FLAC
17 inlägg
• Sida 1 av 1
Större torde väl ge bättre ljud? Och så är de packade för att inte ta för mycket plats, om jag fattat det rätt. (Höll på att driva mig till vansinne innan Moggy visade mig hur man packar upp dem.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:33:49, redigerad totalt 1 gång.
Flac är ett komprimerat format som bevarar all information, till skillnad från mp3 som är förstörande komprimering. Därav att flac-filer blir större än mp3-filer. Från en flac-fil kan man göra en perfekt rekonstruktion av den ursprungliga wav-filen (eller CD-skivan). Det kan man inte från en mp3-fil. Tycker du att mp3 låter bättre så har du förmodligen inte jämfört exakt samma inspelning i båda formaten, eller så föredrar du det det något förstörda ljud som mp3 har. Man skulle också kunna tänka sig att det finns spelare som inte packar upp flac på ett korrekt sätt, så att det låter illa av det skälet, men i så fall är det ju frågan om ett rent fel.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:33:49, redigerad totalt 1 gång.
Rar handlar om filer i allmänhet, inte bara musikfiler. Det är avsett för att komprimera en eller flera filer och paketera som en enda fil. Naturligtvis kan man paketera ett antal flac- eller mp3-filer som ett rar-arkiv, men om man man vinner mycket mera än just paketeringen är tveksamt.
Flac och mp3 är komprimeringar speciellt avsedda för just musikfiler och avsedda att ge bra komprimering på musik, men inte på data i allmänhet.
Flac och mp3 är komprimeringar speciellt avsedda för just musikfiler och avsedda att ge bra komprimering på musik, men inte på data i allmänhet.
Kvasir skrev:Flac är ett komprimerat format som bevarar all information, till skillnad från mp3 som är förstörande komprimering. Därav att flac-filer blir större än mp3-filer. Från en flac-fil kan man göra en perfekt rekonstruktion av den ursprungliga wav-filen (eller CD-skivan). Det kan man inte från en mp3-fil. Tycker du att mp3 låter bättre så har du förmodligen inte jämfört exakt samma inspelning i båda formaten, eller så föredrar du det det något förstörda ljud som mp3 har. Man skulle också kunna tänka sig att det finns spelare som inte packar upp flac på ett korrekt sätt, så att det låter illa av det skälet, men i så fall är det ju frågan om ett rent fel.
Jag har ju baraa 2-3 flac-skivor men den ena är "dov" som diskanten är undertryckt, den sista här var väl OK, men jag jämförde direkt med mp3-verisonen jag hämtade för några år sen och jag föredrog den, vilken är långt ifrån perfekt men som sagt, kan vara dålig rippning.
Lutar mer åt att jag haft otur då än att flacformatet har fel.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 13:33:49, redigerad totalt 1 gång.
Det handlar säkerligen om dåliga inspelningar bara. Flac är ett perfekt format som inte tappar någon information. Du kan rippa en CD-skiva, konvertera wav-filen till flac och sedan tillbaka till wav igen, och bränna så får du en perfekt kopia av den ursprungliga CDn (förutsatt rippning och bränning är perfekt). Det kan du inte göra med mp3.
Nackdelen med flac jämfört med mp3 är då förstås att det inte komprimerar så hårt. Jag gjorde lite tester en gång med olika klassisk musik, och det handlade om komprimering på i bästa fall bortåt 4 gånger och i sämsta fall mindre än 2 ggr.
Du kan ju ladda ner flac-programmet och testa själv att konvertera någon inspelning till flac och jämföra med originalet.
Nackdelen med flac jämfört med mp3 är då förstås att det inte komprimerar så hårt. Jag gjorde lite tester en gång med olika klassisk musik, och det handlade om komprimering på i bästa fall bortåt 4 gånger och i sämsta fall mindre än 2 ggr.
Du kan ju ladda ner flac-programmet och testa själv att konvertera någon inspelning till flac och jämföra med originalet.
Hör man skillnad på FLAC och originalet har man fel på uppspelningsprogrammet.
Men.. FLAC kompenserar ju inte för dåligt original, inspelningar från vinyl via dåligt ljudkort etc, det kan vara en sån FLAC man har råkat ut för om man har dåliga erfarenheter.
Men.. FLAC kompenserar ju inte för dåligt original, inspelningar från vinyl via dåligt ljudkort etc, det kan vara en sån FLAC man har råkat ut för om man har dåliga erfarenheter.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 13:33:49, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
FLAC har fördelen att det kan hantera ljud i högre kvalitet än CD, t.ex 96kHz/24bit.
Tog hem Pink Floyds "Dark Side of the Moon" i 96/24 och det läter faktiskt betydligt bättre än CD-versionen.
Tog hem Pink Floyds "Dark Side of the Moon" i 96/24 och det läter faktiskt betydligt bättre än CD-versionen.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 13:33:49, redigerad totalt 1 gång.
Moggy skrev:FLAC har fördelen att det kan hantera ljud i högre kvalitet än CD, t.ex 96kHz/24bit.
Det klarar wav-filer också, så det är ingen begränsning i filformaten utan i CD-standarden.
Nä, de e ju bMV-skivorna jag dagit hem. Men lyssande nu noga på den sista och den är bätte än mp3.
Jag har dåligt med 100% vällproducerade skivor där man kan esta. Ofta hörs kanppt skillnad på 192 mp3 och CD med skitmuik utan nyanser
Jag har dåligt med 100% vällproducerade skivor där man kan esta. Ofta hörs kanppt skillnad på 192 mp3 och CD med skitmuik utan nyanser
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 13:33:49, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Moggy skrev:FLAC har fördelen att det kan hantera ljud i högre kvalitet än CD, t.ex 96kHz/24bit.
Det klarar wav-filer också, så det är ingen begränsning i filformaten utan i CD-standarden.
Sant. Men Wavfiler är ju rätt stora och otympliga, tänkt mest på filformat som komprimerar på ett eller annat sätt.
Tror iofs att ACC-HE som använder Nero digital kan hantera 96/24 och det formatet har ju betydligt bätte komprimering än Mp3. Inte så många spelare som klarar det i dagsläget dock.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 13:33:49, redigerad totalt 1 gång.
Moggy skrev:Sant. Men Wavfiler är ju rätt stora och otympliga, tänkt mest på filformat som komprimerar på ett eller annat sätt.
Tror iofs att ACC-HE som använder Nero digital kan hantera 96/24 och det formatet har ju betydligt bätte komprimering än Mp3. Inte så många spelare som klarar det i dagsläget dock.
jag ville bara påpeka det, eftersom många verkar tro att wav-filer specifikt är till för CD-skivor och dess format.
Den enda gemensamma förutsättningen är nog att ljudet är pcm-kodat, sedan kan man fritt (eller i alla fall ganska fritt) välja antal bitar, samplingsfrekvens och antal kanaler i en wavfil. Det går utmärkt att göra t.ex. en tiokanals wavfil om man vill. Formatet klarar av det, om jag inte minns fel.
Mardröm skrev:VLC brukar klara allt, men frågan är om den är bäst? bekväm, hursom.
Jag gillar inte vlc, för musik. Det är för krångligt.
Använder i huvudsak iTunes (älskar att ha all musik i programmet hela tiden, bara att söka på det jag känner att lyssna på). Det hanterar dom flesta filformat om man installerar rätt codecs.
Hur det fungerar med codecs där på Windows vet jag inte.
På Linuxsidan (i brist på itunes) kan jag rekomendera banshee, http://www.banshee-project.org/Main_Page
Senast redigerad av Plux 2011-05-04 13:33:49, redigerad totalt 1 gång.
Jag använder Foobar för att läsa FLAC.
Däremot så har jag en iPoc som suger och som inte klarar av FLAC.
En vacker dag ska jag hitta en bra mp3-spelare som spelar upp FLAC bra.
Jag tror man bör kanske tänka på att FLAC-filer /ljudkvaliteten märks betydligt mer desto bättre utrustning man har.
Är man känslig för ljud så kommer man definitvt märka skillnader.
(iofs är denna tråd gammal men ändå)
Däremot så har jag en iPoc som suger och som inte klarar av FLAC.
En vacker dag ska jag hitta en bra mp3-spelare som spelar upp FLAC bra.
Jag tror man bör kanske tänka på att FLAC-filer /ljudkvaliteten märks betydligt mer desto bättre utrustning man har.
Är man känslig för ljud så kommer man definitvt märka skillnader.
(iofs är denna tråd gammal men ändå)