Möss eller råttor som husdjur?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav Melopsittacus » 2012-09-03 10:32:20

Heh, ja nu när jag tänker efter så är undulatgaller kanske lite för stort. Det är 1cm mellanrum på mitt galler och möss är ju skitsmå när jag tänker efter. Dom behöver säkert 0,5cm mellanrum för att det ska vara säkert.

Fast det finns människor som har dom i gallerburar, skillnaden är att gallerburarna oftast inte är särskilt stora. Fast gallret på dom är kanske mindre då det är byggt för smådjur. Men isåfall skulle man kunna bygga en egen hög bur. Fast det blir säkert äckligt men aja.
Melopsittacus
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-09-08

Re: Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav Jesters Tear » 2012-09-04 9:27:24

Ja, möss kan ofta rymma till och med från dunaburar.

Jag lovar att lägga upp bilder på både bur, inredning och råttor sedan, men jag funderar fortfarande och letar efter en lämplig uppfödare. :-)Happy
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Re: Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav Kattmamma » 2012-09-04 9:36:17

Kolla på forumet zoonen. Där finns massa tips om råttburar, uppfödare, rekommenderar råttor.
De är smartare, man kan lära dem agility, kommer när man ropar. Lever längre.
Finns i helt underbara varianter, rex med lite annorlunda päls, en sort som är blågrå, ( super snygg)
Siames som är vit och grå på nosen som en siames katt, dumbo en råtta med mer rundade öron. Typ som den råttan i dumbo filmen den tecknade musen. Jösses nu kom jag tillbaka på mitt gamla special intresse.
Fågel bur är föresten det bästa rått buren. De gillar ju att klättra!
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Re: Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav Kattmamma » 2012-09-04 9:42:27

Jag badade mina råttor i handfatet med baby tvål med lite parfym bara i de luktade alltid gott. Och gillade det, det lagom varma vattnet som rann över pälsen. Som massage, kanske de tyckte! :-)154 :-)154
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Re: Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav Joakoni » 2012-09-07 16:25:42

Nu har min ena råtta börjat bitas, alltså hon hugger på fullt allvar med tydlig avsikt och full kraft... :-)Crying Jag vet inte vad som har hänt, så har hon inte varit, ungarna måste ha skrämt livet ur dem sist när jag städade buren. Faaaaan, vad jag är förbannad på dem!!! Vad ska jag göra nu??? Hur ska jag göra för att återfå deras tillit???... :-)Crying
Och det är den som hittills varit mest rolig och sällskaplig, jag fattar inte?!?... Jag visste att det inte skulle fungera med ungarna... :cry:
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav Joakoni » 2012-09-07 17:07:40

Vill inte kapa tråden, men blir ganska förtvivlad... Eller är det mitt fel? Umgås jag med dem för lite? Men de sover ju hela dagarna, har haft buren öppen men det skiter de i. När de vaknar så är det dags för mig att lägga mig, då har jag buren stängd... :( Vad göra?...
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav Richard » 2012-09-07 17:20:20

Min syster har haft 2 råttor, de var iof. ganska söta. Men jag tycker inte om råttor sedan jag fått smärre chocker när en råtta krupit in i musfälle-buren som jag hade i ett stall, när min syster hade häst. Mössen jag fångade var rätt söta, men 2 ggr när jag lyfte upp buren så var där en jätteråtta.

Sen hade min kompis dansmöss, också rätt söta, men eftersom han hade en hona o en hane så hade han plötsligt typ 30 st o ännu senare kryllade hela hans hus med dansmöss.
Richard
 
Inlägg: 3415
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav Miche » 2012-09-08 1:28:37

Joakoni skrev:Nu har min ena råtta börjat bitas, alltså hon hugger på fullt allvar med tydlig avsikt och full kraft...

Min ex hade en kanin som blev verkligen farlig, den högg efter alla och de var tvungna att sätta på sig rejäla skydd när den rymde ur buren, enligt veterinären kan det vara en stroke i ena hjärnhalvan som orsakar sådana problem, självklart blev de tvungna att avliva kaninen.

Ring en veterinär och fråga hur du ska göra om du inte lyckas lösa problemet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav Joakoni » 2012-09-08 10:07:32

Jag skulle inte förvåna mig om hon blev uppstressad. Vet inte hur många gånger jag har sagt åt ungarna: "Men låt dem vara!!! Stoppa inte in fingrarna i tid och otid!!!" Nu fick de själv känna varför... :evil:
Så nu är de lite försiktigare och efter att de somnat har Fia vågat sig ut och undersökt utsidan av buren :D Det löser sig nog... Djur har också rätt att få sina gränser respekterade. Det är deras sätt att säga ifrån.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav Joakoni » 2012-09-23 17:03:08

Vill bara uppdatera, att jag har världens snällaste råttor :D Fia var bara tillfälligt stressad, och jag förstår henne...
Nu har i alla fall ungarna lärt sig att man måste ta hänsyn till levande varelser...
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav Jesters Tear » 2012-09-23 17:09:05

Joakoni skrev:Vill bara uppdatera, att jag har världens snällaste råttor :D Fia var bara tillfälligt stressad, och jag förstår henne...
Nu har i alla fall ungarna lärt sig att man måste ta hänsyn till levande varelser...


Vad skönt att det gick över! :D
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Återgå till Intressanta intressen



Logga in