Hur hantera pendlandet? (ang intressen och aktivitetsnivå)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur hantera pendlandet? (ang intressen och aktivitetsnivå)

Inläggav Okreativ » 2012-08-19 3:31:50

Hejsan alla så här på morgonkvisten!

Inleder att berätta att jag är ny med att skriva här på forumet och att jag vid tolv års ålder blev diagnostiserad med Aspergers syndrom men alltid själv betvivlat detta; anser mig själv vara normal/neurotypiskt och att alla andra är lite knepiga av sig. Punkt slut.

Hursomhelst, mitt spörsmål anbelangar hur hanterar man pendlandet mellan produktiva perioder i sitt liv och mindre produktiva sådana. Med produktiva perioder avser jag de stunder i ens liv då specialintresset står i fokus medan jag med mindre produktiva perioder avser stunderna då t.ex. den psykiska/fysiska tröttheten infinner sig eller man är helt kortsluten i huvudet av stress.

För att utveckla ovanstående, vilket jag på förhand tippar att många känner igen sig i - mina specialintressen växlar tidvis med olika tidsintervaller från ex. det naturvetenskapliga fältet till det språkliga och sedan till det tekniska osv. Under övergången mellan dessa intressen är jag fullkomligt utmattad både psykisk som fysiskt och kan beskrivas vara en "latmask". Dessa växlingar har i mitt fall även medfört att jag inte har någon normal dygnsrytm och vare sig äter eller sover på några bestämda tider; stundom inte alls! Lever sålunda heller inte efter ett ordnat schema, som jag förstått många med AS gör.

Saken hör till den nu att jag efter mindre lyckliga tonår med förstörda gymnasiestudier som följd, äntligen ska begynna med universitetsstudier men är rädd för att detta ovan nämnda "pendlande" och vad det innebär skall förstöra dem. Min fråga är följaktligen att hur gör ni eller har gjort för att hantera dessa problem med pendlandet? Hur få bort det alternativt lindra dess besvär? Medicinering och skitsnack med en psykolog är inte tal om. Jag gissar att jag är i behov av att öva min självdisciplin, men det är lättare sagt än gjort! :-)064
Okreativ
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Västergötland

Re: Hur hantera pendlandet ? ...

Inläggav Choklad » 2012-08-19 4:02:58

Okreativ skrev:Lever sålunda heller inte efter ett ordnat schema, som jag förstått många med AS gör.
Inte jag heller, klarar inte av ett sånt liv då känner jag mig endast bunden till det och kvävd.

Mina intressen går i vågor men jag om jag är i en "övergång" så är jag sällan väldigt utmattad, då känner jag mig snarare lite lätt manisk och gör allt möjligt annat och därför glömmer mina intressen något. Blir ibland slö precis innan jag börjar spendera tid på intressen igen men inte särskilt länge.

För att hantera skolan har jag inte gjort något, fick ett dåligt medelbetyg. Skrev dock ett bra högskoleprov som gav mig möjligheten att välja högskoleutbildning ganska fritt.

Eftersom jag fick diagnosen adhd utöver aspergers så ska jag ge centralstimulerande en chans för att klara skolan bättre. Har problem med glömska, koncentration och impulsivitet som ställer till det en del. Utöver det så har jag bestämt mig för att ta allt en dag i taget och försöka klara utbildningen.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Hur hantera pendlandet ? ...

Inläggav Miche » 2012-08-19 6:35:25

Underligt nog så verkar daglig motion vara en "medicin" som fungerar på många (eller det kanske inte är så underligt med tanke på vårt ursprung), genom att gå ut och gå, helst i naturen och helst flera gånger per vecka så får man ordning på en del kroppsliga obalanser och får mer ork att ägna sig åt nödvändigheter.

Det har visat sig i ett antal studier dessutom att hjärnan fungerar bättre efter motionspass jämfört med före.

Kanske värt att prova och det är dessutom helt gratis (både motionen och tipset) :)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur hantera pendlandet ? ...

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-08-19 22:07:05

Hushållsarbete? Jag har ju inte AS men kan också bli fast i saker i perioder, och hushållsarbete och promenader har den fördelen att man ju kan fundera vidare på det man precis har läst under det att man gör aktiviteten eftersom den inte kräver så mycket i sig.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Hur hantera pendlandet ? ...

Inläggav Okreativ » 2012-08-20 1:53:49

Tack Choklad, Miche och Bjäbbmonstret för era svar.
Choklad skrev:Mina intressen går i vågor men jag om jag är i en "övergång" så är jag sällan väldigt utmattad, då känner jag mig snarare lite lätt manisk och gör allt möjligt annat och därför glömmer mina intressen något. Blir ibland slö precis innan jag börjar spendera tid på intressen igen men inte särskilt länge.
"Går i vågor" är ett utmärkt uttryck för "pendlandet" jag beskriver. Då jag sysselsätter mig med en sak blir jag helt begeistrad i det men med följden att sedan bli fullständigt förtagen och i stället agera stugsittare. Min egen ork eller energi förefaller endast komma tillbaka genom om jag plötsligt finner ett nytt ämne intressant. Men att hantera dessa "toppar" och "dalar" på ett adekvat vis har jag aldrig lyckats åstadkomma. :(
Miche skrev:Underligt nog så verkar daglig motion vara en "medicin" som fungerar på många (eller det kanske inte är så underligt med tanke på vårt ursprung), genom att gå ut och gå, helst i naturen och helst flera gånger per vecka så får man ordning på en del kroppsliga obalanser och får mer ork att ägna sig åt nödvändigheter.
Provar faktiskt detta kontinuerligt och kan intyga att det fungerar - men enbart i 1 till 2 veckor. Sedan är man tillbaka på ruta ett igen och får börja om. :roll:
Bjäbbmonstret skrev:Hushållsarbete? Jag har ju inte AS men kan också bli fast i saker i perioder, och hushållsarbete och promenader har den fördelen att man ju kan fundera vidare på det man precis har läst under det att man gör aktiviteten eftersom den inte kräver så mycket i sig.
Nja, tankspridd som jag är blir det bara att jag t.ex. diskar samma kaffekopp i 1 h om jag samtidigt ska tänka på varför Napoleon inte gjorde en kniptångsmanöver under fälttåget i Ryssland 1812 ... :D
Okreativ
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Västergötland

Re: Hur hantera pendlandet ? ...

Inläggav Choklad » 2012-08-20 5:35:48

För min del kräver hushållsabrete fullt fokus om det ska bli gjort. Antingen fastnar jag på att nitiskt rengöra ett skåp när allt annat är i kaos, påbörjar allt på en gång men blir distraherad och glömmer bort mig eller så hittar jag något när jag städar som jag bara måste göra något med. Utan fullt fokus så blir det inte färdigt och har man ADHD så är det nästan omöjligt att lägga allt fokus på en syssla. För min del funkar inte hushållsarbete som något vettigare än att det görs något som måste göras.

Jag tror det bästa är att försöka förutse vågorna genom att känna igen hur beteendet ändras. Om jag tittar ordentligt så ser jag små tecken på var mitt mående är på väg tolkat utifrån hur det varit tidigare. Vet jag med mig att jag möjligtvis kommer att vara slö ett tag så ser jag till att inte planera för mycket att göra.
Har du svårt att se små tecken på förändring så skriv ner vad du gör om dagarna och hur du mått dagligen under en period. Efter en rimlig tid beroende på vågorna så ta fram det och se fall du kan se något samband och kan hitta några tecken du kan hålla utkik efter.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Hur hantera pendlandet ? ...

Inläggav Mortalis » 2012-08-20 8:08:38

Jag försöker ta det jävligt lugnt; både när jag känner mig i ohejdbar toppform, och när jag halkat ner i den djupa ravinen.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Re: Hur hantera pendlandet ? ...

Inläggav Miche » 2012-08-20 9:27:45

En del skapar en "egen" tråd här på forumet och skriver i den lite då och då om hur de gör framsteg eller går bakåt, det ger samtidigt input från andra medlemmar som kan hjälp till att få det att gå åt rätt håll. Några har t.o.m. tagit med sig en utskrift av "sin" tråd till läkare/psykolog/psykiatriker/whatever som därmed kunnat få en bättre bild av hur personen fungerar i det dagliga livet och därmed kunnat ge en bättre vård.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in