SvD om hur stress påverkar hjärnan

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

SvD om hur stress påverkar hjärnan

Inläggav barracuber » 2012-08-27 7:31:44

Stress får hjärnan att krympa

Oavsett vad man tycker om SvD:s rubrikssättning så är det en intressant artikel.

Enligt forskarnas analyser orsakar stress och depression att flera gener som är nödvändiga för utvecklingen av hjärncellernas kopplingar – synapser – inte aktiveras som de ska. Det i sin tur kan leda till att hjärnmassan minskar.


I framtiden tänker sig forskarna att GATA1 ska kunna hjälpa till att identifiera personer med en ökad risk för depression eller hög känslighet för stress.


Även Ivanka Savic-Berglund, neurolog på Karolinska institutet, tycker att de är spännande. Särskilt intressant menar hon är att förändringar ses i just en del av hjärnan som troligen är direkt involverad i stress-reglering. Att exempelvis arbetsrelaterad stress kan påverka hjärnans anatomi har hon och forskarkollegorna sett i sina egna studier.

– Vi har också publicerat data som visar att viktiga kopplingar mellan så kallade emotionella och kognitiva centra i hjärnan är annorlunda hos dessa personer och kan förklara den försämrade förmågan att tolerera stress, säger hon.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: SvD om hur stress påverkar hjärnan

Inläggav DIProgan » 2012-08-27 7:39:18

Intressant :) Deppigt för de redan deppade!
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: SvD om hur stress påverkar hjärnan

Inläggav barracuber » 2012-08-27 7:56:33

Skulle kunna hålla med men det finns hopp serru :)

http://www.margaretaivarsson.se/page.ph ... ga_hjarnan
http://www.skillteam.se/12/10/traning-gor-dig-smartare/
(Hittade inga vetenskapliga länkar just nu..)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: SvD om hur stress påverkar hjärnan

Inläggav segdeg » 2012-08-27 8:06:22

DIProgan skrev:Intressant :) Deppigt för de redan deppade!


Jupp, kan skriva under på det så är det, men det är ju skit man får ta numera förutom de andra medicinska biverkningarna som också lägger mer lök på laxen, dock att allting kan bli ändå värre för både samhälle och individ.

Ur SvD;

Under senare år har forskning visat att stress kan påverka oss både kortsiktigt och långsiktigt. Bland annat tre effekter av långvarig negativ stress har identifierats:
* De återuppbyggande och reparerande funktionerna i kroppen störs. I förlängningen leder det till att kroppen blir mer skör och att risken för sjukdom ökar.
* Kroppens växlingar mellan spänning och avslappning rubbas. Sköldkörteln, blodtryck, dygnsrytm bland annat kan påverkas.
* Förändringar hos cellerna i vissa delar av hjärnan kan uppkomma, och då kanske framförallt i hippocampus som är viktig för våra minnesbilder. Här är dock forskningen fortfarande i ett begynnelsestadium.
Källa: Stressmottagningen


Tack @ barracuber

Edit: såg nästa post, men för egen del är hoppet utom synhåll, stannar därför kvar i skyttegraven och ger faan i var kavalleriet håller hus.

Men tack ändå.
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: SvD om hur stress påverkar hjärnan

Inläggav Jesters Tear » 2012-08-27 10:36:36

Intressant men inte så upplyftande. Jag har varit extremt orolig för hur min känslighet för stress och min benägenhet att ständigt ha ångest och lätt falla ner i depression har påverkat/kommer påverka min hjärna. Jag talade om det med min läkare, och enligt honom så ska antidepressiva få hjärnan att "läka". Jag känner dock ingen revolutionerande effekt av mina piller så jag vet inte om jag kan lita på honom.
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Re: SvD om hur stress påverkar hjärnan

Inläggav slackern » 2012-08-27 13:02:00

Men du det finns hopp som ett par andra har skrivit i tråden. Om du går ut och går på en promenad så får det att läka hjärnan. Det är därför det är så pass viktigt att gå ut och röra på sej när man mår dåligt.

Jag måste själv erkänna att jag faktiskt tycker att jag mår bättre om jag gör det. stressar av på något sätt. Stressen blir mildare. Det kanske inte hjälper alla. Fast jag hade en psykiatriker en gång när jag berättade att jag brukade ta en promenad för att stressa ner. Så sa han att det är en utav dom bästa medicinerna. Jag vet inte om han sa det för att uppmuntra mej att fortsätta eller om han verkligen tyckte det. Men jag har haft en massa läkare som tjatar om motion och promenader.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: SvD om hur stress påverkar hjärnan

Inläggav Jesters Tear » 2012-08-27 14:00:11

Ja, motion hjälper absolut. Jag tränar regelbundet och promenerar mycket. Det är verkligen en av de bästa medicinerna. Jag är rätt klumpig motoriskt och ser min kropp som något otympligt som bara typ transporterar mitt huvud (med det menar jag inte att jag är speciellt smart egentligen) men jag tror inte människan mår bra av stillasittande.
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Re: SvD om hur stress påverkar hjärnan

Inläggav Miche » 2012-08-27 14:04:05

Människan (alla djur) är skapade för att röra på sig, stillasittande får konsekvenser på olika områden som är svåra att överblicka.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: SvD om hur stress påverkar hjärnan

Inläggav barracuber » 2012-08-27 14:18:20

slackern skrev:Men du det finns hopp som ett par andra har skrivit i tråden. Om du går ut och går på en promenad så får det att läka hjärnan. Det är därför det är så pass viktigt att gå ut och röra på sej när man mår dåligt.

Jag måste själv erkänna att jag faktiskt tycker att jag mår bättre om jag gör det. stressar av på något sätt. Stressen blir mildare. Det kanske inte hjälper alla. Fast jag hade en psykiatriker en gång när jag berättade att jag brukade ta en promenad för att stressa ner. Så sa han att det är en utav dom bästa medicinerna. Jag vet inte om han sa det för att uppmuntra mej att fortsätta eller om han verkligen tyckte det. Men jag har haft en massa läkare som tjatar om motion och promenader.


De låter som väldigt vettiga läkare. Motion borde vara Number One på alla recept som skrivs ut oavsett åkomma.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: SvD om hur stress påverkar hjärnan

Inläggav tahlia » 2012-08-27 14:57:31

slackern skrev:Men du det finns hopp som ett par andra har skrivit i tråden. Om du går ut och går på en promenad så får det att läka hjärnan. Det är därför det är så pass viktigt att gå ut och röra på sej när man mår dåligt.


Misstänker att slutsatsen jag får dra av det här är att jag skulle ha kunnat vara så mycket mer hjärnskadad av stressen och depressionen om jag inte insisterade på att ha hund. Är inte helt säker på om det känns så vansnnigt positivt ändå men alltid är det något.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: SvD om hur stress påverkar hjärnan

Inläggav Zombie » 2012-08-27 15:10:37

barracuber skrev:De låter som väldigt vettiga läkare. Motion borde vara Number One på alla recept som skrivs ut oavsett åkomma.

Vid vissa tillstånd ska man vara försiktig med motion, ända till att kanske avstå helt, därför att man annars kan bli ännu sjukare och kanske permanent skadad.

Det måste framhållas i denna motionsdyrkande tid och många oinsatta kommer ändå att förneka det utan att ha satt sig in.

Det lär bland annat gälla kroniskt trötthetssyndrom.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: SvD om hur stress påverkar hjärnan

Inläggav slackern » 2012-08-27 15:18:05

tahlia skrev:
slackern skrev:Men du det finns hopp som ett par andra har skrivit i tråden. Om du går ut och går på en promenad så får det att läka hjärnan. Det är därför det är så pass viktigt att gå ut och röra på sej när man mår dåligt.


Misstänker att slutsatsen jag får dra av det här är att jag skulle ha kunnat vara så mycket mer hjärnskadad av stressen och depressionen om jag inte insisterade på att ha hund. Är inte helt säker på om det känns så vansnnigt positivt ändå men alltid är det något.


Jag beklagar verkligen att du mår dåligt. Jag hoppas du inte tar det här fel. Men kanske att du har hund och rör på dej mycket hjälper till att du faktiskt fortfarande är kvar här och inte begått självmord. Givetvis har du massa andra saker som skapar glädje och livslust.

Snälla ta inte det här fel att jag låter nedsättande eller något. :-)Hug
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: SvD om hur stress påverkar hjärnan

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-08-27 17:16:45

Rörigt och dåligt skriven artikel... :-(
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: SvD om hur stress påverkar hjärnan

Inläggav lasseivägen » 2012-08-27 17:50:44

Aha, det förklarar ju det skrammel jag hör när jag skakar på huvudet.
Sjuton års stress på ett av våra storföretag sätter sina spår.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: SvD om hur stress påverkar hjärnan

Inläggav Jesters Tear » 2012-08-27 22:40:50

lasseivägen skrev:Aha, det förklarar ju det skrammel jag hör när jag skakar på huvudet.
Sjuton års stress på ett av våra storföretag sätter sina spår.


Haha, du är så rolig! :D Men inte verkar du dum, inte.
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in