"Män kan inte våldtas" - inte aspergare heller?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: "Män kan inte våldtas" - inte aspergare heller?

Inläggav Zombie » 2012-04-29 13:10:37

... och alla ni killar som klagar över den där kvinnokulturen att spela svårfångad, så att ni inte kan veta att ett "nej" alltid betyder "nej": vad sägs om att ta ett nej på allvar oavsett, så får väl de som inte menade det stå sitt kast och bli utan tills de någon gång eventuellt börjar reflektera över sitt beteende? Det kommer naturligtvis inte alla att göra, men hur ska ni annars hjälpa någon ni inte redan kan tala djupt och förtroligt med att göra sig av med det där otyget som ni själva klagar på?

Bara ni själva inte fortsätter med den där manskulturen att förakta tjejer som visar att de är kåta, ifall ni nu kör med den.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: "Män kan inte våldtas" - inte aspergare heller?

Inläggav plåtmonster » 2012-04-29 13:51:56

Det där lär nog inte inträffa i en NT-värld där det viktiga är social klättring (gärna på andra) och dubbelbudskap.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: "Män kan inte våldtas" - inte aspergare heller?

Inläggav Zombie » 2012-04-29 13:54:12

Läser du litet beteendehistoria kan du se att det är mycket som har inträffat i "NT-världen" genom århundradena. Inte alltid så långsamt heller.

Och att just det här har den förkättrade feministrörelsen berett mark för i ett par århundraden. Tyvärr utan hjälp av männen, men det kan ju hända att de vore välkomna, om de bara högg i litet och inte vore så bortskämda med att tro att de ska få allt gratis på en gång bara för att de inte ser hur kvinnorna har fått kämpa för att komma dit där de är nu.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: "Män kan inte våldtas" - inte aspergare heller?

Inläggav plåtmonster » 2012-04-29 14:24:43

Det händer mycket men det krävs en sådan hård strid och tar som sagt decennier, minst. Alldeles för långsamt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: "Män kan inte våldtas" - inte aspergare heller?

Inläggav Zombie » 2012-04-29 14:25:44

Och vad tror du sådant här tar? Läst litet kvinnohistoria till exempel? Bortskämd, som jag skrev? ;)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: "Män kan inte våldtas" - inte aspergare heller?

Inläggav ZeldAlice » 2012-04-29 15:23:16

"Psykiskt sjuka, utvecklingsstörda, dementa eller andra med ”svårtolkade uttrycksformer” får helt enkelt finna sig i att våldtas eftersom juristerna inte tycker de säger nej på rätt sätt."

.................... Alltså FYFAAAAN!.....
ZeldAlice
 
Inlägg: 498
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Värmland

Re: "Män kan inte våldtas" - inte aspergare heller?

Inläggav Borisborat » 2012-07-21 0:33:39

ja så är det
Borisborat
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2011-05-21

Re: "Män kan inte våldtas" - inte aspergare heller?

Inläggav Autismsmurfen » 2012-07-29 7:12:30

Tyvärr har jag läst att det är väldigt vanligt att flickor med Asperger eller annan form av autism blir utsatta för sexuella övergrepp, eftersom de har svårare för att se att "något håller på att hända" och springa iväg "i rätt tid". Tycker de borde ha mer kunskap om det. Tycker också de borde fatta att det kan vara svårt att uttrycka sig "på rätt sätt" och kanske försöka anpassa det lite eftersom det ändå handlar om ett brott.
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Re: "Män kan inte våldtas" - inte aspergare heller?

Inläggav radix » 2012-07-29 9:31:00

Sådant borde diskuteras på tex sexualkunskap och dylikt i skolorna.. ställer till problem
ZeldAlice skrev:"Psykiskt sjuka, utvecklingsstörda, dementa eller andra med ”svårtolkade uttrycksformer” får helt enkelt finna sig i att våldtas eftersom juristerna inte tycker de säger nej på rätt sätt."

Det där är helt värdelöst. Borde ju ges ytterligare stöd av nåt vis, anpassade kurser. Som en av mina syrror med utvecklingsstörning blev tafsad på på sitt boende av två killar upprepade gånger. Inget har gjorts åt det, eftersom alla inblandade är just onormala (mamma har åtminstone polisanmält det). Och då ska hon ändå vara 'skyddad av LSS' osv, dvs har tekniskt sett 'fler rättigheter'. Å tredje sidan är hon väldigt kontaktsökande med just män. Hon har ju sett de där videorna med 'dålig beröring - bra beröring' som ges till utvecklingsstörda, men det hjälper inte när hon är 'smart'/dum nog att ta bussen till män hon aldrig träffat förrs hem och sådär, och även 'smart'/dum nog att inte berätta om att hon är tjock och utvecklingsstörd (för då blir det inga dejter). Kontaktforum för utvecklingsstörda vore kanske nåt.


OnTopic - givetvis kan män 'våldtas', åtminstone vad gäller den psykiska biten, att tappa förtroende och trygghet
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

"Män kan inte våldtas" - inte aspergare heller?

Inläggav ZeldAlice » 2012-09-10 22:34:15

radix skrev:Sådant borde diskuteras på tex sexualkunskap och dylikt i skolorna.. ställer till problem
ZeldAlice skrev:"Psykiskt sjuka, utvecklingsstörda, dementa eller andra med ”svårtolkade uttrycksformer” får helt enkelt finna sig i att våldtas eftersom juristerna inte tycker de säger nej på rätt sätt."

Det där är helt värdelöst. Borde ju ges ytterligare stöd av nåt vis, anpassade kurser. Som en av mina syrror med utvecklingsstörning blev tafsad på på sitt boende av två killar upprepade gånger. Inget har gjorts åt det, eftersom alla inblandade är just onormala (mamma har åtminstone polisanmält det). Och då ska hon ändå vara 'skyddad av LSS' osv, dvs har tekniskt sett 'fler rättigheter'. Å tredje sidan är hon väldigt kontaktsökande med just män. Hon har ju sett de där videorna med 'dålig beröring - bra beröring' som ges till utvecklingsstörda, men det hjälper inte när hon är 'smart'/dum nog att ta bussen till män hon aldrig träffat förrs hem och sådär, och även 'smart'/dum nog att inte berätta om att hon är tjock och utvecklingsstörd (för då blir det inga dejter). Kontaktforum för utvecklingsstörda vore kanske nåt.


OnTopic - givetvis kan män 'våldtas', åtminstone vad gäller den psykiska biten, att tappa förtroende och trygghet


Alltså personligen tycker jag att det kviuttar hur man än mår, vad man har för problem och vilken diagnos man har eller nånting. Man tafsar helt enkelt INTE!!! Och det tycker jag att dom förbannade j*vla idioterna som har nåt att säga emot det här att fatta. Alla ska behöva ha lika stor att få hjälp med sånt här!!!
ZeldAlice
 
Inlägg: 498
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Värmland

"Män kan inte våldtas" - inte aspergare heller?

Inläggav InsaneBrain » 2012-09-13 23:30:29

Jag känner igen mig i texten, vilket egentligen är helt sjukt. Jag vet vad hon gick igenom, just för att jag varit där själv. Jag befann mig inte på en fest, utan ensam med den som "våldtog". Att jag senare inte kom att tänka på våldtäkt och därigenom inte anmälde var för att jag först inte kopplade vad det egentligen var. Men efter att ha förklarat att jag rullade ner på golvet för att undkomma mannen för mamma, så klassade hon det som våldtäkt. Jag har än inte gjort något, just för att jag inte med ord sade nej och därför inte anser att det var en våldtäkt. För mig måste man säga nej, för det var ju det man lärde sig i skolan och på andra ställen. Och så länge jag inte använde ord, så kan jag inte klassa det som en våldtäkt.
InsaneBrain
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2012-09-13
Ort: Uppsala

"Män kan inte våldtas" - inte aspergare heller

Inläggav weasley » 2012-09-14 15:00:05

I fallet som tråden egentligen handlar om är det sjuka att det finns alla möjliga tydliga tecken, inklusive ett nej, från flickans sida. Men allt detta ignoreras eftersom hon har AS.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

"Män kan inte våldtas" - inte aspergare heller?

Inläggav Alien » 2012-09-14 17:50:46

Man kan visa att man inte vill utan att använda ord också (om man skulle vara stum t ex). Man försöker komma bort, man gråter etc. Jag har svårt att tro att inte killen skulle märka det, men han vill inte märka det.

Sedan finns det s k gråzonsex, där man egentligen inte ville, men inte kommunicerade det av diverse oklara skäl (ville inte bråka, inte att den andra ska bli sur, tror att har man sagt A måste man säga B, etc). Sådant man mår dåligt av efteråt, men som inte kan rubriceras som våldtäkt.

Har skrivit om det här: ingen-riktig-valdtakt-dokument-inifran-t26797.html och här: post826756.html#p826756

Gråzonssex är ett ord som myntades under hela den där "prataomdet"-debatten:

http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/c ... t-konskrig
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Män kan inte våldtas" - inte aspergare heller?

Inläggav Alien » 2012-09-16 4:00:14

Moderator:
Diskussionen om våldtäkt i allmänhet har flyttats hit.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in