Hörn

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hörn

Inläggav Akleja » 2012-08-21 1:02:01

Hej. Jag är ganska ny på forumet, har inte varit med så många dagar. Men jag har följt många inlägg här på Forumet, och jag har fått det intrycket att ni alla är ärliga och vänliga. Jag har en fråga som jag skulle uppskatta eran åsikt om:

När jag är någonstans och ska sätta mig, vill jag alltid sätta mig i något hörn. En del skrattar åt mig för det här, men på något vis tycker jag att det känns tryggt och säkert. Inte så att jag är rädd att någon ska göra mig något, men jag klarar inte av att "Sitta mitt i smeten" när jag är någonstans. En hörn känns väldigt bra. Jag har ryggen mot någon vägg, och slipper ha folk runt omkring mig. Hur är det för er andra? Är det fler som känner som jag?
Akleja
 
Inlägg: 152
Anslöt: 2012-08-18

Re: Hörn

Inläggav Miche » 2012-08-21 1:06:22

Du är definitivt inte ensam och jag är rätt övertygad om att det diskuterats förut.

Att ha en vägg bakom sig skapar helt klart trygghet, nackdelen med ett hörn innebär för en del att flyktvägarna begränsas men samtidigt är det jävligt svårt för någon att smyga sig på bakifrån.

Om jag (som idag) går och sätter mig på en servering så sitter jag gärna i ett hörn, visserligen var ena väggen rätt kort men det begränsade ändå vinkeln som jag höll uppsikt över.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hörn

Inläggav Draconian » 2012-08-21 1:17:05

Sitter oxå alltid i hörn eller så att jag åtminstone har en vägg i ryggen. De fåtal gånger jag sitter med ryggen mot rummet är om det finns en spegel eller något som reflekterar det som sker bakom mig.
Om det har med AS eller om det är en yrkesskada vet jag inte... Jobbar som ordningsvakt på krogen :)
Draconian
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2012-05-07
Ort: Stockholm

Re: Hörn

Inläggav Choklad » 2012-08-21 1:45:46

Jag kommer ihåg att i skolan så var det alltid lite krig om hörnplatserna längst bak i klassrummet så att sitta i hörn verkar vara något många föredrar. (gick i vanlig klass)

Jag föredrar helt klart att sitta i hörn så länge det inte är i biosalong :wink:
På hemmaplan har jag bestämda platser som jag sätter mig på. Tex så sitter jag på en plats i soffan när jag tittar på film, om ett av mina syskon skulle sätta sig där så kräver jag att denne flyttar sig. I min familj funkar det att komma med sådana krav då alla har udda egenheter.

Är jag på besök hos någon eller har besök så sätter jag mig på den bästa lediga platsen då jag vet att jag framstått som väldigt udda och krävande om jag sagt till någon att flytta. Som Draconian söker jag mig gärna till platser där jag har en vägg bakom mig.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Hörn

Inläggav Idiot » 2012-08-21 13:36:34

Beror på hur miljön omkring ser ut, men hörn är oftast "säkrast" att befinna sig i.
Jag vill medvetet sitta där det känns säkert, så ingen kan "smyga upp på en", och gärna nära till utgången.

Men det beror på hur det ser ut, för om det är utomhus måste jag ha en snabb flyktväg ifall det sker en geting- eller broms-attack, och ibland är inte hörn optimalt. :P
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Hörn

Inläggav onlyhell » 2012-08-21 14:49:32

Jag behöver inte sitta just i ett hörn, även om det känns tryggast så om jag skulle må lite sämre för en dag.
Men om jag går in i ett klassrum eller föreläsningssal så måste jag alltid registrera vart alla sitter och vad dom håller på med och var dom tittar innan jag kan försöka slappna av. Måste ha koll på mönstret i klassrummet eller nåt. :lol:
onlyhell
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2012-04-01

Re: Hörn

Inläggav geocache » 2012-08-21 17:38:47

Jag sätter mig också helst vid en vägg eller i ett hörn när jag sätter mig i en restaurang, eller närmast fönstret när jag åker bil, buss, tåg, båt eller flygplan.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Hörn

Inläggav Mooxz » 2012-08-22 0:17:07

Samma här. Att jag inte har en vägg bakom mig när jag sitter vid datorn är rena mardrömmen.
Mooxz
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2012-04-26

Re: Hörn

Inläggav Miche » 2012-08-22 0:21:39

Mooxz skrev:Att jag inte har en vägg bakom mig när jag sitter vid datorn är rena mardrömmen.

Möblera om då!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hörn

Inläggav Mooxz » 2012-08-22 0:40:48

Miche skrev:
Mooxz skrev:Att jag inte har en vägg bakom mig när jag sitter vid datorn är rena mardrömmen.

Möblera om då!
Dom tillgängliga eluttagen tillåter inte det :(
Mooxz
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2012-04-26

Re: Hörn

Inläggav Miche » 2012-08-22 1:04:36

Mooxz skrev:
Miche skrev:Möblera om då!
Dom tillgängliga eluttagen tillåter inte det :(

Se till att "tillgängliga" fler då eller skaffa en lämplig förlängningskabel!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hörn

Inläggav Kostymhippie » 2012-09-14 17:04:56

När jag var tonåring hade jag en period då jag alltid satt i hörn på restauranger och caféer. Till saken hörde att min assistent i skolan av någon underlig anledning hade lika stor rädsla att sitta i hörn som jag hade förtjusning att göra det...eller så jävlades han bara för att försöka få mej att sitta mitt i smeten.

Numera spelar det ingen större roll var jag sitter, bara jag hittar min plats.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Hörn

Inläggav Meier » 2012-09-14 17:41:15

Att sitta i ett hörn eller ha en vägg bakom sig gör att det känns lättare att hantera alla intryck, och det blir därmed mindre stress i sociala situationer. Jag har svårt att befinna mig mitt i, så att säga. Jobbigt med intryck från alla håll samtidigt.
Meier
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2012-08-29

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in