Vilket arbete har du (haft)?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Arbete?

Inläggav lotten39 » 2012-08-13 19:30:10

En fråga jag vet inte om det är aktuellt än men vad tjänade du som telefonundersökare?
Jag ska börja på ett sånt jobb föst som lärling för att sedan ev bli anställd om ca 3 månader.
vore kul att veta ungefär vad man tjänar.
ska ringa företag och få upplysningar om deras projekt mm.
lotten39
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2012-08-13

Re: Arbete?

Inläggav aceejee » 2012-09-04 15:57:18

Hemtjänst, personlig assistent, pressbyrån, fiskaffär, advokatsekreterare, städat, sjukhuskök, receptionist, kontorist, ja ganska många olika arbeten har jag provat på. Inget har varat längre än 1 år och flera av dem har slutat med att jag blivit utbränd och fått panikångest. Det finns ett som funkat dock, hundpromenerare... bara jag och hundarna alltså :wink:
aceejee
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2012-07-11

Re: Arbete?

Inläggav KalleKus » 2012-09-04 15:59:44

aceejee skrev:Hemtjänst, personlig assistent, pressbyrån, fiskaffär, advokatsekreterare, städat, sjukhuskök, receptionist, kontorist, ja ganska många olika arbeten har jag provat på. Inget har varat längre än 1 år och flera av dem har slutat med att jag blivit utbränd och fått panikångest. Det finns ett som funkat dock, hundpromenerare... bara jag och hundarna alltså :wink:

Oj vad många!
Har du fått prova på också eller är det endast riktiga jobb?
Skönt det lät med bara du och hundarna... :-)154
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Arbete?

Inläggav aceejee » 2012-09-04 16:17:35

Det har varit riktiga jobb, och det har varit innan jag fått diagnos, så jag förstod aldrig varför jag aldrig kunde stå ut nånstans. Jag fick diagnosen för 2 år sen. Tack o lov :wink:

Vovvar är bra :-)Happy

Dom accepterar dig som du är och dom snackar inte skit :wink:
aceejee
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2012-07-11

Re: Arbete?

Inläggav KalleKus » 2012-09-04 16:20:49

aceejee skrev:Dom accepterar dig som du är och dom snackar inte skit :wink:
Du har såååå rätt i det!! :-)049
Älskade älskade djur! :-)154
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Arbete?

Inläggav River » 2012-09-04 20:40:18

Ja, jeg er en gammel, sliten og pensjonert veiarbeider.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vad arbetar folk med?

Inläggav Tryingtobe » 2017-10-09 15:32:08

Vad har du för jobb? :)



Moderator atoms - slog ihop två trådar om samma ämne.
Tryingtobe
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2014-08-13

Vad arbetar folk med?

Inläggav Halfviti » 2017-10-12 8:54:53

Tryingtobe skrev:Vad har du för jobb?:)


Vad jobbar du själv med...? :)

Jobbat med människor på olika vis under större delen av mitt vuxna liv, t ex handikappomsorg, ungdomsvård och missbruk (Utbildad Behandlingspedagog). Dessvärre brände jag ut mig totalt för 4 år sen och har sen dess varit sjukskriven och arbetslös :(
Halfviti
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2017-10-01
Ort: Söderut

Vad arbetar folk med?

Inläggav StefanJC » 2017-10-12 11:44:17

Mattelärare, bygg och coach/tränare
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Vad arbetar folk med?

Inläggav kuj kuj » 2017-10-12 16:46:05

jag jobbar som cnc operatör.
kuj kuj
 
Inlägg: 179
Anslöt: 2012-02-07

Vad arbetar folk med?

Inläggav nescio » 2017-10-12 16:52:36

Latmask
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vad arbetar folk med?

Inläggav Kahlokatt » 2017-10-12 20:37:23

Utbildad museolog, arbetar ("praktiserar", som de så fint uttrycker det :-)003 ) på ett arkiv där jag mest sitter och kollar att uppgifter som lagts in stämmer med förlagan.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad arbetar folk med?

Inläggav Fretshi » 2017-10-13 7:30:23

Praktiserar som vaktmästare på en högskola 2 dagar i veckan de andra dagarna går jag på dv
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Vad arbetar folk med?

Inläggav danne_k » 2017-10-13 8:18:43

Studerar Full Stack programmering :)
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Vad arbetar folk med?

Inläggav rapchic » 2017-10-13 8:41:48

Har ett eget företag (webbshop där jag säljer te, tetollbehör, örtte och håler föreläsningar). Men söker också ett deltidsjobb vid sidan av alternativt funderar jag på att plugga upp betygen till våren och då inrikta mig på sånt som är viktigt nu istället för att gå klart programmet jag gick i gymnasiet (estet)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vilket arbete har du (haft)?

Inläggav svempus » 2017-12-29 20:25:29

Kör typ distribution med lastbil. För att vara exakt kör ut potatis till olika matbutiker(Ica/Coop)...
svempus
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2009-11-15
Ort: Örebro....

Vilket arbete har du (haft)?

Inläggav unmaster » 2017-12-30 10:52:21

Sommarjobb:
- Vaktmästare på kyrkogård, 5 somrar i rad (roligt men fysiskt krävande, dock elak närmsta chef)
- Vaktmästare på kommunalt bostadsbolag, 2 somrar i rad (relativt kul (främst gräsklippningen av större ytor), dock en allmän jobbig machostämning + mycket påtvingat umgänge under fikarasterna med mycket skitsnack om hyresgästerna)
- Personal på gruppboende, 1 sommar (fruktansvärt, det psykiskt mest påfrestande jobb jag haft)

Arbetspraktik:
- Personal på verksamhet för arbetsträning för personer med funktionsnedsättningar, 1 år (helt okej, jag trivdes rätt bra med att umgås med de så kallade klienterna; personalen umgicks jag inte överdrivet mycket med)
- Arkivassistent på en filmfestival, 9 månader (självständigt och kul sorteringsarbete, dock narcissistisk chef och dålig fysisk arbetsmiljö - fuktig källare)
- Arkivassistent på stort arkiv, 2,5 år (för det mesta lugnt och behagligt, tolererbar nivå av social interaktion, bitvis för lite mental stimulans)

Anställningar:
- Doktorand, 5 år tidsbegränsat (i perioder var det fantastiskt, men otroligt krävande såväl socialt som kognitivt, särskilt med många parallella tunga arbetsuppgifter; blev sjukskriven för utmattningssyndrom)
- Universitetslektor, vikariat och senare tillsvidaretjänst (en stor fördel att jag kunde jobba hemifrån rätt mycket och vissa få stunder tillsammans med studenter var fina och jag kände/såg att jag gjorde något bra; i övrigt var det vansinnigt stressigt, höga krav, extremt många intryck ständigt, högt tempo, förväntningar om att arbeta dygnet runt, skitsnack om studenter, vässade armbågar, extremt vanliga (tråkiga) människor bland personalen, ointresse bland undervisande personal om pedagogik, osv. osv.; blev sjukskriven för utmattningssyndrom och är det fortfarande)

Ber om ursäkt om det blev onödigt långa utläggningar, särskilt under rubriken "Anställningar". Jag har dock märkt att ett flertal personer med AS/AST verkar intresserade av att komma in i forskarvärlden, med tron att det är ett jobb som verkligen kan passa. Det var nog så, i högre utsträckning, förr i tiden. Men universitet och högskola är något annat idag. PMa gärna (eller skriv här) om någon undrar över dessa arbeten.
unmaster
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2017-09-13
Ort: Stockholm

Vilket arbete har du (haft)?

Inläggav manne » 2017-12-30 11:58:36

själv så började jag mitt första jobb 2 gånger i veckan och flera somrar som diskare på cafe.
sedan så har jag jobbat med trav hästar under ett par års tid jobbade med ca 10 trav hästar i ett stall.
Jobb på gårdsarbetet på ett hem gårds arbete.

överksottsbolaget i ystad som lager arbetare från våren till sommaren och coop forum under 2 veckors tid i Kungsängen.
sedan handikapp jobb flytt av möbler och trädgård och andra jobb så som möbelmåleri och paketering och finsnickeri i en snickarverkstad.

detta var ett litet utdrag av de jobb som jag har haft i livet en del men inte alla.

jag har också jobbat gratis under flera års tid och för 35 kr i timmen i min ungdom som diskare och med travhästar.
jag har sjukbidrag i dag och jobbar inte alls längre.

kan säga det att jag skulle med glädje i dag igen om man kunde jobba ta ett nytt dv jobb utan betalning tex som butiksbiträde i butik eller jobba på zoo med vilda djur. :dans
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Vilket arbete har du (haft)?

Inläggav yumxi » 2017-12-30 12:34:41

Har sommarjobbat på ett äldreboende för några år sen när jag fortfarande gick i gymnasiet sen jobbade jag som personlig assistent men slutade eftersom jag brände ut mig.

Och nu ska jag få hjälp med att få en plats där jag kan arbetsträna.
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Vilket arbete har du (haft)?

Inläggav Toblerone » 2017-12-30 12:37:46

Kahlokatt skrev:Utbildad museolog, arbetar ("praktiserar", som de så fint uttrycker det :-)003 ) på ett arkiv där jag mest sitter och kollar att uppgifter som lagts in stämmer med förlagan.


Det skulle passa mig också. Låter bra. :roll:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vilket arbete har du (haft)?

Inläggav truthseeker » 2017-12-31 1:11:24

aceejee skrev:Dom accepterar dig som du är och dom snackar inte skit


hur vet du att dom inte snackar skit? :-)063
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Vilket arbete har du (haft)?

Inläggav Toblerone » 2017-12-31 2:27:33

unmaster skrev:Sommarjobb:
- Vaktmästare på kyrkogård, 5 somrar i rad (roligt men fysiskt krävande, dock elak närmsta chef)
- Vaktmästare på kommunalt bostadsbolag, 2 somrar i rad (relativt kul (främst gräsklippningen av större ytor), dock en allmän jobbig machostämning + mycket påtvingat umgänge under fikarasterna med mycket skitsnack om hyresgästerna)
- Personal på gruppboende, 1 sommar (fruktansvärt, det psykiskt mest påfrestande jobb jag haft)

Arbetspraktik:
- Personal på verksamhet för arbetsträning för personer med funktionsnedsättningar, 1 år (helt okej, jag trivdes rätt bra med att umgås med de så kallade klienterna; personalen umgicks jag inte överdrivet mycket med)
- Arkivassistent på en filmfestival, 9 månader (självständigt och kul sorteringsarbete, dock narcissistisk chef och dålig fysisk arbetsmiljö - fuktig källare)
- Arkivassistent på stort arkiv, 2,5 år (för det mesta lugnt och behagligt, tolererbar nivå av social interaktion, bitvis för lite mental stimulans)

Anställningar:
- Doktorand, 5 år tidsbegränsat (i perioder var det fantastiskt, men otroligt krävande såväl socialt som kognitivt, särskilt med många parallella tunga arbetsuppgifter; blev sjukskriven för utmattningssyndrom)
- Universitetslektor, vikariat och senare tillsvidaretjänst (en stor fördel att jag kunde jobba hemifrån rätt mycket och vissa få stunder tillsammans med studenter var fina och jag kände/såg att jag gjorde något bra; i övrigt var det vansinnigt stressigt, höga krav, extremt många intryck ständigt, högt tempo, förväntningar om att arbeta dygnet runt, skitsnack om studenter, vässade armbågar, extremt vanliga (tråkiga) människor bland personalen, ointresse bland undervisande personal om pedagogik, osv. osv.; blev sjukskriven för utmattningssyndrom och är det fortfarande)

Ber om ursäkt om det blev onödigt långa utläggningar, särskilt under rubriken "Anställningar". Jag har dock märkt att ett flertal personer med AS/AST verkar intresserade av att komma in i forskarvärlden, med tron att det är ett jobb som verkligen kan passa. Det var nog så, i högre utsträckning, förr i tiden. Men universitet och högskola är något annat idag. PMa gärna (eller skriv här) om någon undrar över dessa arbeten.


Det var intressant att läsa, särskilt sista stycket också. Det är nämligen många som tror att man ska söka sig till universiteten för att kunna vara "udd Aspie" på jobbet, om det inte funkar med annat. Men det har ju förändrats överallt, de flesta jobb har förändrats på det sättet att de har blivit mer komplexa på ett sätt som saboterar för folk med Asperger.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vilket arbete har du (haft)?

Inläggav unmaster » 2017-12-31 9:41:07

Toblerone skrev:
unmaster skrev:Sommarjobb:
- Vaktmästare på kyrkogård, 5 somrar i rad (roligt men fysiskt krävande, dock elak närmsta chef)
- Vaktmästare på kommunalt bostadsbolag, 2 somrar i rad (relativt kul (främst gräsklippningen av större ytor), dock en allmän jobbig machostämning + mycket påtvingat umgänge under fikarasterna med mycket skitsnack om hyresgästerna)
- Personal på gruppboende, 1 sommar (fruktansvärt, det psykiskt mest påfrestande jobb jag haft)

Arbetspraktik:
- Personal på verksamhet för arbetsträning för personer med funktionsnedsättningar, 1 år (helt okej, jag trivdes rätt bra med att umgås med de så kallade klienterna; personalen umgicks jag inte överdrivet mycket med)
- Arkivassistent på en filmfestival, 9 månader (självständigt och kul sorteringsarbete, dock narcissistisk chef och dålig fysisk arbetsmiljö - fuktig källare)
- Arkivassistent på stort arkiv, 2,5 år (för det mesta lugnt och behagligt, tolererbar nivå av social interaktion, bitvis för lite mental stimulans)

Anställningar:
- Doktorand, 5 år tidsbegränsat (i perioder var det fantastiskt, men otroligt krävande såväl socialt som kognitivt, särskilt med många parallella tunga arbetsuppgifter; blev sjukskriven för utmattningssyndrom)
- Universitetslektor, vikariat och senare tillsvidaretjänst (en stor fördel att jag kunde jobba hemifrån rätt mycket och vissa få stunder tillsammans med studenter var fina och jag kände/såg att jag gjorde något bra; i övrigt var det vansinnigt stressigt, höga krav, extremt många intryck ständigt, högt tempo, förväntningar om att arbeta dygnet runt, skitsnack om studenter, vässade armbågar, extremt vanliga (tråkiga) människor bland personalen, ointresse bland undervisande personal om pedagogik, osv. osv.; blev sjukskriven för utmattningssyndrom och är det fortfarande)

Ber om ursäkt om det blev onödigt långa utläggningar, särskilt under rubriken "Anställningar". Jag har dock märkt att ett flertal personer med AS/AST verkar intresserade av att komma in i forskarvärlden, med tron att det är ett jobb som verkligen kan passa. Det var nog så, i högre utsträckning, förr i tiden. Men universitet och högskola är något annat idag. PMa gärna (eller skriv här) om någon undrar över dessa arbeten.


Det var intressant att läsa, särskilt sista stycket också. Det är nämligen många som tror att man ska söka sig till universiteten för att kunna vara "udd Aspie" på jobbet, om det inte funkar med annat. Men det har ju förändrats överallt, de flesta jobb har förändrats på det sättet att de har blivit mer komplexa på ett sätt som saboterar för folk med Asperger.


Precis. Liksom i många yrken och branscher är det numera andra kompetenser än själva kärnkompetenserna som är viktiga(re) att behärska - inte minst sociala sådana. På den institution jag doktorerade hade en av professorerna AS. Denna person var den jag fick mest intellektuellt utbyte av, hen kändes som den typ av akademiker som gjorde att jag ville söka mig till forskarvärlden. En extremt värdefull tillgång intellektuellt sett, men socialt/taktiskt/yada yada fanns klara begränsningar. Hen mådde heller inte alls bra, och dennes forskarkarriär hade också markant avtagit. För mig var det uppenbart att orimliga krav hade brutit ned vederbörande.
unmaster
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2017-09-13
Ort: Stockholm

Vilket arbete har du (haft)?

Inläggav Vildsvin » 2018-01-02 0:33:03

unmaster skrev: Liksom i många yrken och branscher är det numera andra kompetenser än själva kärnkompetenserna som är viktiga(re) att behärska - inte minst sociala sådana. .
Nja, ser man på det rent krasst så får högskolor och universitet pengar per student de utexaminerar. Så forskning tillhör inte kärnkompetensen, utan förmågan att locka så många studenter som möjligt till skolan och ge dem en examen till minsta möjliga kostnad.

Vill man forska bör man nog vända sig till privat industri. Fast där är prestationskraven att leverera lönsamma produkter höga.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in