Hur ska jag göra för att klara matten?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur ska jag göra för att klara matten?

Inläggav gemini » 2012-09-04 15:47:53

Jag pluggar just nu matte 1b på komvux. Har bara pluggat i några veckor, men det känns redan nu som om det håller på att gå åt helvete. Jag fattar ingenting när läraren har genomgång, och även om jag gör det så kommer jag aldrig ihåg det till senare, eftersom han går igenom flera saker på en lektion. Ska ha prov på fredag i första kapitlet om arimetik, men det känns som om jag skulle behöva ha nästan hela terminen på mig bara för att lära mig det.

Jag har varit inne på Matteboken.se och tittat, men jag lyckas ändå inte förstå. Min flickvän har också försökt hjälpa mig några gånger utan resultat. Det känns som om jag är förståndshandikappad när det gäller matte.

Någon som har tips på hur jag ska göra? Måste klara det den här terminen, får jag inget studiemedel mer och det är det enda jag har kvar för att få ett slutbetyg.
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Re: Hur ska jag göra för att klara matten?

Inläggav Orogor » 2012-09-04 16:03:36

Finns någon möjlighet att få enskild hjälp av läraren? För att hjälpa dig hitta en metod som funkar för dig?

Jag hade också jättesvårt med gymnasiematten, men när jag började läsa fysik (dvs tillämpad matematik) gick det som en dans. Skillnaden var att den rena matematiken var så abstrakt att jag hade svårt att greppa det, medan i fysiken var matten mer konkret, mera bunden i verkliga situationer så jag kunde se samband och lära mig. Då jag hade samma lärare i matematik och fysik så kunde vi hitta en metod med mer 'verklighetsnära' matte så jag även klarade matematiken.
Orogor
 
Inlägg: 92
Anslöt: 2012-05-04
Ort: Rättvik

Re: Hur ska jag göra för att klara matten?

Inläggav KalleKus » 2012-09-04 16:08:07

Det är svårt med muntliga genomgångar av lärare...
Sånt minns jag ingenting av!
Du bör kräva att få särskild hjälp och kanske en egen lärare som hjälper dig?
Har du dyskalkyli kanske?
Jag tror jag har det för blandar ihop tal och kan inte följa en röd tråd ( :wink: ) i huvudet...
Du har väl svårigheter just på detta område, men säkert är du bättre på andra.
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Hur ska jag göra för att klara matten?

Inläggav Miche » 2012-09-05 1:13:59

Skolan är enligt lag skyldiga att se till att alla elever kan tillgodogöra sig studierna så om inte annat så lär väl de märka på fredag att du inte hänger med. Så vitt jag har uppfattat texten gäller lagen även för komvux och du kan hänvisa till lagen (jag har skrivit om lagen ett par gånger på forumet, orkar inte leta rätt på texten nu men någon annan kanske kan länka).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur ska jag göra för att klara matten?

Inläggav dasunbedingte » 2012-09-05 1:28:24

Har du anteckningsstöd?
Många för felet att INTE anteckna föreläsningar, även på gymnasienivå är det mer eller mindre ett måste (synnerhet Ma B och över).

Jag har assisterat flera med matematik - det finns de som har det väldigt svårt, och där är dyskalkyli satt - antar att sådan utredning kan göras i samband med npf-utredning.
Som Orogor nämnde, tillämpa matten till vardagliga problem-/riktiga frågeställningar.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Re: Hur ska jag göra för att klara matten?

Inläggav gemini » 2012-09-05 18:24:11

Orogor skrev:Finns någon möjlighet att få enskild hjälp av läraren? För att hjälpa dig hitta en metod som funkar för dig?


Jag vet inte riktigt, jag har inte frågat, även om jag borde. Men det här med att fråga om hjälp är inte direkt min starkaste sida. Men det kanske är lättare om det går åt helvete på första provet.

Jag har också märkt att det är lättare att räkna om det finns något konkret med i bilden, tyvärr är ju inte alla uppgifter upplagda så..

KalleKus skrev:Har du dyskalkyli kanske?


Det skulle mycket väl kunna vara så. Men saken är den att när jag väl förstår uppgifterna så är det inga problem alls och jag räknar dem snabbare än de flesta andra. Dock vet jag att en av mina kusiner har dyskalkyli, samt att i stort sätt alla min släktingar har problem med matten. Min mamma berättade att hon har läst matte b fyra gånger utan att lyckas.

dasunbedingte skrev:Har du anteckningsstöd?
Många för felet att INTE anteckna föreläsningar, även på gymnasienivå är det mer eller mindre ett måste (synnerhet Ma B och över). Jag har assisterat flera med matematik - det finns de som har det väldigt svårt, och där är dyskalkyli satt - antar att sådan utredning kan göras i samband med npf-utredning.


Jag förstår inte riktigt första frågan? Jag antecknar alltid på lektionerna, men det är svårt att förstå i efterhand ändå. Någon npf-utredning lär jag inte få göra än på några månader och även om jag skulle få börja på en snart, så skulle det ändå vara försent.
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Re: Hur ska jag göra för att klara matten?

Inläggav Miche » 2012-09-08 15:20:28

Du kan mycket väl ställa frågor här om angående de specifika problem du har med matten, det är flera här som är förbaskat duktiga på matte och många är även duktiga amatörpedagoger.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur ska jag göra för att klara matten?

Inläggav Krake » 2012-09-08 16:08:06

dasunbedingte skrev:Har du anteckningsstöd?
Många för felet att INTE anteckna föreläsningar, även på gymnasienivå är det mer eller mindre ett måste (synnerhet Ma B och över).


Det är högst individuellt. Jag vet en del som klarar att förstå och lära sig alldeles helt utan att föra anteckningar även på universitetsnivå, däremot inte sagt att dasunbedingte inte har en poäng.

Miche skrev:Du kan mycket väl ställa frågor här om angående de specifika problem du har med matten, det är flera här som är förbaskat duktiga på matte och många är även duktiga amatörpedagoger.


Tack Miche :wink: . Allavarligt talat dock så är jag matematiker och har en del undervisningserfarenhet. Starta en tråd där du lägger ut dina anteckningar mer eller mindre så kan jag och säkert en del andra hjälpa till med att bena ut vad det egentligen betyder.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Re: Hur ska jag göra för att klara matten?

Inläggav gemini » 2012-09-09 8:25:45

Krake skrev: Starta en tråd där du lägger ut dina anteckningar mer eller mindre så kan jag och säkert en del andra hjälpa till med att bena ut vad det egentligen betyder.


Det låter som en bra idé. Jag har gjort första provet nu, svarade på kanske 70 %, sen om det är rätt eller inte vet jag ej. Frågade läraren vad som krävdes för att få E, och han sa ungefär 60 % rätt, om jag förstod honom rätt. Han sa även att slutbetyget även grundas på hur aktiv man är på lektionerna samt självklart natoinella provet i slutet på terminen. Nästa kapitel är procent, vilket jag hittills har haft det lättast med.
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Re: Hur ska jag göra för att klara matten?

Inläggav Miche » 2012-09-09 8:30:52

När du får tillbaka provet så skapa den där tråden och skriv ner det du har problem med (eller du kanske redan vet det så börja redan nu).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur ska jag göra för att klara matten?

Inläggav Krake » 2012-09-09 8:45:05

Du kan lägga upp en länk till tråden här också så att den är lätt att hitta.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Hur ska jag göra för att klara matten?

Inläggav ullstrumpan » 2012-09-14 4:17:51

räkna på i matteboken och lägg ut talen här i din tråd så får du garanterat saker förklarade för dig.
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Hur ska jag göra för att klara matten?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-09-14 8:24:27

Om du har lättare att förstå uppgifter med konkreta exempel kan du kanske räkna dem först så kanske det går lättare att räkna de abstrakta uppgifterna sedan?

Jag hade inte speciellt svårt för matte men lärde mig ganska långsamt och mattelektionerna ett visst år på gymnasiet låg precis före lunch så att jag somnade hela tiden. :roll:

Kanske kan det vara en lösning att spela in en eller annan genomgång om du har svårt att hänga med?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Hur ska jag göra för att klara matten?

Inläggav gemini » 2012-09-15 9:08:17

Bjäbbmonstret skrev:Om du har lättare att förstå uppgifter med konkreta exempel kan du kanske räkna dem först så kanske det går lättare att räkna de abstrakta uppgifterna sedan?


Det låter som en bra idé, det ska jag prova.

Bjäbbmonstret skrev:Kanske kan det vara en lösning att spela in en eller annan genomgång om du har svårt att hänga med?


Det skulle kännas väldigt konstigt, dessutom har läraren inte den bästa pedagogiken. Jag tror matteboken.se har bättre pedagogik.

Jag har märkt att jag har väldigt svårt för att hålla reda på hur många nollor det ska vara, eller var man ska sätta kommatecknet. Har ännu inte få tillbaka provet, så jag vet inte om jag klarat det än. Men jag har börjat på procent nu, och än så länge så går det ganska bra.
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne


Hur ska jag göra för att klara matten?

Inläggav Yv Ericsson » 2012-09-15 9:39:28

Hoppas det gick bra! Håller tummarna för dig!
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Hur ska jag göra för att klara matten?

Inläggav ullstrumpan » 2012-09-17 15:07:26

gemini Blir det några tal här på tråden ?
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Hur ska jag göra för att klara matten?

Inläggav gemini » 2012-09-17 15:47:52

ullstrumpan skrev:gemini Blir det några tal här på tråden ?


Jag hade tänkt att skapa en ny tråd när jag behöver hjälp. Än så länge har det gått ganska bra med procent, även om jag inte gjort så mycket. Har fortfarande inte fått tillbaka provet, så jag vet inte om jag måste göra omprov på aritmetiken eller inte.
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Hur ska jag göra för att klara matten?

Inläggav ullstrumpan » 2012-09-23 4:10:33

gemini skrev:
ullstrumpan skrev:gemini Blir det några tal här på tråden ?


Jag hade tänkt att skapa en ny tråd när jag behöver hjälp. Än så länge har det gått ganska bra med procent, även om jag inte gjort så mycket. Har fortfarande inte fått tillbaka provet, så jag vet inte om jag måste göra omprov på aritmetiken eller inte.

ok, men lägg gärna ut tal här , det är många som vill hjälpa till.
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Hur ska jag göra för att klara matten?

Inläggav gemini » 2012-09-23 8:22:43

ullstrumpan skrev:ok, men lägg gärna ut tal här , det är många som vill hjälpa till.


Jo, jag har märkt det, vilket glädjer mig. Men problemet just nu med procenten är inte att jag inte förstår hur man ska räkna ut talen, utan särskilja hur man gör för olika tal. Har prov på fredag så jag får se hur det går då, men jag tror inte att någon kan hjälpa mig, utan det gäller bara för mig att banka in i skallen hur man ska göra för de olika talen.
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Hur ska jag göra för att klara matten?

Inläggav Miche » 2012-09-23 10:46:16

Lägg upp de talen nu, jag har lyckats hjälpa andra att förstå hur man särskiljer sätten att räkna och varför (vilket underlättar rejält för minnet).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in