Möss eller råttor som husdjur?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav Jesters Tear » 2012-08-27 14:27:16

Jag har haft olika smådjur och undulater tidigare. Nu har jag två jättefina marsvin, Sigge och Berra, och funderar på att skaffa två honmöss eller två honråttor också. Jag har aldrig haft möss eller råttor så jag är nyfiken på erfarenheter av de djuren!

Anledningen till att jag kanske vill köpa möss är främst för att jag hört att råttor lätt blir sjuka, och för att möss är mindre. Dock verkar det som att råttor är lite mer sällskapliga än möss. Dessutom är de ju lite större vilket kanske är roligare. Om någon haft råttor eller möss, vad har ni att säga? För- och nackdelar med de respektive djuren?
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Re: Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav Fighterbabe » 2012-08-27 14:39:16

Jag har haft råttor, de är ju aningen större än möss -men blir lätt mer sociala. Har läst djurvård på gymnasiet och handskats med många olika typer av gnagare i varierande storlekar.
Möss kan drabbas lika lätt av sjukdomar -men man kan ju välja om man vill försäkra sitt djur eller inte. Råttor lever lite längre än möss, men så små gnagare blir inte så jättegamla. Mina råttor blev drygt 2 år.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav Miche » 2012-08-27 15:09:53

Jag har inte haft någondera men nog tycker jag att råttor känns mer sociala än möss och därmed verkar de vara lite roligare att ha.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav Eeira » 2012-08-27 20:22:24

Jag hade ökenråttor (gerbiler) som barn. De blev aldrig tama på det sätt som vanliga råttor kan bli, men var trevliga och lätta att handskas med. Pigga små krabater!

De älskade att gräva så jag hade dem i ett akvarium för att inte få spån över hela rummet.
Den ena blev 3,5 år och den andra 4 år och var (mig veterligen) aldrig sjuka.

Kanske ett alternativ till möss/råttor?
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Re: Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav thefairy » 2012-08-27 20:43:39

Har haft många råttor, varav en fick en tumör och fick avlivas. De blir otroligt sociala om man handskas mycket med dem, hade de på axeln när jag var ute. Mycket trevliga djur enlig mig.
Glömde skriva att de blev ca 3-4 år!
thefairy
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2011-04-25
Ort: skåneland

Re: Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav Joakoni » 2012-08-27 21:51:28

Jag har haft möss - tre pojkar för många år sedan. Nu har jag köpt två tjejråttor och håller precis på att lära känna dem :-)Happy

Råttor är intelligentare. När en mus får för sig att bitas så bits den på allvar. En råtta känner bara med tänderna.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav Jesters Tear » 2012-08-27 22:27:38

Vad kul med fler svar. Det låter nog som råttor är roligare. Det är alltså väldigt sällsynt att råttor bits?

Jag ska läsa på lite om gerbiler också, de verkar precis lagom till storleken om inte annat. Jag tycker möss är mycket sötare än råttor men det är ju annat som är viktigast.
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Re: Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav sugrövmanövern » 2012-08-27 23:35:57

Väldigt sällsynt att råttor bits, ja. Jag har haft hur många råttor som helst i omgångar.
(Även tagit några kullar) och aldrig blivit biten, inte ens av råttmammor med bebisar. Man skulle ju kunna tro att hon skulle vakta dem, men icke, man får pilla peta och lyfta i ungarna hur man vill.

De är så otroligt snälla och fina djur..

Jag brukade ta med dem ut, de smet inte fast man satte ner dem på marken, de älskade att gräva gångar i sandlådan tex, eller bara sitta på axeln och mysa när man gick promenader. Dock blev hanarna skittunga som enorma axelvaddar när de var vuxna.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav thefairy » 2012-08-28 4:09:29

Håller med att det är sällsynt att råttor bits, så länge man inte råkar lukta mat :wink:
thefairy
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2011-04-25
Ort: skåneland

Re: Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav Jesters Tear » 2012-08-28 9:42:38

Det låter supermysigt. :D Det verkar som om marsvin och råttor inte brukar gå ihop, men det gäller väl bara att ha burarna i olika rum och inte låta dem springa lösa tillsammans.
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Re: Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav Miche » 2012-08-28 9:49:33

Jag tror att om de växer upp tillsammans så är det knappast något problem. Det gäller ju liksom att de blir kompisar och det kan de nog mycket väl bli om förutsättningarna är rätt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav Jesters Tear » 2012-08-28 10:08:10

Jo, det är sant. Jag ska försöka göra dem till kompisar men kommer aldrig låta dem vara ute tillsammans obevakade.

Så är frågan om jag ska ha honor eller hanar... jag tror det blir honor eftersom de väl luktar mindre och även är lite mindre till storleken.
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Re: Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav Miche » 2012-08-28 10:23:34

Jag tror honor är bättre, så länge de inte har ungar kan de ofta bli beskyddande för andra medlemmar i familjen och de triggar inte igång på att det luktar fertila honor (som hanarna kan göra och sätta igång med massor av revirgrejer).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav Jesters Tear » 2012-08-28 10:26:26

Okej. Om jag köper råttor, är det bäst att köpa två eller tre? Kommer tre honor lika bra överens som två? Tänker att det är bra att ha tre om det händer en av råttorna något i ett tidigt stadium.
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Re: Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav Fighterbabe » 2012-08-28 10:34:25

Två honor så de har sällskap av varann. Hanar luktar mer! :-)006
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav Jesters Tear » 2012-08-28 11:24:51

Fighterbabe skrev:Två honor så de har sällskap av varann. Hanar luktar mer! :-)006


Är två att föredra framför tre?
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Re: Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav Akleja » 2012-08-28 16:53:45

Jag har haft både möss och råttor. Det är mycket trevliga och sällskapliga djur. Jag tycker också att hanar luktar mer.
Akleja
 
Inlägg: 152
Anslöt: 2012-08-18

Re: Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav Melopsittacus » 2012-08-28 20:40:50

Gällande råttor så skulle jag rekommendera tre stycken, då kan man ta ut en råtta och dom andra har sällskap av varandra. Dör en råtta så är det inte akut att köpa en ny, som det blir om man endast har två stycken. Man kan ha väldigt många råttor tillsammans i samma bur, så du skulle kunna köpa fler om du senare känner för det, så länge du har tillräckligt stor bur. Honor eller hanar spelar ingen roll, honor är mer aktiva, hanar lugnare men luktar då mer.

Ungefär samma sak gäller för möss, hanar luktar mer och är lugnare, honor luktar mindre och är aktivare. Med möss så kan man ha flera honor tillsammans, medan det inte är säkert att hanar klarar av att bo ihop. Personligen skulle jag inte vilja ha mer än 4 honor i samma bur, eller två hanar. Fungerar inte hanarna tillsammans så får man helt enkelt sära på dom.
Melopsittacus
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-09-08

Re: Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav Jesters Tear » 2012-08-29 10:15:11

Okej, nu har jag mer koll. Jag ska fundera ett tag till och kolla upp lämplig bur osv. Det lutar åt att jag köper tre honråttor. Det är bara kul om de är aktivare.
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Re: Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav Miche » 2012-08-29 11:04:36

Jester'sTear skrev:Det är bara kul om de är aktivare.

Aktivare brukar ofta betyda nyfiknare vilket kan vara ett problem om de lär sig att ta sig ut ur buren och hittar på en massa hyss, men förhoppningsvis betyder det att de även blir mer sociala.

Jag tror det är bra om man tränar dom tidigt att "komma på kommando" så att de inte gömmer sig på dumma ställen och ställer till med problem.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav Melopsittacus » 2012-08-29 18:16:48

Hanar är inte mindre sociala bara för att dom är lugnare. Jag kan tänka mig att honorna är mer för att utforska och hålla på medan hanarna faktiskt kan sitta still i knäet och mysa.

Dom trivs bättre i höga burar än burar med stor bottenyta. (Men det visste du säkert redan) Fågelburar som vissa kallar för voljärer(vilket det inte är) brukar fungera bra att använda, dom är höga men tar inte så stor plats då dom inte är extremt breda eller djupa. Kaninburar är ett exempel på dåliga burar just för att det är så lågt till tak (plus att gallret oftast är för glest). Men det finns såklart burar som är gjord specifikt för råttor också om du vill köpa det. Se upp för träburar; kommer lukta skitäckligt. Det får inte vara för stora mellanrum i gallret (för då smiter dom), det gallret som finns på undulatburar är bäst.
Melopsittacus
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-09-08

Re: Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav Jesters Tear » 2012-08-29 18:23:28

Yes, jag har tänkt köpa en hög fågelbur åt dem. :-)Happy Tack för alla tips!
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Re: Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav Melopsittacus » 2012-09-02 22:36:28

Jag har en liten fundering: Borde man inte kunna ha möss i höga fågelburar också? Varför har de flesta dom i terrarium/akvarium eller små dunaburar? Iofs är det finare med glasburar men möss är ju väldigt smidiga med bra balans också, dom älskar att klättra. Bara jag som tycker att det är konstigt? (har säker någon logisk förklaring men aja).

Jester'sTear, du får väldigt gärna lägga upp massvis med bilder på både råttorna, tillbehören och buren samt berätta hur det går osv. Jag tycker sånt är väldigt roligt att höra.
Melopsittacus
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-09-08

Re: Möss eller råttor som husdjur?

Inläggav Miche » 2012-09-03 1:21:50

Möss kan tränga sig igenom väldigt smala springor så bur är nog ingen vidare lösning...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Intressanta intressen



Logga in