"Autism behöver inte innebära att livslångt lidande"

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Autism behöver inte innebära att livslångt lidande"

Inläggav Savanten Svante » 2008-04-03 7:34:57

Läser rubriken på expressen. Hmm. Klick.

http://www.alltombarn.se/halsa/beteende ... liv-1.9410

"Beteendeterapi räddade livet på min son". Åhå. Och jag som bara trodde han lärde sig NTspråk.

DNchatten igår

Eftersom jag tycker att det finns positiva sidor hos iaf MIN autism så ställde jag en fråga så tydligt jag kunde:

Aspieskallen: Har autism några positiva sidor enligt dig?
jenny lexhed: Förstår inte frågan riktigt. Menar du personer med autism? Personer med autism är ju som alla andra människor, unika!

Var det en svår fråga?


Gillar mer och mer den där video med den autistiska tjejen. "Jag förstår ERT sätt att kommunicera. När ni inte förstår MITT sätt, så beror det på en brist hos ER, inte hos mig."


Äh. Jag vet faktiskt inte vad jag ville med det här inlägget. Känner mig mest bara irriterad och missförstådd i största allmänhet.


(den konstiga formuleringen i rubriken "att livslångt lidande" står expressen för, inte jag)
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 13:32:12, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Savanten Svante » 2008-04-03 7:51:23

Hmm. Första länken har en mer balanserad titel på DN. "Jag var förtvivlad". Där låter det iaf inte som man dör av autism. *suckar*
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 13:32:12, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Mardröm » 2008-04-03 11:31:40

Det är sändaren som måste uttrycka sig så mottagaren förstår. Mottagaren är alltid oskyldig, så den lilla auistiska flickan har fel. Sen kan man ju säga att pga autism så får man göra ett undantag från regeln, men annars så...

Det verkar inte som du fick fram ditt budskap till Jenny hursom? Hur skulle du ha sagt istället, så hon skulle förstå att du upplevde autismen positivt på vissa sätt?
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 13:32:12, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav underjord » 2008-04-03 12:24:56

Jag tycker att din fråga var så klar den kunde bli. Jenny Lexhed kanske var på defensivt humör; van att bli ifrågasatt och alltid redo att försvara sig och tolkade därför din fråga som ett angrepp (utan att riktiga läsa vad du faktiskt skrivit).

Jag tycker det kan anas att hon inte tycker att det finns några positiva sidor med autism och kanske är det till och med så att hon kämpar med sina egna fördomar om autism (som varande något rakt igenom negativt) och därför drog hon till med en typisk floskel.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 13:32:12, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav underjord » 2008-04-03 12:37:46

Du kanske hade fått ett bättre svar om du börjat med att smöra lite först genom att skriva floskler som "Åh, vilken bra bok du har skrivit." (även om du inte ens läst den) och yadayada och sedan ställt din fråga. Tråkigt, men sant; många människor fungerar så.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 13:32:12, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Re: "Autism behöver inte innebära att livslångt lidande

Inläggav Alien » 2008-04-05 15:05:36

Savanten Svante skrev:Läser rubriken på expressen. Hmm. Klick.

http://www.alltombarn.se/halsa/beteende ... liv-1.9410

"Beteendeterapi räddade livet på min son". Åhå. Och jag som bara trodde han lärde sig NTspråk.

[url=http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2451&a=757283]
DNchatten igår[/url]

Eftersom jag tycker att det finns positiva sidor hos iaf MIN autism så ställde jag en fråga så tydligt jag kunde:

Aspieskallen: Har autism några positiva sidor enligt dig?
jenny lexhed: Förstår inte frågan riktigt. Menar du personer med autism? Personer med autism är ju som alla andra människor, unika!

Var det en svår fråga?


Gillar mer och mer den där video med den autistiska tjejen. "Jag förstår ERT sätt att kommunicera. När ni inte förstår MITT sätt, så beror det på en brist hos ER, inte hos mig."


Äh. Jag vet faktiskt inte vad jag ville med det här inlägget. Känner mig mest bara irriterad och missförstådd i största allmänhet.


(den konstiga formuleringen i rubriken "att livslångt lidande" står expressen för, inte jag)


Det står ju tydligare i artikeln:
Jag brukar säga att den intensiva beteendeterapin har räddat min sons liv, i bemärkelsen att den har räddats hans möjligheter till ett fullgott liv.
Utan språklig kommunikation = inget fullgott liv. John hade kanske varit lika lycklig ändå men han hade inte kunnat klara sig själv. Nu finns det hopp om det.

Lexhed fattade el ville inte fatta frågan. Det var väl för henne som om man sagt "Kan du se något positivt med att sitta i rullstol el ha diabetes".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in