Soundcloud.

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Soundcloud.

Inläggav pointblank » 2012-08-18 19:20:18

Är det ett bra ställe att lägga upp ljudfiler på? Fattar det som att där är gratis. Någon som testat det, eller kanske har tips vad gäller att spela in och lägga upp musik utan att använda digital/film/videokamera. Har precis lärt mig att spela in ljud till datorn så jag är helt ny på detta. Hoppas ni ursäktar min okunnighet.

(Försöker träna på att våga spela och sjunga inför andra. Har fortfarande väldigt svårt för det även med sådana jag känner väl. Alltså jag vill, men det låser sig lätt. Rösten blir svagare, fingrarna svettiga och svårmanövrerade. Spelar fel och stakar mig på sådant jag egentligen kan. Tom idag när jag suttit vid datorn och spelat in alldeles för mig själv blir det en förändring så fort jag har inspelningen igång. Så jäkla fånigt! Får se om det går att träna bort. Kanske, kanske...)
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Re: Soundcloud.

Inläggav Miche » 2012-08-18 21:32:45

Vilket syfte har du med ljudfilerna? Dela med dig till andra, kunna lyssna online eller något annat?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Soundcloud.

Inläggav pointblank » 2012-08-18 22:42:22

Syftet är att kunna dela med mig till andra. Detta som del träningen att inte bli så påverkad av ifall andra lyssnar. Tänkte att det kunde vara lättare att börja med anonyma personer, och på ett ställe där jag själv också kan vara anonym. Att det på sikt kunde avdramatisera detta att bli lyssnad på (och värderad/kritiserad kanske?). Mest som ett litet expriment.

Endel jag känner är väl också lite nyfikna på mitt gitarrspelande, och då hade det kunnat vara kul att ge dem en länk. Det är tänkt att jag ska spela gitarr på en fest ihop med en kompis om några veckor så jag kämpar med att träna bort det värsta av min rampfeber!

:-)186 :oops: :-)115 :wink:
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Re: Soundcloud.

Inläggav Miche » 2012-08-18 23:17:13

Jag har ingen erfarenhet av Soundcloud men det är ju rätt många som använder Youtube i samma syfte, man behöver ju inte visa sig själv i musiken och jag kan ju inte vara speciellt svårt att mixa ihop lite naturbilder (eller vad man nu önskar) med sitt eget ljud (jag misstänker att det finns sajter för sånt)!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Soundcloud.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-08-19 0:59:25

Jag har lagt upp en låt på Soundcloud en gång på prov och det fungerade. Som jag minns det kunde man då lägga upp ett begränsat antal på gratiskonto och kunde betala för mer utrymme. Det innebär ett extra moment av arbete att behöva mixa med bilder som på Youtube och har du inte ambitionen att bli hittad av okända så spelar det ju mindre roll om sidan är känd eller du hittas i träfflistor eller så.
Har du kollat upp hur Myspace fungerar numera? Förr var det ju där folk lade upp ljudfiler. ..
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Soundcloud.

Inläggav Miche » 2012-08-19 6:10:30

Jag tror att Google Drive har support för ljudfiler (man kan åtminstone titta på video där), helt gratis och ansluten till de andra Googleinloggningarna (så som Gmail och Google+).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Soundcloud.

Inläggav barracuber » 2012-08-19 7:28:39

Miche skrev:Jag tror att Google Drive har för ljudfiler (man kan åtminstone titta på video där), helt gratis och ansluten till de andra Googleinloggningarna (så som Gmail och Google+).


För det behövs ju nån form av spelare och det har jag hittills inte sett till på Drive. På bl a Dropbox däremot finns det, funkar även från mobil.

Google har ju dessutom sin musiktjänst Google Music, där man får lagra ofantligt mycket musik, men den fungerar ännu bara i USA (man kan dock trixa lite och få den att funka i Sverige).

http://productforums.google.com/forum/m ... YaK5SHSvoo
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Soundcloud.

Inläggav Idiot » 2012-08-19 8:33:18

Rekommenderar Soundcloud, det är visserligen begränsat hur mycket man kan lägga upp, men man får faktiskt plats med väldigt mycket, jag tror jag använder 10% av kapaciteten man får gratis, och jag har 10 ljudspår uppe.

Någonting som är bra är att om man själv är ute och kommenterar/lyssnar/följer andra personer på SC finns det en stor chans att de klickar på din profil och lyssnar på det du har gjort.

Och "appen" för Mobil/surfplatta är jättebra. :-)Happy
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Soundcloud.

Inläggav pointblank » 2012-08-19 8:44:41

Tack allihop för era svar! :-)Happy

Då ska jag testa att lägga upp något på soundcloud framöver. Youtube och Myspace känns lite för ambitiöst ännu. För mig hade det också varit endel jobb med att göra bildspel eller liknande. Har svårt för att sitta still någon längre stund här vid vid datorn. (Det är därför jag ibland frågar om saker jag kanske kunnat hitta på nätet själv i sinom tid om jag bara bott i en annan icke-sprattlig kropp.)
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Soundcloud.

Inläggav Krillo » 2012-10-26 17:42:27

Soundcloud är bra. Jag heter Krillo där också :-)Happy
Myspace är rätt dött och dåligt underhållet.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Återgå till IT-forum



Logga in