Sjukersättning efter 30?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: från aktivitetsersättning till sjukersättning (pension)

Inläggav Sheyen » 2012-08-03 15:21:18

lillgrisen skrev:ha ha. flitpeng skämt å sido.
men vad synd att det ska va så orättvist, då menar jag att jag har hört många andra som aldrig haft normal förvärvsinkomst tidigare eller bara pluggat lite och på så sätt inte haft en inkomstrelaterad grund att stå på när ersättningen ska sättas. där menar jag att inte kunna tjäna något extra på tex en dagliv verksamhet verkligen inte är till någon fördel.

tur har man haft som tjänat stort en gång i tiden och fortfarande får ersättning baserat på det, gapet verkar vara stort för personer som haft jobb och inte haft något jobb alls.

Det är ju självklart att man förtjänar mer pengar om man har arbetat; då har man ju bidragit mer till samhället.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: från aktivitetsersättning till sjukersättning (pension)

Inläggav lillgrisen » 2012-08-03 15:28:27

jo visserligen, men för att va konkret, det är skillnad på att få 8-9 i månaden och att få 15-16 i månaden, jag klagar inte, är glad varje dag att jag har förmånen och kan unna mig saker.
lillgrisen
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2011-05-24

Re: från aktivitetsersättning till sjukersättning (pension)

Inläggav Sheyen » 2012-08-03 15:30:35

lillgrisen skrev:jo visserligen, men för att va konkret, det är skillnad på att få 8-9 i månaden och att få 15-16 i månaden, jag klagar inte, är glad varje dag att jag har förmånen och kan unna mig saker.

Ja? Klart det är skillnad.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: från aktivitetsersättning till sjukersättning (pension)

Inläggav Kanin » 2012-08-03 16:16:34

Den enda skillnaden är att personer som har rätt till bostadstillägg får ett högre fribelopp i och med ökad ålder.

Försäkringen bör normalt även gälla för sjukersättning.

lillgrisen skrev:jo visserligen, men för att va konkret, det är skillnad på att få 8-9 i månaden och att få 15-16 i månaden, jag klagar inte, är glad varje dag att jag har förmånen och kan unna mig saker.

Bostadstillägg kan lyckligtvis jämna ut det lite (har du inte haft någon inkomst kan du då efter skatt komma upp i drygt 11 000 kr om hyran är på 5000 kr eller mer). Utan bostadstillägg blir dock inkomsten lägre än 7000 kr i månaden efter skatt.

Sheyen skrev:Det är ju självklart att man förtjänar mer pengar om man har arbetat; då har man ju bidragit mer till samhället.

Nej. Det är på intet sätt självklart.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Re: från aktivitetsersättning till sjukersättning (pension)

Inläggav tencc » 2012-08-03 16:48:26

jag har sjukpension tror jag, är lite osäker på vad det heter, de har bytt namn på ersättningen flera gånger.
tencc
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2012-08-03
Ort: nacka

Re: från aktivitetsersättning till sjukersättning (pension)

Inläggav Sheyen » 2012-08-03 17:08:33

Kanin skrev:
Sheyen skrev:Det är ju självklart att man förtjänar mer pengar om man har arbetat; då har man ju bidragit mer till samhället.

Nej. Det är på intet sätt självklart.

Eh... Jo, det är det.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: från aktivitetsersättning till sjukersättning (pension)

Inläggav Nebukadnessar » 2012-08-03 17:19:06

Man får, om man klarar av det, jobba lite grand och tjäna som mest ett basbelopp (c:a 42 000 kr) per år utan att sjukersättningen påverkas.
Nebukadnessar
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2012-04-09

Re: från aktivitetsersättning till sjukersättning (pension)

Inläggav Kanin » 2012-08-03 17:29:39

Sheyen skrev:
Kanin skrev:
Sheyen skrev:Det är ju självklart att man förtjänar mer pengar om man har arbetat; då har man ju bidragit mer till samhället.

Nej. Det är på intet sätt självklart.

Eh... Jo, det är det.

Inte som jag ser det. För dig kanske det är självklart men det är ingen absolut sanning.

Utifrån mitt synsätt bör vi enbart ha löneskillnader för att motivera till arbete. Sjukersättning ges enbart till personer som bevisligen inte kan arbeta och därför leder knappast löneskillnader i det fallet, i någon märkbar utsträckning, till att mer samhällsnyttigt arbete utförs.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Re: från aktivitetsersättning till sjukersättning (pension)

Inläggav lillgrisen » 2012-08-03 17:33:15

det låter rimligt, bryr mig inte om pengar i detta fall, bara för att hitta någon meningsfull sysselsättning och kanske komma i kontakt med andra människor. vore dumt om man var tvungen att värdera den saken i pengar.
lillgrisen
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2011-05-24

Re: från aktivitetsersättning till sjukersättning (pension)

Inläggav Sheyen » 2012-08-03 17:36:10

Kanin skrev:Inte som jag ser det. För dig kanske det är självklart men det är ingen absolut sanning

Jo, det är det.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: från aktivitetsersättning till sjukersättning (pension)

Inläggav lillgrisen » 2012-08-03 17:38:26

sluta bokstavstolka =D alla har rätt, beror på vem man frågar. sen finns det också regler av en anledning
lillgrisen
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2011-05-24

Re: från aktivitetsersättning till sjukersättning (pension)

Inläggav dasunbedingte » 2012-08-03 17:39:06

Var och en efter förmåga? Visst ska alla arbeta och tjäna sitt uppehälle, det förutsätter dock att alla har samma förutsättningar, behov osv. Inför medborgarlön istället; pengar = energi.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Re: från aktivitetsersättning till sjukersättning (pension)

Inläggav Sheyen » 2012-08-03 17:57:38

Det spelar ingen roll vilken förmåga man har. Om man inte jobbar / har jobbat förtjänar man inte lika mycket pengar som någon som jobbar eller har jobbat.

Jag själv har aldrig haft ett jobb och jag klagar inte över de pengar jag får. Jag har inte förtjänat mer än vad jag får och jag är nöjd.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: från aktivitetsersättning till sjukersättning (pension)

Inläggav marxisten » 2012-08-03 18:26:20

lillgrisen skrev:det låter rimligt, bryr mig inte om pengar i detta fall, bara för att hitta någon meningsfull sysselsättning och kanske komma i kontakt med andra människor. vore dumt om man var tvungen att värdera den saken i pengar.


Mitt största problem är att på bygden jag bor finns typ inget ställe att ha praktik, närmsta är omkring 2 mil bort. Och då kollektivtrafiken är mindre kul på landsbygden får jag köra själv vilket kostar en del. Men att vara isolerad är ju ej kul det heller. Har möte med kommunen nu på Torsdag om DV. Får se vad vi ordnar för mig. I rätten åkte ju FK dit på att de räknat DV som arbetsförmåga så nu kan de nog inte nyttja det nästa gång.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: från aktivitetsersättning till sjukersättning (pension)

Inläggav Zima33 » 2012-08-04 0:57:24

Nebukadnessar skrev:Man får, om man klarar av det, jobba lite grand och tjäna som mest ett basbelopp (c:a 42 000 kr) per år utan att sjukersättningen påverkas.

Det beror väl på när man fått beslutet på sjukersättningen, om det är enligt de gamla eller nya reglerna. :?:
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: från aktivitetsersättning till sjukersättning (pension)

Inläggav Zima33 » 2012-08-04 0:59:48

lillgrisen skrev:jag får också pengar från fackförenings försäkringen Afa. kan jag få det när min aktivitetsersättning försvinner och jag då kommer ha sjukersättning istället?

Ersättningen från AFA får du behålla men du måste skicka in kopia på det nya beslutet till dem.

(Jag har själv gått från akt.ers. till sjukers och fick behålla AFA-ersättningen :-)Happy )
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: från aktivitetsersättning till sjukersättning (pension)

Inläggav Nebukadnessar » 2012-08-04 11:12:05

Zima33 skrev:
Nebukadnessar skrev:Man får, om man klarar av det, jobba lite grand och tjäna som mest ett basbelopp (c:a 42 000 kr) per år utan att sjukersättningen påverkas.

Det beror väl på när man fått beslutet på sjukersättningen, om det är enligt de gamla eller nya reglerna. :?:
Det stod inget om det på FK:s hemsida när jag var inne och kikade för ett år sedan ungefär.
Nebukadnessar
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2012-04-09

Re: från aktivitetsersättning till sjukersättning (pension)

Inläggav Zima33 » 2012-08-04 14:48:01

Nebukadnessar skrev:
Zima33 skrev:
Nebukadnessar skrev:Man får, om man klarar av det, jobba lite grand och tjäna som mest ett basbelopp (c:a 42 000 kr) per år utan att sjukersättningen påverkas.

Det beror väl på när man fått beslutet på sjukersättningen, om det är enligt de gamla eller nya reglerna. :?:
Det stod inget om det på FK:s hemsida när jag var inne och kikade för ett år sedan ungefär.

http://www.forsakringskassan.se/sjukvard/sjukersattning_och_aktivitetsersattning/prova_pa_att_arbeta_eller_studera/!ut/p/b1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOItjAx8nZwMHQ0sgg0sDDwtPSxd3SyN3EOcTYEKIoEKDHAARwN8-l3MTaD68SggYH-4fhRYCT4XEHKDn0d-bqp-QW5ohEGWiSIArqM_4g!!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2XzgyME1CQjFBMDhTMDgwSTlIOUVGOTJHSjIy/
Den som har sjukersättning eller aktivitetsersättning kan prova att arbeta och samtidigt behålla sin rätt till ersättning utan att ersättningen betalas ut. I stället får man ett månadsbelopp som motsvarar 25 procent av den vilande ersättningen, till exempel 25 procent av halv sjukersättning.

Den som har beviljats sjukersättning utan tidsgräns enligt reglerna som gällde före den 1 juli 2008, kan få arbeta i liten eller stor omfattning och ändå ha kvar sin rätt till ersättning. Man måste ansöka om detta innan man börjar arbeta.


(Ursäkta den jättelånga länken, vet inte hur man kortar ner den).
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: från aktivitetsersättning till sjukersättning (pension)

Inläggav lillgrisen » 2012-08-04 23:09:13

zima33 nice,

skickade in kopia nyss för 1 års ansökan bara "aktivitets" så har det gjort nu
ska söka på nytt nästa år lagom före månaden innan jag fyller 30
lillgrisen
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2011-05-24

Re: från aktivitetsersättning till sjukersättning (pension)

Inläggav snuggelhund » 2012-08-10 23:18:57

Nebukadnessar skrev:8 spänn i timmen fick en kompis till mig i "flitpeng" :-)Happy


I kommunen jag bor får man blott 5 kr/timmen.

Snål, snålare..snålast. :?
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: från aktivitetsersättning till sjukersättning (pension)

Inläggav ragnevi » 2012-08-11 0:40:23

Ersättningen som du får från Afa kommer inte att påverkas.

Däremot får du inte arbeta med steglös avräkning, alltså tjäna upp till 42.000:- på extra arbete, det gäller bara dem som fick sjukersättning enligt reglerna som gällde innan 1 juli 2008.

Om du däremot väljer att börja arbeta igen så får du behålla 25 procent av sjukersättningen under första året när den är vilande och du kan få behålla bostadstillägget (som beräknas på halva lönen) under max två år.

Exakt hur reglerna för din försäkring ser ut då vet jag inte.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: från aktivitetsersättning till sjukersättning (pension)

Inläggav Gersa » 2012-08-20 1:27:16

Sheyen skrev:
lillgrisen skrev:ha ha. flitpeng skämt å sido.
men vad synd att det ska va så orättvist, då menar jag att jag har hört många andra som aldrig haft normal förvärvsinkomst tidigare eller bara pluggat lite och på så sätt inte haft en inkomstrelaterad grund att stå på när ersättningen ska sättas. där menar jag att inte kunna tjäna något extra på tex en dagliv verksamhet verkligen inte är till någon fördel.

tur har man haft som tjänat stort en gång i tiden och fortfarande får ersättning baserat på det, gapet verkar vara stort för personer som haft jobb och inte haft något jobb alls.

Det är ju självklart att man förtjänar mer pengar om man har arbetat; då har man ju bidragit mer till samhället.



Kan man ju tycka....

Jag har jobbat och betalat skatt i hela mitt liv, men jag får inte en krona över Soc, "norm belopp"... Jag gjorde misstaget att leva på sparade pengar under mina dåliga perioder. Tacken för det är att jag nu är helt utanför sjukförsäkringssystemet.
Om jag skulle tacka ja till någon DV är det enda som händer ekonomiskt att Soc. minskar utbetalningen med vad den eventuella "flit pengen" kan ge....

Så vad ni än gör, försök aldrig att klara er själva. Det bestraffas man hårt för. Se till att alltid vara i åtgärd eller vara anställd av någon. Om man fyllt 30år och inte har någon inkomst på tre månader så blir man nollad av FK. Vilket innebär att man får sjukpenning men den är 0 kr per månad...
Jag har fått lära mig detta den hårda vägen...

Så nu snart 50 år gammal lever jag på 800:- kr under det som KF klassar som existensminimum.

Och det finns ingen väg ur det, så vad ni än gör se till att inte hamna i den situation jag sitter i.

Har ni frågor eller vill veta mer detaljer, delar jag gärna med mig av allt jag vet.

Ha det så bra det går!

Gersa
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Re: från aktivitetsersättning till sjukersättning (pension)

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-08-20 9:10:27

Trodde att det räckte med att vara arbetssökande och inskriven på arbetsförmedlingen. Men detta är kanske under förutsättning att man har rätt till arbetslöshetsersättning?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: från aktivitetsersättning till sjukersättning (pension)

Inläggav Gersa » 2012-08-20 10:59:35

Bjäbbmonstret skrev:Trodde att det räckte med att vara arbetssökande och inskriven på arbetsförmedlingen. Men detta är kanske under förutsättning att man har rätt till arbetslöshetsersättning?


Jepp, så är det... Det är 223:-/ per dag jag kan få i aktivitetsstöd. Vilket gör att jag ändå är beroende av försörjningsstöd. Skillnaden blir bara att summan kommer från två håll.....

Så det blir bara mer krångel för ingenting i mina ögon... Aktiviteten som jag ska gå på kostar ju bara samhället ännu mer pengar.... Och det var ju för att inte ligga samhället till last som jag levde på sparade pengar i första läget... Under tiden jag levde på mina besparingar tappade jag även kvalificeringen för A-kassan och därmed de 223:-/dag i aktivitetsstöd...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in