan sitter i min mänskliga dator. Tiden susar och rusar och jag bara ler :-)Happy
ElsaS
 
Inlägg: 580
Anslöt: 2012-08-12
Ort: Skåne

Skriva listor

Inläggav InsaneBrain » 2012-09-20 19:13:46

Åh ja, listor! Skriver alltid listor när jag ska bort, skriver listor när jag ska handla, skriver listor jämt känns det som. Det är så underbart att skriva listor, älskar det!
InsaneBrain
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2012-09-13
Ort: Uppsala

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in