Angående visuellt minne/tänkande: Spegelvända bilder!?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Angående visuellt minne/tänkande: Spegelvända bilder!?

Inläggav Swesse » 2012-07-28 16:08:22

Jag har, som en del andra här, ett förstärkt visuellt minne/tänkande; mina minnen och tankar figurerar i form av bilder, "filmklipp" eller abtrakta rum som jag själv skapar och rör mig i.

Något jag tänkt på under en tid är ett underligt fenomen gällande denna typ av minne, för då jag minns det mesta jag sett med ovanligt hög detaljrikedom, så är det väldigt vanligt att min hjärna spegelvänder bilden. T.ex. hörde jag "svenska nobelpristagare" nämnas häromdagen och Wikipedia-bilden av Verner von Heidenstam dök direkt upp i huvudet. Jag mindes hur han såg ut på bilden, hans kläder, stolen han satt på och hur han satt på den, mustachen, håret, bakgrunden etc.

Kruxet var att jag inte kunde avgöra om stolen var vänd till höger eller vänster. Bilden i huvudet växlade nämligen med sin egen spegelbild upprepade gånger.

Jag undrar alltså om ni andra som har visuellt tänkande upplever samma sak (att bilder spegelvänds)? Har ni i sådana fall någon idé om varför?
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Angående visuellt minne/tänkande: Spegelvända bilder!?

Inläggav ZeldAlice » 2012-07-28 22:01:28

Jag kan relatera till mycket av det du skriver plus att jag själv har det där med starkt bild minne och visualiserande plus minne när det gäller ljud och musik också på samma vis. Det där om höger eller vänster på olika ting och så kan jag också relatera till. Tror att på sig så har det nog med att göra att jag har svårt för det där med höger och vänster. Kan vara det i ditt fall också.
ZeldAlice
 
Inlägg: 498
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Värmland

Re: Angående visuellt minne/tänkande: Spegelvända bilder!?

Inläggav Swesse » 2012-07-28 23:01:52

Nej, det kan jag inte säga. Har inga problem med höger eller vänster. Att du inte är så bra på det behöver dock inte vara anledningen. Skulle vara intressant att veta! :-)Happy
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Angående visuellt minne/tänkande: Spegelvända bilder!?

Inläggav Honest » 2012-08-01 23:30:11

Det kanske har att göra med vilken hjärnhalva man använder. Jag har varit med om liknande minnen, att jag inte minns om något är vänt till höger eller vänster, men det är ytterst sällan jag minns fel vad gäller just detta.

Jag brukar också minnas allt i bilder/videofilmer, jag ser hela scenarion spelas upp i min hjärna och jag ser mig själv utifrån i minnena, även fast jag ju var inuti mig själv när jag skapade minnet. Jag trodde att alla hade så, men tydligen är det bara vi med diagnos som har det så. Och jag kan minnas varenda musikinstrument och tonläge och andetag jag hör i sånger och jag kan höra sångerna i mitt huvud istället för att lyssna på I-pod. Det tycker de flesta är konstigt.
Honest
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2012-07-31

Re: Angående visuellt minne/tänkande: Spegelvända bilder!?

Inläggav ZeldAlice » 2012-08-01 23:53:20

Swesse skrev:Nej, det kan jag inte säga. Har inga problem med höger eller vänster. Att du inte är så bra på det behöver dock inte vara anledningen. Skulle vara intressant att veta! :-)Happy


Håller med att det skulle vara intressant att veta. För om det inte är det, vad kan det vara då? Hmmm....

Honest skrev:Det kanske har att göra med vilken hjärnhalva man använder. Jag har varit med om liknande minnen, att jag inte minns om något är vänt till höger eller vänster, men det är ytterst sällan jag minns fel vad gäller just detta.

Jag brukar också minnas allt i bilder/videofilmer, jag ser hela scenarion spelas upp i min hjärna och jag ser mig själv utifrån i minnena, även fast jag ju var inuti mig själv när jag skapade minnet. Jag trodde att alla hade så, men tydligen är det bara vi med diagnos som har det så. Och jag kan minnas varenda musikinstrument och tonläge och andetag jag hör i sånger och jag kan höra sångerna i mitt huvud istället för att lyssna på I-pod. Det tycker de flesta är konstigt.


Jag tror att din teori låter som om den kan stämma riktigt bra. Komer inte på nåt bättre själv så jag har inget att säga emot om din teori.

Men däremot känner jag att det du nämner om visuellt tänkande med bild film etc plus musiken, stämmer in på hur jag själv är. Har också minne för bild, ljud och särsilt musik. Själv så har jag också ett rätt så bra gehör men kan dock inte läsa noter.
Men att det skulle vara konstigt att man kan höra musik i hjärnan av låtar man minns, vet jag inte vad det är för konstigt. Min storebrosha som inte har nån diagnos eller nåt sånt alls har ett sånt musikminne så jag tror att om man har det där musikminnet eller inte handlar nog om hur musikalisk man är.
I min familj så har det gått i familjen med att vara musikalisk så för mig känns det, med AS eller inte, helt naturligt för mig.
ZeldAlice
 
Inlägg: 498
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Värmland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in