Särskild anpassad bostad enligt LSS

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Särskild anpassad bostad enligt LSS

Inläggav mnordgren » 2011-06-28 23:04:30

Moderator:

Slog ihop.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Anpassad bostad - någon som vet?

Inläggav Vilse » 2012-03-07 18:10:40

Med en AS-diagnos följer ju rätt till särskild hjälp. Själv klarar jag mig ganska bra på egen hand, men skulle ge mycket för en "ljudfri" bostad. Är det något man kan få hjälp med? I så fall på vilket sätt?

Jag blir oerhört stressad och blockerad av alla sorters ljud från mina grannar. Fram till nyligen har jag trott att jag har haft oturen att hela tiden komma till ovanligt lyhörda hus :roll: . Jag har flyttat ofta, delvis på grund av detta, och bott i drygt ett dussin olika lägenheter, men inte hittat tystnaden någonstans. Just nu sover jag faktiskt i min hall eftersom den erbjuder bäst tystnadsodds :-)003 .

Har tyckt det är lite märkligt att man kan söka på kriterier som "balkong", "maxhyra" och "hiss" när man letar bostad, men aldrig något som är relaterat till ljudmiljön. Men nu fattar jag ju att de flesta inte ens hör sådana ljud som jag upplever som så störande att jag inte kan tänka på annat. Mina lägenheter har nog inte varit exceptionella på något sätt.

Om man inte kan få hjälp att ordna med detta, vad kan man göra själv? Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt!


Moderator mnordgren: Slog ihop med en liknande tråd.
Vilse
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2012-03-05
Ort: Här

Re: Anpassad bostad - någon som vet?

Inläggav treeman » 2012-03-07 19:46:06

Jag har också väldigt svårt för ljud i flerfamiljshus. Att bo högst upp hjälper, för då slipper man ha nån ovanpå som för oväsen.

Du borde kunna söka hjälp med en ljudisolerad bostad om du behöver det. Jag vet dock inte exakt hur. Tyvärr.

Om du får diagnos som tex Asperger så kanske du kan få hjälp via LSS, lagen om särskilt stöd.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Särskild anpassad bostad enligt LSS

Inläggav Vilse » 2012-03-11 21:10:15

Vilse skrev:Moderator mnordgren: Slog ihop med en liknande tråd.


Tack! :-)Happy
Vilse
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2012-03-05
Ort: Här

Särskild anpassad bostad enligt LSS

Inläggav sirap » 2012-09-12 18:51:56

Vilse skrev:Jag blir oerhört stressad och blockerad av alla sorters ljud från mina grannar. Fram till nyligen har jag trott att jag har haft oturen att hela tiden komma till ovanligt lyhörda hus :roll: . … … … Mina lägenheter har nog inte varit exceptionella på något sätt.

Det är nog mer regel än undantag att hus är lyhörda, vad jag förstår kom riktlinjer för ljudisolering först på nollnolltalet detta sekel..?

I min förra lägenhet var min och grannen bredvids mittemotställda garderober en av "skiljeväggarna" mellan bostäderna. Med andra ord – motsvarande en tunn spånskiva. I den nuvarande ligger parkettgolvet på reglar, vilket golvläggaren som jag talat med har som hypotes till att man kan höra de mest lågmälda konversationer – och varför min viftande fot (ja, ungefär som 'hand flapping' fast med foten i luften) hörs hos grannarna, vad jag förstått, fast det inte hörs i min lägenhet (!) eftersom det blir en resonanslåda av hela vardagsrummet. Tangentbordet mitt drev grannen bredvid till vansinne men vad jag förstår har den herrn flyttat, nu är det nytt folk. Nej, det är inte ett gammalt IBM-tangentbord som klicketiklackar, tänk laptop (Apples trådlösa). Märkligt nog har det blivit ännu lyhördare sedan de bytte linoleummattorna i kök och sovrum – finns ingenstans jag kan ta vägen utan att störa eller bli störd...

treeman skrev:Jag har också väldigt svårt för ljud i flerfamiljshus. Att bo högst upp hjälper, för då slipper man ha nån ovanpå som för oväsen.

Önskar det hjälpte mig att bo högst upp, men jag hör lägenheterna under och bredvid lika väl som om jag vore inneboende (eller de)...
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Särskild anpassad bostad enligt LSS

Inläggav clivia » 2012-09-12 19:11:13

Kanske någon som redan skrev men, som bostadsanpassning kan man (har jag fått höra/veta) bla få lov att bygga till inne i bostaden, extra tunna ljudisoleringsväggar.
Det får man specialbeställa och är dyrt som fasiken.
Tror det måste ske i samråd med både läkare, kommunen, bostadsbolaget samt habiliteringen, möjligen också Försäkringskassan för att få genom det.

Då kan det röra om samma typ av isolering som vissa akustiklokaler/musikrum har.
Om detta kan vara något.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Särskild anpassad bostad enligt LSS

Inläggav sirap » 2012-09-12 19:19:08

Ljud kan ta de mest märkliga omvägar, det är inte alls säkert att det hjälper att isolera väggarna. I mitt fall har jag funderat på att själv lyfta upp parketten och lägga någon form av akustikmatta under. I tio lager. :-/ Hyresvärden påstår att varje lägenhets ventilation är separat i detta hus, ändå så fungerar en ventil i köket som en megafon ändå.
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Särskild anpassad bostad enligt LSS

Inläggav clivia » 2012-09-12 19:26:07

sirap skrev:Ljud kan ta de mest märkliga omvägar, det är inte alls säkert att det hjälper att isolera väggarna. I mitt fall har jag funderat på att själv lyfta upp parketten och lägga någon form av akustikmatta under. I tio lager. :-/ Hyresvärden påstår att varje lägenhets ventilation är separat i detta hus, ändå så fungerar en ventil i köket som en megafon ändå.

Isoleringen jag pratade om gäller inte bara väggar utan golv också.
ventilationen är en helt annan femma. Det är sannorligt svårt om ens möjligt alls att få tillstånd att påverka det.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Särskild anpassad bostad enligt LSS

Inläggav sirap » 2012-09-12 19:33:28

Ja, särskilt som hyresvärden 'vet' att det inte hörs igenom :p Men till topic: jag undrar hur lätt det är i Göteborg att få igenom 'annan särskilt anpassad bostad' (viket väl blir nybyggt hus eller stuga, eftersom de flesta hus här är lyhörda), eller något bra serviceboende anpassat för NPF som ligger lite avsides? Eller hur lång väntetid man kan förvänta sig? I natt blev jag väckt av att grannen vaknade av att jag vände mig i sängen... och boendestödet i min ände av stan har jag fullkomligt gett upp om idag.
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Särskild anpassad bostad enligt LSS

Inläggav clivia » 2012-09-12 19:42:12

De särskilda boenden är oftast dyrare tyckte jag, i hela landet. Hyrorna var jobbiga.
Bästa är om man kan snacka in sig å få tag i en seniorboende. Det är det bästa
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Hjälp! Pratade nyss med biståndshandläggare om LSS-boende

Inläggav Ung_Aspie » 2013-10-24 18:48:39

Hej,

Jag har nyligen fått diagnos. Jag har bertättat också i andra trådar att jag bor hemma hos pappa. Mer detaljerat så är det väldigt trångt och jag och pappa "stör" varandra. Jag plockar fram en gästsäng som står bredvid soffan fäller ut den bredvid bordet i vardagsrummet och sover på. Pappa har en liten tvåa.

Jag har varit i kontakt med kontaktcenter för funktionsnedsättning och bett om få kontakt med en biståndshandläggare för att be om LSS-boende.

Idag efter lång väntan, ringer biståndshandläggaren, Regina från skarpnäcks stadsdelsförvaltning här i stockholm, och efter några minuters samtal där jag säger att jag fått diagnos asperger, bor hemma, behöver boende, så säger hon att LSS-boende "bara är till för dem som är i behov av vård dygnet runt".

Hon börjar snabbt antyda att det inte är någon ide för mig att söka. Jag svarar och säger att jag har diagnos och är i behov av hjälp. Hon svarar att bara för att man fått diagnos har man inte rätt till LSS-boende, man har "bara" rätt att ansöka säger hon.

Det blir värre.

Jag säger att jag vill ansöka, att jag vill att hon verkligen ska utreda situationen. Då säger hon att jag kan ansöka, men hon kan redan nu säga att det kommer avslås men att jag kan överklaga till, vet inte om det var förvaltningsrätten".

Sen säger hon att hon vill att jag ska ge mina papper, diagnosen åt henne. Så hon har inte träffat mig. Hon har pratat med mig på telefon några minuter. Hon har inte sett utredningen av mig. Ändå säger hon innan utredningen ens börjat, innan jag ansökt om utredning skriftligt/formellt, att den kommer att avslås.

HJÄLP! Vad gör jag? Jag har haft år och år och år av problem med ältande, depression, svårt att städa, svårt att organisera. Svårt att laga nyttig och varierad mat. Nu har jag fått diangnosen asperger och bor hemma trångt hos pappa som vill kasta ut mig, men ska låta mig bo tills årskiftet. Jag behöver hjälp, tror jag har rätt till det, men får höra så här av denna Regina.

VAD GÖRA?

Gripandekylig

Slog ihop tråden Hjälp! Pratade nyss med biståndshandläggare om LSS-boende med tråden Särskild anpassad bostad enligt LSS
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

Hjälp! Pratade nyss med biståndshandläggare om LSS-boende

Inläggav Zima33 » 2013-10-24 18:53:51

svårt att städa, svårt att organisera. Svårt att laga nyttig och varierad mat.

Är väl bara att ansöka, skriv om dina svårigheter och varför du behöver LSS-boende. Blir det avslag så överklagar du.

Eller, sök bostad på den reguljära bostadsmarknaden.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Hjälp! Pratade nyss med biståndshandläggare om LSS-boende

Inläggav Ung_Aspie » 2013-10-24 19:01:50

Zima33 skrev:Är väl bara att ansöka, skriv om dina svårigheter och varför du behöver LSS-boende. Blir det avslag så överklagar du.


Ja, jag får väl lov att ansöka.

Det enda positiva i samtalet med biståndshandläggaren var att hon kunde komma hem till mig och pappas lägenhet på hembesök. Jag tror då att hon kommer att förstå mitt "behov" av hjälp, behovet av få ett eget boende.

Men jag blev väldigt orolig över att hon säger nej till mig innan hon sett mina papper, innan jag ansökt, innan hon träffat mig. Borde inte det vara typ tjänstefel eller nåt sånt att bara säga så....?
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

Hjälp! Pratade nyss med biståndshandläggare om LSS-boende

Inläggav Zima33 » 2013-10-24 19:11:54

Ung_Aspie skrev:Men jag blev väldigt orolig över att hon säger nej till mig innan hon sett mina papper, innan jag ansökt, innan hon träffat mig. Borde inte det vara typ tjänstefel eller nåt sånt att bara säga så....?

Nej det tror jag inte, hon hoppas väl bara att du inte ska ansöka så hon slipper behandla ansökan.

När jag ansökte om boendestöd sa handläggaren att hon kommer bevilja ansökan, sen när beslutet kom så hade hon skrivit att jag hade behov av hjälp men ansökan avslogs med motiveringen att jag inte var i behov av hjälp. :shock: Jag överklagade och de ändrade beslutet + jag fick en ny handläggare...
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Hjälp! Pratade nyss med biståndshandläggare om LSS-boende

Inläggav Alien » 2013-10-24 19:27:13

Du ska definitivt ansöka skriftligt och få ett skriftligt svar, som kan överklagas om det går dig emot.

I LSS talas om tre sorters bostäder: gruppboende, serviceboende och "anpassad bostad". Tvivlar på att kommunen kan införa egna regler som upphäver lagen.

Här finns en bok om LSS och boende att ladda ner:
Boken behandlar regelverket som rör insatsen bostad med särskild service för vuxna enligt LSS. Här redovisas bland annat vad som ska utmärka en sådan bostad, hur stöd, service och omvårdnad ska ges, samt vilken kunskap och erfarenhet som personal och arbetsledare behöver.
http://www.socialstyrelsen.se/publikati ... 2007-101-6

Annan särskilt anpassad bostad tycks glömmas bort, men det finns ju de som bor i vanliga lägenheter men med boendestöd.

En annan sak är om man har rätt till en sådan bostad men ändå måste vänta i månader för att det inte finns tillräckligt många.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp! Pratade nyss med biståndshandläggare om LSS-boende

Inläggav Miche » 2013-10-24 19:28:12

Ung_Aspie skrev:LSS-boende "bara är till för dem som är i behov av vård dygnet runt".

Tvättäkta skitsnack som inte har något som helst stöd i lagen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hjälp! Pratade nyss med biståndshandläggare om LSS-boende

Inläggav Schmetterling » 2013-10-24 19:30:25

Oh, hjälp. Jag har henne som handläggare. Jag har aldrig träffat henne eftersom jag hade en annan ursprungligen. Nu blev jag lite rädd, tror jag. Jag som skulle ansöka om utökat stöd... :-)004
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Hjälp! Pratade nyss med biståndshandläggare om LSS-boende

Inläggav Ung_Aspie » 2013-10-24 19:39:30

Schmetterling skrev:Oh, hjälp. Jag har henne som handläggare. Jag har aldrig träffat henne eftersom jag hade en annan ursprungligen. Nu blev jag lite rädd, tror jag. Jag som skulle ansöka om utökat stöd... :-)004


På hennes sätt att prata så trodde jag att det var en äldre "trött" kvinna som jobbat länge men jag gogglade och såg att hon verkar vara i min egen ålder, alltså runt +/- 30 år. hmm.

Schmetterling, det var inte min avsikt att skrämma upp dig. Hon är säkert bättre mot dig, jag lade nog fram saken dåligt typ "jag bor hemma, det är trångt och jag behöver eget" - är nog vad hon hörde....tyvärr, för mig så var det dumt att jag nedtonade mitt behov av extra hjälp "allmänt" men nämnde att jag behöver boende. Men hon är nog bättre mot dig menar jag.
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

Hjälp! Pratade nyss med biståndshandläggare om LSS-boende

Inläggav Flinta » 2013-10-24 19:42:14

Alien skrev:Annan särskilt anpassad bostad tycks glömmas bort, men det finns ju de som bor i vanliga lägenheter med med boendestöd.

En annan sak är om man har rätt till en sådan bostad men ändå måste vänta i månader för att det inte finns tillräckligt många.


Fundera i vilken kommun du vill bo. Är det i t ex Oxelösund så säg det till handläggaren. På vissa ställen kan kön vara kortare än på andra.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hjälp! Pratade nyss med biståndshandläggare om LSS-boende

Inläggav gadas » 2013-10-24 19:42:37

Ung_Aspie skrev:Men jag blev väldigt orolig över att hon säger nej till mig innan hon sett mina papper, innan jag ansökt, innan hon träffat mig. Borde inte det vara typ tjänstefel eller nåt sånt att bara säga så....?

Jo, det borde det, men biståndshandläggning är en djungel och där gäller bra djungelns lag.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hjälp! Pratade nyss med biståndshandläggare om LSS-boende

Inläggav Ung_Aspie » 2013-10-24 20:12:06

Är det vanligt att ansökan om LSS-boende avslås av Biståndshandläggaren så att man blir tvungen att överklaga?
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

Hjälp! Pratade nyss med biståndshandläggare om LSS-boende

Inläggav Ung_Aspie » 2013-10-25 14:27:24

Jag kan ge en update.

Jag har nu pratat med kontaktcenter för funktionsnedsättning och de rekommenderade mig att ansöka skriftligt om LSS-boende. Jag har även pratat med biståndshandläggaren Regina, och hon sade att vi skulle ta upp detta med skriftlig ansökan när vi träffas.

Jag har blivit uppmuntrad av att läsa här på forumet det som t.ex. Zima33 skrev att hon fick ansökan avslagen men överklagade och då fick LSS-boende beviljat. Det visar att man inte ska ge sig för lätt. Och kanske inte ta allt så allvarligt, utan försöka ta det lugnt och ansöka, överklaga och så vidare så gott man kan. Det ordnar sig nog till slut :-)
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

Hjälp! Pratade nyss med biståndshandläggare om LSS-boende

Inläggav Zima33 » 2013-10-25 16:48:57

Det var inte LSS-boende jag fick utan boendestöd (enligt SoL).
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Hjälp! Pratade nyss med biståndshandläggare om LSS-boende

Inläggav Ung_Aspie » 2013-10-25 19:18:40

Okej. Ursäkta missuppfattningen. Men tanken var god, att man inte ger upp utan står på sig och har tålamod.
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in