Sjukersättning efter 30?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sjukersättning efter 30?

Inläggav powmia » 2010-08-03 23:11:14

Aktivitetsserästtning efter 30 ?

Hej
eftersom Aktivitetsersättning är t.o.m till man blir 30år,, så undrar jag, vad händer efter 30års åldern?

vad heter det då? för någon slags ersättning borde man ju få.

Moderator: Slog ihop två trådar om samma ämne och ändrar därför rubriken något.
powmia
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2008-07-31

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-03 23:32:57

Hej!

Aktivitetsersättningen övergår i sjukersättning. Det är nästan samma sak, fast olika namn bara.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav outzaidur » 2010-08-04 2:40:06

de har också ändrat reglerna väldigt mycket under moderaterna. innan 2008 kunde man få permanent sjukersättning efter 30 och plugga obegränsat.

de som beslut om sjukersättning idag har mycket hårdare regler och det är svårare att få det.
outzaidur
 
Inlägg: 288
Anslöt: 2010-04-30
Ort: Stockholm Tyresö

Inläggav ragnevi » 2010-08-06 2:00:44

Nja, det där stämmer inte riktigt.

Innan 1:a juli 2008 så tog regeringen bort den tidsbegränsade sjukersättningen och gjorde det svårare att få sjukersättning permanent. Den tidsbegränsade sjukersättningen finns kvar t.o.m. 2012 för dem som redan uppbär den eller som har Aktivitetsersättning. Du kan få en period på 18 månader beviljad.

De som beviljats sjukersättning tillsvidare, med reglerna som gällde innan 1:a juli 2008 fick också möjligheten att studera med bibehållen sjukersättning, samt arbeta extra och tjäna motsvarande ett basbelopp, ungefär ca: 40.000:-. De får också lov att engagera sig ideellt i föreningar.

Det var inte innan möjligt att studera med bibehållen sjukersättning innan 1:a juli 2008. Detta är en av de få bra saker som regeringen faktiskt gjorde med regeländringen, dessvärre ursäktar det inte alla misstag.

Det är exempelvis synd att det slår så orättvist bara.

Till exempel så är det ju dem med aktivitetsersättning eller tidsbegränsad sjukersättning som bäst skulle behöva få lov att engagera sig, studera eller jobba extra. Eftersom dessa kommer förlora sin ersättning och därför har ett större behov av att få kontakt med arbetsmarknaden.

Det slår dessutom orättvist och är väldigt byråkratiskt. Två personer med samma diagnos får olika rättigheter beroende på när beslutet om deras sjukersättning fattades. Dessa nya regler gäller nämligen inte dem som fått sjukersättning beviljad med de hårdare reglerna.
Förmodligen därför att de bedöms som helt oförmögna att ta ett arbete eller göra något överhuvudtaget.

Om du inte beviljas sjukersättning så skickas du till arbetsförmedlingen och får gå ett introduktionsprogram, med aktivitetsstöd. Aktivitetsstödet baseras på din A-kassa och eftersom långtidssjukskrivna sällan har någon sådan tvingas de söka försörjningsstöd.
Om du efter tre månader på introduktionsprogrammet bedöms vara icke arbetsför så skickas du tillbaks till Försäkringskassan där du kan få förnyad sjukpenning. Och gissa vad, har du gått in i den tidsbegränsade sjukersättningen med tidigare beviljad aktivitetsersättning så har du ingen SGI och står därför helt utan ersättning.
Regeringen har nämligen inte gjort en ordentlig konsekvensanalys och ignorerade de remissvar som belyste problematiken med att en stor grupp saknar SGI. För en del kan det kanske bli aktuellt med sjukersättning, men långt från alla kommer klassas som så sjuka.

Vad som händer med denna grupp vet man faktiskt inte idag.

Själv började jag arbeta när min tidsbegränsade sjukersättning gick ut. Ja, till och med en månad innan. Jag känner mig lite som de sjukskrivnas Quisling. Jag nyttjar till och med det av regeringen införda Nystartsjobbet som innebär att arbetsgivaren inte betalar någon arbetsgivaravgift för mig och att de får lika mycket i bidrag.
Men till vilken kostnad? Under det sista året av min sjukskrivning levde jag i stor ovisshet om vad som skulle hända, det påverkade min rehabilitering väldigt negativt. Jag utvecklade under året generaliserat ångestsyndrom, började äta en massa nya och dyrare läkemedel, hade tätare läkarkontakter och höll mitt personliga ombud sysselsatt. Jag vet inte om det var så som den här regeringen tänkte skapa ökad sysselsättning...
Jag har fortfarande problem med smärta eller ett tryck över bröstet, även när jag inte har ångest så finns det alltid där. Förr var det inte så.
Jag har haft depressioner tidigare men aldrig fysisk smärta och ångest över saker som jag normalt klarat av. Och det började med oron över att jag skulle utförsäkras.

Det finns förvisso en del som frågat om det inte var denna press som jag behövde för att faktiskt börja jobba. Men så var det inte, jag fixade min plats för arbetsträning helt själv.
Och vem vill vara sjukskriven egentligen? Jag skämdes något extremt när människor frågade vad jag jobbade med, och det kändes som att det var det enda människor frågade och jag inbillade mig att de tänkte alla möjliga negativa saker om mig.
Dessutom är det ganska soft att arbeta och att lyfta en riktig lön istället för att leva fattigt på socialförsäkringssystemen. Jag kollar inte ens på prislapparna i affären längre... Det är en sak mindre att oroa sig för.
Men var det värt att få GAD för det?
Speciellt då mitt mål hela tiden var att jag skulle börja arbeta, bara jag hittade rätt arbetsplats.

Ett av problemen som jag ser det är att det finns inte idag något mellanting mellan sjukpenning, aktivitetsersättning och sjukersättning sedan den tidsbegränsade sjukersättningen togs bort.

Så vad som händer med dig när du fyller 30 år beror på vad vi har för regering efter nästa val. Men inte heller Socialdemokraterna vill införa den tidsbegränsade sjukersättningen.

Jag mötte Veronica Palm tidigare i år och diskuterade frågan:
http://attention.vgl.se/index.php?option=com_content&task=view&id=104&Itemid=31
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Richard » 2010-08-17 19:21:33

Jag fyllde 30 i maj i år, o jag har fått beviljat det jag alltid haft (sjukpenning?) tom. oktober 2011.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Förtidspension över 30.

Inläggav Jackal » 2011-02-25 13:01:50

Hej, jag har fått min aspergersdiagnos för en tid sedan.

Jag har aldrig någonsin jobbat och är i 40-årsåldern.

Vilka möjligheter har jag att få förtidspension?

Det känns viktigt att veta då jag har levt på socialbidrag sedan jag flyttade hemifrån och min levnadsstandard skulle höjas till det dubbla med den möjligheten.

Jag klarar inte av andra människor överhuvudtaget, det är kanske en av 1000 som jag inte får raseriutbrott på.

Tacksam för vettiga svar från insatta människor.


Moderator: Slog ihop med en tidigare liknande tråd.
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Inläggav vallesmamma » 2011-02-25 14:23:30

Jag beviljades sjukpension i december förra året. Jag känner en till på detta forum som också fått det, så det verkar inte alls omöjligt. Jag hade även gått på en funktionsutredning som fk tog del av. Jag är 36 år.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav Bastuper » 2011-02-25 15:35:33

Jag fick sjukersättning under gymnasietiden,
gick direkt in i pension efter skolan i princip.
Haft 1 praktikplats därefter.

Funderar nu på vad som händer nu då jag ska ansöka nytt,
1 timme hos läkaren sen är det bara att hoppas på det bästa.

Om 4 år är det dags för ny ansökan, då är man 30 och då kanske
man kan få fast ersättning i 35 år.

Dte verkar som att så länge skadan är medfödd eller sitter i hjärnan,
då blir man automatiskt beviljad ersättning och behöver inte tänkta på arbete och sådant, hoppas bara det fortsätter så.

Dom har nämnt samhällslön men vi får se....
Jag har så bra hryeskontrakt nu så, allt ingår i hyran,
sparar 1000 kr på det så jag har en väldigt bra ekonomi.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Inläggav A » 2011-02-25 17:59:38

Det heter numera sjukersättning och den kan inte längre vara tidsbestämd som det var förr.

Man ansöker hos Försäkringskassan och man måste ha ett utlåtande från sin läkare där det bedöms vilken arbetsförmåga man har och om den möjligen kan gå att förbättra.

Så skaffa info och blanketter från FK och ta sen kkontakt med din läkare o få en tid för att prata om det här.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Bastuper » 2011-02-25 18:53:05

Papper har jag, ska bara boka tid o orka ta mig till vårdcentralen.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Re: Förtidspension över 30.

Inläggav Marabou » 2011-02-25 21:38:37

Jackal skrev:Hej, jag har fått min aspergersdiagnos för en tid sedan.

Jag har aldrig någonsin jobbat och är i 40-årsåldern.

Vilka möjligheter har jag att få förtidspension?

Det känns viktigt att veta då jag har levt på socialbidrag sedan jag flyttade hemifrån och min levnadsstandard skulle höjas till det dubbla med den möjligheten.

Jag klarar inte av andra människor överhuvudtaget, det är kanske en av 1000 som jag inte får raseriutbrott på.

Tacksam för vettiga svar från insatta människor.


Jag förstår verkligen att du inte vill leva på socialbidrag mer :? Hur kommer det sig att det blivit så för dig? Socialbidrag är ju någonting man ska få under en begränsad period, antingen under tiden man söker jobb eller under tiden man ansöker om t.ex. sjukersättning.

Har du fått någon hjälp från läkare eller liknande? Diagnos? Om du har en diagnos och läkaren anser att du aldrig kommer att kunna jobba så borde du, rent teoretiskt sett, ha goda möjligheter att bli beviljad förtidspension. Sen hur det blir i praktiken vet man ju aldrig nu med de nya reglerna :?
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Spektral » 2011-02-25 22:59:59

Min åsikt är att även om du har Aspergers syndrom så verkar ditt skäl till att inte jobba lite fyrkantigt, jag menar jag tror inte det är många som gillar allt och alla här i världen, NT eller Aspie. Det i sig anser inte jag vara skäl nog att inte behöva jobba, och jag är övertygad om att FK kommer tycka något liknande.

Man kan förändras och övervinna fobier, och även lära sig att fungera ihop med andra människor. Sen finns det ju som bekant en mängd olika jobb där man inte behöver ha kontakt med människor regelbundet, starta eget? Något telefon eller kontorsjobb etc.

Det framstår ju som väldigt egoistiskt att inte behöva arbeta och göra rätt för sig i ett samhälle, som i sin tur ska bekosta din tid hemma. Dvs alla människor du hatar ska betala för att du har problem med humöret? :? Jag tror det hela bottnar i en problematik med svårigheter att ta itu med problem och jobbiga människor och istället fly undan problemen.

Eftersom den möjligheten har funnits i Sverige så har du valt den vägen, i t.ex USA eller något fattigare land hade du behövt tvinga dig själv för att överleva eller helt enkelt hamnat på gatan.
Spektral
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-02-25

Inläggav Juddy » 2011-03-01 20:23:41

Det finns bara sjukersättning tills vidare nuförtiden. Förut fanns det vad som då kallades, först, sjukbidrag och senare blev till tidsbegränsad sjukersättning. Den avskaffades och det är en av de stora anledningarna till att människor blir utförsäkrade. De är för friska för försäkringskassan men för sjuka för arbetsmarknaden.

Sjukersättning beviljas sällan den som "bara" har AS om man inte har väldigt låg funktionsnivå (GAD). Det senare står mellan en själv och den läkare som skriver intyget. GAD är inget givet värde utan föränderlig.
Alla försök till rehabilitering ska vara uttömda.

Jag har själv stadigvarande sjukersättning (sjukersättning t v) sedan något år tillbaka. Det var en stark lättnad att få det. Nu har jag en annan psykisk sjukdom samt en autoimmun reumatologisk sjukdom. Sammantaget blev beslutet att jag hade rätt till sjukersättning. Det ska också tilläggas att jag hade valsat runt inom försäkringskassans rehab-maskineri i flera år. Kunde jobba i perioder, sedan inte, sedan igen. Jag mår bra nu, jag kan anpassa mina dagar efter hur jag mår. Ibland mår jag bra, ibland behöver jag sova i, vad det känns som, flera dagar i sträck. Att slippa den yttre stressen från rehab-åtgärder är en stark lättnad men jag hade helst fortsatt jobba. Det verkade inte finnas någon plats någonstans för en välutbildad kvinna ännu ej fyllda 35.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav ragnevi » 2011-03-01 22:41:32

GAD är förkortning för generalized anxiety disorder, generaliserat ångesttillstånd. Vad du menar är förmodligen GAF, Global Assessment of Functioning, en funktionsskattningsskala. Det är ett ganska trubbigt verktyg och används bara snabbt för att bedöma en patients tillstånd och är inte något som avgör om en person har arbetsförmåga eller inte.

Läkaren skriver ett intyg om hur din arbetsförmåga ser ut, sedan tolkar handläggarna på Försäkringskassan intyget. På Försäkringskassan blir medicin till juridik enkelt förklarat.

Det finns inga evidensbaserade metoder för att mäta arbetsförmåga, utan det är alltid en subjektiv uppskattning, dessutom får inte Försäkringskassan längre se till andra faktorer än de strikt medicinska. Förr vägdes andra saker in, då hade sociala faktorer som exempelvis brist på arbetserfarenhet och långtgående försörjning på ekonomiskt bistånd haft större betydelse.
Det finns dock en arbetsförmågeutredning som talar om att man ska se till en persons försörjningsförmåga istället för arbetsförmåga.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Juddy » 2011-03-01 22:47:58

Jo, jag menade GAF, trodde att jag hade skrivit just GAF. Oh well, tack för påpekandet!
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

från aktivitetsersättning till sjukersättning (pension)

Inläggav lillgrisen » 2012-08-03 14:16:43

är 29 och haft aktivetsersättning i 3år inne på mitt 4:e. sen när jag fyller 30 och ska söka sjukersättning, fast inte föränn nästa år.

någon som vet om ersättningen ändras på något sätt? känner att jag har det bra just nu och klarar mig på det jag får. jag får också pengar från fackförenings försäkringen Afa. kan jag få det när min aktivitetsersättning försvinner och jag då kommer ha sjukersättning istället?

har även funderat på att börja arbeta, börja på daglig verksamhet. eftersom jag har det så bra nu är jag rädd att jag kommer hamna på minus, vad händer med försäkringen när man börjar på daglig verksamhet?



Moderator atoms - slog ihop två trådar om likartat ämne.
lillgrisen
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2011-05-24

Re: från aktivitetsersättning till sjukersättning (pension)

Inläggav Sheyen » 2012-08-03 14:25:21

Varför skulle du hamna på minus?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: från aktivitetsersättning till sjukersättning (pension)

Inläggav Nebukadnessar » 2012-08-03 14:31:34

Sjukersättningen är på samma belopp som aktivitetsersättningen. Att du har en dagligverksamhet är ju inte samma sak som att klara av ett jobb med prestationskrav, sociala krav m.m., så det är okej att ha!
Nebukadnessar
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2012-04-09

Re: från aktivitetsersättning till sjukersättning (pension)

Inläggav marxisten » 2012-08-03 14:35:13

Nebukadnessar skrev:Sjukersättningen är på samma belopp som aktivitetsersättningen. Att du har en dagligverksamhet är ju inte samma sak som att klara av ett jobb med prestationskrav, sociala krav m.m., så det är okej att ha!


När jag ansökte om min aktivitetsersättning avslog FK mig pga. deltagande i DV. Men det avslaget sågade Förvaltningsrätten helt och jag fick hel ersättning när jag gick till rätten. De ska ej ta med det i beräkningen så det ska inte räknas in...

Men med FK vet man ju aldrig, så trött på dem.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: från aktivitetsersättning till sjukersättning (pension)

Inläggav lillgrisen » 2012-08-03 14:39:33

najs, för om jag börjar "jobba" så måste man meddela detta och om man "jobbar" så försvinner den lilla klumpsumma jag får 2-3tusen ändå från fackförenings försäkringen. anledningen till att jag får den är att jag hade ett vanligt arbete för många år sedan.

men daglig verksamhet tjänar man alltså inga pengar på? eller justerar ersättningen på något annat vis?
lillgrisen
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2011-05-24

Re: från aktivitetsersättning till sjukersättning (pension)

Inläggav marxisten » 2012-08-03 14:41:05

lillgrisen skrev:jag får också pengar från fackförenings försäkringen Afa. kan jag få det när min aktivitetsersättning försvinner och jag då kommer ha sjukersättning istället?


Den kommer du vad jag vet om få behålla.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: från aktivitetsersättning till sjukersättning (pension)

Inläggav marxisten » 2012-08-03 14:42:50

lillgrisen skrev:najs, för om jag börjar "jobba" så måste man meddela detta och om man "jobbar" så försvinner den lilla klumpsumma jag får 2-3tusen ändå från fackförenings försäkringen. anledningen till att jag får den är att jag hade ett vanligt arbete för många år sedan.

men daglig verksamhet tjänar man alltså inga pengar på? eller justerar ersättningen på något annat vis?


Daglig Verksamhet är en sysselsättning som ej kan likställas med ett arbete överhuvudtaget.

Du kan i vissa kommunen få "flitpeng" men den är så liten så den ej ens räknas som inkomst. På det kan du vara lugn.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: från aktivitetsersättning till sjukersättning (pension)

Inläggav Nebukadnessar » 2012-08-03 14:58:21

8 spänn i timmen fick en kompis till mig i "flitpeng" :-)Happy
Nebukadnessar
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2012-04-09

Re: från aktivitetsersättning till sjukersättning (pension)

Inläggav lillgrisen » 2012-08-03 15:11:21

ha ha. flitpeng skämt å sido.
men vad synd att det ska va så orättvist, då menar jag att jag har hört många andra som aldrig haft normal förvärvsinkomst tidigare eller bara pluggat lite och på så sätt inte haft en inkomstrelaterad grund att stå på när ersättningen ska sättas. där menar jag att inte kunna tjäna något extra på tex en dagliv verksamhet verkligen inte är till någon fördel.

tur har man haft som tjänat stort en gång i tiden och fortfarande får ersättning baserat på det, gapet verkar vara stort för personer som haft jobb och inte haft något jobb alls.
lillgrisen
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2011-05-24

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in