Att tvingas göra om sin Aspergerdiagnos

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att tvingas göra om sin Aspergerdiagnos

Inläggav Opalette » 2012-08-05 1:25:36

Jag har haft personliga assistenter sedan ca 12 år tillbaks. Nu ska Försäkringskassan göra en ny utredning. Jag fick Aspergerdiagnos efter en utredning om 4 gånger plus djupintervju av min mamma-allt gjordes av en utredande psykolog på Habiliteringen. Nu kräver Försäkringskassan att jag ska bekräfta min diagnos igen och kanske göra om utredningen!!! Dessutom var de kritiska till en psykolog gjort utredningen.

Jag tycker det är märkligt. Varför ska man vara tvingad att göra om utredningen när det inte var någon som helst tvekan om att jag hade Asperger? Men det kan också hända att en läkare kan godkänna den tidigare utredningen.

Jag har tagit reda på att utredningen görs på exakt samma sätt numera som 1999 och att den alltid görs av en psykolog. Försäkringskassan kräver dessutom att en neuropsykolog ska ställa diagnosen. Jag har tagit reda på att någon person med denna yrkesbefattning ej existerar i mitt hemlän. Finns det i andra län och om inte utomlands och i vilket land isåfall och bekostar Försäkringskassan då en så lång resa? Har någon av er fått Aspergerdiagnos av någon läkare tex. Neuropsykolog. Vad är en Neuropsykolog?
Opalette
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2012-08-05

Re: Att tvingas göra om sin Aspergerdiagnos

Inläggav Choklad » 2012-08-05 1:34:14

Jag fick mina diagnoser av en helt vanlig psykolog. Träffade en läkare också men han var inte med i själva utredningen.

Låter märkligt att du tvingas att göra om utredningen.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Att tvingas göra om sin Aspergerdiagnos

Inläggav Alien » 2012-08-05 1:52:31

Diagnosen fick jag av en läkare (psykiatariker), men det var en psykolog som gjorde själva utredningen (intervjuer och tester).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Att tvingas göra om sin Aspergerdiagnos

Inläggav Zombie » 2012-08-05 1:54:48

FK har alltså inte talat om varför de inte tror på din diagnos (eller på diagnos av en psykolog)? Och du är inte missnöjd med den själv?

Spontan undran: är det så att FK vill försöka få ut dig i arbete på billigaste sätt och inte vill ha någon handikappförklaring ivägen?

Jag undrar också om de har rätt att underkänna någons diagnosticeringsrätt bara för att de har lust – eller för att det är en psykolog som har den och inte en läkare. Det är inte de som delar ut diagnosticeringsrätter.

************

Min utredning leddes av en psykolog, men själva diagnosen ställdes av en neuropsykiater som jag knappt såg skymten av – som jag minns det därför att psykologer inte hade rätt att diagnosticera Asperger på den tiden.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Att tvingas göra om sin Aspergerdiagnos

Inläggav linneajohansson » 2012-08-05 2:44:56

Jag tror detta MÅSTE röra sig om ett missförstånd, annars är det rättshaveri.

Tror du verkligen det är en ny Asperger-utredning de vill ha?
Är du säker på att det inte är en ny Personlig assistens-utredning de menar?
Man måste nämligen göra ny ansökan då och då.

Försäkringskasan kan inte ifrågasätta din diagnos, de har ju som Zombie säger inte alls någon diagnosticeringsrätt.

En neuropsykolog är inget konstigare än en vanlig psykolog som har fördjupat sig i neuropsykologi. De blir vanligare och vanligare, men brukar inte kalla sig för "neuropsykologer" förutom när de sysslar med just AST-utredningar och dylikt.
linneajohansson
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2009-10-02

Re: Att tvingas göra om sin Aspergerdiagnos

Inläggav linneajohansson » 2012-08-05 3:04:30

Opalette skrev:Men det kan också hända att en läkare kan godkänna den tidigare utredningen.


Det MÅSTE ju bara betyda att de vill ha in ett nytt läkarutlåtande med bifogat diagnos-papper eftersom det andra blivit för gammalt?

Det är samma sak om man skall söka sjukersättnning till exempel, man behöver styrka att man fortfarande har samma problem, man kan tyvärr inte lämna in ett papper som är tolv år gammalt.

Jag tror inte du behöver oroa dig, de vill nog bara ha nyare datum på pappren
linneajohansson
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2009-10-02

Re: Att tvingas göra om sin Aspergerdiagnos

Inläggav tahlia » 2012-08-05 10:33:07

linneajohansson skrev:
Det är samma sak om man skall söka sjukersättnning till exempel, man behöver styrka att man fortfarande har samma problem, man kan tyvärr inte lämna in ett papper som är tolv år gammalt.


Vilket är totalt uridiotiskt i det här fallet. Hur många "tillfrisknar" från AS liksom... FK är ofta rent ut störtlöjliga. :roll:

Vidare kan det mycket väl vara så att de ifrågasätter TS diagnos i hopp om att en ny utredning skall grusa den gamla så de slipper betala ett öre mer för hjälpmedel, stöd etc. De försöker komma undan på alla håll.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Sv: Att tvingas göra om sin Aspergerdiagnos

Inläggav Trampe » 2012-08-05 10:50:18

Det handlar nog om den personliga assistansen. FK har skärpt sina regler tämligen markant. Den ska omprövas vartannat år. Och msn har gjort det avsevärt svårare att få assistans. Ser man en möjlighet att ge avslag så gör man det även om beslutet ger orimliga följder vilket man kan läsa om i pressen allt för ofta. Och kan man i det här fallet kunna ifrågasätta TS diagnos kan ju spara lite pengar.
Trampe
 
Inlägg: 860
Anslöt: 2009-08-02

Re: Att tvingas göra om sin Aspergerdiagnos

Inläggav Kimmelie » 2012-08-05 19:10:50

Har diagnosen varit godkänd i 12 år, så är det ju väldigt märkligt att den plötsligt inte är godkänd längre...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Återgå till Aspergare och vården



Logga in