Bra saker med Asperger

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Vad är det som gör just din diagnos så najs?;)

Inläggav tahlia » 2012-07-30 17:34:22

Fenren skrev:att det är ett papper som ligger i bokhyllan. i övrigt är jag inte min diagnos; jag är jag och allt som är är bra med mig är p.g.a. mig.


Fast nu skulle du inte vara exakt den du är om du inte hade diagnos så lägg ner hela "jag ska minsann regna på alla jävla parader jag hittar"-tugget.

Autismsmurfen
Förstår behovet av att hitta positiva sidor också i det som förknippas med diagnos. Lite klurigt för mig där men jag gör ett försök. Misstänker att min diagnos förbättrat mina chanser att tänka större och djupare, något jag idag är tacksam för.
F.ö så har Fenren trots allt en poäng - även om diagnosen kan föra med sig positiva egenskaper så är det en diagnos och inte en identitet. Du är du helt oavsett och det finns säkerligen en uppsjö positiva saker hos dig.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Vad är det som gör just din diagnos så najs?;)

Inläggav Fenren » 2012-07-30 17:35:19

tahlia skrev:Fast nu skulle du inte vara exakt den du är om du inte hade diagnos så lägg ner hela "jag ska minsann regna på alla jävla parader jag hittar"-tugget.


jo, jag var precis likadan innan jag fick någon diagnos.

med hänvisning till rådande forumklimat anser jag inte att jag kan besvara det övriga, då det kan leda till att någon tar illa upp
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Vad är det som gör just din diagnos så najs?;)

Inläggav tahlia » 2012-07-30 17:37:40

Fenren skrev:
tahlia skrev:Fast nu skulle du inte vara exakt den du är om du inte hade diagnos så lägg ner hela "jag ska minsann regna på alla jävla parader jag hittar"-tugget.


jo, jag var precis likadan innan jag fick någon diagnos.

med hänvisning till rådande forumklimat anser jag inte att jag kan besvara det övriga, då det kan leda till att någon tar illa upp


Men du hade det du diagnostiserades med innan du fick det på papper också. Jag är fullt medveten om att du inte är så här korkad så du kan sluta spela dum.
Vidare kan du ju hojta till när dagisfasonerna är avklarade så det går att föra en diskussion igen.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Vad är det som gör just din diagnos så najs?;)

Inläggav Thurizas » 2012-07-30 17:49:14

Najs... ujuj.. svårt. Min spontanitet och mitt barnasinne skulle jag para ihop med min ADD och den är jag bitvis rätt tacksam över.

Då du inte frågade om vilken av diagnoserna så tog jag mig friheten att ta upp just min ADD :-)Happy
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Vad är det som gör just din diagnos så najs?;)

Inläggav kullan » 2012-07-30 17:52:58

Det finns inget najs med min diagnos. Jag ogillar det som den gör med mig och den har ju påverkat mig i hela mitt liv även om jag inte haft den på papper mer än sen 2010. För mig är det snarare ett helvete varje dag pga min Asperger.

Vidare kan jag inte hålla med Fenren. Jag är åtminstone min Diagnos. Diagnosen är lika med mig. Hade jag inte haft Asperger hade jag varit någon helt annan som individ. Och jag påverkas av Aspergern så jag blev så här istället.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Vad är det som gör just din diagnos så najs?;)

Inläggav sugrövmanövern » 2012-07-30 19:41:29

Det är coolt att folk tror att man saknar känslor och gillar att yxmörda och äta folk!
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Vad är det som gör just din diagnos så najs?;)

Inläggav Sheyen » 2012-07-30 19:44:42

sugrövmanövern skrev:Det är coolt att folk tror att man saknar känslor och gillar att yxmörda och äta folk!

+1
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Vad är det som gör just din diagnos så najs?;)

Inläggav dasunbedingte » 2012-07-30 20:48:49

Ibland kan vissa drag ha sin poäng, ibland en tunn balansgång. Sen som #Fenren skriver, det är ett papper i bokhyllan, jag:et är inte såpass simpelt.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Re: Vad är det som gör just din diagnos så najs?;)

Inläggav MsTibbs » 2012-07-30 20:49:11

Att jag kan lära mig mycket om ett ämne på kort tid

Att jag är ärlig

...öhhh... nej kommer inte på nått. :(
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Vad är det som gör just din diagnos så najs?;)

Inläggav dasunbedingte » 2012-07-30 20:50:08

sugrövmanövern skrev:Det är coolt att folk tror att man saknar känslor och gillar att yxmörda och äta folk!


Det är därför en aldrig ska säga till folk att en har diagnos.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Re: Vad är det som gör just din diagnos så najs?;)

Inläggav 424stil » 2012-07-30 21:17:33

Jag gillar att jag kan lära mig en massa grejer om saker som intresserad mig.

T ex så hade jag en skivsamling på runt 1500 skivor (både LP och CD), jag visste vilket år alla skivorna var släppta, vilka mina favoritlåtar hette och vilken ordning dom kom i (om det var t ex låt #2, 4 och 7 som jag gillade mest).

Sen kan jag sjukt mycket om fotboll i allmänhet och Engelsk fotboll i synnerhet. Spelarnamn, positioner, vilka klubbar dom spelat för, vilka divisioner klubbar spelar i, vilka titlar och hur många dom tagit osv.

Jag har en vän som jag rankar som min bästa vän som också har fotboll och musik som intresse så jag behöver inte känna mig ensam. :D
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Vad är det som gör just din diagnos så najs?;)

Inläggav Gafsan » 2012-07-30 23:56:54

424stil skrev:Jag har en vän som jag rankar som min bästa vän


Jag älskar att du rankar din vän :-) Bara en sån sak gör ju att man måste älska AS, eller hur?! :-)

Men mera On Topic så gillar jag att vara grymt intelligent. Det kan ju hända att jag hade varit det även om jag inte hade haft AS, men jag tvivlar. Jag är smart och skruvad och det är svårt att skilja det ena från det andra :-)

Sen gillar jag att jag är så positivt inställt till nästan allt och alla, det verkar folk normalt sett inte vara. Och det är väldigt skönt att inte vara så prestigeinriktad som många är - det tror jag beror till stor del på AS.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Re: Vad är det som gör just din diagnos så najs?;)

Inläggav Joakoni » 2012-07-31 0:44:55

Att jag går in på djupet i allting jag håller på med. Analyserar, tar mig in under ytan på allt, är grundlig och metodisk, tar mig tid. Är ärlig. Blickar inåt. Har utvecklat min språkliga förmåga - helst i skrift - för att kunna kommunicera och ge saker och ting de namn som återger deras natur på bästa sätt. Det är viktig.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Vad är det som gör just din diagnos så najs?;)

Inläggav Swesse » 2012-07-31 3:01:07

Jag tycker mest om min analytiska förmåga i kombination med ett otroligt starkt logiskt tänkande. Det är även trevligt att kunna extremt mycket om vissa ämnen, komma ihåg otroliga mängder statistik och siffror, minnas bilder med hög detaljrikedom, kunna memorera nummerföljder på flera hundra(t.o.m. flera tusen) siffror på väldigt kort tid, tänka i avancerade bilder och genom det kunna lösa problem som andra inte klarar.

Vissa (om inte alla) ovanstående har jag förstås ingen aning om ifall de är diagnosrelaterade.

Hade dock hellre varit NT. De verkar kunna finna lycka i de simplaste ting.
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Vad är det som gör just din diagnos så najs?;)

Inläggav kattkvinna » 2012-07-31 7:31:09

Min hjärnas starka "grafikkort" ger mig en bilddominerad hjärna. Jag tänker i videoklipp, minns även fakta i bilder och drömmer fantastiska drömmar på nätterna. En illustrerad bok underlättar inlärningen och får det att sitta som berg.
Har också en märklig förmåga att se mönster i allting, både systematiskt och konstnärligt. Det hjälpte säkert till på de logiska testerna under min utredning. Mycket detaljorienterad och är förtjust i att upptäcka saker andra inte ser.

Tack vare min autism har det här de här egenskaperna en stark slagsida i min begåvning och har gjort mig konstnärlig. Jag är också mer kompromisslös med mina konstnärliga behov än om jag inte hade haft autism (som grupptryck och andras normer att ta hänsyn till i yrkesval, osv).
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Re: Vad är det som gör just din diagnos så najs?;)

Inläggav Fenren » 2012-07-31 10:20:52

Swesse skrev:Hade dock hellre varit NT. De verkar kunna finna lycka i de simplaste ting.


det har inget med diagnosen att göra. det är helt individberoende. väldigt många normala har väldigt svårt att finna någon lycka i något, vare sig det är stort eller litet, och jag vet en hel del här som är lyckliga och därmed bättre än majoriteten av de vanliga att finna lyckan.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Vad är det som gör just din diagnos så najs?;)

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-08-01 0:16:06

Finns inget "najs" i att vara skadad, helt ensam, hopplös och deprimerad till sådan grad att passivt självmord blir mer och mer attraherande för var dag som går. The list goes on...
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Vad är det som gör just din diagnos så najs?;)

Inläggav Anna med fyra » 2012-08-01 18:20:42

Det var väldigt trevligt att jag i o m diagnosen fick reda på att jag inte är dum i huvudet. Gillade det. Fick bättre självförtroende.
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Re: Vad är det som gör just din diagnos så najs?;)

Inläggav sugrövmanövern » 2012-08-01 20:32:20

dasunbedingte skrev:
sugrövmanövern skrev:Det är coolt att folk tror att man saknar känslor och gillar att yxmörda och äta folk!


Det är därför en aldrig ska säga till folk att en har diagnos.
Haha vad svarar man på frågan: vad gör du på dagarna? Äeh sjukskriven, ryggen vettu *stirrar autistiskt på golvet*.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Vad är det som gör just din diagnos så najs?;)

Inläggav xxxxx » 2012-08-01 20:42:06

Det finns inget bra. Bara massa missförstånd hit och dit, folk som inte förstår en, folk som driver och härmas, folk som tror man är väldens dummaste människa och helt inne i sin lilla värld , men det finns ju en förklaring , det är aspergern. Önskar jag kunde göra min diagnos till något positivt, inte bara isolera mig och vara deprimerad..
xxxxx
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2012-08-01

Re: Vad är det som gör just din diagnos så najs?;)

Inläggav Fenren » 2012-08-01 20:44:38

xxxxx skrev:Bara massa missförstånd hit och dit, folk som inte förstår en, folk som driver och härmas, folk som tror man är väldens dummaste människa


går du i skolan?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Vad är det som gör just din diagnos så najs?;)

Inläggav Sheyen » 2012-08-01 20:44:49

sugrövmanövern skrev:
dasunbedingte skrev:
sugrövmanövern skrev:Det är coolt att folk tror att man saknar känslor och gillar att yxmörda och äta folk!


Det är därför en aldrig ska säga till folk att en har diagnos.
Haha vad svarar man på frågan: vad gör du på dagarna? Äeh sjukskriven, ryggen vettu *stirrar autistiskt på golvet*.

:lol:
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Vad är det som gör just din diagnos så najs?;)

Inläggav Fenren » 2012-08-01 20:48:41

xxxxx skrev:Nej, men har gjort det tyvärr. varför undrar du?


det lät som så på hur folk bemötte dig.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Vad är det som gör just din diagnos så najs?;)

Inläggav xxxxx » 2012-08-01 20:53:36

Nej, men har gjort det tyvärr. Har du egna erfarenheter kring det?
xxxxx
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2012-08-01

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in