Kreativa jobb?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kreativa jobb?

Inläggav Complicator » 2012-09-10 14:14:30

Är lite kluven över vad jag ska söka för jobb nu när jag ska börja med arbetsträning (AF) :( Jag vill kanske jobba med grafisk formgivning (möjligen en grafisk avdelning på tryckeri) och har lite utbildning inom det, men jag kan tänka mig att det krävs en del kontakter och socialförmåga för att komma nån vart på det spåret.

Har någon här provat något/några skapande yrken och kanske har nåt tips på hur man får tag i dem?
Eller är det klokare att satsa på ett hjärndött/fysiskt yrke på deltid och köra skapandet på fritiden?
Finns det kanske rentav nåt bra mellanting mellan kreativt och hjärndött jobb?
Complicator
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2012-09-09
Ort: Täby

Kreativa jobb?

Inläggav hatarallt » 2012-09-10 15:09:00

Det blir nog svårt att kunna få det via AF utan att själv göra den sociala parten för att kontakta dom.

Om du vill jobba med kreativa jobb (aspergers hindren i åtanke) borde du nog sätta upp målet mot egen anställning, vilket som du kan få hjälp från AF med att sätta upp tror jag (samarbete med någon som vill ha eget företag).
hatarallt
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2012-08-12

Kreativa jobb?

Inläggav kattkvinna » 2012-09-10 15:41:37

Jag har själv brottats med de där frågorna. Det handlar om hur man får utlopp för sin kreativitet. Jag har tyvärr inget bra svar att ge.

När jag var mellan 16 - 25 ville jag helt kompromisslöst bli konstnär, illustratör, dekoratör eller grafisk designer. Egentligen ville jag sitta och måla, skapa och pyssla för mig själv på ett socialt accepterat sätt där jag helst var anställd. Jag gick några bildlinjer.

Mellan 25-30 mådde jag pyton i min vilsenhet. Avskydde arbetsmarknaden, den hårda konkurrensen om just de jobben jag sökte och drömde om. Jag avskydde den sociala kapplöpningen, avskydde kravet på att skapa något unikt eftersom jag insåg att så många ville samma sak som jag. Ännu mer främmande kände jag mig för ett vanligt Svenssonliv, heltidsarbete och inför vanliga sociala yrken. Jag började leta efter extremt nischade jobb som inte konkurrensen var lika hård om. Exempel: Bokvård på bibliotek, krematorievaktmästare, konstinramare, måla markeringar på vandringsleder, osv.

Jag hankade mig fram mellan kortvariga städjobb, Afs åtgärder, men det hade en tendens att bidra till hopplöshet och depression. Mellanvägen du nämner om ett kreativt/ hjärndött jobb, har jag försökt mig på flera gånger utan att satsningen har nått ända fram eller att jobben ens har funnits efteråt.

Det finns en möjlighet att klara av ett hjärndött, osocialt jobb om det är kortare perioder och deltid.
MEN DET KRÄVS KLARA VISIONER för att härda ut. Alltså att du verkligen får utlopp till återhämtning, kreativitet och sånt som fyller på. Det är väl så jag försöker göra idag.

Mest av allt önskar jag att du skulle lyckas hitta ett bra jobb så att du slipper allt det här... :-)Happy
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Kreativa jobb?

Inläggav Complicator » 2012-09-10 17:21:56

hatarallt skrev:Om du vill jobba med kreativa jobb (aspergers hindren i åtanke) borde du nog sätta upp målet mot egen anställning, vilket som du kan få hjälp från AF med att sätta upp tror jag (samarbete med någon som vill ha eget företag).


Kan jag ju kolla upp om det går att få till något sånt samarbete, har själv tänkt i dem svängarna förr, men antagit att AF nog inte hjälper en så pass.

kattkvinna skrev:Jag hankade mig fram mellan kortvariga städjobb, Afs åtgärder, men det hade en tendens att bidra till hopplöshet och depression.


Hade på känn att folk som jag nog heller inte pallar med såna ihåliga jobb (som dem troligtvis kommer erbjuda).

kattkvinna skrev:MEN DET KRÄVS KLARA VISIONER för att härda ut. Alltså att du verkligen får utlopp till återhämtning, kreativitet och sånt som fyller på.


Kanske om det är ett småsocialt deltidsjobb, för jag är rätt ensam när jag skapar på fritiden.

kattkvinna skrev:Mest av allt önskar jag att du skulle lyckas hitta ett bra jobb så att du slipper allt det här... :-)Happy


Tack, sött av dig :D Hoppas det ska gå bra för dig också att hitta din balans.


Moderator Alien: Kompletterade citaten så det syns vilka som citeras.
Complicator
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2012-09-09
Ort: Täby

Kreativa jobb?

Inläggav Iridia » 2012-09-10 18:55:16

Fint skrivet av Kattkvinna! Känner jätteväl igen mig. Är för kreativ för att stå ut med ett vanligt jobb (tvingade mig under många år och blev sjuk till slut) men för stresskänslig för att stå ut med ett kreativt jobb om det inte är 100% på mina villkor och i en miljö där jag känner mig 100% trygg.

Och tyvärr är väl klimatet ännu tuffare idag än när jag jobbade.

Hoppas ändå du lyckas hitta något som passar just dig. Ibland kan man ju ha tur.

Brukade inte IKEA ha något program för just aspergare? Finns det kvar? Där kan man ju kanske få göra något roligt.

Eller webdesigner, och jobba hemma?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Kreativa jobb?

Inläggav barracuber » 2012-09-10 19:11:29

Iridia skrev:Brukade inte IKEA ha något program för just aspergare? Finns det kvar? Där kan man ju kanske få göra något roligt.

http://www.conexi.se och de verkar fortfarande vara in business.

Iridia skrev:Eller webdesigner, och jobba hemma?

Det är tyvärr extremt socialt.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Kreativa jobb?

Inläggav ElsaS » 2012-09-10 19:17:28

Det finns många olika konstparker runt om i sverige, trägårdar med inriktning och syfte. visserligen börjar säsongen gå mot slut med de brukar ha mycket att göra till oktober i alla fall.Under november och december är det mycket julinriktning. Under resterande vintermånader är det mycket kreativ planering och förberedelsearbete.
Jobbar själv i slottsmiljö med en stor kreativ konstpark och konsthallar
http://www.wanas.se
De brukar tacksamt ta emot lönebidragsarbetare eller arbetsprövningar o.dy.
Tips bara.
ElsaS
 
Inlägg: 580
Anslöt: 2012-08-12
Ort: Skåne

Kreativa jobb?

Inläggav Complicator » 2012-09-10 19:21:34

Är för kreativ för att stå ut med ett vanligt jobb (tvingade mig under många år och blev sjuk till slut) men för stresskänslig för att stå ut med ett kreativt jobb om det inte är 100% på mina villkor och i en miljö där jag känner mig 100% trygg.


Den känner man ju igen :?

Brukade inte IKEA ha något program för just aspergare? Finns det kvar? Där kan man ju kanske få göra något roligt.


Som sagt, jo det finns kvar men det finns en förutsättning för att få vara med: Det ska finns ett beslut om insatsen Daglig Verksamhet enligt LSS.
Ska höra med LSS, men det låter ju inte direkt som man kvalificerar, har ju jobb i nuläget å så
Complicator
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2012-09-09
Ort: Täby

Kreativa jobb?

Inläggav Complicator » 2012-09-10 19:32:54

Jobbar själv i slottsmiljö med en stor kreativ konstpark och konsthallar


Bra tips, ska kolla lite efter konsthallar!
Complicator
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2012-09-09
Ort: Täby

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in