fixa foton?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

fixa foton?

Inläggav sommar » 2008-04-04 13:33:37

Hur och var i datorn kan jag fixa till mina bilder för tex. få bort ful bakgrund, etc?

Jag råkade förstöra ett foto som jag laddat ner från kameran o. jag hade glömt kopiera den. Kan jag få tillbaka den i ursprungligt skick? Hur och var isåf? Jag var i Paint då det hände.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 13:32:34, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Re: fixa foton?

Inläggav barracuber » 2008-04-04 13:44:01

sommar skrev:Hur och var i datorn kan jag fixa till mina bilder för tex. få bort ful bakgrund, etc?

Jag råkade förstöra ett foto som jag laddat ner från kameran o. jag hade glömt kopiera den. Kan jag få tillbaka den i ursprungligt skick? Hur och var isåf? Jag var i Paint då det hände.


Eftersom du frågade mig tidigare så vet jag lite hur det gick till: du gjorde en ändring i Paint utan att ha tagit kopia före.

Tyvärr låter det där rätt svårt..

Om du har stängt ned programmet du använde när du förminskade så går det inte att använda ångrafunktionen längre...

Det finns en liten chans att man kan hitta originalet i någon temp-katalog nånstans...men du skrev till mig att du har sökt igenom hela datorn utan resultat.

Å andra sidan - vissa program - fast jag kommer inte på något bildprogram just nu - gör faktiskt en egen kopia av originalet före förändringar. Men Paint lär inte tillhöra dem.

Eftersom bilden kom från en kamera så finns det inte i något originalformat typ PSD (Photoshop) eller PNG, vilket hade kunna fixa det hela.

Tyvärr är detta allt jag kommer på just nu.

Lärdomen du kan dra är att man alltid ska säkerhetskopiera före större ändringar. Men du är inte ensam om att ha lärt dig det den hårda vägen.....

live and learn som jag brukar säga.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 13:32:34, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: fixa foton?

Inläggav sommar » 2008-04-04 13:53:18

barracuber skrev:
sommar skrev:Hur och var i datorn kan jag fixa till mina bilder för tex. få bort ful bakgrund, etc?

Jag råkade förstöra ett foto som jag laddat ner från kameran o. jag hade glömt kopiera den. Kan jag få tillbaka den i ursprungligt skick? Hur och var isåf? Jag var i Paint då det hände.


Eftersom du frågade mig tidigare så vet jag lite hur det gick till: du gjorde en ändring i Paint utan att ha tagit kopia före.


Det finns en liten chans att man kan hitta originalet i någon temp-katalog nånstans...men du skrev till mig att du har sökt igenom hela datorn utan resultat.

/Barracuber


Då jag sökte igenom hela datorn letade jag inte efter den bilden o. såg därmed inte om den fanns där. Får försöka söka efter den igen o. då kolla noga.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Återgå till IT-forum



Logga in