Hur ska jag göra för att klara matten?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur ska jag göra för att klara matten?

Inläggav gemini » 2012-09-04 15:47:53

Jag pluggar just nu matte 1b på komvux. Har bara pluggat i några veckor, men det känns redan nu som om det håller på att gå åt helvete. Jag fattar ingenting när läraren har genomgång, och även om jag gör det så kommer jag aldrig ihåg det till senare, eftersom han går igenom flera saker på en lektion. Ska ha prov på fredag i första kapitlet om arimetik, men det känns som om jag skulle behöva ha nästan hela terminen på mig bara för att lära mig det.

Jag har varit inne på Matteboken.se och tittat, men jag lyckas ändå inte förstå. Min flickvän har också försökt hjälpa mig några gånger utan resultat. Det känns som om jag är förståndshandikappad när det gäller matte.

Någon som har tips på hur jag ska göra? Måste klara det den här terminen, får jag inget studiemedel mer och det är det enda jag har kvar för att få ett slutbetyg.
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Re: Hur ska jag göra för att klara matten?

Inläggav Orogor » 2012-09-04 16:03:36

Finns någon möjlighet att få enskild hjälp av läraren? För att hjälpa dig hitta en metod som funkar för dig?

Jag hade också jättesvårt med gymnasiematten, men när jag började läsa fysik (dvs tillämpad matematik) gick det som en dans. Skillnaden var att den rena matematiken var så abstrakt att jag hade svårt att greppa det, medan i fysiken var matten mer konkret, mera bunden i verkliga situationer så jag kunde se samband och lära mig. Då jag hade samma lärare i matematik och fysik så kunde vi hitta en metod med mer 'verklighetsnära' matte så jag även klarade matematiken.
Orogor
 
Inlägg: 92
Anslöt: 2012-05-04
Ort: Rättvik

Re: Hur ska jag göra för att klara matten?

Inläggav KalleKus » 2012-09-04 16:08:07

Det är svårt med muntliga genomgångar av lärare...
Sånt minns jag ingenting av!