Varför anpassa sig?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Varför anpassa sig?

Inläggav Lodjur » 2012-09-16 15:51:58

Jaha, har läst Attwoods "Den kompletta guiden..." och det känns som om den mest går ut på att Aspergare ska lära sig anpassa sig.
Ärligt talat: varför ska jag försöka anpassa mig till samhället och dess sociala liv?
Jag är ärlig, logisk, rättvis och väldigt väldigt snäll. Hur är det bättre att vara bra på att ljuga, anpassa sig efter ologiska regler, stå och snacka skit, sminka sig och tycka om statusprylar? Det sista exemplet i boken gav mig illamående.
Jag vill inte vara med...
"Det är ni som är de konstiga, det är jag som är normal!"
Lodjur
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2012-08-21

Varför anpassa sig?

Inläggav DIProgan » 2012-09-16 16:29:00

För att deras kultur, rikedomar osv. är större än våran men lyckas man sno åt sig vad man vill av dem ändå så för all del. Varför sammarbeta liksom :P (en nypa sarkasm)
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Varför anpassa sig?

Inläggav maxholm » 2012-09-16 16:43:07

Lodjur skrev:Jaha, har läst Attwoods "Den kompletta guiden..." och det känns som om den mest går ut på att Aspergare ska lära sig anpassa sig.
Ärligt talat: varför ska jag försöka anpassa mig till samhället och dess sociala liv?
Jag är ärlig, logisk, rättvis och väldigt väldigt snäll. Hur är det bättre att vara bra på att ljuga, anpassa sig efter ologiska regler, stå och snacka skit, sminka sig och tycka om statusprylar? Det sista exemplet i boken gav mig illamående.
Jag vill inte vara med...
"Det är ni som är de konstiga, det är jag som är normal!"


Jag håller med till 100%, varför försöka anpassa sig till sjukt och orättvist samhälle.
maxholm
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2007-02-18
Ort: gnosjö

Varför anpassa sig?

Inläggav Lodjur » 2012-09-16 16:49:46

Det enda samhället har gett mig är ekonomiska bidrag, vilka jag ser som skadestånd efter allt jag blivit utsatt för.
Lodjur
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2012-08-21

Varför anpassa sig?

Inläggav railroad » 2012-09-16 16:59:18

Lodjur skrev:Jaha, har läst Attwoods "Den kompletta guiden..." och det känns som om den mest går ut på att Aspergare ska lära sig anpassa sig.
Ärligt talat: varför ska jag försöka anpassa mig till samhället och dess sociala liv?
Jag är ärlig, logisk, rättvis och väldigt väldigt snäll. Hur är det bättre att vara bra på att ljuga, anpassa sig efter ologiska regler, stå och snacka skit, sminka sig och tycka om statusprylar? Det sista exemplet i boken gav mig illamående.
Jag vill inte vara med...
"Det är ni som är de konstiga, det är jag som är normal!"


Kort svarat: För att du ska bli lyckligare. :D
railroad
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2010-12-17

Varför anpassa sig?

Inläggav Lodjur » 2012-09-16 17:05:58

Hördudu Railroad, jag har försökt anpassa mig i trettio år och definitivt inte blivit lyckligare av det.
Lodjur
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2012-08-21

Varför anpassa sig?

Inläggav railroad » 2012-09-16 17:17:59

Lodjur skrev:Hördudu Railroad, jag har försökt anpassa mig i trettio år och definitivt inte blivit lyckligare av det.


Men det går att leva ett OK liv trots att man inte hänger med socialt och i samhällsutvecklingen, men generellt sett tror jag att dessa samhällsförändringsförföljare är lyckligare än oss icke- :-)005.

Visst ja, jag har också försökt och misslyckats, dock inte under lika lång tid som dig, snarare hälften så lång tid. Och jag ger mig själv ganska små utsikter att bli en del av samhället igen. Jag är helt enkelt för udda.
railroad
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2010-12-17

Varför anpassa sig?

Inläggav Lodjur » 2012-09-16 17:35:01

railroad skrev:
Lodjur skrev:Hördudu Railroad, jag har försökt anpassa mig i trettio år och definitivt inte blivit lyckligare av det.


Men det går att leva ett OK liv trots att man inte hänger med socialt och i samhällsutvecklingen, men generellt sett tror jag att dessa samhällsförändringsförföljare är lyckligare än oss icke- :-)005.

Visst ja, jag har också försökt och misslyckats, dock inte under lika lång tid som dig, snarare hälften så lång tid. Och jag ger mig själv ganska små utsikter att bli en del av samhället igen. Jag är helt enkelt för udda.


Vad jag invänder mot är att alla lösningar är inriktade på att den som har AS är den som har/gör fel. Jag tycker inte att jag har/gör fel så varför ska jag ändra på mig? Ja, jag hade säkert haft en massa bekanta och kanske ett välavlönat jobb om jag var neurotypisk men vad är det som är så bra med det?
Lodjur
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2012-08-21

Varför anpassa sig?

Inläggav skogshuggarn » 2012-09-16 17:40:42

Håller med helt, såvida man inte har något genuint felaktigt beteende. Det är väl mest svagbegåvade autister som har, normal- till högintelligenta aspergare brukar ha ett bättre beteende än NT.
skogshuggarn
Inaktiv
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2012-09-16

Varför anpassa sig?

Inläggav railroad » 2012-09-16 17:44:04

Minoriteten anpassar sig till majoriteten.
railroad
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2010-12-17

Varför anpassa sig?

Inläggav Lodjur » 2012-09-16 17:45:00

railroad skrev:Minoriteten anpassar sig till majoriteten.


Tala för dig själv.
Lodjur
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2012-08-21

Varför anpassa sig?

Inläggav Choklad » 2012-09-16 18:21:11

Det finns en stor skillnad mellan att anpassa sig så man inte vet vem man är längre och att lära sig hur saker fungerar och hur man kan bli bättre.

NT är inte bättre än NPF-are och NPF-are är inte bättre än NT.

Man ska vara sig själv men på bästa sätt och det är aldrig fel att lära sig. Om vi vill att NT ska förstå oss så måste vi även försöka förstå oss på dem.
Lodjur skrev:Hur är det bättre att vara bra på att ljuga,
Jag är naturligt bra på att ljuga pga min asperger tror jag, mitt kroppsspråk och minspel ändras inte om jag ljuger men det är en förmåga jag sällan utnyttjar. Lögner kan även vara bra i vissa situationer.
Lodjur skrev:sminka sig
Varför skulle det vara fel eller på något sätt dåligt att använda som medel för att passa in något bättre?
Lodjur skrev:sista exemplet i boken gav mig illamående.
Jag vill inte vara med...
"Det är ni som är de konstiga, det är jag som är normal!"
Det är ju faktiskt sant, om aspergare inte är avvikande från normen så skulle det aldrig funnits en aspergerdiagnos.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Varför anpassa sig?

Inläggav Meier » 2012-09-16 20:18:05

Lodjur skrev:Ärligt talat: varför ska jag försöka anpassa mig till samhället och dess sociala liv? Jag är ärlig, logisk, rättvis och väldigt väldigt snäll. Hur är det bättre att vara bra på att ljuga, anpassa sig efter ologiska regler, stå och snacka skit, sminka sig och tycka om statusprylar? Det sista exemplet i boken gav mig illamående.
Jag vill inte vara med...
"Det är ni som är de konstiga, det är jag som är normal!"


Jag förstår din frustration, har tänkt så själv i mina mörkare stunder. Det är väl det som kallas "the game of life". Människor tävlar mot varandra genom en social hackordning, (social status tävlan). Se det som att man klättrar på en stege för att uppnå en högre social status och boosta sitt eget ego på andras bekostnad. Mobbing och nedtryckning av andra är en del i detta spel, jag tror människor gör detta rent instinktivt, precis som i en djurflock. Evolutionär teori omsatt i praktiken. Ärlighet och rättvisa är bara fina ord, verkligheten är djävligt hård!

Nedanstående är tänkvärt:

Choklad skrev:Om vi vill att NT ska förstå oss så måste vi även försöka förstå oss på dem.


+1 :-)Happy
Jobbar på det. :-)006
Meier
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2012-08-29

Varför anpassa sig?

Inläggav Krake » 2012-09-16 20:21:26

• Inse att du är annorlunda.
• Lär dig leva i skiten.
• Förvänta dig inget av livet.
• Ta dagen som den kommer.
• Sluta gnäll och va nöjd.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Varför anpassa sig?

Inläggav ElsaS » 2012-09-16 20:38:24

Nä, men det vägrar jag nuförtiden, att anpassa mej.
Men jag kräver inte heller att samhället ska anpassa sej efter mej. Jag lever gärna parallellt.Vet vad jag behöver för att må bra och vad jag inte ska ge mej in på för att må bra.
ElsaS
 
Inlägg: 580
Anslöt: 2012-08-12
Ort: Skåne

Varför anpassa sig?

Inläggav Kostymhippie » 2012-09-16 21:30:33

Konsten ligger varken i att liknöjt acceptera ett liv i utanförskap eller att lägga all energi på att passa in i nt-mallen. Det man istället ska försöka göra är att lära sej så mycket man kan av nt's koder samtidigt som man inte ger för mycket avkall på den egna personligheten. Många gånger är det bättre att vara neutral än att öppet säga sin åsikt, det spar man till dom närmast förtrogna. Det som också är bra är att försöka bli yrkesverksam inom något specialintresse man har.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Varför anpassa sig?

Inläggav DIProgan » 2012-09-17 21:00:59

Kostymhippie skrev:Konsten ligger varken i att liknöjt acceptera ett liv i utanförskap eller att lägga all energi på att passa in i nt-mallen. Det man istället ska försöka göra är att lära sej så mycket man kan av nt's koder samtidigt som man inte ger för mycket avkall på den egna personligheten. Många gånger är det bättre att vara neutral än att öppet säga sin åsikt, det spar man till dom närmast förtrogna. Det som också är bra är att försöka bli yrkesverksam inom något specialintresse man har.
Låter som en bra summering fast jag tror att många av oss inte har i princip någon energi kvar alls till nt-koder efter ett tag. Beror på vem man är och hur förstående myndigheter har varit för ens situation.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Varför anpassa sig?

Inläggav Kostymhippie » 2012-09-17 22:29:52

DlProgan: Naturligtvis måste man vara medveten om sin energinivå och anpassa hur mycket man anstränger sej till detta. Min erfarenhet är dock att man kan minska ansträngningen genom att, istället för att försöka bli som nt, endast lära sej deras koder på vetenskaplig väg. Vi är annorlunda och måste få vara det, men för att kunna funka i samhället behöver man också lära sej hur ens medmänniskor funkar. Detta för att själv kunna interagera bättre med sina medmänniskor på ett sätt som minimerar både energiåtgång och konstiga missförstånd.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Varför anpassa sig?

Inläggav ZeldAlice » 2012-09-17 22:36:07

maxholm skrev:
Lodjur skrev:Jaha, har läst Attwoods "Den kompletta guiden..." och det känns som om den mest går ut på att Aspergare ska lära sig anpassa sig.
Ärligt talat: varför ska jag försöka anpassa mig till samhället och dess sociala liv?
Jag är ärlig, logisk, rättvis och väldigt väldigt snäll. Hur är det bättre att vara bra på att ljuga, anpassa sig efter ologiska regler, stå och snacka skit, sminka sig och tycka om statusprylar? Det sista exemplet i boken gav mig illamående.
Jag vill inte vara med...
"Det är ni som är de konstiga, det är jag som är normal!"


Jag håller med till 100%, varför försöka anpassa sig till sjukt och orättvist samhälle.


Kunde inte sagt det bättre själv! *thumbs-up*
ZeldAlice
 
Inlägg: 498
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Värmland

Varför anpassa sig?

Inläggav svartamolnet » 2012-09-19 1:23:03

Det är inte så lätt när man inte är en riktig aspergare och inte en riktig NT, utan något mitt emellan. Man hör fan inte hemma någonstans!

Jag försöker fungera i den här världen, för jag har ingen tidsmaskin som kan ta mig till en enklare värld där jag skulle passa in. Det går inte så värst bra just nu känner jag, men vad har jag för val annat än att fortsätta försöka?

Fly iväg till något naturfolk någonstans och hoppas att de tar emot oss och där dö av första infektion vi drabbas av pga brist på läkarvård i stället?

Jag vill ha det moderna samhällets fördelar förstås, för jag är bortskämd med det, men jag fungerar inte så värst bra i det. Att åka till ett köpcentrum är tortyr med överkänsliga sinnen, men det är där jag kan få tag i det familjen behöver. I hate my life!
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Varför anpassa sig?

Inläggav svartamolnet » 2012-09-19 14:11:13

Ursäkta mitt negativt laddade inlägg ovan. :(

Hade en sömnlös natt och det är så tröttsamt (medicinändringar). Livet är rätt körigt just nu, inget allvarligt egentligen, utan det är bara den vanliga NPF-problematiken och att den nedärvts till mina barn med allt vad det innebär.

Nu har jag sovit ut och känner mig bättre och då gillar jag inte alls att jag skrev det där i natt. Men kanske är det bra att visa att man har sina upp- och nedgångar, så man inte visar en perfekt fasad och lurar andra att "svartamolnet har NPF, men hon klarar ju allt galant". I perioder gör jag kanske det, men sedan tar orken slut. Nu har den gjort det och jag försöker fylla på så gott jag kan.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Varför anpassa sig?

Inläggav aspieeva » 2012-09-19 15:40:07

Alldeles rätt, varför ska man anpassa sig till alla vansinnigheter? man kan göra det när man har nytta av det, men det är inget att eftersträva. Vi har rätt att vara som vi är. De sk normala är minsann inget att efterlikna. Faller för grupptryck, mobbar, luras lätt av media och propaganda, tänker inte själva. :roll: Ingenting jag vill likna i alla fall. Fullt med fördomar också om hur man ska vara beroende på kön och ålder.
aspieeva
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2012-06-11

Varför anpassa sig?

Inläggav Kostymhippie » 2012-09-19 20:37:48

aspieeva skrev:Alldeles rätt, varför ska man anpassa sig till alla vansinnigheter? man kan göra det när man har nytta av det, men det är inget att eftersträva. Vi har rätt att vara som vi är. De sk normala är minsann inget att efterlikna. Faller för grupptryck, mobbar, luras lätt av media och propaganda, tänker inte själva. :roll: Ingenting jag vill likna i alla fall. Fullt med fördomar också om hur man ska vara beroende på kön och ålder.


Tänkte också så förut, och givetvis är det ju absolut inget att eftersträva att bli en lättmanipulerad och fördomsfull idiot.
Men jag tror man måste tänka bortom det.
Det handlar inte om att bli lättmanipulerad idiot, utan om att på olika sätt hantera sina egna problem och försöka lära sej hur nt reagerar på ens beteende samt vad dom menar med sitt beteende.
Det är en överlevnadsstrategi som jag tror är nödvändig för att kunna leva ett bra liv i detta samhälle.
Sen måste man givetvis anpassa sin ansträngning efter energinivå, annars är risken stor att man kör slut på sej själv och får motsatt effekt istället.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Varför anpassa sig?

Inläggav Choklad » 2012-09-19 21:13:56

aspieeva skrev: De sk normala är minsann inget att efterlikna. Faller för grupptryck, mobbar, luras lätt av media och propaganda, tänker inte själva. :roll: Ingenting jag vill likna i alla fall. Fullt med fördomar också om hur man ska vara beroende på kön och ålder.

Jag tycker att du verkar extremt fördomsfull som skriver så som du gör om NT. Varför ska det vara okej att uttala sig så negativt om NT om det inte är okej för NT att uttala sig fördomsfullt och negativt om NPFare? Jag förstår verkligen inte detta...

Dra inte alla över en kam, jag känner en del NT som inte är något alls som det du skriver.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in