Att göra rätt för sig [delad tråd]

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Mats » 2012-07-25 20:15:16

Frimodig skrev:De här mönstren, vad kan du göra med dem? Vad är kul?

DET är verkligen off topic i en tråd med titeln Att göra rätt för sig.

Jag kan ändå svara att det handlar om ett matematiskt system som finns i gränslandet mellan ordning och kaos. Det är varken helt förutsägbart eller helt kaotiskt, och det tycker jag är oerhört fascinerande.

/Mats
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Re: Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Huggorm » 2012-07-25 20:20:25

Skattepengar är tid, arbetstid. Och arbetstid är förbrukad livstid. Jag avskyr verkligen att jobba, men jag gör det i alla fall för att jag också vill göra rätt för mig. Jag hade säkert också kunnat fixa mig en förtidspensionering eller åtminstone a-kassa. Men jag vill inte, det finns en drift i mig att betala mina egna räkningar. Varför skulle andra förbruka sin livstid för att jag skall ha det bekvämt och slippa förbruka min egen livstid på att jobba? Jag har anpassat mitt liv för att bli så billigt som möjligt, så att de pengar jag tjänar under de perioder då jag mår tillräckligt bra för att jobba skall räcka även för de dåliga perioderna. Jag har inte råd med någon I-phone, men jag har åtminstone min stolthet. Frimodig förstår nog, men kanske få andra.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Frimodig » 2012-07-25 20:30:23

Huggorm skrev:Skattepengar är tid, arbetstid. Och arbetstid är förbrukad livstid. Jag avskyr verkligen att jobba, men jag gör det i alla fall för att jag också vill göra rätt för mig. Jag hade säkert också kunnat fixa mig en förtidspensionering eller åtminstone a-kassa. Men jag vill inte, det finns en drift i mig att betala mina egna räkningar. Varför skulle andra förbruka sin livstid för att jag skall ha det bekvämt och slippa förbruka min egen livstid på att jobba? Jag har anpassat mitt liv för att bli så billigt som möjligt, så att de pengar jag tjänar under de perioder då jag mår tillräckligt bra för att jobba skall räcka även för de dåliga perioderna. Jag har inte råd med någon I-phone, men jag har åtminstone min stolthet. Frimodig förstår nog, men kanske få andra.


Wow.
Jag skulle aldrig ha kunnat uttrycka det så bra.
Satans jävlar.

Man gör så gott man kan. Och man har sin stolthet.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Zombie » 2012-07-25 20:31:49

Fler än du tror förstår. Det är du som inte förstår vad det vill säga att helt ofrivilligt inte orka. För att inte tala om att inte , för dem som har haft det att kämpa mot.

Troligen, att döma av min erfarenhet, kommer du inte heller att förstå förrän du eventuellt tvingas in i den situationen själv. Och kanske inte ens då, ifall du inte kan se paralleller mellan din erfarenhet och andras. Till exempel om du inte kan känna förnedringen i att behöva ta emot allmosor från andras arbete för att du tror att just du har förtjänat det.

Att vara dömd till fattigdom fattar du inte heller så länge du bara går efter din erfarenhet av det tillståndet som något du kan jobba dig ur.

Dessutom rider du på rådande tidsanda. Vi behöver inte fler som gör det, det är samhällsfarligt som det är. Dessutom förbannat oförskämt.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Frimodig » 2012-07-25 20:39:15

Mats skrev:
Frimodig skrev:De här mönstren, vad kan du göra med dem? Vad är kul?

DET är verkligen off topic i en tråd med titeln Att göra rätt för sig.

Jag kan ändå svara att det handlar om ett matematiskt system som finns i gränslandet mellan ordning och kaos. Det är varken helt förutsägbart eller helt kaotiskt, och det tycker jag är oerhört fascinerande.

/Mats


Kan du skapa nån produkt utifrån det där?

Jag skall förklara. Jag hade en jobbarkompis på Bärby Ungdomshem, utanför Uppsala. Vi tog hand om kriminella och missbrukande ungdomar mellan 16 och 21, från Stockholm. Kompisen var chef för mekverkstaden, han var extremt skicklig med de här ungdomarna.
Nå, han hade en son. En it-jocke. Sonen har numera uppfunnit ett system för att bli 3-dimensionell. De heter Nilsson. Militärer är intresserade och äldreomsorg och flygutbildningar. Man vet inte vad saker leder till.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Huggorm » 2012-07-25 20:39:18

Jag tror ändå att Frimodig har en poäng. Vad vill man egentligen? Alla har väll någon talang. Kunde jag inte jobba som vanligt skulle jag skriva istället, helst böcker men även artiklar till tidskrifter. Men nu har jag inte tid eller ork. Jag har även försörjt mig i perioder på att köpa och sälja "skrot", antingen bildelar eller elektronik. Jag hämtade trasiga TV-apparater som jag lagade och sålde. Köpte söndriga bilar, lagade och sålde vidare med förtjänst. Nu på hösten går det även fint att plocka bär eller svamp och sälja, där finns pengar att göra för den som vill tjäna sina egna pengar. Borde passa fint till en aspergare, det är i princip ingen interaktion med andra människor.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Nihilith » 2012-07-25 20:48:40

Men om man inte har någon ork så har man inte det, oavsett vad man vill göra eller har talang till att göra.

Tro mig, skulle jag kunna arbeta så skulle jag göra det. Jag, och många andra, är inte heltids (eller deltids i någon form också för den delen) sjukskrivna för att vi tycker det är kul.
Nihilith
 
Inlägg: 203
Anslöt: 2011-10-17

Re: Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Mats » 2012-07-25 20:52:19

Frimodig skrev:man har sin stolthet.

Javisst!

Jag har min stolthet.

/Mats
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Re: Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Mats » 2012-07-25 20:54:59

Frimodig skrev:
Mats skrev:
Frimodig skrev:De här mönstren, vad kan du göra med dem? Vad är kul?

DET är verkligen off topic i en tråd med titeln Att göra rätt för sig.

Jag kan ändå svara att det handlar om ett matematiskt system som finns i gränslandet mellan ordning och kaos. Det är varken helt förutsägbart eller helt kaotiskt, och det tycker jag är oerhört fascinerande.

/Mats


Kan du skapa nån produkt utifrån det där?

Jag är inte intresserad av att skapa nån produkt utifrån det där.

Jag har min stolthet ändå.

/Mats
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Re: Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Frimodig » 2012-07-25 20:57:40

Zombie skrev:Fler än du tror förstår. Det är du som inte förstår vad det vill säga att helt ofrivilligt inte orka. För att inte tala om att inte , för dem som har haft det att kämpa mot.

Troligen, att döma av min erfarenhet, kommer du inte heller att förstå förrän du eventuellt tvingas in i den situationen själv. Och kanske inte ens då, ifall du inte kan se paralleller mellan din erfarenhet och andras. Till exempel om du inte kan känna förnedringen i att behöva ta emot allmosor från andras arbete för att du tror att just du har förtjänat det.

Att vara dömd till fattigdom fattar du inte heller så länge du bara går efter din erfarenhet av det tillståndet som något du kan jobba dig ur.

Dessutom rider du på rådande tidsanda. Vi behöver inte fler som gör det, det är samhällsfarligt som det är. Dessutom förbannat oförskämt.


Njaa, det där är i huvudsak populism.

Grejen är vad du kan göra.
Grejen är inte vad du inte kan göra.

Alla kan på nåt sätt bidra på sitt lilla sätt.

Jag vet att det här låter som smörja för många här, fast jag tror det är så här man måste tänka, för att få ett hyfsat liv, oberoende av var man befinner sig.

Alla kan bidra. Pengar är inte nån huvudsak. Självrespekt är en huvudsak. Jämlikhet är en huvudsak.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav KrigarSjäl » 2012-07-25 20:58:13

Så även jag.

Men det förhindrar inte att jag har noll säljförmåga och sånt är ju viktigt.
Jag skulle inte kunna sälja en hundring för en femtiolapp en gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Huggorm » 2012-07-25 21:03:33

KrigarSjäl skrev:Så även jag.

Men det förhindrar inte att jag har noll säljförmåga och sånt är ju viktigt.
Jag skulle inte kunna sälja en hundring för en femtiolapp en gång.
Om du vill försöka i alla fall så har jag några femtiolappar att avvara här. Kan ordna fram fler om det går bra.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Frimodig » 2012-07-25 21:04:28

Frimodig skrev:
Mats skrev:
Frimodig skrev:De här mönstren, vad kan du göra med dem? Vad är kul?

DET är verkligen off topic i en tråd med titeln Att göra rätt för sig.

Jag kan ändå svara att det handlar om ett matematiskt system som finns i gränslandet mellan ordning och kaos. Det är varken helt förutsägbart eller helt kaotiskt, och det tycker jag är oerhört fascinerande.

/Mats


Kan du skapa nån produkt utifrån det där?

Mats skrev:Jag är inte intresserad av att skapa nån produkt utifrån det där.

Jag har min stolthet ändå.

/Mats


Varför vill du inte skapa nån produkt utifrån dina kunskaper?

Tänk dig det som ett frihets-projekt. När idioterna inte kan tala om för dig vad du skall göra längre.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav nallen » 2012-07-25 21:18:00

Nihilith skrev:[...] om man inte har någon ork så har man inte det [...]

Tja, men orken skulle nog öka avsevärt hos många om alternativet var att svälta.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Mats » 2012-07-25 21:32:01

Frimodig skrev:Varför vill du inte skapa nån produkt utifrån dina kunskaper?

Tänk dig det som ett frihets-projekt. När idioterna inte kan tala om för dig vad du skall göra längre.

Jag ser ingen poäng med att försöka skapa nån produkt. Enda anledningen till att göra det verkar vara att du vill att jag ska göra det. Det räcker inte som anledning. Inte alls.

Det där om idioterna förstår jag inte alls. Ingen talar om för mig vad jag ska göra längre. Det bestämmer jag själv.

/Mats
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Re: Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Mats » 2012-07-25 21:39:36

nallen skrev:
Nihilith skrev:[...] om man inte har någon ork så har man inte det [...]

Tja, men orken skulle nog öka avsevärt hos många om alternativet var att svälta.

Då kan jag berätta att om alternativet hade varit att svälta hade jag valt att hoppa framför tunnelbanan. Helst hade jag velat få en spruta så att jag kunde dö under kontrollerade former, men samhället tillåter inte det. Så det hade blivit ett hopp framför tunnelbanan för min del. Inget dramatiskt egentligen. Det är ungefär fyra personer om dagen i Sverige som lyckas med sina självmordsförsök och jag hade bara blivit en till i den statistiken. Ni hade fått ha ert samhälle utan mig. Men samhället ville inte det. Det gav mig sjukpension i stället. Det är OK för mig.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Re: Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav tahlia » 2012-07-25 21:40:53

nallen skrev:
Nihilith skrev:[...] om man inte har någon ork så har man inte det [...]

Tja, men orken skulle nog öka avsevärt hos många om alternativet var att svälta.


Medan flera av oss helt sonika skulle svälta ihjäl.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav nallen » 2012-07-25 21:48:19

tahlia skrev:Medan flera av oss helt sonika skulle svälta ihjäl.

Vilket ju också löser "göra rätt för sig"-problemet.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Mats » 2012-07-25 22:27:05

nallen skrev:
tahlia skrev:Medan flera av oss helt sonika skulle svälta ihjäl.

Vilket ju också löser "göra rätt för sig"-problemet.

Absolut!

Det håller ni väl med om, Frimodig och Huggorm?
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Re: Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Frimodig » 2012-07-26 0:46:54

Mats skrev:
nallen skrev:
tahlia skrev:Medan flera av oss helt sonika skulle svälta ihjäl.

Vilket ju också löser "göra rätt för sig"-problemet.

Absolut!

Det håller ni väl med om, Frimodig och Huggorm?


Njaa, för mig handlar det om att du skall leva på ett rimligt sätt, utifrån dina förutsättningar. Vi andra betalar via skatten.

Dessutom vill jag, att du skall bidra till resten av oss, för din egen skull och för vår skull.

Jag har ett axiom. Alla kan bidra. Bokstavligen varenda en. Var och en är unik, tvillingar är möjliga kopior, fast miljön är inte exakt lika.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Frimodig » 2012-07-26 0:52:40

Mats skrev:
Frimodig skrev:Varför vill du inte skapa nån produkt utifrån dina kunskaper?

Tänk dig det som ett frihets-projekt. När idioterna inte kan tala om för dig vad du skall göra längre.

Jag ser ingen poäng med att försöka skapa nån produkt. Enda anledningen till att göra det verkar vara att du vill att jag ska göra det. Det räcker inte som anledning. Inte alls.

Det där om idioterna förstår jag inte alls. Ingen talar om för mig vad jag ska göra längre. Det bestämmer jag själv.

/Mats


Du är nöjd med att vara bidragstagare, och bli ifrågasatt.

Kära nån.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Zombie » 2012-07-26 1:03:57

Frimodig skrev:Jag har ett axiom. Alla kan bidra. Bokstavligen varenda en. Var och en är unik, tvillingar är möjliga kopior, fast miljön är inte exakt lika.

Det är ett bra axiom. Och då brukar jag vara skeptisk till axiom överhuvudtaget.

Men man måste vara flexibel i fråga om hur någon kan bidra. Lönearbete är till exempel bara en av många möjligheter. Inget säger att just den är bäst eller ens möjlig för alla, i alla situationer eller för alla slags nyttiga arbeten. Inte ens fast man i så fall måste ordna sin försörjning på annat sätt.

Särskilt inte i den värld vi har, där vi inte kan frysa in oss så att alla andra behov läggs på is i väntan på ett bättre samhälle.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Frimodig » 2012-07-26 1:11:20

Zombie skrev:
Frimodig skrev:Jag har ett axiom. Alla kan bidra. Bokstavligen varenda en. Var och en är unik, tvillingar är möjliga kopior, fast miljön är inte exakt lika.

Det är ett bra axiom. Och då brukar jag vara skeptisk till axiom överhuvudtaget.

Men man måste vara flexibel i fråga om hur någon kan bidra. Lönearbete är till exempel bara en av många möjligheter. Inget säger att just den är bäst eller ens möjlig för alla, i alla situationer eller för alla slags nyttiga arbeten. Inte ens fast man i så fall måste ordna sin försörjning på annat sätt. Särskilt inte i den värld vi har, där vi inte kan frysa in varandra i väntan på ett bättre samhälle.


Helt enig.

Man måste ställa mycket större krav på arbetsgivara att ta emot alla möjliga.

Vi måste börja kräva att företag och myndigheter har en plikt att bidra till det goda.

Vårt företag har en del projekt igång i den här riktningen. Det finns nåt som kallas sociala företag numera.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav sugrövmanövern » 2012-07-26 2:46:44

Huggorm skrev:Alla har väll någon talang.
Ja men ofta talanger som ej kan tjänas pengar på.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in