Mjölkchoklad är bra mot stroke

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Mjölkchoklad är bra mot stroke

Inläggav Alien » 2012-08-30 1:22:28

Att mörk choklad är nyttigt har vi läst förr, men en del av oss föredrar mjölkchoklad. Och nu kan vi äta det med gott samvete.

SvD skrev:Lite choklad varje vecka minskar risken att drabbas av stroke, enligt en studie från Karolinska Institutet. Glädjande nog för alla mjölkchokladälskare verkar det inte spela någon roll om chokladen är ljus eller mörk.
http://www.svd.se/mat-och-vin/mjolkchok ... 458620.svd

Men "lite", hur lite då? Får man smälla i sig en 200 g chokladkaka, knappast. En mörk chokladkaka el två ljusa, hmmm ...

Som vanligt är det de så kallade flavonoiderna, antioxidanter som finns i kakao, som forskarna tror ligger bakom de positiva effekterna.

– Kvalitén är ungefär densamma i den mörka och ljusa chokladen. Eftersom det är dubbelt så hög halt av kakao i den mörka är det bara att äta dubbelt så mycket av den ljusa. Det påverkar inte förutom att man kanske går upp i vikt om man äter för mycket, säger Susanna Larsson.

Och övervikt är i sig en hälsorisk.

Sedan är förstås frågan om det är bevisat att det är chokladen och inget annat som skyddade de chokladsmaskande männen från stroke. Här kommer brasklappen:
Även om resultaten är lovande vågar forskarna inte uppmana till några ökade konsumtioner. Forskarna kan helt enkelt inte utesluta att det är något annat än chokladen som är gynnsam.

– Det är fortfarande för få studier som har gjort för att man ska kunna ge några rekommendationer. Men vi kommer gå vidare och titta även på andra livsmedel som innehåller flavonoider.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Mjölkchoklad är bra mot stroke

Inläggav nano » 2012-08-30 2:49:47

På grund av detta tänker nu jag äta två eller tre chokladbitar eftersom jag köpte en chokladkaka idag :D
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Mjölkchoklad är bra mot stroke

Inläggav pointblank » 2012-08-30 10:51:45

Perfekt! Hoppas det stämmer. Mumsar lätt i mig ett par stycken 200g Marabou mintchoklad varje vecka. Då är det ju rena hälsokosten! :-)005
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Re: Mjölkchoklad är bra mot stroke

Inläggav DIProgan » 2012-08-30 17:06:39

Då lär jag aldrig få någon...
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: Mjölkchoklad är bra mot stroke

Inläggav sugrövmanövern » 2012-08-30 17:08:02

Kakao.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Mjölkchoklad är bra mot stroke

Inläggav Akleja » 2012-08-30 17:12:46

Stort tack!!! Jag har letat efter en orsak att få äta choklad och nu har jag äntligen hittat den! Av hälsoskäl tänker jag därför äta en stor chokladkaka flera gånger i veckan! Skit i vikten, jag vill ju naturligtvis inte drabbas av stroke! Sen råkar jag ju älska choklad! :-)Happy
Akleja
 
Inlägg: 152
Anslöt: 2012-08-18

Re: Mjölkchoklad är bra mot stroke

Inläggav Bror Duktig » 2012-08-30 17:43:05

Nu jävlar ska jag frossa. En vit, en mjölk, en mörk. Varje dag. 200 gram var.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Mjölkchoklad är bra mot stroke

Inläggav Bror Duktig » 2012-08-30 18:01:15

Nä men allvarligt talat. Jag fortsätter alltså med mina 90 % Lindth, gjorda på RIKTIGA råvaror (inga vegetabiliska oljor, aromer eller sojalecithiner), 5-10 gram per dag.

Alternerat med 100 % kakao (=kakaomassa) när jag får tag i det.

Förresten, Lindth 99 % finns i Spanien. Med SVENSK text på baksidan. Varför säljs de inte här??? Tyvärr kostade de samma, men vägde hälften (var tunnare) vilket jag inte såg, utan trodde att de var billiga :D Köpte flera stycken, men kunde ju hellre kostat på mig 100 % kakaomassa då...
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Mjölkchoklad är bra mot stroke

Inläggav Miche » 2012-08-30 18:21:39

Det kan mycket väl vara så att det är inköparna hos butikerna/butikskedjorna som inte tror att det går att sälja så då nobbar de produkten (jävligt irriterande), man kan på många ställen påverka genom att fråga efter produkten (funkar inte på kedjor med central inköpsorganisation).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Mjölkchoklad är bra mot stroke

Inläggav Bror Duktig » 2012-08-30 18:25:37

Ska tänka på det, Miche.

Trots 99 %, så smakade det bra mycket mer "normal mörk choklad" än 100 % som är ren kakaomassa. Den lilla ynka procenten med socker och vanilj, gjorde sitt.

Nu undrar jag hur mycket rödvin det räcker att man dricker. Jag vill helst hålla mig till 0,5 dl per dag, enstaka gånger lite mer. Men då kanske det är bättre att köpa resveratrol i tablettform i stället. Svårt att hitta info tyckte jag (när man googlar nu för tiden, blir man helt nedsudlad av irrelevanta saker - svårare och svårare att söka effektivt, i alla fall när det gäller vissa saker - som vin...). Något test hade gjorts där kvinnor fått 1,5 dl, men det är för mycket för mig att dricka varje dag.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Mjölkchoklad är bra mot stroke

Inläggav Xzirie » 2012-09-05 22:12:17

Härligt! Först är kaffe nyttigt, sen ohomogeniserad mjölk och nu Marabouchoklad. Nu väntar jag med spänning på att någon klurar ut att folköl är nyttigt också så är jag värsta hälsogurun! :D
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Re: Mjölkchoklad är bra mot stroke

Inläggav slackern » 2012-09-05 22:29:08

Xzirie skrev:Härligt! Först är kaffe nyttigt, sen ohomogeniserad mjölk och nu Marabouchoklad. Nu väntar jag med spänning på att någon klurar ut att folköl är nyttigt också så är jag värsta hälsogurun! :D


2,8 kan nog vara nyttiga? En massa B-vitamin och andra nyttigheter? Humle bra för sömnen är rogivande.

Satan i gatan snabbt googlande kom upp med det här.

En öl - rena hälsokuren
Forskare: Drick två stora glas varje dag

SKUMMANDE MEDICIN En finsk forskare menar att ett par glas öl per dag kan motverka en rad sjukdomar.

Aftonbladets ölexpert Göran Winbergh.

Äntligen en positiv nyhet för alla som gillar öl.
Finska forskare har kommit fram till att det hälsosamt - betydligt hälsosammare än vin.
Forskare Silja Home säger i tidningen Ilta-Sanomat att öl innehåller många vitaminer och näringsämnen som är viktiga för den allmänna hälsan. De vitaminerna finns varken i vin eller starksprit.
Öl förebygger hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, benskörhet, demens, alzheimer och vuxendiabetes. Ölet håller också blodtrycket i schack.
Enligt Silja Home räcker två stora öl (45-50 cl) för att fylla hälften av människans dagliga behov av B-vitamin.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10348358.ab
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Mjölkchoklad är bra mot stroke

Inläggav Flawed » 2012-09-05 22:40:27

Jag är extremt skeptisk.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Mjölkchoklad är bra mot stroke

Inläggav slackern » 2012-09-05 22:43:36

Flawed skrev:Jag är extremt skeptisk.


Jag är också misstänksam om någon som köper 4 burkar 7,2 skulle säga det. Men dricker du lättöl eller alkoholfri kan det finnas en viss sanning i det.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Mjölkchoklad är bra mot stroke

Inläggav Jesters Tear » 2012-09-05 22:58:29

Xzirie skrev:Härligt! Först är kaffe nyttigt, sen ohomogeniserad mjölk och nu Marabouchoklad. Nu väntar jag med spänning på att någon klurar ut att folköl är nyttigt också så är jag värsta hälsogurun! :D


Hahaha, word.
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Re: Mjölkchoklad är bra mot stroke

Inläggav segdeg » 2012-09-06 2:00:33

Xzirie skrev:Härligt! Först är kaffe nyttigt, sen ohomogeniserad mjölk och nu Marabouchoklad. Nu väntar jag med spänning på att någon klurar ut att folköl är nyttigt också så är jag värsta hälsogurun! :D


Någon gång på 1970-talet så spreds det ut i dåtida pappersmedia att det gick mycket bra att också tvätta håret i öl förutom att det var väldigt nyttigt som dryck också, då det innehöll mängder av B-vitamin...

Det var väl i samband med att mellanölet skulle förbjudas 1977 som bryggerierna var oroliga för hur de nu skulle klara av den abrupt minskade konsumtionen...

Någon, vem?(ingen aning :? ) räknade ut att det behövdes 57st 33cl flaskor för att nå upp till dagsbehovet av B-vitaminkomplexet, men... B-vitamin är vattenlösligt och alkohol vätskedrivande + att det går åt niacin ett B-vitamin vid nedbrytningen av alkohol i kroppen...

Under tiden det var starkölsförbud 1922-1955 så gick det bra att på apoteket lösa ut Carnegie Starkporter mot recept då portern ansågs som allmänt stärkande, märkligt men tycker jag hört något liknande om portvin också, att det är bra mot något alltså.
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Mjölkchoklad är bra mot stroke

Inläggav Flawed » 2012-09-07 19:53:15

segdeg skrev: märkligt men tycker jag hört något liknande om portvin också, att det är bra mot något alltså.

Du tänker inte på gikt och portvinstå?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Mjölkchoklad är bra mot stroke

Inläggav segdeg » 2012-09-07 23:36:41

Flawed skrev:
segdeg skrev: märkligt men tycker jag hört något liknande om portvin också, att det är bra mot något alltså.

Du tänker inte på gikt och portvinstå?


Nej, :-)Happy men även det fanns med i min association; Porter portvin = stärkande.

Men inte att gikt portvinstå podager som kan bero på "god mat&dryck" men inte måste bero på det, "god mat&dryck" alltså.

Inte att portvin skulle vara bra mot gikt.

Nej det var något sånt som att ett glas portvin rödvin sherry madeira m.m skulle stärka hälsan vara bra för blodet o.s.v det är väl just det där att myter rykten blir till talesätt som kommer i svang och för att sen tas som eviga sanningar :?

Just det här med att portvin skulle vara stärkande minns jag inte i vilket sammanhang jag skulle ha hört det men tror det kanske varit för att lite skämtsamt urskulda sig ett glas "stärkande", det skulle ju helst vara något starkt, gärna extra starkt som med Carnegie Portern... det dög inte med svagdricka eller ens en pilsner klass IIA för att stärka hälsa och aptit och annat var det ju motbok på.

Själv funderar jag på hur mycket av de här "hälsorapporterna" som är en ren lobbying från bryggeriverksamhet och vinproducenter beträffande att alkohol i rätt doser skulle vara så välgörande som det i.bl kan stå på löpsedlar m.m. :?
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Mjölkchoklad är bra mot stroke

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-07 23:39:04

Kan inte snus bli nyttigt också? Vill börja igen! Slutade p.g.a. nikotinets påverkan på kapillärkärlen. Bah!
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Mjölkchoklad är bra mot stroke

Inläggav segdeg » 2012-09-07 23:55:31

Snus är bra för folkhälsan :D Det var den iaf i maj 2010, det kanske har svängt sen dess :?
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in