Har ni några kroppsliga sjukdomar?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Har ni några kroppsliga sjukdomar?

Inläggav Gersa » 2012-08-21 20:15:12

Då det sägs att en relativt sett lägre stresströskel är förknippat med Asperger, så känns det som ett ganska logiskt antagande att vi är utsätta för stressrelaterade sjukdomar/ symptom i större utsträckning än andra.

Själv har jag släpat runt på en riktigt skit kropp hela livet... ;-)) Nåja den fungerar hyfsat egentligen.

Jag har haft smärta i mina leder så länge jag kan minnas, min mor påstår att de första ord jag sa var "ont i jyggen". Hon hävdar dock bestämt att detta var direkt kopplat till städning... ;-))

Hade en höftsjukdom som barn som heter Perthes sjukdom som gjorde att jag fick skutta runt på kryckor några år. Jag inbillar mig att detta inte var något som gjorde ryggen bättre. Diagnoser gällande ryggen är två mindre skolioser, men inte tillräckligt stora för att det skulle anses att de krävde någon behandling. Tror jag känner av den övre mer än den nedre som också är mindre. Symptomen är mer eller mindre ryggskott i perioder...
Den ständiga värken gör väl antagligen vare sig energinivån eller koncentrationsförmågan bättre heller...

Jag hade vad läkarna kallade kronisk magkatarr i dryga 20 år och käkade Losec i mängder när det kom, innan det tvingade jag i mig litervis an Novalucol, Novalucid och allt vad det kan ha hetat. För ca åtta år sedan fick jag för mig att testa att sluta dricka mjölk då jag insåg att det var det enda jag alltid i alla år alltid fått i mig. Och på en vecka försvann min kroniska magkatarr. Läkarna talade om för mig att jag inbillade mig då mina symptom inte pekade på någon laktos intolerans. Men jag tänkte så länge det fungerar så håller jag mig till laktosfri mjölk. Jag har inte tagit en enda Losec sedan dess...
När jag testade mig så var jag inte laktosintolerant... Så det var placebo enligt mina läkare...

För ett par månader sedan gjorde jag en ny typ av allergitest och fick då beskedet att jag hade någon ovanlig form av laktosintolerans...

Jag har något som läkarna kallas känsliga slemhinnor vilket i praktiken gör att jag kan reagera mot vad som helst när som helst. Det blir som matallergi fast utan allergi... Och som astma vid kontakt med olika dofter eller pälsdjur. Men givetvis bara ibland vilket får läkarna att tro mer på hypokondri....

Bland de mer "normala" diagnoserna är:
Psoriasis
Artros i höfterna
Tinnitus
Trötthet
Astma

Sen har jag säkert några andra som jag för tillfället inte kommer ihåg... Så behöver jag inte lägga till taskigt minne till listan... ;-))

Värken, tinnitus, trötthet, psoriasis, magproblemen skulle kunna vara stressrelaterade. Eller åtminstone inte påverkas positivt av stress... Kanske kan peta in Astman där också då det hänt att jag fått astma attacker i samband med panikångestattacker...

Vad jag tror kan ha drabbat mig indirekt genom Asperger är att när jag har samlat ihop energi och går till läkaren: Är det enda jag får ur mig "jo, jag har lite ont i ryggen". Och läkaren svarar "det har nog alla så det är bara att bita ihop"... Sen har jag liksom aldrig lyckats få ur mig att jag inte sovit på några dagar på grund av värken... Eller att jag vaknar så fort jag rör mig...

Vet inte om detta bara är en personlig egenskap eller om det är relaterat till Asperger eller ADHD. Men det kanske någon vänlig själ här på forumet kan hinta mig om??

Sen är det ju så att ångesten kan var synnerligen fysik också men jag antar att det var somatiska problem som efterlystes.

Annars mår jag för tillfället ganska bra....
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Re: Har ni några kroppsliga sjukdomar?

Inläggav marxisten » 2012-08-21 21:36:03

Utöver en irriterande sommarförkylning så tror jag inte det. :mrgreen:
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Har ni några kroppsliga sjukdomar?

Inläggav Parvlon » 2012-08-21 21:42:48

Nej, och mjölk är till för bebisar.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Har ni några kroppsliga sjukdomar?

Inläggav Richard » 2012-08-21 21:48:17

Har problem med mina knän, ibland värker de som bara fan. Jag har fått konstaterat att det är gikt och osteokondrit (dvs. att små ben- eller brosk-bitar som "flyter omkring" i knäna). Sen har jag lite problem med hjärtat också. Tar ibland Inderal eller Atenolol, men det är inget allvarligt.
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Har ni några kroppsliga sjukdomar?

Inläggav DIProgan » 2012-08-22 22:56:15

Född läpp-gomspalt och hörselskadad.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: Har ni några kroppsliga sjukdomar?

Inläggav rapchic » 2012-08-24 6:58:26

jag fick i vintras diagnosen reynauds syndrom men följdsymptom (eller vad man ska kalla det fattade inte riktigt) av ledvärk, ryggvärk (musklerna), migrän, magproblem, "blåsor" (inte riktigt men vet inte hur jag ska förklara det annars) och så har jag allergi (björk/gråal pollen) som ger korsallergier (äpple, päron, stenfrukt, nötter, morötter) och jag är laktosintollerant. jag misstänker också glutenintollerans och ska kollas för det om några månader.

allt detta gör det riktigt problematiskt, kan knappt äta på restaurang utan att rabbla upp en massa (klasikern jag:"är det mjölk i såsen" servitrisen:"nej den består av gräddfil") vissa tillfällen kan jag inte ens lyfta ett (soja)mjölkpaket eller klä på mig... eller det går men det gör ont. Jag har märkt att sommaren är bättre däremot.

Har däremot fått reda på att jag inte kan äta mina medeciner nu för jag och min man vill skaffa barn så jag måste kontakta läkare ang det men tills dess kan jag nog få mer ont.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Har ni några kroppsliga sjukdomar?

Inläggav Peace » 2012-08-26 1:54:23

Inga sjukdomar, vad jag vet, men annat som t.ex huvudvärk, magproblem av olika slag och värk i leder.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Har ni några kroppsliga sjukdomar?

Inläggav mnordgren » 2012-08-27 14:36:05

Co-Admin

Diskussionen om mjölk återfinns nu här:

post864706.html#p864706
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Har ni några kroppsliga sjukdomar?

Inläggav Paradox » 2012-09-08 14:08:27

Hm, inkontinens, det gör väl inte så mkt, kanske att man inte kan gå på badhuset för att folk tittar snett på en om det rinner nerför benen, lr om man varit ute länge när det är minus 20 och det fryser till is i blöjan. Det började när jag var 20, från ena dan till den andra som att öppna portarna till Niagarafallet. Fast det gör inte ont längre så tänker inte så mkt på det.

Hm annars, skakiga händer, kan inte skrivs på touchscreen missar bara bokstäverna. Fast skakiga händer är väl inte sjukdom. Är aldrig förkyld lr får influensa
Paradox
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-03-05

Re: Har ni några kroppsliga sjukdomar?

Inläggav thefilosofer » 2012-09-09 15:19:08

Jag har märkt att aspergare eller människor som är besatta och grundar sitt liv efter sin diagnos är extremt hyprokondiska, jag försöker hålla mina hyprokondikerimpulser i styr nu mer, chilla och fatta att det bara är inbillning. Det här får jag nog verkligen skit för, haha xD men för helvete det måste ju finnas nån motpol på det här forumet!
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Har ni några kroppsliga sjukdomar?

Inläggav maris » 2012-09-11 18:33:19

Jag har mycket magproblem, får lätt värk i kroppen, migrän, eksem.
maris
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-09-11

Har ni några kroppsliga sjukdomar?

Inläggav Wine » 2012-09-11 18:37:50

thefilosofer skrev:Jag har märkt att aspergare eller människor som är besatta och grundar sitt liv efter sin diagnos är extremt hyprokondiska, ...


Det är något jag också märkt, tror även att individer med en paranoid läggning eller paranoid personlighetsstörning också ofta är hypokondriska.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Har ni några kroppsliga sjukdomar?

Inläggav Baba Jaga » 2012-09-11 18:50:14

Jag tror att som Aspie vill man/måste man ha kontroll över tillvaron.
Om då kroppen "hittar på egna saker" och blir förkyld, allergisk eller får ont på olika ställen utan att man kan styra det - ja, då är det lätt att få panik.
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Har ni några kroppsliga sjukdomar?

Inläggav rapchic » 2012-09-11 18:53:26

en annan sak kan ju vara stresskänsligheten
som person med AS har man ofta lägre stresstolerans
är man stressad blir man sjukare helt enkelt

Jag trodde länge att jag var hypokondrisk och att jag överdrev men jag har börjat förstå att folk har oftast inte lika fysiska problem som jag har med det mesta.
dom som har det får/söker hjälp så nu vågar jag söka hjälp på riktigt och nöjer mig inte med "jag vet inte"
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in