Understand my partner trailer (Tony Attwood)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Understand my partner trailer (Tony Attwood)

Inläggav milve » 2012-08-11 22:31:40

Kan det här vara till lite nytta?

http://www.youtube.com/watch?v=yFPTwdk6nn8
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Re: Understand my partner trailer (Tony Attwood)

Inläggav tahlia » 2012-08-12 0:28:57

Umm...Fritt översatt:
ilska är konstruktivt för att du då talar om för partnern vad den ska göra och den då vet "det här ska jag göra" (underförstått partner gör som den andra säger och vips blir det bra).

Alltså... Är poängen att förstå varandra och acceptera varandra eller att ändra på partnern som har AS?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Understand my partner trailer (Tony Attwood)

Inläggav Iridia » 2012-08-12 4:37:45

+1 (undrar jag också)
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Understand my partner trailer (Tony Attwood)

Inläggav earlydayminer » 2012-08-12 11:29:47

Hm, det tog bara slut. Drygt.

Poängen verkar vara att man ska lära sig komma överens i ett förhållande. Att det är viktigt att man är tydlig med vad man menar, annars kanske personen med AS inte alls förstår vad det är som behövs för att förhållandet skall stabiliseras.

Så att acceptera varandra är viktigt.

I tidigare förhållanden har jag varit psykopat, idiot m.m. Fram tills det förhållandet jag har nu, då min sambo har bra koll på varför jag är som jag är. Men jag blir fortfarande tillsagd och det är ju bara bra. :-)Happy

Jag har liksom en skogsväg, men när man är i förhållande med en annan person krävs det att man är redo att bygga en motorväg.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Understand my partner trailer (Tony Attwood)

Inläggav earlydayminer » 2012-08-12 15:29:37

Vill bara påpeka att det känts som att människor tänkt så, inte att jag själv tycker att jag varit t ex psykopat eller idiot. Jag vet vem och vad jag är. Så.. Sorry, var tvungen att fixa till det.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Understand my partner trailer (Tony Attwood)

Inläggav pointblank » 2012-08-12 19:28:41

Om jag hade varit i en relation och den andre fått rådet att bli arg och skälla på mig hade vi nog snart inte haft någon relation kvar.

Känns ganska självklart att det är bra att säga vad som känns fel och att försöka vara tydlig, men att bli arg är väl inte samma sak som det? Tror att jag hade haft svårt att uppfatta vad felet var ifall det sades till mig med en arg röst. Jag avskyr när folk höjer rösten, och jag vill inte bli uppläxad av min partner.

Tycker det är ett konstigt råd.

Kanske det kommer vettigare saker senare i filmen, men det som visas tycker inte jag var något vidare bra.

Fast nu är jag ju väldigt lååångt ifrån någon relationsexpert. Kan ju bara säga att metoden inte hade fungerat för den som velat vara i en relation med mig! :wink:
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Re: Understand my partner trailer (Tony Attwood)

Inläggav weasley » 2012-08-12 21:11:33

Att bemöta mina egenheter genom att bli arg och skälla ut mej är ett säkert kort om man vill ha en snyting och en avslutad relation.

*****

EDIT: Om det händer ofta alltså. Ibland kan ju motparten ha en dålig dag så det får man ju ta hänsyn till också. Men om det skulle bli en vana då jävlar.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Understand my partner trailer (Tony Attwood)

Inläggav Iridia » 2012-08-13 15:40:28

+1 (weasley och pointblank)

Kommunikation är att tala om hur man känner och vad man behöver, inte att få vredesutbrott.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Understand my partner trailer (Tony Attwood)

Inläggav earlydayminer » 2012-08-13 16:37:09

Jag var aldrig under intrycket att Tony Attwood fick det att framstå som att man skulle få ett vredesutbrott.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in