Har min partner Asperger light?
40 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Är min partner asperger light?
LILITH_ skrev:Det handlar knappast om hobbydiagnostik utan om att ge tillbaka lite av det man själv fick när man först kom hit.
jag håller inte med. att diskutera ifall någons partner har eller inte har AS är absolut inget vi ska syssla med. vi har jättelite att gå på, speciellt när det dessutom verkar finnas vissa språkförbistringar.
jag ger tillbaka genom att ge de råd jag anser är bäst, och jag skiter fullständigt i om du tycker de är fel eller inte.
jag anser att vi inte ska hålla på och ge låtsasdiagnoser på folk, än mindre på folks partners.
jag anser att på tok för många läser på för mycket om AS och"tar hänsyn" till folk med AS utifrån hur de läst att folk med AS är. Folk är som de är, diagnos eller ej. människor borde lära sig att ta hänsyn till individen, inte en massa påhittade stereotyper.
jag vet att du avskyr mig och allt jag skriver, men det gör itne att jag tänker sluta.
Är min partner asperger light?
Haha! Avsky är ett alldeles för starkt - och helt fel - ord i sammanhanget. Vilken konstig (komisk) hybris du fått till där.Fenren skrev:jag vet att du avskyr mig och allt jag skriver, men det gör itne att jag tänker sluta.
Däremot tycker jag inte det är okej att gå in i trådar som man egentligen inte vill bidra med något till utan bara har avsikten att skriva TS på näsan att hen inte ens borde starta en tråd om sina undringar. Det är dålig stil, helt enkelt.
Senast jag kollade är detta specifikt ett forum för diskussion kring AS och dito relaterade ämnen.
Diagnos får man först efter en utredning som du vet, det är nog ingen som tror något annat.
Det vi kan hjälpa till med här är att utifrån vår egen npf-problematik och våra erfarenheter inom området ge råd, bekräfta eller dementera att vi känner igen oss och ge tips om vidare sökning i ämnet.
Och detta just för att undvika att diverse stereotypa och gammalmodiga kriterier ställer till det i folks sökning efter någon slags förståelse och en sanningsenlig bild av AS.
Men det tycker inte du ska få förekomma?
Då borde hela barn- och föräldraavdelningen tas bort då den huvudsakligen går ut på folks spekulationer kring de egna barnens ev. npf ifall nu undringar kring aspergerdrag hos tredje part inte ska vara tillåtna. ^^
Tänk igen är mitt råd.
Det är skillnad på att fråga om Aspergers i allmänhet och att fråga om ens vän/partner/annat har Aspergers...
LILITH_ skrev:Däremot tycker jag inte det är okej att gå in i trådar som man egentligen inte vill bidra med något till utan bara har avsikten att skriva TS på näsan att hen inte ens borde starta en tråd om sina undringar.
ja, det står dig fritt att anse att jag itne tillför något. jag är av en annan åsikt. gissa vem av oss jag bryr mig om vad den tycker?
LILITH_ skrev:Men det tycker inte du ska få förekomma?
jo, men jag anser inte att det på något vis är möjligt att göra det på tredjehandsinformation från någon som knappt känner personen.
från QnA:
"Har jag AS?" (Följt av låååång lista över potentiellt aspiga karaktärsdrag och/eller detaljerad självbiografi.)
Det kan tyvärr inte vi veta. Det faktum att du ens funderar på att posta en så lång och detaljerad lista kan tyda på det, men för att få veta säkert behöver du göra en neuropsykiatrisk utredning.
Om du vill veta om du har så pass många potentiella AS-drag att det ens är värt att ansöka om utredning så finns det online-tester på nätet som (utan att man bör ta dem alltför allvarligt) kan ge viss preliminär indikation.
Om du trots allt väljer att posta listan så bör du inte ta det personligt om få orkar läsa och kommentera den; särskilt inte om texten är lång och tätt packad utan luft mellan styckena. Många aspergare har svårt att läsa långa textstycken, eller har svarat på liknande frågor så många gånger att de bara inte orkar mer. Bättre att börja med en kort presentation så får du säkert fler svar.
LILITH_ skrev:Då borde hela barn- och föräldraavdelningen tas bort då den huvudsakligen går ut på folks spekulationer kring de egna barnens ev. npf ifall nu undringar kring aspergerdrag hos tredje part inte ska vara tillåtna. ^^
nej, men just de delarna borde inte behandlas mer än i väldigt generella drag.
LILITH_ skrev:Tänk igen är mitt råd.
tänk rätt är mitt råd.
Nu kanske trådstartaren inte menade det så bokstavligt som att vi skall sätta en diagnos... utan mer ville ha lite feed-back på sina funderingar och tips på hur hon och hennes kärlek bäst skall kunna nå fram till varandra. Om vi säger att det inte verkar helt omöjligt att han har asperger, kanske de båda blir uppmuntrade att läsa vidare. Om vi allihop säger att det inte verkar stämma överens med asperger överhuvudtaget, då kanske de väljer att inte läsa vidare om just asperger. På så sätt kan de spara lite tid och energi, och får mer ork över att bygga på relationen med.
Jag säger som flera här att det verkar vara en god idé att läsa vidare. Det skulle kunna vara en aspergere du har träffat. Och han verkar mysig.
Grattis till er kärlek, och lycka till!
Jag säger som flera här att det verkar vara en god idé att läsa vidare. Det skulle kunna vara en aspergere du har träffat. Och han verkar mysig.
Grattis till er kärlek, och lycka till!

- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Tintomara Ariadne skrev:Jag säger som flera här att det verkar vara en god idé att läsa vidare. Det skulle kunna vara en aspergere du har träffat. Och han verkar mysig.
japp, och jag hävdar att det är bättre att ta honom för vad han är, speciellt så här tidigt i ett förhållande.
mycket klokare att gå på hur han är än att gå på hur någon stereotypisk aspergare är. vi är knappast lika.
Det är väl inget som säger att diluttan måste behandla sin kärlek stereotypt bara för att de två läser mer om asperger för att se om det kan vara relevant?
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
LILITH_ skrev:Eftersom du gång på gång går på som en >insert valfri adjektiv< så verkar det inte vara bättre än att du inte lyssnar på någon annan än dig själv och folk i din närhet med ungefärligen samma tankekapacitet. Vilket är lite sorgligt på något sätt.Fenren skrev:LILITH_ skrev:Däremot tycker jag inte det är okej att gå in i trådar som man egentligen inte vill bidra med något till utan bara har avsikten att skriva TS på näsan att hen inte ens borde starta en tråd om sina undringar.
ja, det står dig fritt att anse att jag itne tillför något. jag är av en annan åsikt. gissa vem av oss jag bryr mig om vad den tycker?
det finns många jag lyssnar på. i princip alla som jag anser kan tänka.
alla som kategoriskt anser att det jag säger är bajs hör inte till den gruppen.
LILITH_ skrev:Det vi kan hjälpa till med här är att utifrån vår egen npf-problematik och våra erfarenheter inom området ge råd, bekräfta eller dementera att vi känner igen oss och ge tips om vidare sökning i ämnet.
Tintomara Ariadne skrev:Det är väl inget som säger att diluttan måste behandla sin kärlek stereotypt bara för att de två läser mer om asperger för att se om det kan vara relevant?
Visa tankar, bägge. Genom att dela med sej av vår egen erfarenhet kan andra få mer klarhet i om det skulle kunna ligga något bakom misstankarna.
Samtidigt är det de facto så att det ÄR jättesvårt att diagnosticera personer som inte har något besvär av det i vardagen per se. En diagnos sätts om man har problem att funka i det allmännas intresse. Men när det funkar med jobb och fritid behövs det egentligen ingen diagnos. Man kan dock alltid roa sej med att hobbydiagnosticera sej själv, så bläddra igenom några böcker tillsammans med din partner, diluttan, och titta runt här på forumet. Kolla i Metatrådarna i bla Att leva som Aspergare samt Övriga Aspergerfrågor, där finns det en del länkar till informativa trådar om hur det kan vara att vara aspergare i dagens Sverige.
Att få en diagnos, vare sej den är självsatt eller från en doktor, är ju ett bra sätt att förstå varför man har haft vissa problem som återkommit genom hela livet och som man stått otroligt frågande inför. Jag har själv fått en del aha-upplevelser på det viset.
Jag har aldrig träffat någon som är som min partner.
Det är naturligt at jag vill fråga frågor då jag misstänker en asperger light.
Det är nyttigt för både honom och mej att läsa o ta del.
Det är inte meningen att han ska diagnosticeras utan bara skapa förståelse till varför han är lite annorlunda och ge oss mera förståelse.
Han behöver inte diagnosticeras av läkare utan enbart en förståelse är nog för oss.
Tack ni som ger mej svar
Nej, han kommer aldrig logga in här då han inte använder internet alls och inte ens har mail adress.
Att söka kunskap för en annan persons välbefinnande anser jag vara positivt och inte som en del anser vara skadligt eller dumt. Kunskap är viktigt då det gäller att förstå andra.
Det är naturligt at jag vill fråga frågor då jag misstänker en asperger light.
Det är nyttigt för både honom och mej att läsa o ta del.
Det är inte meningen att han ska diagnosticeras utan bara skapa förståelse till varför han är lite annorlunda och ge oss mera förståelse.
Han behöver inte diagnosticeras av läkare utan enbart en förståelse är nog för oss.
Tack ni som ger mej svar

Nej, han kommer aldrig logga in här då han inte använder internet alls och inte ens har mail adress.
Att söka kunskap för en annan persons välbefinnande anser jag vara positivt och inte som en del anser vara skadligt eller dumt. Kunskap är viktigt då det gäller att förstå andra.
diluttan skrev:Det är inte meningen att han ska diagnosticeras utan bara skapa förståelse till varför han är lite annorlunda och ge oss mera förståelse.
Ok, ja vi kan ju som sagt inte diagnosticera honom, men eftersom ni bägge verkar nyfikna så rekommenderar jag åter att kika i Metatrådarna i varje forumavdelning. Där finns det en liten samling länkar till intressanta trådar. Det är helt OK att väcka någon av dessa trådar till liv om det är något som skrivits där som du vill ha mer förklaringar till eller kunskap om.
diluttan skrev:Att söka kunskap för en annan persons välbefinnande anser jag vara positivt och inte som en del anser vara skadligt eller dumt. Kunskap är viktigt då det gäller att förstå andra.
Ja precis. Och det är ju väldigt intressant att få kunskap. Helt oavsett anledning.
Sen kanske din partner känner igen sej i massor eller inget alls. Värt att veta kan dock vara att några forumister här är självdiagnosticerade. Av dem har sedan en handfull fått officiell diagnos pga olika omständigheter.
Du är hemskt välkommen hit!
Krillo skrev:Sheyen skrev:Man är inte Aspergers; man har det (eller inte).
lol
Jag skulle tro att åtminstone både Hans Aspergers föräldrafamilj och hans egen familj var Aspergers.
Haha precis.Zombie skrev:Krillo skrev:Sheyen skrev:Man är inte Aspergers; man har det (eller inte).
lol
Jag skulle tro att åtminstone både Hans Aspergers föräldrafamilj och hans egen familj var Aspergers.
Zombie skrev:Krillo skrev:Sheyen skrev:Man är inte Aspergers; man har det (eller inte).
lol

Zombie skrev:Jag skulle tro att åtminstone både Hans Aspergers föräldrafamilj och hans egen familj var Aspergers.
Ja du har nog rätt i din gissning.

Återgå till Övriga Aspergerfrågor