Betyder det här att jag kommer få en utredning?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Betyder det här att jag kommer få en utredning?

Inläggav Neutrino » 2012-09-13 20:58:57

Idag fick jag hem ett brev från NPF-portalen i stan. I brevet stod det att jag kommer att "kallas inom 2 månader". Betyder det att min remiss alltså blivit godkänd och att jag så småningom kommer att få en utredning?

I så fall blir jag glad. :)
Senast redigerad av Neutrino 2012-09-13 21:06:17, redigerad totalt 1 gång.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Betyder det här att jag kommer få en utredning?

Inläggav kullan » 2012-09-13 21:04:47

Jag tolkar det som att du ska få en första kontakt i alla fall. Det ser mer lovande ut.Det är bara att hålla tummarna.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Betyder det här att jag kommer få en utredning?

Inläggav slackern » 2012-09-13 21:11:57

Neutrino skrev:Idag fick jag hem ett brev från NPF-portalen i stan. I brevet stod det att jag kommer att "kallas inom 2 månader". Betyder det att min remiss alltså blivit godkänd och att jag så småningom kommer att få en utredning?

I så fall blir jag glad. :)


Jag tror att du har blivit kallad för att dom ska titta om dom ska göra en utredning eller inte. För om dom inte har träffat dej har dom inget att gå på.
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Betyder det här att jag kommer få en utredning?

Inläggav Gersa » 2012-09-13 21:15:04

Tror det skiljer mellan mottagningar. Första besöket jag gjorde var för att de skulle skapa sig en uppfattning om den utredning jag var remitterad dit för att göra skulle göras och eller om den skulle kompletteras med andra utredningar. Det som kom fram under detta möte tog de sedan upp på ett enhetsmöte där de bestämde vilka utredningar som skulle göras, av vem och om det fanns själ till förtur... Eftersom jag mådde dj.. dåligt och den gamla mottagningen hade hållit på med min utredning i fyra år så tyckte de tydligen jag fått lida nog och utredningen kom i gång ca 2 månader efter det första besöket. Berodde troligen på att det första besöket var i slutet på maj, så det var semestrar i vägen...
Sen var det nog lite extra nyfikna då det tydligen varit en del osämja mellan olika personer angående min diagnos på min tidigare mottagning... Så det kanske var extra "high stakes" inblandat....
Men jag fick reda på datum utredningen skulle sätta igång inom en eller två efter det först besöket...
Så det är svårt utan att veta rutinerna på just denna mottagning om det är första besöket för utredningen eller om de har den mottagningsrutin jag beskrivit ovan...
Hur som så var det för mig flera år för sent så det spelade ingen roll... För mig räckte det med att ha ett datum då utredningen skulle starta för att jag skulle kunna härda ut...
Så det är väl om du kan utläsa det ur kallelsen eller på mottagningens hemsida.
Annars är det väl bara att du ringer dem imorgon och frågar om du vill veta vad de har för rutiner.
Lycka till!
Senast redigerad av Gersa 2012-09-13 21:20:22, redigerad totalt 1 gång.
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Betyder det här att jag kommer få en utredning?

Inläggav Jesters Tear » 2012-09-13 21:15:58

Tror som slackern; det brukar hållas ett bedömningssamtal tror jag.
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Betyder det här att jag kommer få en utredning?

Inläggav Neutrino » 2012-09-13 21:21:32

Vad innebär ett bedömningssamtal? Alltså, brukar de ställa frågor osv? Vad händer där menar jag?
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Betyder det här att jag kommer få en utredning?

Inläggav Banzai » 2012-09-13 21:30:54

Neutrino skrev:Vad innebär ett bedömningssamtal? Alltså, brukar de ställa frågor osv? Vad händer där menar jag?

För min del så innebar bedömningssamtalet att jag träffade en läkare två gånger som sedan beslöt huruvida jag skulle remitteras till utredningsteamet eller ej. Jag vet dock att andra har fått göra en screening, typ självskattningsformulär, vilket jag aldrig fick göra. Tror det är olika beroende på vilket landsting du tillhör.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Betyder det här att jag kommer få en utredning?

Inläggav Neutrino » 2012-09-13 21:33:26

Kom precis ihåg att jag för ett tag sedan mailade dem och frågade lite angående väntetider och fick detta svar:

"Från det att du skickar in remissen tar det 2-3 veckor innan du får ett besked. Inom 2 månader ska du bli kallad till nybesök i grupp där du får mer information och efter detta ringer en av kuratorerna upp dig och diskuterar mer hur det ser ut för dig ..."

Några tankar?
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Betyder det här att jag kommer få en utredning?

Inläggav Gersa » 2012-09-13 21:42:41

Ok, låter ju som någon form av informations möte om vad som kommer att hända. Sedan primärt vidare kontakt med kurator... Innan utredningen drar igång...

Vi kan ju inte göra så mycket mer än att gissa. Om nu ingen har varit på samma mottagning och vet vad de har för rutiner..

Men som sagt ring och fråga om du känner att du vill veta exakt...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Betyder det här att jag kommer få en utredning?

Inläggav Neutrino » 2012-09-13 21:45:51

Gersa skrev:Ok, låter ju som någon form av informations möte om vad som kommer att hända. Sedan primärt vidare kontakt med kurator... Innan utredningen drar igång...

Vi kan ju inte göra så mycket mer än att gissa. Om nu ingen har varit på samma mottagning och vet vad de har för rutiner..

Men som sagt ring och fråga om du känner att du vill veta exakt...


Sant. Vågar man maila dem och fråga eller tycker de man är jobbig då?

Någon här som blivit utredd hos NPF-portalen i Uppsala?
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Betyder det här att jag kommer få en utredning?

Inläggav Gersa » 2012-09-13 21:47:47

Ring och fråga om du vill vara säker på att få svar innan helgen...

Jag sätter alla kontanter jag kan komma över på att du absolut inte är den första som ringer och frågar...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Betyder det här att jag kommer få en utredning?

Inläggav segdeg » 2012-09-13 21:54:06

Neutrino skrev:Några tankar?


Vill inte röra till det men en tanke är ändå...

Att du tar ställning till om hur du ser på det här att bli kallad till nybesök i grupp för info, dvs om du tycker det är OK, om inte? att du snarast tar kontakt igen och hör dig för om hur ett alternativ kan komma till stånd och om det alternativet då kommer att påverka väntetider m.m.
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Betyder det här att jag kommer få en utredning?

Inläggav Neutrino » 2012-09-13 22:21:45

segdeg skrev:
Neutrino skrev:Några tankar?


Vill inte röra till det men en tanke är ändå...

Att du tar ställning till om hur du ser på det här att bli kallad till nybesök i grupp för info, dvs om du tycker det är OK, om inte? att du snarast tar kontakt igen och hör dig för om hur ett alternativ kan komma till stånd och om det alternativet då kommer att påverka väntetider m.m.


Om jag tycker det är ok med info i grupp? Alltså, det är lite jobbigt men om jag måste få infon i grupp så har jag väl inte något val? Brukar man kunna få infon enskilt?
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Betyder det här att jag kommer få en utredning?

Inläggav Gersa » 2012-09-13 22:37:55

Gersa skrev:Ring och fråga om du vill vara säker på att få svar innan helgen...

Jag sätter alla kontanter jag kan komma över på att du absolut inte är den första som ringer och frågar...


Vad jag menar är att tycker dom att du är jobbig för att du frågar jobbar dom på fel ställe... Så skulle dom mot förmodan tycka att du är jobbig för att du frågar är det dom det är fel på inte dig.
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Betyder det här att jag kommer få en utredning?

Inläggav Miche » 2012-09-13 22:39:06

Neutrino skrev:Om jag tycker det är ok med info i grupp? Alltså, det är lite jobbigt men om jag måste få infon i grupp så har jag väl inte något val? Brukar man kunna få infon enskilt?

Det är en fråga som ställdes av några andra (i en annan tråd) och de mailade och bad att få enskild info vilket de så vitt jag vet lyckades med.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Betyder det här att jag kommer få en utredning?

Inläggav segdeg » 2012-09-13 22:39:22

Neutrino skrev: Brukar man kunna få infon enskilt?


Det är just det jag syftar på, om det går och om det finns några oegentligheter med det. Har läst om det tidigare i någon tråd här på forumet men minns inga detaljer eller hur det gick.

Det här med kallelser i grupp etc är något nytt och åtminstone jag skulle kunna reagera väldigt negativt på det sättet att delge information, samtidigt förstår jag att vi människor är väldigt olika beroende av vilka erfarenheter och hur vi tidigare bemötts.

Gruppinformation gissar jag kan vara bra med tanke på lite mer avspänd öppenhet m.m och att man kalla både anhöriga och personen ifråga.

Men som sagt en tanke som dök upp och inte för att röra till det men att undersöka om det finns någon valmöjlighet och isf hur den ser ut.
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Betyder det här att jag kommer få en utredning?

Inläggav Gersa » 2012-09-13 22:42:05

Infon du får i gruppen är säkerligen väldigt allmän, skulle förvåna mig mycket om det inte finns möjlighet att ställa frågor enskilt i samband med mötet...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm


Betyder det här att jag kommer få en utredning?

Inläggav Neutrino » 2012-09-13 23:31:39

Gersa skrev:Vad jag menar är att tycker dom att du är jobbig för att du frågar jobbar dom på fel ställe... Så skulle dom mot förmodan tycka att du är jobbig för att du frågar är det dom det är fel på inte dig.


Jag vågar nog inte ringa så jag tänker maila dem.



Tack, ska kolla igenom detta.

Känns väldigt bra att något äntligen startat nu i alla fall. Väntat väldigt länge.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in