Frejmrejt?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Frejmrejt?

Inläggav mnordgren » 2008-04-04 17:03:39

Jag undrar om det finns några knep för att få bättre fräjmräjt i t.ex. fps-spel. själv är jag inte så införstådd med sånt här men tycker mig ha läst nånstans att det finns knep att ta till. Jag menar utöver att ställa ned grafiken och upplösningen eller köpa nytt grafikkort?
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 13:32:37, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav underjord » 2008-04-04 17:36:39

  • Överklocka grafikkortet? Det har jag inte prövat själv än, men jag vet att det finns de som har gjort det. Om man inte vill överklocka (kan i värsta fall bränna GPU:n), så kan man pröva att ladda ner nå'n tweakware till just ditt kort.
  • Köra spelet som shell istället för explorer? Jag gjorde det med Thief ett tag innan jag skaffade ny dator och det hjälpte.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 13:32:37, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav mnordgren » 2008-04-05 19:04:32

underjord skrev:
  • Överklocka grafikkortet? Det har jag inte prövat själv än, men jag vet att det finns de som har gjort det. Om man inte vill överklocka (kan i värsta fall bränna GPU:n), så kan man pröva att ladda ner nå'n tweakware till just ditt kort.
  • Köra spelet som shell istället för explorer? Jag gjorde det med Thief ett tag innan jag skaffade ny dator och det hjälpte.


Rena grekiskan för mig. Första alternativet verkar för avancerat.
Vad betyder det att man kör spelet som shell istället för explorer?
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 13:32:37, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav underjord » 2008-04-05 20:05:08

Först måste jag ställa några frågor:
* Vilket OS kör du? XP, Vista eller nå't annat?
* Vilket grafikkort har du?
* Hur pass van är du vid att tweaka saker i det OS du använder?

Ett skal kan i korthet sägas vara det som användaren ser. Skalet ger användaren möjlighet att påverka det som sker under ytan, till exempel via ikoner, fönster och menyer. Om du kör Windows (vilket jag gissar att du gör) heter standardskalet Explorer och består av allt det som syns på skärmen. Windows körs alltid och sedan körs ett skal utanpå.

Det du vill göra är att ha så få andra program/tjänster körande som möjligt, så att så mycket som möjligt av datorns resurser går till ditt spel. Ett extremt sätt att göra detta på är att inte starta skalet alls, men det är kanske inget man ska göra om man inte är van att rota runt i Windows olika delar. Man bör dessutom ha möjlighet att skapa flera konton, så att du kan växla mellan spelkontot och standardkontot.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 13:32:37, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav mnordgren » 2008-04-07 15:40:32

underjord skrev:Först måste jag ställa några frågor:
* Vilket OS kör du? XP, Vista eller nå't annat?
* Vilket grafikkort har du?
* Hur pass van är du vid att tweaka saker i det OS du använder?

Ett skal kan i korthet sägas vara det som användaren ser. Skalet ger användaren möjlighet att påverka det som sker under ytan, till exempel via ikoner, fönster och menyer. Om du kör Windows (vilket jag gissar att du gör) heter standardskalet Explorer och består av allt det som syns på skärmen. Windows körs alltid och sedan körs ett skal utanpå.

Det du vill göra är att ha så få andra program/tjänster körande som möjligt, så att så mycket som möjligt av datorns resurser går till ditt spel. Ett extremt sätt att göra detta på är att inte starta skalet alls, men det är kanske inget man ska göra om man inte är van att rota runt i Windows olika delar. Man bör dessutom ha möjlighet att skapa flera konton, så att du kan växla mellan spelkontot och standardkontot.


Det låter lite för avancerat för en amatör som undertecknad, men tack ändå för hjälpen.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Återgå till IT-forum



Logga in