Getingstick, hur vet man om man är allergisk?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Getingstick, hur vet man om man är allergisk?

Inläggav MsFrost » 2012-08-25 12:21:04

Blev nyss stungen av en geting för första gången i mitt liv. Hur vet man om man är allergisk eller ej? Min mamma är nämligen allergisk och kan få anafylaktisk chock. Jag får inte tag på henne och kan inte fråga om jag ligger i riskzonen.
Stinget gör ont som fan, jag mår illa och är lite yrslig


Co-Admin: lade in en bokstav som saknades i rubriken.
MsFrost
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2012-03-27

Re: Getingstick, hur vet man om man är allegisk

Inläggav Sheyen » 2012-08-25 12:32:18

Ring sjukvårdsupplysningen och fråga.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Getingstick, hur vet man om man är allegisk

Inläggav Eeira » 2012-08-25 12:39:08

Håller med Sheyen. Det bästa är väl att ringa 1177 och fråga?

Du bör definitivt kontakta sjukvården om du börjar kräkas eller få andningssvårigheter. Det är tydliga tecken på att du är allergisk.

Själv är jag överkänslig, men inte allergisk mot getingstick. Jag blir inte allmänpåverkad (som vid allergi) men får enorma lokala reaktioner, typ att armen svullnar upp från handled till armveck. Det tar ofta 1-2 veckor innan "kakan" försvinner.

Jag har fått rådet att äta dubbel dos receptfria allergitabletter när jag blir stucken. Det dämpar reaktionen.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21


Re: Getingstick, hur vet man om man är allegisk

Inläggav Orogor » 2012-08-25 13:16:31

Att du mår illa kan vara ett tecken på överkänslighet. Så gör som de andra säger och hör med 1177.
Med din upplevelse samt att överkänsligheten återfinns i familjen borde du ha befog att göra en allergiutredning på din vårdcentral/sjukhus.

Saxat från medeca som segdeg länkade till:
Vad krävs för att det ska göras en utredning?

- En systemreaktion bestående av klåda i huden, rodnader, yrsel, andningsvårigheter, tjock i halsen, talsvårigheter. I värsta fall kan man också ha haft ett ordentligt blodtrycksfall och medvetslöshet.

Dessa symtom kommer alla snabbt efter att man blivit stucken, i allmänhet inom loppet av fem till tio minuter.

- Om inget allvarligt hänt inom en halvtimme lär inget allvarligt hända sedan heller, fortsätter Björkander.
http://www.medeca.se/anafylaxi/anafylak ... lergichock

Kan för övrigt nämna att jag råkade ut för halvdussinet stick häromdagen när jag råkade störa ett getingbo, och jag hade inte alls så allvarliga symptom som du säger du har (mer än att jag inte kunde sitta ner på ett par timmar ;)).
Så jag tycker definitivt du borde följa upp det här.
Orogor
 
Inlägg: 92
Anslöt: 2012-05-04
Ort: Rättvik

Re: Getingstick, hur vet man om man är allegisk

Inläggav Sheyen » 2012-08-25 13:24:44

Orogor skrev:Kan för övrigt nämna att jag råkade ut för halvdussinet stick häromdagen när jag råkade störa ett getingbo, och jag hade inte alls så allvarliga symptom som du säger du har (mer än att jag inte kunde sitta ner på ett par timmar ;)).
Så jag tycker definitivt du borde följa upp det här.

Kanske lite Off Topic, men jag kan inte låta bli att fråga: Exakt hur blev du stucken? :P Hur gick det till? Tell the story!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Getingstick, hur vet man om man är allegisk

Inläggav Eeira » 2012-08-25 13:32:04

Dessa symtom kommer alla snabbt efter att man blivit stucken, i allmänhet inom loppet av fem till tio minuter.

- Om inget allvarligt hänt inom en halvtimme lär inget allvarligt hända sedan heller, fortsätter Björkander.

Informativt och bra att veta! :-)Happy
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Re: Getingstick, hur vet man om man är allegisk

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-08-25 13:34:14

Hur gick det?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Getingstick, hur vet man om man är allegisk

Inläggav MsFrost » 2012-08-25 15:29:33

Fick tag i mamsen (utbildad i sjukvården), är nog lite allergisk. Ska boka tid för allergi test. Mår bättre nu, är fortfarande lite illamående.

Hur jag blev stungen är ingen stor historia. Skulle sätta på mig morgonrocken och kände världens obehag på ryggen. Slet av den och tittade i spegeln, var röd och lite svullen.
Skakade ut morgonrocken och hittade boven som blev avrättade med flugsmällaren.
MsFrost
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2012-03-27

Re: Getingstick, hur vet man om man är allegisk

Inläggav slackern » 2012-08-25 15:37:14

MsFrost skrev:Fick tag i mamsen (utbildad i sjukvården), är nog lite allergisk. Ska boka tid för allergi test. Mår bättre nu, är fortfarande lite illamående.

Hur jag blev stungen är ingen stor historia. Skulle sätta på mig morgonrocken och kände världens obehag på ryggen. Slet av den och tittade i spegeln, var röd och lite svullen.
Skakade ut morgonrocken och hittade boven som blev avrättade med flugsmällaren.


Hej skönt att det verkar ha gått bra.

Men jag kan förstå din rädsla och oro. Men hur som helst lycka till och krya på dej. :)
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Getingstick, hur vet man om man är allergisk

Inläggav Orogor » 2012-08-26 16:31:37

MsFrost skrev:Fick tag i mamsen (utbildad i sjukvården), är nog lite allergisk. Ska boka tid för allergi test. Mår bättre nu, är fortfarande lite illamående.

Skönt att höra och bra att du tänker ta reda på om du är allergisk.
Getingallergi är inte som andra allergier i och med att du inte kan välja bort getingar såsom andra allergiker kan välja bort födoämnen eller material de är allergiska mot.

Sheyen skrev:Kanske lite Off Topic, men jag kan inte låta bli att fråga: Exakt hur blev du stucken? :P Hur gick det till? Tell the story!

Jag höll på att röja sly i en kohage när jag noterar att något rör sig i ögonvrån. När jag tittar så ser jag ett STORT getingmoln som kommer upp ur backen, dvs jag har råkat slå upp ett jordgetingbo. Vilket resulterar i flera stick i rumpan och baksidan av låren.
Jag tar det så lättsamt eftersom det måste sett fruktansvärt löjligt ut när jag försöker springa ifrån en getingsvärm i värsta Kalle Anka-stil med 10 kg röjsåg i händerna, snubblandes och halkandes i ris och komockor. :lol:
Orogor
 
Inlägg: 92
Anslöt: 2012-05-04
Ort: Rättvik

Re: Getingstick, hur vet man om man är allergisk

Inläggav Miche » 2012-08-26 17:57:20

Jag tror frågan var ställd till TS (dvs MsFrost) men det var kul att du berättade. Själv blev jag stungen av en riktigt rejäl jordgeting för ca 10 år sen när jag försökte flytta på en sten som låg dumt till, jävlar vad ont det gjorde. Jag har blivit stungen vid några andra men ingen av de andra var i närheten av samma smärta.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Getingstick, hur vet man om man är allergisk

Inläggav linneajohansson » 2012-08-27 0:21:44

Miche skrev:Jag tror frågan var ställd till TS (dvs MsFrost) men det var kul att du berättade. Själv blev jag stungen av en riktigt rejäl jordgeting för ca 10 år sen när jag försökte flytta på en sten som låg dumt till, jävlar vad ont det gjorde. Jag har blivit stungen vid några andra men ingen av de andra var i närheten av samma smärta.


Jag tror frågan var ställd till Orogor eftersom det var Orogor som Sheyen citerade. Jag tyckte också det var en rolig historia. :)
linneajohansson
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2009-10-02

Re: Getingstick, hur vet man om man är allergisk

Inläggav pointblank » 2012-09-03 10:45:34

Jäklar vad ont det gör med getingstick! Har redan getingfobi, och den lär inte bli bättre efter idag. Satan vad eländigt det blev. Kände hur det först sved till, och sedan surrade i håret. Fick inte bort getingen, men fick däremot närmast panik. Välte av cykeln, lyckades slita sönder mina hörlurar i fallet och slänga av mig översta tröjan.

Sedan när jag tillslut skakat ur getingen så kom det fram ett vänligt par på cykel och frågade om jag ramlat. Nja, sa som det var att jag slängt mig av cykeln pga ett getingstick. De bodde precis i närheten och mannen gick och hämtade en sockerbit och lade på sticket (i nacken/halsen). Det var tydligen en gammal huskur. Väldigt bussigt gjort iallafall, tycker jag.

Sedan skyndade jag mig hem. Känner mig lite som trådstartaren, men tror inte jag är så pass allergisk att det är någon fara. Mest bara obehagligt och gör fortfarande rätt ont. Dumma odjur! :(
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Återgå till Aspergare och vården



Logga in