Måste man ha svårt med ordspråk?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Måste man ha svårt med ordspråk?

Inläggav KalleKus » 2012-09-04 11:36:45

För det har inte jag. :roll:
Jag gillar ordspråk och som liten lånade jag böcker om just ordspråk och talesätt och har oftast inga problem att förstå dem eller använda dem själv.
Då kan inte jag ha AS alltså? :lol:
Måste man verklgien bokstavstolka allt för att kunna bli diagnosticerad med AS??
Isåfall lär man ju inte kunna vara särskit intelligent.... :roll: eller?

Moderator: Rättade stavningen i rubriken
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Måste man ha svårt med orsspråk?

Inläggav tahlia » 2012-09-04 11:40:08

Aj du.. att påstå att man inte är intelligent för att man tolkar saker bokstavligt är inte speciellt intelligent. Bokstavstolkandet har inget med intelligensen att göra - du kanske ska läsa på lite?

Huvudfrågan då. Nej, man måste inte ha svårt för ordspråk. Du kommer att finna många här på forumet som inte har några problem med det och som även älskar språk på olika vis. Men du kommer också att finna de som bokstavstolkar och jag råder dig att inte behandla dem som mindre vetande.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Måste man ha svårt med orsspråk?

Inläggav kullan » 2012-09-04 11:40:23

Jag har AS och jag förstår ordspråk. Så det är ingen regel att man måste ha svårt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Måste man ha svårt med orsspråk?

Inläggav KalleKus » 2012-09-04 11:44:41

tahlia skrev:Aj du.. att påstå att man inte är intelligent för att man tolkar saker bokstavligt är inte speciellt intelligent. Bokstavstolkandet har inget med intelligensen att göra - du kanske ska läsa på lite?

Huvudfrågan då. Nej, man måste inte ha svårt för ordspråk. Du kommer att finna många här på forumet som inte har några problem med det och som även älskar språk på olika vis. Men du kommer också att finna de som bokstavstolkar och jag råder dig att inte behandla dem som mindre vetande.

Nej du har ju rätt såklart. Mitt fel!
För snabb ibland... :oops:

Men tycker man läser överallt att de man AS HAR svårt med ordspråk. Punkt.
Som att det är ett krav. Och då jag inte har det blir jag osäker....

Använder du själv orspråk?
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Måste man ha svårt med orsspråk?

Inläggav KalleKus » 2012-09-04 11:46:47

kullan skrev:Jag har AS och jag förstår ordspråk. Så det är ingen regel att man måste ha svårt.

Okej. Använder du själv orsspråk?
Jag gillar ju ord och böcker och tar ofta efter hur andra talar, så det har aldig varit nåt problem för mig. Men när man läser att så måste det vara typ vet jag intevad jag ska tro... :-)003
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Måste man ha svårt med orsspråk?

Inläggav tahlia » 2012-09-04 11:46:50

KalleKus skrev:Använder du själv orspråk?


Ja, jag använder ordspråk. Däremot kan jag inte svara på om jag "snappat upp dem" (så som människor som inte har diagnos tydligen gör) eller om jag faktiskt, i yngre år, medvetet tagit reda på vad de betyder så att det är därför jag förstår dem. Det senare är nämligen precis lika troligt då jag, som barn, var väldigt frågvis gällande ord och språk (svenska, engelska, tyska) eftersom det intresserade mig.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Måste man ha svårt med orsspråk?

Inläggav KalleKus » 2012-09-04 11:48:47

tahlia skrev:
KalleKus skrev:Använder du själv orspråk?


Ja, jag använder ordspråk. Däremot kan jag inte svara på om jag "snappat upp dem" (så som människor som inte har diagnos tydligen gör) eller om jag faktiskt, i yngre år, medvetet tagit reda på vad de betyder så att det är därför jag förstår dem. Det senare är nämligen precis lika troligt då jag, som barn, var väldigt frågvis gällande ord och språk (svenska, engelska, tyska) eftersom det intresserade mig.

Okej. Jag minns att jag funderade på detta som liten och därför lånade böcker om just ordspråk och talessätt och vad de betyder och lärde mig så de vanligaste. Och gillade dem. Så för min del är det inlärt.
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Måste man ha svårt med orsspråk?

Inläggav kullan » 2012-09-04 11:51:40

KalleKus skrev:
kullan skrev:Jag har AS och jag förstår ordspråk. Så det är ingen regel att man måste ha svårt.

Okej. Använder du själv orsspråk?
Jag gillar ju ord och böcker och tar ofta efter hur andra talar, så det har aldig varit nåt problem för mig. Men när man läser att så måste det vara typ vet jag intevad jag ska tro... :-)003


Ja det händer väl att man slänger ur sig någon fras åt det hållet. Jag har en massa böcker med typ tänkvärda ord och dyligt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Måste man ha svårt med orsspråk?

Inläggav KalleKus » 2012-09-04 11:56:34

KalleKus skrev:
tahlia skrev:
KalleKus skrev:Använder du själv orspråk?


Ja, jag använder ordspråk. Däremot kan jag inte svara på om jag "snappat upp dem" (så som människor som inte har diagnos tydligen gör) eller om jag faktiskt, i yngre år, medvetet tagit reda på vad de betyder så att det är därför jag förstår dem. Det senare är nämligen precis lika troligt då jag, som barn, var väldigt frågvis gällande ord och språk (svenska, engelska, tyska) eftersom det intresserade mig.

Okej. Jag minns att jag funderade på detta som liten och därför lånade böcker om just ordspråk och talessätt och vad de betyder och lärde mig så de vanligaste. Och gillade dem. Så för min del är det inlärt.

Fast... är det inte så för alla? :-)063
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Måste man ha svårt med orsspråk?

Inläggav KalleKus » 2012-09-04 11:57:54

kullan skrev:
KalleKus skrev:
kullan skrev:Jag har AS och jag förstår ordspråk. Så det är ingen regel att man måste ha svårt.

Okej. Använder du själv orsspråk?
Jag gillar ju ord och böcker och tar ofta efter hur andra talar, så det har aldig varit nåt problem för mig. Men när man läser att så måste det vara typ vet jag intevad jag ska tro... :-)003


Ja det händer väl att man slänger ur sig någon fras åt det hållet. Jag har en massa böcker med typ tänkvärda ord och dyligt.

Ja jag gillar också såna böcker! :)
Då borde du väl använda dem själv ibland...? :?
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Måste man ha svårt med orsspråk?

Inläggav Sheyen » 2012-09-04 12:03:52

KalleKus skrev:Måste man verklgien bokstavstolka allt för att kunna bli diagnosticerad med AS??
Isåfall lär man ju inte kunna vara särskit intelligent.... :roll: eller?

... och exakt där förlorade jag all respekt för dig.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Måste man ha svårt med orsspråk?

Inläggav kullan » 2012-09-04 12:11:28

KalleKus skrev:Ja jag gillar också såna böcker! :)
Då borde du väl använda dem själv ibland...? :?


Ja jag läser dom ibland.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Måste man ha svårt med orsspråk?

Inläggav KalleKus » 2012-09-04 12:19:35

Sheyen skrev:
KalleKus skrev:Måste man verklgien bokstavstolka allt för att kunna bli diagnosticerad med AS??
Isåfall lär man ju inte kunna vara särskit intelligent.... :roll: eller?

... och exakt där förlorade jag all respekt för dig.

:D :-)049 Förstår det!
Jag är inte särskilt socialt intelligent själv... :roll:
Tror jag syftade på språkligt... naturligtvis kan bokstavtolkare vara t ex matematiskt inteligenta personer! Känner en sådan själv.
Men jag gör alltid bort mig. :-)051
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Måste man ha svårt med orsspråk?

Inläggav KalleKus » 2012-09-04 12:20:16

kullan skrev:
KalleKus skrev:Ja jag gillar också såna böcker! :)
Då borde du väl använda dem själv ibland...? :?


Ja jag läser dom ibland.

Men använder dem inte spontant i tal?
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Måste man ha svårt med orsspråk?

Inläggav kullan » 2012-09-04 12:22:01

KalleKus skrev:
kullan skrev:
KalleKus skrev:Ja jag gillar också såna böcker! :)
Då borde du väl använda dem själv ibland...? :?


Ja jag läser dom ibland.

Men använder dem inte spontant i tal?


Nä jag har inte lärt mig dom utantill. Sådan nörd är jag inte. :-)005
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Måste man ha svårt med orsspråk?

Inläggav Sheyen » 2012-09-04 12:22:49

KalleKus skrev:
Sheyen skrev:
KalleKus skrev:Måste man verklgien bokstavstolka allt för att kunna bli diagnosticerad med AS??
Isåfall lär man ju inte kunna vara särskit intelligent.... :roll: eller?

... och exakt där förlorade jag all respekt för dig.

:D :-)049 Förstår det!
Jag är inte särskilt socialt intelligent själv... :roll:
Tror jag syftade på språkligt... naturligtvis kan bokstavtolkare vara t ex matematiskt inteligenta personer! Känner en sådan själv.
Men jag gör alltid bort mig. :-)051

Varför applåderar du mig?

Vadå "själv"? Menar du att jag inte är socialt intelligent?

Jag är usel på matematik.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Måste man ha svårt med orsspråk?

Inläggav KalleKus » 2012-09-04 12:25:10

Varför applåderar du mig?

Vadå "själv"? Menar du att jag inte är socialt intelligent?

Jag är usel på matematik.

För att du har rätt.
Nej nej, jag menar att JAG själv är dum på många områden.... :oops:
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Måste man ha svårt med orsspråk?

Inläggav Sheyen » 2012-09-04 12:28:33

Ok.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Måste man ha svårt med orsspråk?

Inläggav KalleKus » 2012-09-04 12:31:10

Sheyen skrev:Ok.

:)
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Måste man ha svårt med orsspråk?

Inläggav DIProgan » 2012-09-04 13:10:34

KalleKus skrev:Isåfall lär man ju inte kunna vara särskit intelligent.... eller?
Inte i det fallet nej men man kan såklart vara hur intelligent som helst angående diverse annat utan att fatta ett smack om språk eller socialt samspel.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: Måste man ha svårt med ordspråk?

Inläggav Zombie » 2012-09-04 13:42:39

KalleKus skrev:Men tycker man läser överallt att de man AS HAR svårt med ordspråk. Punkt.
Som att det är ett krav. Och då jag inte har det blir jag osäker....

Ja, det går så mycket sånt så det är inte klokt. Och gör folk på jakt efter en förklaring till vad som händer runt dem osäkra i onödan. Från föråldrad forskning och den gamla synen på aspergare som bara pojkar med flottiga glasögon, inga känslor och som sitter fast i tågtidtabeller, från förenklingar och missuppfattningar i media, från läkare och föreningsfolk som har uttalat sig för mycket utifrån dem de själva råkar ha träffat och godtagit som aspergare, kanske från en del aspergare som har utgått för mycket från sig själva.

Ett djävla otyg.

Särskilt när till och med vårdfolk tror på och går efter det, och det händer. Då blir det ju i praktiken extra diagnoskriterier som inte står i handboken.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Måste man ha svårt med ordspråk?

Inläggav kattkvinna » 2012-09-04 14:34:42

Flottiga glasögon och inga känslor, ha, ha!
Kan bara se den tragiska och absurda bilden framför mig.
Den seglivade bilden av aspergare är ett otyg.

Ja, det är fullt möjligt att både förstå liknelser och ordspråk på hög nivå.
Samtidigt kan det klicka i kommunikationen och instruktioner kan lätt tas bokstavligen, tills jag tänker till en gång extra.

Minns nu psykologen på en VC som var förundrad över att jag inte förstod skämt, tolkade dem bokstavligt som elakheter, men samtidigt kunde hantera abstrakt tänkande och ordspråk utan problem.

Minns också att jag fick en rutinfråga på min utredning med ett ordspråk jag skulle tolka...
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Re: Måste man ha svårt med ordspråk?

Inläggav Zombie » 2012-09-04 15:07:46

Ja, tack för kompletteringen. Ojämn kan man vara, kanske på sätt som förbryllar både omgivningen och en själv. Eller låg"presterande" på ett helt område, ordspråk och allt, och väldigt hög"presterande" på ett helt annat.

Man kan vara på alla möjliga sätt utom sådana som inte skulle ge asperger enligt en rimlig läsning av diagnoskriterierna av en person som kan läsa innantill (mindre vanligt än man tror!), håller sig à jour med forskningen och helst har lyssnat på vad olikartade aspergare själva kan berätta.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Måste man ha svårt med ordspråk?

Inläggav KalleKus » 2012-09-04 15:43:01

DIProgan skrev:
KalleKus skrev:Isåfall lär man ju inte kunna vara särskit intelligent.... eller?
Inte i det fallet nej men man kan såklart vara hur intelligent som helst angående diverse annat utan att fatta ett smack om språk eller socialt samspel.

Jo men så jag menade såklart!
Uttrycker mig klumpigt... :oops:
Och tom själv stavat fel i rubrik så slarvig är jag. :mrgreen:
KalleKus skrev:
Sheyen skrev:
KalleKus skrev:Måste man verklgien bokstavstolka allt för att kunna bli diagnosticerad med AS??
Isåfall lär man ju inte kunna vara särskit intelligent.... :roll: eller?

... och exakt där förlorade jag all respekt för dig.

:D :-)049 Förstår det!
Jag är inte särskilt socialt intelligent själv... :roll:
Tror jag syftade på språkligt... naturligtvis kan bokstavtolkare vara t ex matematiskt inteligenta personer! Känner en sådan själv.
Men jag gör alltid bort mig. :-)051


Och här med stavfel. :lol: Postar för snabbt.
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in