Fel diagnos(er)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fel diagnos(er)

Inläggav Lodjur » 2012-09-03 12:23:20

Jag är arg på sjukvården som har svikit mig grovt under de senaste tio åren!

Jag har fått mediciner, gå i samtalsterapi, gruppterapi, KBT, DBT, social fobi-träning, varit inlagd på psyket mer än en gång, ingenting har hjälpt, jag har försökt förklara det för dem (jag kan inte, jag orkar inte) men då fått höra att jag helt enkelt måste anstränga mig mer själv. Träna! De har sett mig som lat, ovillig, korkad, arbetsskygg (och följdaktligen) som en lögnare.

Diagnoser:

Depression
Dystymi
Social fobi
Ospecifierad personlighetsstörning (borderline?)
Post traumatiskt stress syndrom
Panikångest


De senaste tio åren har jag levt isolerad, på sjukersättning. Jag har kontakt med fem människor. Jag har ingen läkarkontakt, träffar olika läkare vartannat år när jag måste ansöka om sjukersättning. Jag är ensam 98% av tiden. Jag har överlevt mot alla odds. Jag hittade svaret själv.


Blivit dirigerad till "habiliteringen", ska ringa imorgon och se vad de säger.

Vad ska (kan) jag göra? Jag har blivit felbehandlad, kränkt, förlorat en massa år av mitt liv! Jag är arg! Jag vill ha upprättelse!

/Lodjur
Lodjur
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2012-08-21

Re: Fel diagnos(er)

Inläggav KalleKus » 2012-09-03 12:29:57

Beklagar....
Du är inte ensam.

Visserligen kom frågan om AS upp redan tidigt på BUP (17 år) men inget konkret hände och är nu 32 år när diagnosen kom.
Samtidigt får jag delvis skylla mig själv då jag ansett mig "normal" och vägrade en "stämpel"...
Var första gången till Hab idag. Känns skitknäppt kan jag säga i min ålder! :-)006 Men vill man och behöver ha hjälp så är det nästan nödvändigt med en "godkänd" diagnos och man får ta den hjälp man då kan få!
Svårast är ju att själv acceptera!
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Fel diagnos(er)

Inläggav Ugglan » 2012-09-03 12:36:45

Lodjur skrev:Vad ska (kan) jag göra?
Ok, känns som om alla de diagnoser du fått kan bero på just att du ej blivit förstådd - för då blir man ju till slut galen (menar inte att du är det), men jag fattar. Det jag först tänker är att jag funderar på var du bor, detta därför att kunskaper i vården kring neuro ser väldigt olika ut, tänker att skillnaden mellan storstäderna och övriga landet verkar vara rätt stor (jag menar inte att jag vill veta var du bor). Tycker att du ska insistera på att få göra en neuropsykiatrisk undersökning, utifrån vad jag kan förstå har du inte gjort det, samtidigt så skriver du här så jag antar att du misstänker AS. Så säg det till hab, att du vill göra en NPF-utredning! Jag har också fått höra att jag är lat och att allt handlar om att vilja osv osv. Tjockskallarna fattar inte att världen kan se annorlunda ut.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Fel diagnos(er)

Inläggav Lodjur » 2012-09-03 12:53:10

Jag ringde till vuxenpsyk idag och sa att jag ville göra en NP-undersökning och de sa att jag skulle ringa habiliteringen (som så klart har telefontider...).

Bor en bit ifrån storstäderna. Känns riktigt kämpigt om jag måste åka dit och testas. :(

Jag slutade helt enkelt gå med på sjukvårdens "behandling" av mig och vägrade ta del av den. De skadade mig mer än de hjälpte mig. Så då lät de mig vara. Kallade mig kronisk.

Ja, man blir galen när läkare säger att man kan om man bara anstränger sig. Man tror att man är lat, oduglig. Att det är fel på en. Och man kämpar som en galning och ändå händer ingenting. Till slut ger man upp.

Men när jag nu läser att jag tex kunde fått städhjälp alla dessa år! Hade jag ingen aning om. Jag kan ju knappt handla mat själv. Fan vad ledsen jag blir. Att det fanns hjälp men jag fick inte den. Känns som jag borde få skadestånd eller nåt...
Lodjur
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2012-08-21

Re: Fel diagnos(er)

Inläggav Lodjur » 2012-09-03 12:55:59

Ugglan skrev:skillnaden mellan storstäderna och övriga landet verkar vara rätt stor



Kan jag välja var jag vill göra undersökningen? Tips, erfarenheter?
Lodjur
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2012-08-21

Re: Fel diagnos(er)

Inläggav Ugglan » 2012-09-03 13:07:15

Men du är på banan och du har inte gett upp och storstäderna är jobbiga men där finns folk som kan grejer och det är bra. Men jag antar att du gör utredningen där du är skriven och mitt tips är att läsa på om AS. Men det antar jag att du redan gör eftersom du skriver här! Jag blev av psykologen ifråga uppmanad att läsa "Den kompletta guiden till Aspergers syndrom" av Tony Attwood och utifrån den se vad jag känner igen mig i och föra anteckningar som jag sen fick ge henne. Jag tyckte det var bra för jag trodde till en början inte att jag hade AS för det är väldigt mycket som jag inte känner igen mig i alls. Det finns en mycket stor variation, det är ju ett syndrom som därför till sitt uttryck varierar mellan olika individer.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Fel diagnos(er)

Inläggav Lodjur » 2012-09-03 13:23:29

Har beställt Attwoods bok! Bra tips att skriva ned vad jag känner igen mig i! Glömmer alltid vad jag ska säga när jag träffar läkare och nu är det så mycket.
Lodjur
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2012-08-21

Re: Fel diagnos(er)

Inläggav slackern » 2012-09-03 15:14:30

Lodjur skrev:Men när jag nu läser att jag tex kunde fått städhjälp alla dessa år! Hade jag ingen aning om. Jag kan ju knappt handla mat själv. Fan vad ledsen jag blir. Att det fanns hjälp men jag fick inte den. Känns som jag borde få skadestånd eller nåt...


Det är nog boendestöd du tänker på? Det har alla rätt till oavsett vilken psykiatrisk diagnos dom har. Har du haft tillräckliga problem med dom diagnoserna du har haft. Vilket du onekligen verkar ha haft så bör du ha fått den hjälpen.

Men nu är inte systemet vi har i Sverige det enklaste att förstå sej på. För boendestöd har kommunen hand om och inte landstinget som sjukvården tillhör. Det är en biståndshandläggare hos kommunens socialtjänst som man ska ansöka om boendestöd hos. Så det är en sak man måste ansöka om själv för att få.

Jag vet inte om du har gått hos en kurator inom sjukvården men dom brukar kunna hjälpa till med att upplysa och tipsa om att man har dom här rättigheterna.

Men hur som helst lycka till med allt. Att få en diagnos du känner är rätt och att få rätt behandling och stöd.
slackern
 
Inlägg: 43779
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Fel diagnos(er)

Inläggav Lodjur » 2012-09-03 15:22:40

Aha, nej jag bor i ett eget hus och det vill jag fortsätta med, jag läste att man kan få städhjälp någonstans. Jag vet inte, jag har som en spärr mot städning fast jag mår dåligt när det är stökigt.
Lodjur
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2012-08-21

Re: Fel diagnos(er)

Inläggav slackern » 2012-09-03 15:41:01

Lodjur skrev:Aha, nej jag bor i ett eget hus och det vill jag fortsätta med, jag läste att man kan få städhjälp någonstans. Jag vet inte, jag har som en spärr mot städning fast jag mår dåligt när det är stökigt.


Jo det är boendestöd det heter. Du får det utav kommunen. Jag har en egen lägenhet och får det hemma. Det är ett stöd så att man ska klara av att bo själv att ha ett eget boende.

Så ring kommunen och ansök om du har behov utav det.


Boendestöd är ett stöd i den dagliga livsföringen riktat till särskilda målgrupper, bland annat personer med psykisk funktionsnedsättning. Stödet kan vara både praktiskt och socialt, och syftet är att stärka förmågan att klara vardagen i bostaden och ute i samhället. Det var 17 500 personer under 65 år som hade boendestöd den 1 oktober 2011.


http://www.socialstyrelsen.se/nyheter/2 ... edsattning
slackern
 
Inlägg: 43779
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Fel diagnos(er)

Inläggav Lodjur » 2012-09-03 15:59:39

Tack för infon... Känns återigen som om någon borde upplyst mig om detta.
Lodjur
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2012-08-21

Re: Fel diagnos(er)

Inläggav Lodjur » 2012-09-06 14:55:45

Går och väntar på att habiliteringen ska ringa upp och har fruktansvärda mardrömmar om att läkare låser in mig och gör hemska saker med mig. De kan väl inte låsa in mig på habiliteringen? (Lite lite seriös fråga)
Lodjur
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2012-08-21

Re: Fel diagnos(er)

Inläggav Lodjur » 2012-09-06 15:00:21

Jag är jätterädd för att de ska tvinga in mig i en massa åtgärder och hota med att dra in bidraget om jag inte lyder... Kan de göra så? :(
Lodjur
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2012-08-21

Re: Fel diagnos(er)

Inläggav slackern » 2012-09-06 17:15:39

Lodjur skrev:Går och väntar på att habiliteringen ska ringa upp och har fruktansvärda mardrömmar om att läkare låser in mig och gör hemska saker med mig. De kan väl inte låsa in mig på habiliteringen? (Lite lite seriös fråga)


Nej det har jag svårt att tänka mej. Den ända gången dom kan låsa in dej är om du är en fara för dej själv eller någon annan. Typ väldigt sjuk i depression eller någon annan sjukdom där patienten är självmords benägen. Eller att patienten har vanföreställningar och är våldsam som kan skada eller ta livet utav andra människor.
slackern
 
Inlägg: 43779
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Fel diagnos(er)

Inläggav Lodjur » 2012-09-06 19:56:57

Tack, pustar ut lite... Så vanföreställningar är ok så länge de inte är farliga för mig själv eller nån annan? Hur avgör de det? Om jag t.ex tror att jag är osårbar är jag väl potentiellt farlig? (Jag tror inte att jag är osårbar.)
Lodjur
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2012-08-21

Re: Fel diagnos(er)

Inläggav slackern » 2012-09-06 20:07:53

Lodjur skrev:Tack, pustar ut lite... Så vanföreställningar är ok så länge de inte är farliga för mig själv eller nån annan? Hur avgör de det? Om jag t.ex tror att jag är osårbar är jag väl potentiellt farlig? (Jag tror inte att jag är osårbar.)


Jag tror väll typ att det är extremfall som anfaller folk på gatan eller är aggressiva typ. Här kan du läsa verkar som det ska rätt mycket till för att råka ut för LPT. Men jag är ingen expert jag vet ärligt talat inte men om du inte är allvarligt sjuk tror jag inte att du behöver oroa dej.

Förutsättningar för tvångsvård
3 § Tvångsvård får ges endast om patienten lider av en allvarlig psykisk störning och på grund av sitt psykiska tillstånd och sina personliga förhållanden i övrigt
1. har ett oundgängligt behov av psykiatrisk vård, som inte kan tillgodoses på annat sätt än genom att patienten är intagen på en sjukvårdsinrättning för kvalificerad psykiatrisk dygnetruntvård (sluten psykiatrisk tvångsvård), eller
2. behöver iaktta särskilda villkor för att kunna ges nödvändig psykiatrisk vård (öppen psykiatrisk tvångsvård).

En förutsättning för vård enligt denna lag är att patienten motsätter sig sådan vård som sägs i första stycket, eller det till följd av patientens psykiska tillstånd finns grundad anledning att anta att vården inte kan ges med hans eller hennes samtycke.
Tvångsvård får inte ges om patientens psykiska störning enligt första stycket utgör enbart en utvecklingsstörning.
Vid bedömning av vårdbehovet enligt första stycket ska det även beaktas, om patienten till följd av sin psykiska störning är farlig för annans personliga säkerhet eller fysiska eller psykiska hälsa. Lag (2008:415).


http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19911128.htm
slackern
 
Inlägg: 43779
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Fel diagnos(er)

Inläggav Lodjur » 2012-09-06 20:23:11

FÖRLÅT för att jag tjatar och TACK för svaren

MEN

Vad är det som gör att en eller flera läkare INTE kan säga att jag

"lider av en allvarlig psykisk störning och på grund av sitt psykiska tillstånd och sina personliga förhållanden i övrigt
1. har ett oundgängligt behov av psykiatrisk vård, som inte kan tillgodoses på annat sätt än genom att patienten är intagen på en sjukvårdsinrättning för kvalificerad psykiatrisk dygnetruntvård (sluten psykiatrisk tvångsvård), eller
2. behöver iaktta särskilda villkor för att kunna ges nödvändig psykiatrisk vård (öppen psykiatrisk tvångsvård)."?

Jag anser ju inte det själv, för att förtydliga. Jag är inte farlig för någon, jag har inget "oundgängligt behov". Jag är rädd för att bli orättvist stämplad och inlåst. Finns det något som skyddar mig mot det?
Lodjur
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2012-08-21

Re: Fel diagnos(er)

Inläggav Lodjur » 2012-09-06 20:25:59

Kanske är bättre att skita i utredningen... har ändå sjukersättning... Noll förtroende för sjuk"vården".
Lodjur
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2012-08-21

Re: Fel diagnos(er)

Inläggav slackern » 2012-09-06 20:32:51

Ärligt så tror jag inte att du behöver oroa dej. Deras uppgift är att erbjuda behandling och stöd inte att göra dej illa eller skada dej. :-)Hug
slackern
 
Inlägg: 43779
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Fel diagnos(er)

Inläggav Meier » 2012-09-06 20:45:51

Min erfarenhet av utredningen var att jag kände tvekan innan, ibland stark sådan, lät det dra ut på tiden tills jag inte orkade mer, tyckte det kändes stigmatiserande.

Men jag är glad att jag genomförde den, får mycket god hjälp.
Min bild av psykiatriska utredningar visade sig vara felaktig, verkar som det ska extremt mycket till för att det ska bli tvångsåtgärder.
Har fått en klarare syn på NPF problematiken och inser hur många som verkligen lider svårt,
mycket på grund av bristande förståelse/acceptans i samhället.

Tankar från mig i detta ämne, kanske hjälper det någon.
Meier
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2012-08-29

Re: Fel diagnos(er)

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-09-06 21:25:53

Känner igen det där. Har också haft massa diagnoser som inte stämt och testat på alla möjliga terapier och varit inlagd ett antal gånger utan att det hjälp. Testat masa mediciner med. Men många med AS/HFA blir ju hjälp av olika terapiformer så jag tror att mycket har med personlighet och om man har andra diagnoser också.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Återgå till Aspergare och vården



Logga in