Uppsagd pga Asperger?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Uppsagd pga Asperger?

Inläggav Skugglegend » 2012-08-16 0:10:05

Hej,

Jag studerar journalistik och jobbar nu med att skriva en artikel om personer med Asperger som har blivit uppsagda från sitt arbete på grund av att de har Asperger. Söker någon som har erfarenhet av det och gärna någon som drivit en process genom facket och fått rätt - ev ersättning.

Gärna andra berättelser om hur ni tycker att arbetsgivare möter ev behov, om de är förstående? Hur kunskapen om Asperger är?
Exempel där arbetsgivare accepterat att man ev har andra behov eller tvärtom inte alls accepterar?
Om ni berättat om att ni har Asperger, hur reagerar de?
Exempel på era önskemål hur arbetsplatsen ska tillgodose ev andra behov i arbetssätt/miljön?


Tack på förhand
Med vänlig hälsning,
Sofia


Moderator: Ändrade rubriken litet.
Senast redigerad av Skugglegend 2012-08-16 0:18:37, redigerad totalt 2 gånger.
Skugglegend
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2012-08-15

Re: Uppsagd pga Aspberger

Inläggav tahlia » 2012-08-16 0:15:04

Till att börja med är det bra om du lär dig stava till diagnosen: Aspergers syndrom. Droppa b:et. :wink:
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Uppsagd pga Aspberger

Inläggav Choklad » 2012-08-16 0:19:28

Asperger stavas med ett P och absolut inga b. Det står skrivet i webbadressen och med en stor text längs upp på sidan. Är det verkligen så svårt att använda sina ögon för nya medlemmar?

Innan du skriver en artikel så snälla se över din stavning.

Har du läst om Torolf? Han blev avstäng av transport-styrelsen från sitt jobb som lokförare trots 28år i yrket prickfritt.

Skugglegend skrev:Exempel på era önskemål hur arbetsplatsen ska tillgodose ev andra behov i arbetssätt/miljön?