Anpassning av bundna studier vid högskola

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Anpassning av bundna studier vid högskola

Inläggav dasunbedingte » 2012-08-13 20:55:20

Slänger ut frågan hur som. Är det definierat per lag, föreskrift (per lärosäte) hur pass anpassat en kan få ens studiesituation?

Har mestadels läst på distans, flummiga, lätta, måttliga till avancerade kurser utan problem - studerande bundet till lärosalar (eller moment kring dessa) ställer ofta till det (på flertal sätt).
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Re: Anpassning av bundna studier vid högskola

Inläggav Dalalvan » 2012-08-17 20:06:37

Om du har ett dokumenterat funktionshinder så har du rätt till en anpassad studiesituation och nödvändigt stöd. Vad skolan kan erbjuda brukar stå på skolans hemsida under "funktionshinder", "hjälp och stöd" eller liknande :-)Happy
Dalalvan
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2011-11-03
Ort: Avesta

Re: Anpassning av bundna studier vid högskola

Inläggav Miche » 2012-08-17 20:11:51

Alla (oavsett diagnos) rätt till stöd för att kunna klara av sina studier. Läs här!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Anpassning av bundna studier vid högskola

Inläggav Dalalvan » 2012-08-17 20:29:15

Gäller inte detta bara upp till åk 9, alltså så länge det är skolplikt?

Jag behövde visa läkarintyg för att få stöd av skolan.
Dalalvan
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2011-11-03
Ort: Avesta

Re: Anpassning av bundna studier vid högskola

Inläggav Miche » 2012-08-17 20:47:02

Dalalvan skrev:Gäller inte detta bara upp till åk 9, alltså så länge det är skolplikt?

Jag hittade ingen info om det på Skolverkets sida, någon annan som orkar leta?
Dalalvan skrev:Jag behövde visa läkarintyg för att få stöd av skolan.

Enligt Skolverkets info (och Skolverkets personal, hörde det på radio för några månader sen, jag länkade till radioinslaget men det finns nog inte kvar i Sveriges Radios webbplats) bryter skolor mot lagen när de håller på så.

Det är förjävligt att Skolverket inte kan gå in och tvinga skolor att ge stöd till elever som har behov av det utan håller på och larvar sig med intyg. Alla elever har rätt att ta del av undervisningen och det är skolornas förbannade jävla skyldighet att se till att de når studiemålen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Anpassning av bundna studier vid högskola

Inläggav radix » 2012-08-18 9:35:59

Jag försökte få sånt stöd (slippa en del föreläsningar/hjälp med 'anteckningar', kvarts- eller halv-takt) för att avsluta en gammal utbildning, men det 'kunde de inte erbjuda' fick jag höra av den person som universitetet särskilt anställt för såna som behöver sådana saker. Tycker kommunen/staten osv ignorerar att uppfylla ganska många saker de enligt lag är tvungna att göra.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Re: Anpassning av bundna studier vid högskola

Inläggav Miche » 2012-08-18 11:10:35

I alla sådana fall ska man faktiskt hänvisa till skollagen, det står väldigt tydligt att man har rätt till stöd, det är liksom inte mycket att diskutera (fast det gäller ju att känna till det, jag tycker synd om alla de tusentals elever som blivit blåsta av sina skolor).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Anpassning av bundna studier vid högskola

Inläggav radix » 2012-08-18 11:16:09

Precis, det blir ju lite av en klass-/utbildnings-/fråga att få 'rätt' till saker eller ej, om många nekas och bara de som begriper nog att överklaga får sin rätt. Man måste vara frisk för att vara sjuk, som morsan säger.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in