Arbetslös och väntar på osa jobb

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Arbetslös och väntar på osa jobb

Inläggav tottis1234 » 2012-09-18 17:09:33

Nu har jag varit arbetslös i 6 månader, och enl arbetsförmedlingen ska jag bara vara hemma och vänta på att de ska fixa ett osa jobb eller att en jobbcoch ska kontakta mig.
Vet såklart att det har varit sommar och då är alla på semester.
Ringde af för någon vecka sedan då jag glömt namnet på min nya handläggare, dom hittar inte vem jag ska ha och nämner alla andra jag haft innan.
Mailade den gamla som inte svarat, och förresten han skulle flytta tillbaka till den af där han jobbar i vanlia fall.
Men min undran är: Hur länge ska man vänta på osa jobb?
Jag har autismliknande störning och har rätt till osa jobb. Har jobbat i 16 år med ett vanligt jobb, och av olika anledningar blev jag arbetslös för 6 månader sedan.
Dom på af sa bara att jag skulle skriva ett personligt brev + cv och det har jag gjort.
Jag är för "frisk" eller vad man ska säga för daglig sysselsättning,
Så en av mina frågor är: Hur är det för alla andra som har jobbat vanlig och som också fått osa jobb?
Osa står för offentligt skyddat jobb... tror jag???????
tottis1234
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2010-12-12

Arbetslös och väntar på osa jobb

Inläggav kattkvinna » 2012-09-18 18:21:02

Jag har haft ett OSA jobb i kommunens regi. Möbelrenovering. Trivdes riktigt bra med arbetsuppgifterna som var kreativa och roliga. Ledningen var bra. De hade verkligen ambitionen att jobba med rehabilitering och se varje persons styrkor och acceptera begränsningar. Meningen var att man skulle slussas vidare mot praktikplats, arbete eller utbildning med behållen OSA-lön. Anställningen var i första hand tidsbegränsad men kunde förlängas. Jag var där ett år. Senare fick jag stöd i ett år på en utbildning. Resten hade jag sparat ihop för att kunna slutföra KY-utbildningens andra år. Jag förstod att det skulle vara svårt att få något av de få jobb som fanns efter utbildningen.

Ja, det heter Offentlig Skyddad Anställning, men de som höll i det kunde inte se vem de skulle skydda mot vad.
De gav det namnet Offentlig Service Anställning.
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Arbetslös och väntar på osa jobb

Inläggav Kostymhippie » 2012-09-18 20:44:38

Arbetsförmedlingen suger viss kroppsdel och gör inte ett piss förrän man kräver sin rätt.
Gå dit, kräv att få en handläggare och en jobbcoach som hjälper dej komma igång med jobbsökandet.
Tills vidare tycker jag du ska söka jobb själv, många gånger räcker det med att maila in ett cv och ett personligt brev riktat till just den arbetsgivare och det jobb som är aktuellt.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in