Jag är misogyn

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Jag är misogyn

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-14 11:50:29

Varför skulle man inte kunna vara stolt över naturliga egenskaper, i det här fallet kvinnliga sådana som att kunna få barn?

Tycker jag definitivt man kan vara.

Jag är stolt över min smärttålighet, mitt immunförsvar, mitt läkkött och mina krigar/jägarinstinkter. Också det naturligt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Jag är misogyn

Inläggav tahlia » 2012-08-14 11:54:13

Det är tydligen jag som avviker i den här frågan. För mig är det komplett omöjligt att vara stolt över något som bara finns där helt oavsett vad jag gör. Lite som att vara stolt över vårt solsystem...
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Jag är misogyn

Inläggav geocache » 2012-08-14 12:09:20

Nu går jag "lite" utanför ämnet; genom att jag själv inte "skaffat" min kropp så känner jag inte att det är något jag "vill" vara stolt över. Men jag är stolt till tusen över att jag är rädd om den.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Jag är misogyn

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-08-14 12:23:09

Aja, det gör mig inte så mycket om folk inte tycker att jag ska vara stolt över det. Skillnaden mellan naturliga och förvärvade egenskaper är i vilket fall inte helt klar. Det krävs ju naturliga egenskaper för att förvärva nya egenskaper och man kan dessutom förbättra de naturliga.

Säg så här då: Det är ett starkt skäl till att jag föredrar att vara kvinna. (Men stolt är jag ändå. Suck it up!)
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Jag är misogyn

Inläggav tahlia » 2012-08-14 12:24:27

Angelic Fruitcake skrev:(Men stolt är jag ändå. Suck it up!)


Har aldrig påstått att du inte får vara stolt, bara att jag personligen inte kan se den kopplingen. Så stolta på du. :P
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Jag är misogyn

Inläggav Kanin » 2012-08-14 12:29:31

KrigarSjäl skrev:
Kanin skrev:Jag har aldrig träffat kvinnliga socionomer och tjänstemän som varit annat än ytterst snälla och trevliga. Jag tror snarare det är så att folk njuter av att hata dem.

Jag har träffat socionomer i hela mitt liv så ingen jävel ska komma och tala om för mig hur de är eller vilken attityd jag ska ha till dem.

Jag har lika stor rätt att förmedla min erfarenheter och åsikter som du och jag tänker fortsätta stå upp för alla de omtänksamma socionomkärringarna.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Re: Jag är misogyn

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-14 12:30:56

geocache skrev:Nu går jag "lite" utanför ämnet; genom att jag själv inte "skaffat" min kropp så känner jag inte att det är något jag "vill" vara stolt över. Men jag är stolt till tusen över att jag är rädd om den.

Men jag har skaffat mig tatueringar och en del ärr och det är jag stolt över...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Jag är misogyn

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-14 12:34:15

Kanin skrev:
KrigarSjäl skrev:
Kanin skrev:Jag har aldrig träffat kvinnliga socionomer och tjänstemän som varit annat än ytterst snälla och trevliga. Jag tror snarare det är så att folk njuter av att hata dem.

Jag har träffat socionomer i hela mitt liv så ingen jävel ska komma och tala om för mig hur de är eller vilken attityd jag ska ha till dem.

Jag har lika stor rätt att förmedla min erfarenheter och åsikter som du och jag tänker fortsätta stå upp för alla de omtänksamma socionomkärringarna.

Gör du det. Så länge du inte påstår att jag har fel är det lugnt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Jag är misogyn

Inläggav DIProgan » 2012-08-14 13:22:30

Min förklaring är att folk snedassocierar. Om man känner sig som en bra person kan det överföras på det som man tycker är del av ens identitet. Likadant om känslan är negativ.

Exempel: Du blir mobbad för att du är "ful" och snart tycker du att du är dålig på allting trots att attacken gällde utséende.

Hela identiteten blandas in i angreppet vilket många gånger stämmer överrens med vad mobbaren egentligen är ute efter. Mobbare försöker sällan trycka ner bara en liten bit av en utan allt man är ska i smutsen. På samma sätt försöker man väl rycka upp allt man är när något får en att tänka positivt om en själv.

En annan förklaring är att det krävs underhåll för att behålla allt det man är.

Upp till var och en vad de vill vara stolta över. Vissa saker kommer jag i min tur se ner på andra inte.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: Jag är misogyn

Inläggav Xzirie » 2012-08-17 16:05:58

KrigarSjäl skrev:
Kanin skrev:Jag har aldrig träffat kvinnliga socionomer och tjänstemän som varit annat än ytterst snälla och trevliga. Jag tror snarare det är så att folk njuter av att hata dem.

Jag har träffat socionomer i hela mitt liv så ingen jävel ska komma och tala om för mig hur de är eller vilken attityd jag ska ha till dem.


Jag har träffat på båda sorterna. Tyvärr verkar Krigarsjäls sort vara vanligare så Kanin har nog haft rejäl tur. De få som är bra förtjänar dock all uppskattning de kan få.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Re: Jag är misogyn

Inläggav Neon666 » 2012-08-17 16:09:13

kvinnor är mer känslomässiga, end of story. Intelligens och känslor är i krig.
Neon666
 
Inlägg: 171
Anslöt: 2012-08-16

Re: Jag är misogyn

Inläggav Jotta » 2012-08-19 2:11:48

Jag vet att det inte är sant att män är mer begåvade eller intelligenta än kvinnor. Det finns forskning, det finns BEVIS i vår vardag. Ta sedan också det faktum att fler män begår brott än kvinnor och det är ganska enkelt.

Men, jag föredrar män. Jag föredrar att se män i huvudroller, jag föredrar manliga artister, jag föredrar djur av hankön...jag kommer inte lika väl överens med kvinnor som med män, helt enkelt. Visst, det beror ju också på personligheten, men jag tenderar att värdera manligt sällskap högre än kvinnligt. Jag spelar skjortan av alla killar/män i World of Warcraft, och jag är ensam kvinna i hela sällskapet...så "illa" är det.

Men, jag VET att kvinnan inte är sämre än mannen, eller tvärtom. Det finns konkreta bevis och jag gillar sådant så jag har inga problem på den punkten.
Jotta
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-05-12

Re: Jag är misogyn

Inläggav thefilosofer » 2012-09-07 18:56:35

Problemet är att man odlar en idiotkultur som till 90% riktar sig till kvinnor (big brother, paradise hotel, jersey shore - kan gissa att 5-15% av dom som kollar på programet är män). Fast iofs, utbud och efterfrågan osv. Kvinnor är mycket mer trendkänsliga än män, t ex är kvinnor mycket mycket mycket mer fast i moden än män, kvinnor förväntas ju byta garderobinnehåll fyra gånbger om året, fler män lyssnar på rock (and dont give a fuck) och fler kvinnor lyssnar på det som är inne (RnB, House osv).

Jag har under mitt liv träffat på ytterst få intelligenta kvinnor, mitt ex var väldigt intelligent, jag skulle aldrig kunna vara tillsammans med en efterbliven bigbrother-brud .. hmm ..

Undra varför kvinnor är mer trendkänsliga, är dom rädda att synas mindre? Kvinnan är påfågeln som ska visa upp sina fina fjädrar och mannen förväntas jaga.

Män har 6 ggr mer grå hjärnsubstans än kvinnor och kvinnor har 10 ggr mer vit hjärnsubstans än män, har detta något med det att göra? Eller är det testosteronet? Testosteronet gör att män i genomsnitt har 10% större hjärna än kvinnor (hjärnans storlek och iq har inget samband!) och testosteron har bevisats ha störst betydelse vid risktagande.

Alla människor anser att vissa är mer värda än andra, vissa är bara bättre på att förneka det och anser att dom inte förnekar det är mindre värda (hahaha, vilken dubbelmoral va?!). Självklart är min familj mer värd än andra människor FÖR mig, min mammas liv är mer värt än en random snubbe i t ex ryssland, den som förnekar detta ljuger bara för sig själv. Alla människor är lika mycket värda, vilket värde och för vem :-)049 människor är bättre på att ta till någon klysché som för tillfället är inne (typ: din pizza är italiensk, dina skor är kinesiska osv som efterbliva 12-åringar skrev på playahead och som diverse mongon fortfarande använder).
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Re: Jag är misogyn

Inläggav thefilosofer » 2012-09-07 19:13:09

Jotta skrev:Jag vet att det inte är sant att män är mer begåvade eller intelligenta än kvinnor. Det finns forskning, det finns BEVIS i vår vardag. Ta sedan också det faktum att fler män begår brott än kvinnor och det är ganska enkelt.


Fast brott har ju inte med intelligens att göra. Kvinnor är fysiskt underlägsna män varpå män kan utnyttja sitt fysiska övertag inom kriminalitet, dessutom gör testosteronet att män vågar ta mer risker än kvinnor. Detta är båda bra och dåligt beroende på sammanhang.

Jag anser att kvinnliga komiker i Sverige är USLA i jämförelse mot våra manliga komiker. Petra Mede och Kristina Meltzer är inte bara medelmåttiga skådespelare utan även värdelösa komiker, ändå kvoteras Meltzer in för att leda melodifestivalen, hon förstörde Hey Baberiba (Magnus och Peter är ok och kan iaf hålla minen). Fast det kanske bara är nuvarande generationens komiker dock, då alla kvinnliga komiker i Yrrol är lika enastående som männen.
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Re: Jag är misogyn

Inläggav Jesters Tear » 2012-09-07 19:54:50

thefilosofer skrev:Problemet är att man odlar en idiotkultur som till 90% riktar sig till kvinnor (big brother, paradise hotel, jersey shore - kan gissa att 5-15% av dom som kollar på programet är män). Fast iofs, utbud och efterfrågan osv. Kvinnor är mycket mer trendkänsliga än män, t ex är kvinnor mycket mycket mycket mer fast i moden än män, kvinnor förväntas ju byta garderobinnehåll fyra gånbger om året, fler män lyssnar på rock (and dont give a fuck) och fler kvinnor lyssnar på det som är inne (RnB, House osv).

Jag har under mitt liv träffat på ytterst få intelligenta kvinnor, mitt ex var väldigt intelligent, jag skulle aldrig kunna vara tillsammans med en efterbliven bigbrother-brud .. hmm ..

Män har 6 ggr mer grå hjärnsubstans än kvinnor och kvinnor har 10 ggr mer vit hjärnsubstans än män, har detta något med det att göra? Eller är det testosteronet? Testosteronet gör att män i genomsnitt har 10% större hjärna än kvinnor (hjärnans storlek och iq har inget samband!) och testosteron har bevisats ha störst betydelse vid risktagande.


Ja, min uppfattning är att det är vanligare att män har utpräglade intressen medan kvinnor ofta är intresserade enbart av smink, kläder och utekvällar (vanligare, alltså, självklart har jag dock träffat massor av kvinnor som inte är av den sorten - ingen jag umgås med är av den sorten). Kvinnor är generellt sätt mer rädda för att sticka ut och ha kontroversiella åsikter. Kvinnor anpassar sig mer. Jag undrar vad orsaken är. Det här är bara min erfarenhet och inget jag kan belägga med statistik eller något.

Den här tråden får mig att tänka på ett minnesvärt besök på Burger King... jag, min sambo och en bekant käkade hamburgare vid midnatt efter några öl. Vi diskuterade Judith Butlers teorier. Någon snubbe med rakad skalle och rödrutig skjorta vid bordet intill kunde inte undgå att lägga sig i diskussionen. "Alltså, ni måste vara DUMMA I HUVUDET om ni tror att könsskillnader är sociala konstruktioner... ja, det finns FORSKNING som visar att män har tio procent större hjärnor än kvinnor! Män är intelligentare!"

Han hade uppenbarligen missuppfattat forskningen en aning... :roll:

Det här ämnet upprör så mycket, alltså... okända människor känner sig nödgade att sätta en på plats när man diskuterar det. Vissa är uppenbarligen så oerhört rädda för att förlora sin könsidentitet. Kanske har de inga andra sätt att identifiera sig på?
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Re: Jag är misogyn

Inläggav snuggelhund » 2012-09-07 20:28:18

Angående manliga och kvinnliga komiker så anser jag att vi överlag har usla komiker i detta land, manliga som kvinnliga.

Jag kan enbart komma på en som är intelligent och kul-Nour El-Refai.

Resten är skit, Henrik Schyffert och gänget, den manliga komikern som vann någon komiker tävling-skräp, skräp , skräp. Idel skräp och inkvotering av män med "komikertalang" med tanke på all tv-tid de tar i anspåk.

:-)051



Och jo faktisk, Meltzer är ganska kul hon med. även om ingen slår Refai.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Jag är misogyn

Inläggav Miche » 2012-09-08 1:17:53

@thefilosofer, du skriver som om dina åsikter är det som gäller och jag tycker att du drar alldeles för långtgående slutsatser av dina erfarenheter utan att ens redovisa att det är dina egna åsikter, dessutom skriver du
thefilosofer skrev:Män har 6 ggr mer grå hjärnsubstans än kvinnor och kvinnor har 10 ggr mer vit hjärnsubstans än män

Det vill jag gärna se en källa på eftersom jag inte tror det minsta på de siffrorna, det skulle nämligen innebära enorma skillnader mellan män och kvinnor som helt enkelt (enligt min åsikt) inte finns där.

Har du ingen relevant källa som stärker dina 'fakta' så bör du dementera och redovisa korrekta uppgifter.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Jag är misogyn

Inläggav radix » 2012-09-09 10:19:07

radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Re: Jag är misogyn

Inläggav Abbreviation » 2012-09-09 10:41:49

Jag orkar tyvärr inte läsa hela tråden just nu men jag vill komma med några tankar:

Det är naturligt att vara misogyn i ett samhälle som konsekvent värderar kvinnors arbete, kvinnliga egenskaper och kvinnors val lägre än mäns. Vi är kulturella varelser och vi påverkas av vår kultur. Hur mycket kunskap man än besitter så går det inte komma undan att man påverkas av sin kultur. Alla måste aktivt kämpa mot detta för att behandla människor mer jämlikt. Jag fungerar likadant, jag värderar automatiskt mäns åsikter högre än kvinnors och måste aktivt undvika denna värdering. För jag är påverkad av min kultur. Det är ingenting att skämmas för utan känslan man bör ha är ilska för ilska leder till förändring och skam leder till tystnad och rädsla.

Kvinnor har inte lägre IQ än män. Det finns studier som visat på att kvinnor har samma genomsnitts-IQ som män men inte lika stor spridning. Dessa studier har gjorts i USA och har inte kunnat reproduceras i andra länder. Studier i resten av världen har för det mesta inte funnit någon skillnad alls och i ett litet antal länder har man istället funnit omvänd relation - att kvinnors IQ är högre än mäns och har högre spridning. Intressant är att när man kontrollerar för längd så hittas bara en statistiskt insignifikant skillnad (till kvinnans fördel). IQ är alltså korrelerat med längd och längd är korrelerat med kön, men IQ är inte korrelerat med kön.

Men kulturen vi lever i uppmuntrar män till att utveckla färdigheter som ger fördelar i arbetslivet medan kvinnor uppmuntras mer till familjecentrerade aktiviteter och "oviktiga" hobbies såsom handarbete. Män uppmuntras att fokusera på karriären och kvinnor på familjen, så givetvis är det män som är experter på olika saker som man kan tjäna pengar på. Det beror inte på att män är bättre än kvinnor utan på kulturella faktorer. I takt med att det blir mer socialt accepterat att som kvinna vara ointresserad av familj och fokusera på sin karriär, ser vi alltfler kvinnor som blir experter inom sina områden.

På samma sätt så är det ofta män som har svårt att knyta an till sina barn, svårt att läsa barnens signaler osv. Inte för att de är emotionellt efterblivna, utan för att de inte uppmuntrats att utveckla sin omvårdande sida och behöver mer tid för att lära sig. Om kulturen istället hade hyllat empatiska, omvårdande människor och sett ner på de som inte har denna förmåga, men fortfarande uppmuntrat kvinnor och män till samma saker som idag, så hade kvinnan värderats högre. Kulturen styr oss och du vore inte samma människa om du fötts i en annan kultur.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Jag är misogyn

Inläggav Miche » 2012-09-09 11:01:55

radix skrev:Intelligence In Men And Women Is A Gray And White Matter
[...]
(rätt oviktigt väl?)

Enligt texten i länken så stämmer det som thefilosofer skrev ovan angående hjärnsubstans (jag kan dock inte bedöma om artikeln är korrekt).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Jag är misogyn

Inläggav thefilosofer » 2012-09-09 15:07:31

Själv anser jag att skillnaden mellan könen är vacker. Män och kvinnor processerar språk på olika sätt på ren neurokemisk nivå och kvinnors språkcentrum i hjärnan är större än mäns, därmed finns en start på en vetenskaplig förklarning varför kvinnor och män hanterar kommunikationen annorlunda.

http://www.benthamscience.com/open/toan ... OANATJ.pdf

(sida 4, t h behandlas språkcentrum)


Genusforskning anses ju nu mer vara så vetenskapligt förkastlig att man lagt ner denna gren av forskning i universiteten i Norge. Teorier kan aldrig ställa sig över naturvetenskap, naturvetenskap är närmast absolut medans teorier är, ja.. teorier, början på ett spår eller om man har otur = flum. Självklart finns det sociala och kulturella skillnader mellan könen, problemen kommer när man försöker förkasta det naturvetenskapliga på grund av sina egna politiska åsikter (vilket man gjort mycket i Sverige) och med teorier påstå att det naturvetenskapliga är fel, utan att överbevisa det med naturvetenskapliga bevis.

Den halvbulgariska matematikern Tanja (har intervjuats i svenskt tv och undervisar matematik på KTH i Stockholm) skriver väldigt mycket om detta:

http://tanjabergkvist.wordpress.com/201 ... evolution/

oerhört intressant blogg för de som föredrar matematik, logik och naturvetenskap före politiska extremisters trams (det finns alldeles för många sådana som är aktiva i genusvetenskap, bl a blev en nyligen avstängd från Uppsala universitet för att ha förvanskat resultat i forskning)
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Re: Jag är misogyn

Inläggav Zombie » 2012-09-09 16:16:55

Miche skrev:
radix skrev:Intelligence In Men And Women Is A Gray And White Matter
[...]
(rätt oviktigt väl?)

Enligt texten i länken så stämmer det som thefilosofer skrev ovan angående hjärnsubstans (jag kan dock inte bedöma om artikeln är korrekt).

Nej, det stämde bara på den hjärnsubstans som tycktes ha med allmän intelligens att göra i den där studien. Hur de nu definierade "allmän intelligens" och hur de nu gjorde sin studie, och vad nu andra studier har kommit eller kommer fram till (som också låg i Miches reservation).
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Jag är misogyn

Inläggav Zombie » 2012-09-09 17:29:58

En sak till som inte framgår av referatet, och kanske inte heller av undersökningen, är i vad mån de här skillnaderna är hårdkablade, inlärda eller kanske en kombination. Och, i vilket fall som, på hurpass djupa nivåer, med tanke på att även en del genetiska drag tycks vara mer miljöberoende och kunna ändras på kortare tid än man har trott.

Sagt som ett memento, inte för att driva tes. Men ett memento till kan ju vara att det här faktiskt inte spelar någon roll för hur folk lever eller vill ha det. Man kan uppenbarligen inte sluta sig till vad folk kan eller vill med ledning av rön på den här nivån om skillnader i deras hjärnanatomi – det är säkrare att lära känna dem. Jag är den jag är vare sig det är grå eller vit hjärnsubstans eller kretskort som gör det, är jag en "kvinnlig" man med en massa grå hjärnsubstans så är jag det också.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Jag är misogyn

Inläggav Abbreviation » 2012-09-09 19:06:36

thefilosofer: Nej, män och kvinnor processar inte språk på olika sätt utan stora hjärnor och små hjärnor har annorlunda logistik (precis som stora och små städer eller whatever) och processar språk på olika sätt. Män tenderar att ha större hjärnor än kvinnor så när man kollar mäns och kvinnors hjärnor och jämför så ser det ut som att det finns en könsskillnad, men när man kontrollerar för storlek på hjärnan finns ingen könsskillnad. Det finns alltså en korrelation mellan storlek och hur hjärnan fungerar och en korrelation mellan kön och storlek på hjärnan, men ingen direkt korrelation mellan kön och hur hjärnan fungerar. Det gäller i princip alla skillnader man kunnat hitta.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in