Kläder av ekologiska material

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kläder av ekologiska material

Inläggav Alien » 2009-07-30 2:30:30

Ekologiska kläder?

Finns det till rimliga priser? Jag har tittat lite på nätet men tycker de verkar jättedyra. Men å andra sidan köper jag sällan kläder, så jag vet kanske inte vad saker kostar nuförtiden. Men 490 kr för ett linne tycker jag är för dyrt.

Däremot har jag kanske råd med en ekologisk chokladkaka med hampafrön, 35 kr. Fast nu är det ju inte mer choklad jag behöver. :wink:


Moderator: Slog ihop med en annan tråd och ändrade i samband därmed rubriken något.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:45:16, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav weasley » 2009-07-30 11:57:03

HM har en ekologisk klädkollektion. Bara bomull dock, men det ligger bra till i pris.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 20:45:16, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Miche » 2009-07-30 12:27:20

Kan det vara för att de använder barnarbetare?

Ska man vara riktigt säker borde det väl även vara rättvisemärkt!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:45:16, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav TK » 2009-07-30 13:33:19

Miche skrev:Kan det vara för att de använder barnarbetare?

Ska man vara riktigt säker borde det väl även vara rättvisemärkt!


Det var även min tanke.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 20:45:16, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav rapchic » 2009-07-30 13:49:05

second hand är ju typ lika bra som ekologiskt, nöter inte på planeten etc etc. ibland kan man hitta riktigt snygga kläder på second hand

edit: altså om du inte hittar några billiga eko
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 20:45:16, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav TK » 2009-07-30 14:36:44

rapchic skrev:second hand är ju typ lika bra som ekologiskt, nöter inte på planeten etc etc. ibland kan man hitta riktigt snygga kläder på second hand

edit: altså om du inte hittar några billiga eko


Även om det inte skulle vara eko (i betydelsen kläder tillverkade av ekologiskt frambringat råmaterial) så är återbruk av fullt användbara och enligt användaren snygga kläder rätt reko, tycker jag. Och ett sådant återbruk har ju som sagt ekologiskt gynnsamma konsekvenser.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 20:45:16, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav weasley » 2009-07-30 15:08:28

För den som är händig med stickor/nålar/virknålar/vävstol så finns det ett stort utbud av ekologisk svenskproducerad ull. Viss produktion av lin finns också att tillgå men den är dyr.

En del stora utländska garntillverkare har även de ekologiska varianter av både ull och bomull.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 20:45:16, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Alien » 2009-07-30 23:42:44

weasley skrev:HM har en ekologisk klädkollektion. Bara bomull dock, men det ligger bra till i pris.


Köpte två ekologiska bomullskoftor (en till min lilla dotter) från dem på postorder (HM Rowells) en gång.

Men när jag gick in i närmsta HM-affär nyligen blev jag bara frustrerad. Först tittade jag mig omkring i affären, tänkte det skulle finnas nån hörna med ekologiska bomullskläder. Men hittade inget.

Fråga en expedit? Men varför har de inte uniform, hur ska jag veta om nån pratar med en väninna el en expedit? Till slut såg jag en tjej med namnskylt som pratade med ett par. "Har ni ekologiska kläder", frågade jag och tänkte att hon skulle peka. "Ja, men jag måste ta dom först", svarade hon. Sen försvann hon och paret och jag stod kvar. Var det meningen att jag skulle hänga efter dem? Sen haffade jag en annan expedit, som sa att hon inte visste nånting men det gjorde de nog en trappa upp. Jag åkte upp och hittade två lediga expediter bakom en disk. Men fick då veta att det inte fanns någon "ekologisk hörna" utan kläderna var utspridda. Jag tillfrågades vad jag var intresserad av. Jag ville ju se hela utbudet, men sa att jag letade efter blus el linne. Var finns de? Ja, det visste de inte utan hänvisade mig att fråga därnere, där visste de säkert.

Vid det laget tröttnade jag på alltihop och gick därifrån.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:45:16, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Lakrits » 2009-07-30 23:48:37

Jag hittade det här på Konsumentverkets hemsida. Längst ner finns det länkar att förlora sig i.

Det handlar inte specifikt om kläder, men jag hoppas på länkarna :)
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:45:16, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Alien » 2009-08-05 14:45:32

Kollade Naturskyddsföreningens länk och hittade tre ekologiska klädbutiker i staden. Fast jag föredrar större butiker, men med en ekologisk avdelning. Känner mig obekväm till mods i en liten butik.

Begagnat är ju förstås allra miljövänligast. Men det gäller att hitta ett plagg vars färger, mönster och skärning jag gillar. Sen kanske det iaf inte finns i min storlek.

Jag skrev till HM och fick svar idag:
Vi uppskattar dina synpunkter om (bristen på) skyltning av plagg i ekologisk bomull. Fler har hört av sig med samma kommentar och vi ser över om och hur vi kan underlätta för våra kunder att hitta plaggen de söker.


Så det är ju på gång, jag fattar bara inte varför ingen tänkt på det från början. :roll:
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kläder och ekologiska material. [delad]

Inläggav weasley » 2012-09-14 13:14:11

Flawed skrev:Jordbruk är inte producerar inte bara mat utan även bomull.

Det här får man inte glömma. Just bomull är en av de mest kemikalieintensiva produkter som finns. Besprutning under tillväxten och farliga ämnen vid färgningen gör att hälsan hos alla som arbetar med bomull i de mindre invecklade länderna blir väldigt dålig. Många av besprutningsmedlen är cancerframkallande och flera av färgerna kan ge fosterskador och missbildade spermier. Och så cancer förståss.

Den som vill vara ordentligt ekologisk ser alltså till att minimera inköpet av bomullskläder. Det finns numera både bambu och hampa som fullgoda ersättare (och så naturligtvis lin!). Bambu växer bokstavligt talat som ogräs (upp till EN METER om dagen) och detta helt utan bekämpningsmedel. Hampa kan växa lite varsomhelst när man ska ha den till kläder. Inte heller den behöver särskilda bekämpningsmedel.

Man tillreder fibrerna på samma sätt som man tillverkar lin. Dvs man skalar bambun eller hampan och lägger dem att rötas ett tag så man får ut cellulosan i dem. Rötningen är en helt naturlig process. Man har gjort försök att påskynda processen mha kemikalier men alla försök jag har läst om har misslyckats. Kemikalierna förstör fibrerna så vad jag vet har det bara lyckats med försöken att värma rötningsblandningen.

Bambu är ett otroligt mjukt och mysigt material, följsamt och behagligt. Hampa är mer likt lin, men mycket mjukare det också.

**********

Moderator:
Avdelat härifrån: ekologiskt-inte-nyttigare-enligt-ny-studie-t28671.html
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav rapchic » 2012-09-14 13:27:26

weasley skrev:
Flawed skrev:Jordbruk är inte producerar inte bara mat utan även bomull.

Det här får man inte glömma. Just bomull är en av de mest kemikalieintensiva produkter som finns. Besprutning under tillväxten och farliga ämnen vid färgningen gör att hälsan hos alla som arbetar med bomull i de mindre invecklade länderna blir väldigt dålig. Många av besprutningsmedlen är cancerframkallande och flera av färgerna kan ge fosterskador och missbildade spermier. Och så cancer förståss.

Den som vill vara ordentligt ekologisk ser alltså till att minimera inköpet av bomullskläder. Det finns numera både bambu och hampa som fullgoda ersättare (och så naturligtvis lin!). Bambu växer bokstavligt talat som ogräs (upp till EN METER om dagen) och detta helt utan bekämpningsmedel. Hampa kan växa lite varsomhelst när man ska ha den till kläder. Inte heller den behöver särskilda bekämpningsmedel.

Man tillreder fibrerna på samma sätt som man tillverkar lin. Dvs man skalar bambun eller hampan och lägger dem att rötas ett tag så man får ut cellulosan i dem. Rötningen är en helt naturlig process. Man har gjort försök att påskynda processen mha kemikalier men alla försök jag har läst om har misslyckats. Kemikalierna förstör fibrerna så vad jag vet har det bara lyckats med försöken att värma rötningsblandningen.

Bambu är ett otroligt mjukt och mysigt material, följsamt och behagligt. Hampa är mer likt lin, men mycket mjukare det också.

nässlor används ju forfarande i vissa länder (användes mkt i norden på medeltiden) det tycker jag man skulle kunna testa häromkring också. nässlor växer ju också som ogräs
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav slackern » 2012-09-14 14:44:08

rapchic skrev:nässlor används ju forfarande i vissa länder (användes mkt i norden på medeltiden) det tycker jag man skulle kunna testa häromkring också. nässlor växer ju också som ogräs


Nässelsoppa är ju gott. Det äter folk fortfarande här i Sverige.
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav weasley » 2012-09-14 14:52:03

rapchic skrev:nässlor används ju forfarande i vissa länder (användes mkt i norden på medeltiden) det tycker jag man skulle kunna testa häromkring också. nässlor växer ju också som ogräs

Man kan mycket väl använda nässlor. Problemet med dem är att de kräver en viss jordmån för att trivas och även om buskarna ser stora ut så får man ut väldigt lite användbart material. Men visst, det finns områden i Himalaya där man tillverkar nässelgarn för vävning och/eller stickning!

Nässelsoppa är helt klart mycket gott. Det gäller bara att plocka de små busarna medan de är späda annars bränns de för mkt.

Nässlor innehåller även mycket järn. Mycket mer än spenat. Lite onödigt vetande. Den som föder upp djur skulle mycket väl kunna skörda nässlor och torka dem (så brännhåren trillar av) för att ge till djuren som järntillskott under vintern.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav rapchic » 2012-09-14 15:44:42

slackern skrev:
rapchic skrev:nässlor används ju forfarande i vissa länder (användes mkt i norden på medeltiden) det tycker jag man skulle kunna testa häromkring också. nässlor växer ju också som ogräs


Nässelsoppa är ju gott. Det äter folk fortfarande här i Sverige.

sorry menade att man kan använda nässlor som spånadsväxt, fingrarna hann inte med tankarna :oops:
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Moggy » 2012-09-14 20:40:59

weasley skrev:Den som vill vara ordentligt ekologisk ser alltså till att minimera inköpet av bomullskläder.


Syntet som polyester ligger tydligen bra till som miljövänligt alternativ. Tillverkningen kan vara väldigt ren och energisnål (osäker på hur det förhåller sig idag) och det går att ge materialet diverse olika egenskaper beroende på vad kläderna ska användas till.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav slackern » 2012-09-14 20:42:20

Moggy skrev:
weasley skrev:Den som vill vara ordentligt ekologisk ser alltså till att minimera inköpet av bomullskläder.


Syntet som polyester ligger tydligen bra till som miljövänligt alternativ. Tillverkningen kan vara väldigt ren och energisnål (osäker på hur det förhåller sig idag) och det går att ge materialet diverse olika egenskaper beroende på vad kläderna ska användas till.


Är inte Polyester någon form utav träfibrer?

Jag tål tyvärr inte konstfibrer får klåda och kliar som fan utav det.
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Selma » 2012-09-14 20:49:32

weasley skrev: Just bomull är en av de mest kemikalieintensiva produkter som finns.

Värre än datorer och mobiltelefoner?
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Moggy » 2012-09-14 20:55:13

slackern skrev:
Moggy skrev:
weasley skrev:Den som vill vara ordentligt ekologisk ser alltså till att minimera inköpet av bomullskläder.


Syntet som polyester ligger tydligen bra till som miljövänligt alternativ. Tillverkningen kan vara väldigt ren och energisnål(osäker på hur det förhåller sig idag) och det går att ge materialet diverse olika egenskaper beroende på vad kläderna ska användas till.


Är inte Polyester någon form utav träfibrer?

Jag tål tyvärr inte konstfibrer får klåda och kliar som fan utav det.



Det är nån slags plast som tillverkas av olja. Just polyester brukar anses som väldigt bekvämt att ha mot huden. Det är inte detsamma som diverse konstmaterial som finns/fanns i billiga träningsbyxor och sånt. Moderna funktionskläder består av polyester...

Sen är polyester lätt att tvätta, drar inte åt sig svett och kan tvättas fullgott i 40 grader och med färre kemikalier än för att tvätta bomull.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Moggy » 2012-09-14 20:56:45

Selma skrev:
weasley skrev: Just bomull är en av de mest kemikalieintensiva produkter som finns.

Värre än datorer och mobiltelefoner?


Har ingen aning men skulle gissa på att det är så om man tar hänsyn till hur mycket bomull respektive elektronik som en individ i väst använder.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav slackern » 2012-09-14 21:01:39

Moggy skrev:
Det är nån slags plast som tillverkas av olja. Just polyester brukar anses som väldigt bekvämt att ha mot huden. Det är inte detsamma som diverse konstmaterial som finns/fanns i billiga träningsbyxor och sånt. Moderna funktionskläder består av polyester...

Sen är polyester lätt att tvätta, drar inte åt sig svett och kan tvättas fullgott i 40 grader och med färre kemikalier än för att tvätta bomull.


Tack för infon jag kollade upp det var viskos som var tillverkat utav träfibrer. Men ärligt jag har haft polyester kläder under 80-talet det var rätt vanligt då. Men jag tål det helt enkelt inte. :( Svettas och får grym klåda. Kan i regel bara använda bomullskläder.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Viskos
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Iridia » 2012-09-15 2:17:23

Moggy skrev:Det är nån slags plast som tillverkas av olja. Just polyester brukar anses som väldigt bekvämt att ha mot huden. Det är inte detsamma som diverse konstmaterial som finns/fanns i billiga träningsbyxor och sånt. Moderna funktionskläder består av polyester...

Sen är polyester lätt att tvätta, drar inte åt sig svett och kan tvättas fullgott i 40 grader och med färre kemikalier än för att tvätta bomull.

Du menar mikrofiber? Det är en annan sorts oljebaserad konstfiber som har skön sidenmatt yta och låter huden andas. Man kan ha det till både underkläder och ytterkläder.

Polyester däremot brukar vara sladdrigt, elektriskt och så tättslutande att man blir alldeles klibbig. Värmer inte så det är för kallt på vintern och för varmt på sommaren. Däremot är det väldigt slitstarkt och lättskött så lite polyester ihop med naturfiber brukar förlänga livslängden på bomulls- & ylleplagg (t ex i strummpor och träningskläder). Bara det inte är sån där billig skit med för korta fibrer så att plagget blir noppigt efter första tvätten.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Abbreviation » 2012-09-15 9:58:12

Polyester är ju okänt obekvämt.

Att leva mer miljövänligt genomsyrar ju allt man gör. Det är jättebra om man kan använda mer miljövänliga kläder. Vill man hemskt gärna ha bomull så finns det ekobomull som är lite bättre.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav weasley » 2012-09-15 13:41:50

Pinsamt pinsamt men jag måste faktakorrigera mej själv.

Bambutyg tillverkas på samma sätt som viskostyg. Inte via lin-processen!

Hampan däremot fick jag rätt.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in