Bloggade om sin ADHD, blev av med jobbet.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bloggade om sin ADHD, blev av med jobbet.

Inläggav Choklad » 2012-08-31 20:17:39

Jag vet knappt vad man ska säga om detta, det är helt sjukt att man ens tänker tanken på att avskeda någon för att denne bloggar om sina funktionshinder.

Förskolläraren har både ADHD och fibromyalgi och skrev öppet om sina funktionshinder i sin privata blogg. Det upptäckte arbetsgivaren, som under ett utvecklingssamtal gav henne en erinran för det. Bara några dagar senare hölls ett möte med fackliga företrädare från Lärarförbundet där denna skulle diskuteras. Under mötet ska bolaget ha sagt saker som "vem vill lämna sitt barn till en sådan där".

Det är kränkande ordval menar Lärarförbundet i stämningsansökan till Arbetsdomstolen.

Under samma möte ska bolaget även ha framfört annan kritik mot förskolechefen, som Lärarförbundet anser är grundlös. Förskolechefen fick genom en skrivelse veta att bolaget tänkte säga upp henne av personliga skäl. Bolaget ändrade sedan förskolechefens inloggningsuppgifter så att hon inte kunde komma åt sitt e-postkonto. Lärarförbundet menar att hon därmed inte längre kunde utföra sina arbetsuppgifter som förskolechef, eftersom det var via mejlen hon skötte kommunikationen med föräldrar och företrädare för kommunen.

Förskolechefen blev sedan inkallad till bolagets vd där hon fick veta att hon hade att välja mellan att gå hem och ta tjänstledigt utan lön eller att sjukskriva sig. Förskolechefen valde då att sjukskriva sig. Bolaget ska sedan ha skickat ut ett mejl till barnens föräldrar om att förskolechefen inte längre hade kvar sin anställning. Mejlet skickades även till förskolechefen, som i samband med avslutningen för förskolans barn också fick lämna ifrån sig nycklarna till lokalerna. Lärarförbundet stämmer nu bolaget som driver förskolan för brott både mot anställningsskyddslagen och diskrimineringslagen. Lärarförbundet framhåller att bolaget inte heller gjort någon omplaceringsutredning.
http://www.lag-avtal.se/nyheter/anstallning/uppsagning/article3527060.ece
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Bloggade om sin ADHD, blev av med jobbet.

Inläggav dasunbedingte » 2012-08-31 20:27:40

Detta är så stört att en blir riktigt förbannad. Har FC utfört sitt arbete efter gällande uppdrag finnes det väl inget skäl nog?
Jo, det finns ju det. ADHD. Ett jobb ville ej ge mig förlängt pga en var dum nog att säga en har AS och ADHD - givetvis var chefen klipsk nog att dölja det som "bristande samarbete".
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Re: Bloggade om sin ADHD, blev av med jobbet.

Inläggav Zombie » 2012-08-31 20:31:10

Observera att det är ett bolag också. Vad kan man vänta sig annat på en kommersiell marknad eller i ett genomkommersialiserat samhälle. Klart ägarnas profit måste skyddas. Klart att det då är de räddaste och konservativaste representanterna för den tilltänkta kundkretsen man måste rätta sig efter.

De villkoren och lagarna kommer säkert också att göra det mer komplicerat att försöka få rätt.

Bäst att påpeka det, eftersom allt färre har minnen av samhället innan den nyliberala revolutionen.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Bloggade om sin ADHD, blev av med jobbet.

Inläggav Kahlokatt » 2012-08-31 20:49:19

Blir så arg så jag vill slå. Hårt. :-)Raging
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Bloggade om sin ADHD, blev av med jobbet.

Inläggav Noli » 2012-09-01 0:46:34

Jag blir lite förvirrad. I början av artikeln står det förskollärare och senare i artikeln står det förskolechef. Är det samma person?

Sen undrar jag om den uppsagda personen hade berättat för arbetsgivaren om att hon har ADHD och fibromyalgi när hon fick jobbet eller så har hon inte gjort det och det blev överraskning för arbetsgivaren som fick se hennes blogg.

Bolaget ska följa lagen om anställningsskydd precis som kommunen gör och inte bryta mot lagen bara för att man är ett bolag, anser jag.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Re: Bloggade om sin ADHD, blev av med jobbet.

Inläggav DrPepper » 2012-09-01 1:37:10

:evil: Jag tycker hon borde få fängelsestraff jävla dum-människa. Jag röstar för offentlig kölhalning av förskolan och det imbecilla pucko som uttalade sig så. Kunskapen om NPF måste öka folk har verkligen ingen aning om vad ADHD eller AS är verkar det som. Man ska m.a.o. ligga väldigt lågt med sin diagnos om man ska få ett jobb.

Varför är folk så rädda för om man har en diagnos; ADHD el. AS? Man har ju inte sagt att man vill eller tänker skada någon, det smittar inte och jag kan troligen utföra mitt jobb ändå. Vad är det folk är rädda för. Jag fattar inte.
DrPepper
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2012-06-28
Ort: Järfälla

Re: Bloggade om sin ADHD, blev av med jobbet.

Inläggav kvicksilver » 2012-09-01 2:14:19

Zombie skrev:Observera att det är ett bolag också. Vad kan man vänta sig annat på en kommersiell marknad eller i ett genomkommersialiserat samhälle. Klart ägarnas profit måste skyddas. Klart att det då är de räddaste och konservativaste representanterna för den tilltänkta kundkretsen man måste rätta sig efter.

De villkoren och lagarna kommer säkert också att göra det mer komplicerat att försöka få rätt.

Bäst att påpeka det, eftersom allt färre har minnen av samhället innan den nyliberala revolutionen.


Jag önskar verkligen att jag kunde hålla med dig, men med tanke på Torolf (han som förlorade jobbet på SJ pga aspergerdiagnos) så verkar det inte vara unikt för den privata sektorn. Även om den helt klart är hårdare på andra sätt.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Bloggade om sin ADHD, blev av med jobbet.

Inläggav Zombie » 2012-09-01 2:23:53

Så du menar att jag har fel i det jag skriver om kommersiella villkor här? Dels kan jag inte se att jag någonstans skriver att det är så bra på den offentliga sidan, jag nämner den inte ens. Dels är det ingen hemlighet att den nyliberala revolutionen har innefattat att införa privatkapitalistiskt tänkande i offentlig förvaltning och i själva politiken. Det har typ varit huvudpunkten näst privatisering och resursöverföring från fattiga till rika. (Varmed jag inte skriver att det var bra innan heller.) Men det hör väl till det som inte ens nyliberalismens motståndare ser längre, allteftersom minnena bleknar av en politik och förvaltning som styrs av något annat.

Rent konkret utgick jag bland annat från vad den där vd:n sade. Lokförarfallet uppvisar en annan bild.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Bloggade om sin ADHD, blev av med jobbet.

Inläggav clivia » 2012-09-01 6:00:32

Suck. Tyvärr är det en sån verklighet det där.
Samma sak gäller det för en rad andra företag att om du ens skriver om ditt handikapp tex på facebook så får du varning och sen sparken. Världen ibland känns lite aningen grym
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Re: Bloggade om sin ADHD, blev av med jobbet.

Inläggav Tiblan » 2012-09-01 10:07:17

Hoppas en jurist med ADHD och/eller AS vill ta sig an detta med intyg från läkare med ADHD och/eller AS. Är ju inte ovanligt att aspies i allafall blir både jurister och läkare. Undrar om dom skulle ogiltigförklara förhandlingar och eventuell rättegång om dom fick veta att jurist och läkare har diagnos/diagnoser???
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Bloggade om sin ADHD, blev av med jobbet.

Inläggav Chrilleb » 2012-09-01 11:33:53

Intressanta reflektioner, jag hoppas att människor som föds och som lever med just en diagnos iform av As och liknande får mera "upprättelse" och mera stöd. Jag ser en del på nätet som är inloggade på communityn via sitt jobb, att blogga privat på jobbet bör nog inte accepteras, gör man det hemma är det en annan femma. Okey, det är bra att vara sann, i mitt fall har jag berättat för min närmsta chef om min As, och hon ser mig som en i mängden, ska bli intressant att se utvecklingen. Att blogga om sin diagnos är ju att vara rak och öppen, men det är arbetets regler som gäller, typ så känner jag.
Chrilleb
 
Inlägg: 6399
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Re: Bloggade om sin ADHD, blev av med jobbet.

Inläggav Choklad » 2012-09-01 14:00:31

DrPepper skrev: Vad är det folk är rädda för.
Jag gissar på det okända, de flesta vet inte riktigt vad npf innebär.

Det jag stör mig mest på är att bolaget skulle ha sagt "vem vill lämna sitt barn till en sådan där", undrar hur en sådan där är.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Bloggade om sin ADHD, blev av med jobbet.

Inläggav slackern » 2012-09-01 14:36:01

Choklad skrev:Det jag stör mig mest på är att bolaget skulle ha sagt "vem vill lämna sitt barn till en sådan där", undrar hur en sådan där är.


Det där håller jag med om. Tycker det lyser igenom okunskap och fördomar kring det. Jag hoppas att företaget får betala ett rejält skadestånd. Och dom är inte värda att ha personen anställd.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Bloggade om sin ADHD, blev av med jobbet.

Inläggav kvicksilver » 2012-09-01 16:27:45

Zombie skrev:Så du menar att jag har fel i det jag skriver om kommersiella villkor här? Dels kan jag inte se att jag någonstans skriver att det är så bra på den offentliga sidan, jag nämner den inte ens. Dels är det ingen hemlighet att den nyliberala revolutionen har innefattat att införa privatkapitalistiskt tänkande i offentlig förvaltning och i själva politiken. Det har typ varit huvudpunkten näst privatisering och resursöverföring från fattiga till rika. (Varmed jag inte skriver att det var bra innan heller.) Men det hör väl till det som inte ens nyliberalismens motståndare ser längre, allteftersom minnena bleknar av en politik och förvaltning som styrs av något annat.

Rent konkret utgick jag bland annat från vad den där vd:n sade. Lokförarfallet uppvisar en annan bild.


Nej, det sa jag inte. Mitt inlägg är att ses som "for the record", varken mer eller mindre.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Bloggade om sin ADHD, blev av med jobbet.

Inläggav Zombie » 2012-09-01 16:30:11

Då fattar jag inte vad det är du inte håller med om. Vad som är "men".
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Bloggade om sin ADHD, blev av med jobbet.

Inläggav Alien » 2012-09-02 2:07:22

Noli skrev:Jag blir lite förvirrad. I början av artikeln står det förskollärare och senare i artikeln står det förskolechef. Är det samma person?

Ja, det är det.

Sen undrar jag om den uppsagda personen hade berättat för arbetsgivaren om att hon har ADHD och fibromyalgi när hon fick jobbet eller så har hon inte gjort det och det blev överraskning för arbetsgivaren som fick se hennes blogg.

Antagligen visste de inte om det, men vad jag vet är man inte skyldig att berätta om alla sina sjukdomar och funktionshinder, iaf inte om de inte påverkar arbetet.

Fattar inte vad hon skulle ha "erinran" för, att hon hade ADHD el att hon skrev om det i sin blogg?
Bolaget ska följa lagen om anställningsskydd precis som kommunen gör och inte bryta mot lagen bara för att man är ett bolag, anser jag.

Tyvärr är arbetsgivaren ofta beredd att betala skadestånd för rätten att bli av med en person (dvs rätten att diskriminera). Många diskriminerade vågar nog inte heller överklaga, eftersom de är rädda att bli stämplade som "bråkstakar".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Bloggade om sin ADHD, blev av med jobbet.

Inläggav dasunbedingte » 2012-09-02 2:09:25

Vet någon vilket företag det är som gjort såpass?
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Re: Bloggade om sin ADHD, blev av med jobbet.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-09-03 13:10:21

Solklart fall av diskriminering och dessutom solklart fall om hur yttrandefriheten på nätet skiktas och begränsas för stora grupper människor. Dessutom en osedvanligt klantig arbetsgivare.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Bloggade om sin ADHD, blev av med jobbet.

Inläggav Mortalis » 2012-09-03 17:32:35

Kanske dags att alla NPF-are gör en Spartacus
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Re: Bloggade om sin ADHD, blev av med jobbet.

Inläggav Mortalis » 2012-09-04 10:33:55

Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Bloggade om sin ADHD, blev av med jobbet.

Inläggav wondergirl75 » 2012-10-05 15:34:50

Jag kan berätta om att arbetsgivarna mycket väl visste om förskolechefens adhd-diagnos vid anställningen, det var först när hennes anonyma blogg nådde en av föräldrarna, som det blev pinsamt. Det var okej så länge ingen visste, men när det kom fram till föräldrarna så blev det tydligen pinsamt för arbetsgivarna. Förskolechefen ville ha ett informationsmöte där hon informerade föräldrarn om adhd och neuropsykiatriska funktionshinder. Men så vill inte arbetsgivarna...och så gick det så här.
wondergirl75
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2012-10-05

Bloggade om sin ADHD, blev av med jobbet.

Inläggav Gryningsflickan » 2012-10-05 16:07:32

Jag blir mörkrädd av att höra sådant här, det är ju hemskt!
Gryningsflickan
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2008-11-20
Ort: Uppsala

Bloggade om sin ADHD, blev av med jobbet.

Inläggav dasunbedingte » 2012-10-05 19:02:58

wondergirl75 skrev:Jag kan berätta om att arbetsgivarna mycket väl visste om förskolechefens adhd-diagnos vid anställningen, det var först när hennes anonyma blogg nådde en av föräldrarna, som det blev pinsamt. Det var okej så länge ingen visste, men när det kom fram till föräldrarna så blev det tydligen pinsamt för arbetsgivarna. Förskolechefen ville ha ett informationsmöte där hon informerade föräldrarn om adhd och neuropsykiatriska funktionshinder. Men så vill inte arbetsgivarna...och så gick det så här.


Ännu värre. Vad fan är det för nöt till förälder(rar) som gör såpass? Skäms för fan.
Kan ju hoppas att FC är med i fackligt organisation som tar striden på allvar.

Edit: Hur gick det med ärendet, någon som vet?
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Bloggade om sin ADHD, blev av med jobbet.

Inläggav Tiblan » 2012-10-06 6:55:15

Hade jag varit förälder hade jag nog reagerat precis tvärtom och tyckt att hon är en jättestor tillgång med tanke på hur många barn som idag får en diagnos. Hon kan ju stötta barnen bättre eftersom hon själv har en diagnos och på så sätt får större förståelse troligtvis än en utan diagnos. Hon kan även stötta föräldrarna dels genom att säga vad dom kan göra för att underlätta dels genom att visa att man inte är dum i huvudet bara för att man får en diagnos utan att man faktiskt kan klara av att arbeta.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in