Transskribering av ryska

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Transskribering av ryska

Inläggav kvicksilver » 2012-08-19 21:16:46

Zombie skrev:
kvicksilver skrev:Brusade upp kanske lite i onödan. Handlar snarare om att jag är trött på allt som andas "dagens ungdom" som jag får höra till leda av min omgivning.

Okej, det kan jag förstå.

Svårt det där. Jag kunde ha skrivit "många av" /.../ "men naturligtvis många äldre också" /.../ "i olika grad" /.../ och så vidare. Men det hade blivit så förbannat långt, och så hade folk haft synpunkter på att jag var kryptisk och jämt måste helgardera mig och aldrig kommer till saken. Alltid förargar man någon.


Kanske det, men jag föredrar nog att bli ifrågsatt och sedan kunna försvara mig än att få höra "å ena sidan och åt andra sidan", så ur det perspektivet tycker jag att du gjorde rätt i det här fallet.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Transskribering av ryska

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-08-19 21:21:15

@Sheyen

Folkuniversitetet och Medborgarskolan har i varje fall kurser i ryska men det är inte direkt gratis:

http://www.folkuniversitetet.se/Kurser- ... 1/?sr=true

http://www.medborgarskolan.se/Sok/?mid=1980&p=ryska

Det brukar vara böcker ovanpå det också. Finns fler studieförbund man kan kolla.

Själv följde jag en radiokurs som gick ett tag bland annat men utbildningsradion har inget sånt nu.
Kan i varje fall fråga efter saker och lite sånt - om man förstår svaret är en annan sak. :roll:

Det där med vad du kan göra som aktivitet och vice versa och hur det går till har jag givetvis ingen aning om.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Transskribering av ryska

Inläggav Miche » 2012-08-19 21:39:26

Komvux har distansutbildningar i ryska, de kostar inte heller nåt: http://www.komvuxutbildningar.se/ryska___88__.html
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Transskribering av ryska

Inläggav Abbreviation » 2012-08-19 23:29:02

Zombie skrev:
Abbreviation skrev:Hade helt glömt bort det där med att tj är upptaget i transkriberingen.

I praktiken har det knappast varit det. Även folk som inte skriver som de ser engelskspråkiga göra brukar skriva Tatjana (och ofta sjest(j) för сесть liksom för шесть, och så vidare). Undrar rentav om inte det där är en rätt ny förändring i den svenska transkriptionsnormen – om, märk väl, man kan tro Wikipedias icke källförsedda uppställning. Hursomhelst är nog den detaljen för subtil för att slå igenom; det är en svaghet i det svenska transkriptionssättet som skulle kräva någon mer djupgående åtgärd.

Varför då inte gå över till det engelska? Bland annat för att vokalerna i och y och konsonanten j i praktiken blir en enda soppa där, vilket nog kan betraktas som en större olägenhet. Också för att behålla möjligheten att läsa äldre svenska texter och för att det svenska sättet anknyter till svensk rättstavning och åtminstone i någon mån också till de slaviska språk som skrivs med latinskt alfabet.

Det skulle ju förklara varför jag inte kom ihåg det, då! :)
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Transskribering av ryska

Inläggav Abbreviation » 2012-08-19 23:29:43

Miche skrev:Komvux har distansutbildningar i ryska, de kostar inte heller nåt: http://www.komvuxutbildningar.se/ryska___88__.html

Ja, du kan ta upp med din handläggare på Försäkringskassan att du vill läsa ryska, så får du pengar till böckerna osv.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Transskribering av ryska

Inläggav Miche » 2012-08-20 0:07:48

Dessutom går det att få studiestöd från CSN.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Transskribering av ryska

Inläggav Abbreviation » 2012-08-20 13:17:20

Inte samtidigt som man har aktivitetsersättning och varför skulle hon vilja gå över till CSN, som skulle generera ungefär lika mycket pengar fast till största delen lån?
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Transskribering av ryska

Inläggav Sheyen » 2012-08-20 13:23:55

Tack för tipsen! Jag ska kika på det där.

Nej, CSN ska det ju inte vara. Jag får aktivitetsersättning.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Transskribering av ryska

Inläggav Zima33 » 2012-08-21 1:21:52

Sheyen skrev: Tror ni att Hab skulle kunna hjälpa mig med att få en grundkurs i ryska? Jag vill ha! Det är svårt att lära sig utan en lärare.

Kolla med ABF eller komvux, komvux är ju oftast gratis förutom böckerna.
Zima33
 
Inlägg: 3622
Anslöt: 2011-05-09

Re: Transskribering av ryska

Inläggav Sheyen » 2012-08-21 8:05:51

Zima33 skrev:
Sheyen skrev: Tror ni att Hab skulle kunna hjälpa mig med att få en grundkurs i ryska? Jag vill ha! Det är svårt att lära sig utan en lärare.

Kolla med ABF eller komvux, komvux är ju oftast gratis förutom böckerna.

Ok, fast jag vet inte hur man gör. Men mitt personliga ombud kanske kan hjälpa mig med det. Kan man använda sitt personliga ombud till sådant?

EDIT: Tack för tipset!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Transskribering av ryska

Inläggav Miche » 2012-08-21 9:14:50

Börjat med att leta rätt på Komvux i din kommun på nätet, sen söker du efter ryskakurser på distans, finns inte det i din kommun så tittar du på länken högre upp på sidan och anmäler dig där istället.

Kombix har ett kontor i kommunen dit du kan vända dig för frågor.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Språket



Logga in