Måste ni också skriva extremt detaljerade scheman?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Måste ni också skriva extremt detaljerade scheman?

Inläggav Autismsmurfen » 2012-08-05 10:14:02

Om jag inte redan har gjort ett schema så sitter jag nästan varje kväll och planerar nästa dag. Har märkt att jag måste vara överdrivet organiserad för att komma igång med någonting, eftersom jag innerst inne är ganska kass på att organisera. På morgnarna brukar de se ut så här:

06:00-06:05 Tvätta ansiktet
06:05-06:10 Tvätta kroppen
06:10-06:15 Ta på kläder
06:15-06:30 Ät frukost
(osv)

Skulle jag istället bara skriva "förbered dig" mellan samma tider så skulle jag inte komma igång, utan börja tänka på en massa annat. Vaknar jag senare så skriver jag ett nytt schema. För måste som sagt göra det för att komma igång, och om jag inte kommer igång så mår håg dåligt. Är ni lika knäppa som jag?;)
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Re: Måste ni också skriva extremt detaljerade scheman?

Inläggav Abbreviation » 2012-08-05 10:15:42

Jag gjorde alltid det förut men det är väldigt svårt att exakt schemalägga sin tid när man har barn. Men jag gjorde extremt detaljerade listor, med underpunkter till varje punkt osv. Jag måste planera hårtvätt och så om jag ska duscha, annars glömmer jag det.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Måste ni också skriva extremt detaljerade scheman?

Inläggav kullan » 2012-08-05 11:02:26

Ja jag skulle nog behöva nästan så detaljerade scheman.jag behöver nog tom ställa in androiden så den påminner mig att dricka något under dagen. Annars glömmer jag lätt det.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Måste ni också skriva extremt detaljerade scheman?

Inläggav Orogor » 2012-08-05 12:14:01

Har aldrig gjort det.
En arbetsterapeut försökte få mig till att börja med det, vilket inte fungerade alls för mig, och stämningen mellan oss blev lite spänd ett tag.
Orogor
 
Inlägg: 92
Anslöt: 2012-05-04
Ort: Rättvik

Re: Måste ni också skriva extremt detaljerade scheman?

Inläggav Miche » 2012-08-05 13:07:59

Har aldrig gjort och kommer definitivt inte att behöva förrän jag skulle drabbas av en allvarlig demenssjukdom.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Måste ni också skriva extremt detaljerade scheman?

Inläggav tahlia » 2012-08-05 13:38:43

Vet ett flertal personer med diagnos som är mycket hjälpt av scheman av varierande grad, så du är absolut inte ensam Autismsmurfen. Har noterat att behovet gradvis kan avta med ålder för vissa dock. Funkar det så ska man självklart använda sig av det - alla hjälpmedel som gör nytta är positiva helt klart.
Ibland skulle jag önska att det fungerade för mig också, det skulle vara praktiskt med tanke på mina periodvis hopplösa igångsättningssvårigheter. Tyvärr blir jag tokstressad av scheman av alla grader och det resulterar i att jag inte får något gjort alls istället.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Måste ni också skriva extremt detaljerade scheman?

Inläggav Selma » 2012-08-05 21:18:31

kullan skrev:Ja jag skulle nog behöva nästan så detaljerade scheman.jag behöver nog tom ställa in androiden så den påminner mig att dricka något under dagen. Annars glömmer jag lätt det.

Duger det inte med en vanlig timer/äggklocka? Går betydligt snabbare att vrida upp den.

Det här får mig att tänka på alla SPP-samtal som ringdes på bussar och tåg i mobilens barndom.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: Måste ni också skriva extremt detaljerade scheman?

Inläggav kullan » 2012-08-05 21:20:56

Selma skrev:
kullan skrev:Ja jag skulle nog behöva nästan så detaljerade scheman.jag behöver nog tom ställa in androiden så den påminner mig att dricka något under dagen. Annars glömmer jag lätt det.

Duger det inte med en vanlig timer/äggklocka? Går betydligt snabbare att vrida upp den.

Det här får mig att tänka på alla SPP-samtal som ringdes på bussar och tåg i mobilens barndom.


Fast jag har ju en avancerad telefon så varför inte utnjyttja den till fullo. Jag köpte den för att den skulle funka som ett hjälpmedel. Jag har alltså betalat den för egna pengar och inte fått den från någon hjälpmedelscentral.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Måste ni också skriva extremt detaljerade scheman?

Inläggav Delusion » 2012-08-05 21:46:17

kullan skrev:Fast jag har ju en avancerad telefon så varför inte utnjyttja den till fullo. Jag köpte den för att den skulle funka som ett hjälpmedel.

Är din mobil en s.k. smartphone, alltså antingen iPhone eller Android-baserad?

Vet inte om den finns för iPhone men till min Android har jag laddat ner app som heter Astrid Tasks, ett gratisprogram för olika påminnelser vars flesta viktiga funktioner verkar vara gratis :-)Happy
Delusion
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2006-01-15
Ort: Ångestköping, förorten Aspigsjön

Re: Måste ni också skriva extremt detaljerade scheman?

Inläggav kullan » 2012-08-05 21:55:47

Delusion skrev:
kullan skrev:Fast jag har ju en avancerad telefon så varför inte utnjyttja den till fullo. Jag köpte den för att den skulle funka som ett hjälpmedel.

Är din mobil en s.k. smartphone, alltså antingen iPhone eller Android-baserad?

Vet inte om den finns för iPhone men till min Android har jag laddat ner app som heter Astrid Tasks, ett gratisprogram för olika påminnelser vars flesta viktiga funktioner verkar vara gratis :-)Happy


Ja. Det är en Samaung Galaxy min GT - S5570
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Måste ni också skriva extremt detaljerade scheman?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-08-05 21:59:20

Nej verkligen inte.
Däremot använder jag post-its rätt flitigt men det är mest för att påminna mig själv om viktiga saker som måste göras, eller i vilken ordning jag ska göra dem. Men jag följer detta inte blint eller "kraschar" om schemat inte håller eller om det blir avbrott och liknande. Så jag antar att jag inte är så himla stel som så många andra här på forumet.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Måste ni också skriva extremt detaljerade scheman?

Inläggav 424stil » 2012-08-05 23:32:36

Jag brukar planera min kommande dag i huvet när jag går och lägger mig på kvällen men jag skriver aldrig ner det jag ska göra. Det är skönt att veta hur man vill lägga upp dagen, men det blir aldrig som man tänkt sig ändå.

Om man bara stannar hemma kan ju dan gå som man planerat men om man går ut så kan allt möjligt hända som stökar till ens ordning. Det kan vara lite jobbigt ibland men jag blir bättre och bättre på att hantera oväntade situationer. T ex om det var ett stopp på en spårvagn och man blev tvungen att ta en annan spårvagn kunde vara riktigt psykiskt jobbigt förut, kunde få panik av det. Helt sjukt egentligen. :(
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in